Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Ministr životního prostředí dal zelenou splavnění Labe do Pardubic
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek udělil výjimku ke stavbě plavebního stupně Přelouč, který je klíčovovým bodem projektu splavnění Labe do Pardubic. Svým rozhodnutím umožnil ministr likvidaci nebo vážné ohrožení populací 26 chráněných, kriticky a silně ohrožených, druhů živočichů a rostlin. Rozhodnutí ministra je pravomocné a uzavírá řízení, které trvalo téměř dva a půl roku.
„Ministrovo rozhodnutí je v rozporu se závěry valné většiny odborných materiálů. Proti udělení výjimky se opakovaně vyjádřili i experti Agentury ochrany přírody a krajiny ČR/1. Přesto ministr Ambrozek rozhodl v odvolacím řízení zcela opačně, než jemu podřízení úředníci. Jejich zamítavé rozhodnutí změnil tak, že výjimku udělil“, komentoval výsledky rozhodnutí Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu/2 a dodal: „náhlá změna postoje k projektu splavnění Labe není odůvodněna věcně, je pravděpodobnější, že ministr podlehl politickému tlaku.“
Záměr výstavby plavebního stupně Přelouč podporuje vedení Pardubického kraje, Město Pardubice a Město Přelouč. Všechny uvedené subjekty jsou akcionáři akciové společnosti Přístav Pardubice a.s., která byla založena za účelem vybudování říčního přístavu a překladiště zboží v Pardubicích. Bez přeloučského plavebního stupně není přístav v Pardubicích myslitelný. Všechny uvedené subjekty jsou tedy přímo hmotně zainteresovány/3 na udělení výjimky ministerstvem životního prostředí. Není pak žádným překvapením, že jejich představitelé se snažili ministra přesvědčit, aby se stavbou souhlasil. Obdobnému tlaku musí ministr Ambrozek čelit ze strany ministerstva dopravy/4. Tento případ je tedy učebnicovým příkladem propojování státní správy se soukromými zájmy politické reprezentace obcí a kraje.
Celý případ má širší souvislosti. Tím, že ministr dal zelenou splavnění Labe do Pardubic, vzdal se možnosti efektivně zabránit megalomanskému a environmentálně devastačnímu záměru na vybudování labské větvě plavebního kanálu Dunaj – Odra – Labe. V tomto případě nelze argumentovat tím, že vodní doprava je nejekologičtějším způsobem přepravy zboží. Tato premisa platí pouze tam, kde ke splavnění vodních toků není nutné budovat náročné stavby, které zcela mění charakter vodních toků a způsobují značné ekologické škody.
Kontakt:
Mgr. Pavel Doucha
Ekologický právní servis Tábor
Kostnická 1324
390 01 Tábor
tel: 381 256 662
email: tabor@eps.cz
1/ Agentura ochrany přírody a krajiny ČR je příspěvkovou organizací, zřízenou ministerstvem životního prostředí, která je odborným orgánem státní ochrany přírody. www.aopk.cz
2/ Ekologický právní servis je občanské sdružení právníků a studentů práv, které právně zastupuje v případu výstavby plavebního stupně Přelouč ekologickou organizaci Svoboda zvířat.
3/ Starostka Města Přelouč, paní Burešová, je členkou dozorčí rady této obchodní společnosti.
4/Další členkou dozorčí rady je paní Magdalena Konvičková, vysoká úřednice Ministerstva dopravy, vedoucí odboru vodních cest
„Ministrovo rozhodnutí je v rozporu se závěry valné většiny odborných materiálů. Proti udělení výjimky se opakovaně vyjádřili i experti Agentury ochrany přírody a krajiny ČR/1. Přesto ministr Ambrozek rozhodl v odvolacím řízení zcela opačně, než jemu podřízení úředníci. Jejich zamítavé rozhodnutí změnil tak, že výjimku udělil“, komentoval výsledky rozhodnutí Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu/2 a dodal: „náhlá změna postoje k projektu splavnění Labe není odůvodněna věcně, je pravděpodobnější, že ministr podlehl politickému tlaku.“
Záměr výstavby plavebního stupně Přelouč podporuje vedení Pardubického kraje, Město Pardubice a Město Přelouč. Všechny uvedené subjekty jsou akcionáři akciové společnosti Přístav Pardubice a.s., která byla založena za účelem vybudování říčního přístavu a překladiště zboží v Pardubicích. Bez přeloučského plavebního stupně není přístav v Pardubicích myslitelný. Všechny uvedené subjekty jsou tedy přímo hmotně zainteresovány/3 na udělení výjimky ministerstvem životního prostředí. Není pak žádným překvapením, že jejich představitelé se snažili ministra přesvědčit, aby se stavbou souhlasil. Obdobnému tlaku musí ministr Ambrozek čelit ze strany ministerstva dopravy/4. Tento případ je tedy učebnicovým příkladem propojování státní správy se soukromými zájmy politické reprezentace obcí a kraje.
Celý případ má širší souvislosti. Tím, že ministr dal zelenou splavnění Labe do Pardubic, vzdal se možnosti efektivně zabránit megalomanskému a environmentálně devastačnímu záměru na vybudování labské větvě plavebního kanálu Dunaj – Odra – Labe. V tomto případě nelze argumentovat tím, že vodní doprava je nejekologičtějším způsobem přepravy zboží. Tato premisa platí pouze tam, kde ke splavnění vodních toků není nutné budovat náročné stavby, které zcela mění charakter vodních toků a způsobují značné ekologické škody.
Kontakt:
Mgr. Pavel Doucha
Ekologický právní servis Tábor
Kostnická 1324
390 01 Tábor
tel: 381 256 662
email: tabor@eps.cz
1/ Agentura ochrany přírody a krajiny ČR je příspěvkovou organizací, zřízenou ministerstvem životního prostředí, která je odborným orgánem státní ochrany přírody. www.aopk.cz
2/ Ekologický právní servis je občanské sdružení právníků a studentů práv, které právně zastupuje v případu výstavby plavebního stupně Přelouč ekologickou organizaci Svoboda zvířat.
3/ Starostka Města Přelouč, paní Burešová, je členkou dozorčí rady této obchodní společnosti.
4/Další členkou dozorčí rady je paní Magdalena Konvičková, vysoká úřednice Ministerstva dopravy, vedoucí odboru vodních cest
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk