Tiskové zprávy
MD ČR: Ministerstvo dopravy zklidňuje rekreační plavbu na nádržích Slapy a Orlík
Rekreační plavbaMístopředseda vlády a ministr dopravy Ing. Milan Šimonovský podepsal 30. ledna letošního roku novelu vyhlášky, která reguluje provoz plavidel na vodních nádržích a vodních tocích. Díky této úpravě bude v celém rozsahu slapské vodní nádrže v letní sezóně a na vymezených částech vodní nádrže Orlík v období hnízdění a tahu chráněného ptactva omezena rychlost plavidel na 25 km/hod. Toto kompromisní řešení, na kterém se dohodli zástupci příslušných resortů, plavební správy, krajů, obcí a občanských sdružení, tak výrazně přispěje k ochraně ohrožených živočichů, zejména výra velkého a kulíška nejmenšího. Zároveň však dává i přiměřený prostor pro rekreační plavbu.
Kromě Orlíku a Slap reflektuje novela mimo jiné i požadavek samospráv, aby na vodní nádrží Hracholusky a Máchově jezeře byla povolena pouze veřejná vodní doprava a plavba plavidel plujících pomocí plachet a využívajících spalovací motor pouze jako pomocný pohon. Stejný provoz bude umožněn i na Brněnské přehradě, kde byla dosud plavba se spalovacími motory zakázána.
Tyto uvedené příklady dokládají, jak náročná byla jednání s dotčenými stranami, která předcházela přijetí novely. Řada stanovisek krajů, obcí, občanských sdružení i jednotlivců souhlasila s regulací navrženou ministerstvem dopravy, popřípadě požadovala ještě nižší míru regulace, jiní naopak volali po mnohem větším zpřísněním, než požadovalo ministerstvo životního prostředí. Do projednávání novely vyhlášky zapojilo ministerstvo dopravy také širokou veřejnost, která tak svými připomínkami mohla přispět k nalezení optimálního řešení. Za účelem naplnění požadavku veřejného ochránce práv byla nakonec přijata novela, která představuje maximální možný kompromis všech zúčastněných stran.
Současně s vyhláškou č. 241/2002 Sb. regulující plavbu motorových plavidel zpřísňuje nová úprava také podmínky technické způsobilosti malých plavidel, kterými je provozována především rekreační plavba (vyhláška č. 223/1995). Novela, která bude v nejbližší době zveřejněna ve Sbírce zákonů, bude účinná od 1. března letošního roku.
Kromě Orlíku a Slap reflektuje novela mimo jiné i požadavek samospráv, aby na vodní nádrží Hracholusky a Máchově jezeře byla povolena pouze veřejná vodní doprava a plavba plavidel plujících pomocí plachet a využívajících spalovací motor pouze jako pomocný pohon. Stejný provoz bude umožněn i na Brněnské přehradě, kde byla dosud plavba se spalovacími motory zakázána.
Tyto uvedené příklady dokládají, jak náročná byla jednání s dotčenými stranami, která předcházela přijetí novely. Řada stanovisek krajů, obcí, občanských sdružení i jednotlivců souhlasila s regulací navrženou ministerstvem dopravy, popřípadě požadovala ještě nižší míru regulace, jiní naopak volali po mnohem větším zpřísněním, než požadovalo ministerstvo životního prostředí. Do projednávání novely vyhlášky zapojilo ministerstvo dopravy také širokou veřejnost, která tak svými připomínkami mohla přispět k nalezení optimálního řešení. Za účelem naplnění požadavku veřejného ochránce práv byla nakonec přijata novela, která představuje maximální možný kompromis všech zúčastněných stran.
Současně s vyhláškou č. 241/2002 Sb. regulující plavbu motorových plavidel zpřísňuje nová úprava také podmínky technické způsobilosti malých plavidel, kterými je provozována především rekreační plavba (vyhláška č. 223/1995). Novela, která bude v nejbližší době zveřejněna ve Sbírce zákonů, bude účinná od 1. března letošního roku.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk