Tiskové zprávy
MD ČR: Ministři dopravy Česka a Bavorska o nové éře železniční dopravy
13. srpna 2025 | MD ČR
Bavorsko a Česká republika chtějí modernizovat vlakové spojení mezi Mnichovem a Prahou. Od konce roku 2031 budou na trase dlouhé přibližně 440 kilometrů nasazena nová vozidla. Základem pro to má být společné výběrové řízení Bavorské železniční společnosti (BEG) a českého ministerstva dopravy, které by mělo být zahájeno na přelomu roku. Obě země se o to pokoušejí podruhé. První pokus, který měl začít na konci roku 2028, byl zrušen kvůli nedostatku ekonomicky přijatelných nabídek.
Bavorský ministr dopravy Bernreiter uvedl: „Přímé spojení mezi Mnichovem a Prahou je páteří bavorsko-českého železničního provozu a vyžaduje dlouhodobou perspektivu orientovanou na cestující. Proto jsme se nenechali odradit a intenzivně pracovali na novém přístupu.“ Oproti předchozímu výběrovému řízení se očekávají úspory zejména díky změnám v postupech při posuzování, personálních požadavcích atd. Obě strany také očekávají alespoň dva zájemce, což zajistí konkurenci.
„Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí splňovat standardy moderní evropské dopravy – nabízet komfort, spolehlivost a kvalitní služby. Tato společná iniciativa s Bavorskem představuje významný krok k tomu, aby se železniční doprava stala preferovanou a důstojnou volbou pro všechny, kteří cestují po této důležité trase,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Vzhledem k četným podmínkám souvisejícím s infrastrukturou je tato trať již nyní považována za jedno z nejnáročnějších železničních spojení v Evropě. Vlaky musí projíždět neelektrifikovanými úseky a při průjezdu pod trolejovým vedením zvládat tři různé frekvenční rozsahy. S rozvojem vysokorychlostní železnice v České republice v příštím desetiletí se situace ještě více zkomplikuje, avšak oba ministři se dohodli, že budou pro toto klíčové evropské spojení usilovat o podporu EU.
Bavorský ministr dopravy Bernreiter uvedl: „Přímé spojení mezi Mnichovem a Prahou je páteří bavorsko-českého železničního provozu a vyžaduje dlouhodobou perspektivu orientovanou na cestující. Proto jsme se nenechali odradit a intenzivně pracovali na novém přístupu.“ Oproti předchozímu výběrovému řízení se očekávají úspory zejména díky změnám v postupech při posuzování, personálních požadavcích atd. Obě strany také očekávají alespoň dva zájemce, což zajistí konkurenci.
„Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí splňovat standardy moderní evropské dopravy – nabízet komfort, spolehlivost a kvalitní služby. Tato společná iniciativa s Bavorskem představuje významný krok k tomu, aby se železniční doprava stala preferovanou a důstojnou volbou pro všechny, kteří cestují po této důležité trase,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Vzhledem k četným podmínkám souvisejícím s infrastrukturou je tato trať již nyní považována za jedno z nejnáročnějších železničních spojení v Evropě. Vlaky musí projíždět neelektrifikovanými úseky a při průjezdu pod trolejovým vedením zvládat tři různé frekvenční rozsahy. S rozvojem vysokorychlostní železnice v České republice v příštím desetiletí se situace ještě více zkomplikuje, avšak oba ministři se dohodli, že budou pro toto klíčové evropské spojení usilovat o podporu EU.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




