Veronika Krejčí "> Ministr Hladík na Radě ENVI: Snaha omezit olovo v munici nebere v potaz aktuální bezpečnostní situaci v Evropě - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ministr-hladik-na-rade-envi-snaha-omezit-olovo-v-munici-nebere-v-potaz-aktualni-bezpecnostni-situaci-v-evrope
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MŽP ČR: Ministr Hladík na Radě ENVI: Snaha omezit olovo v munici nebere v potaz aktuální bezpečnostní situaci v Evropě

17. června 2025 | MŽP ČR
Autor: Veronika Krejčí, tel: 267 122 835, 267 122 534
V úterý 17. 6. se v Lucemburku konalo zasedání Rady EU pro životní prostředí, kterého se zúčastnil i ministr životního prostředí Petr Hladík. Pro Českou republiku byly hlavními tématy návrh na omezení olova v munici a rybářském náčiní a nařízení o vozidlech s ukončenou životností (ELVR). Zástupkyně a zástupci členských států projednali také strategii pro vodohospodářskou odolnost.

Návrh Evropské komise na omezení olova v munici zahrnuje postupné zákazy používání olověných broků a střel při lovu a sportovní střelbě, s různými přechodnými lhůtami od 6 měsíců do 10 let podle typu munice a použití. Návrh také stanovuje zákazy uvádění olověných výrobků na trh, stejně jako povinnosti prodejců a dodavatelů týkající se označování výrobků varováním o toxicitě.

„Olovo je toxický kov, který se v přírodě nerozkládá a hromadí se v půdě i vodě. Jeho rizika a negativní dopady na zdraví a životní prostředí si tedy plně uvědomujeme, nicméně se domnívám, že předložený návrh Evropské komise dostatečně nereflektuje aktuální bezpečnostní situaci v Evropě, a to zejména v kontextu války na Ukrajině a potřeby posilování obranné kapacity členských států Evropské unie,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a dále vysvětluje:„I přesto, že jsou z návrhu vyňaty ozbrojené a bezpečnostní složky, jeho dopady mohou významně narušit výrobu střeliva, protože civilní a vojenský průmysl jsou úzce propojeny. To v praxi znamená reálné riziko omezení dostupnosti munice pro armádu, včetně výrazného zvýšení nákladů. V návrhu také chybí plnohodnotné posouzení enviromentálních a strategických dopadů náhrady olova. Ocel, měď nebo bismut mají vlastní enviromentální zátěž, násobně vyšší energickou náročnost výroby a většinou pochází z neevropských zdrojů.“

Česká republika společně s Litvou a Slovenskem na jednání Rady z těchto důvodů vyzvala Komisi, aby daný návrh z projednávání stáhla.


EPR systém pro vozidla s ukončenou životností a podpora opětovného použití a recyklace

Cirkulární ekonomika je pro Ministerstvo životního prostředí jednou z hlavních priorit. Přijetí obecného přístupu Rady EU k nařízení o vozidlech s ukončenou životností, které přináší zásadní změny podporující přechod automobilového průmyslu na oběhové hospodářství, je proto důležitým krokem, jak cirkulární ekonomiku dále podpořit.

Návrh cílí na modernizaci pravidel a sjednocení současných předpisů EU, zlepšení fungování jednotného trhu a také na snížení negativních dopadů na životní prostředí. Projednávané nařízení nově přináší například systém rozšířené odpovědnosti výrobců vozidel (EPR systém), podmínky na ekodesign vozidel a cíle opětovného použití a recyklace – například zavedení minimálního obsahu recyklovaného materiálu ve vozidlech.

„Díky zavedení EPR systému bude odpovědnost za zpracování vozidel s ukončenou životností směřována na výrobce, a to jak s ohledem na nově stanovené povinnosti při výrobě, tak na požadovanou míru recyklace. Výrobci budou povinni nést nejen technickou, ale i finanční odpovědnost za vozidla, která poprvé uvedou na trh v jiném členském státě EU. To znamená, že výrobci budou odpovědni za svůj výrobek včetně toho, jak se s ním bude nakládat po konci jeho životnosti, například při zpracování a demontování jednotlivých částí ve vozidle. EPR systém nyní funguje u různých druhů výrobků, v České republice například u elektra, obalů či baterií a nově bude zavedený u textilu a obuvi,“ vysvětluje ministr Petr Hladík.

Považujeme za stěžejní, aby nařízení posílilo rozšířenou odpovědnost výrobců, zajistilo spravedlivé rozdělení práv a povinností mezi všemi aktéry hodnotového řetězce a omezilo negativní dopady exportu použitých vozidel (zejm. do zemí mimo EU). Schválený obecný přístup představuje pozici Rady pro vyjednávání s Evropským parlamentem o finální podobě návrhu, které bude zahájeno letos na podzim.


Udržitelný přístup k vodě v Evropské unii

Další téma, které se na Radě projednávalo, byla nová Evropská strategiepro vodohospodářskou odolnost. Strategiechce do roku 2050 zajistit bezpečný, dostupný a udržitelný přístup k vodě napříč státy EU. Reaguje tak na prohlubující se dopady klimatické změny – období sucha, častější povodně, znečištění či nedostatek vody.
Veronika Krejčí, tel: 267 122 835, 267 122 534

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist