Tiskové zprávy
Pražské matky a Oživení: Modré zóny: Jak vypadá regulované parkování v blízkosti přechodů po roce občanských aktivit
4. září 2009 | Pražské matky a Oživení
O.s. Oživení a Pražské matky ve spolupráci se sdružením Asistence, které pomáhá handicapovaným občanům, a občanská iniciativa www.prechody.cz poukázaly před rokem (18. 8. 2009) při tiskové besedě v ulicích hlavního města na skutečnost, že zóny placeného stání jsou často nebezpečně vyznačovány až do bezprostřední blízkosti přechodů pro chodce, tedy ve vzdálenosti kratší než 5 m předepsaných zákonem o provozu na pozemních komunikacích. Podle zjištění sdružení, která situaci a ohlasy občanů několik měsíců po zavedení modrých zón monitorovala, jsou tímto ohroženi zejména děti-chodci a vozíčkáři mající snížený horizont rozhledu a rodiče s kočárky, kteří kvůli rozhlédnutí často musejí vstupovat přímo do vozovky.
„Zavedení zón placeného stání neboli modrých zón jsme přivítali, protože napomáhají regulaci přebujelé automobilové dopravy, která kromě toho, že nás všechny ohrožuje emisemi, hlukem a rizikem nehod, také zabírá veřejný prostor patřící všem, nesouhlasíme však s tím, aby taková opatření byla prováděna na úkor nejohroženějších účastníků silničního provozu,“ vysvětluje Petra Lukešová z o.s. Oživení.
Iniciativy se také před rokem obrátily dopisem na primátora Pavla Béma a představitele samospráv městských částí s požadavkem, aby projekty na zavedení zón placeného stání byly přehodnoceny. Začaly jednat s odbory dopravy městských částí Prahy 1, 2, 3 a 7, kde je parkování tímto způsobem regulováno, i s odborem pražského magistrátu, od něhož iniciativa zavést zóny placeného stání původně vzešla a na jehož vybrané síti komunikací jsou modré zóny také často značeny až do bezprostřední blízkosti přechodů pro chodce.
Občanská sdružení po celý rok sledovala, jak jednotlivé městské části reagovaly na jejich požadavek dodržet při regulaci parkování zákonem stanovenou minimální vzdálenost 5 m od přechodů, a zpracovala o tom pro veřejnost níže uvedený přehled.
Reakce městských části a pražského magistrátu na podnět občanských sdružení
MČ Praha 2
MČ Praha 2 se postavila k občanské iniciativě nejvstřícněji a nejkomplexněji. Vedoucí odboru dopravy ÚMČ Praha 2 Josef Gál ihned po tiskové besedě přislíbil snahu postupně rušit všechna parkovací místa vyznačená v bezprostřední blízkosti přechodů. Za vedoucího odboru se postavila i samospráva městské části. Starostka Jana Černochová zaslala sdružením oficiální dopis s tím, že vyjde ohroženým chodcům vstříc. Ještě v září loňského roku odbor dopravy MČ Praha 2 rozhodl po projednání v dopravní komisi i v radě MČ (po souhlasném stanovisku Policie ČR), že modré zóny, které končí těsně u přechodů, budou postupně rušeny a ukončovány v souladu s obecnou úpravou silničního zákona, tedy 5 m před přechody, přednostně u škol. Podle odboru dopravy MČ Praha 2 nebyl dosud tento proces z důvodů pracovní náročnosti dokončen, podle pozorování sdružení však již došlo k nápravě na desítkách míst.
MČ Praha 7
Vedle Prahy 2 projevila ochotu jednat s občany i MČ Praha 7. Vedoucí odboru dopravy Milena Vitásková se dokonce jako jediná představitelka pozvaných městských částí zúčastnila tiskové besedy a vyjednala setkání s místostarostou Josefem Neubergem, který se zavázal, že jeho městská část modré zóny postupně prověří. S naším názorem, že modré zóny u přechodů jsou z principu nebezpečné a mají zmizet, sice tak docela nesouhlasila, avšak odbor přistoupil sám k vytipování míst, která považuje skutečně za problematická, a postupně zrušil 16 parkovacích míst v blízkosti přechodů.
MČ Praha 3
Radní pro dopravu Zdeněk Lochman poslal sdružením poněkud neurčitý dopis, v němž upozornil na to, že není vždy možné dodržet obecné ustanovení o 5m vzdálenosti a že oproti původnímu projektu došlo k chybám ve značení, na něž jsme upozornily, za což nám děkuje. Vedoucí odboru dopravy vyjádřil ochotu jednat o konkrétních místech. Schůzky, která proběhla v září 2008, se zúčastnil i zastupitel MČ Prahy 3 Ondřej Rut a Miroslav Trejtnar z iniciativy www.prechody.cz, který jako obyvatel této městské části zmapoval modré zóny u přechodů v blízkosti škol, které považoval za zvlášť nebezpečné. Odbor dopravy ustoupil pouze ve dvou případech. Na dalších místech, kde přistoupil ke zrušení, prý šlo o chybné vyznačení firmami (oproti původnímu projektu). Vedoucí odboru dopravy Martin Vančura nám bohužel nesdělil, o která místa se jedná.
MČ Praha 1
Odbor dopravy této městské části nám odpověděl v tom smyslu, že se zónami placeného stání má Praha 1 několikaleté zkušenosti, že postupují obezřetně a na nehodovosti se prý vyznačování zón placeného stání až k přechodům neprojevilo. Vedoucí odboru Ludvík Czital vysvětloval, že při vyznačování míst pro parkování je možné obecné ustanovení o 5m vzdálenosti porušit tzv. „místní úpravou“. Sdružením se podařilo po několika měsících dosáhnout schůzky s panem Czitalem a s místostarostou pro dopravu panem Karlem Koželuhem, který přislíbil vytipovat nebezpečná místa v okolí škol. Odbor dopravy nakonec prověřil 58 parkovacích míst u přechodů a pět z nich zrušil.
MHMP
Pražský magistrát přístup k modrým zónám nezrevidoval vůbec. Z odpovědi prvního náměstka primátora Rudolfa Blažka se sdružení pouze dozvěděla o možnosti již zmíněné místní úpravy a dostalo se jim ujištění, že chyby ve značení oproti původnímu projektu modrých zón (podobně jako v MČ Praha 3) budou na základě jejich podnětů napraveny.
„Názor našich sdružení, že regulaci parkování nelze řešit na úkor bezpečnosti nejohroženějších účastníků provozu, třebaže chápeme snahy městských částí vyjít svým residentům-automobilistům vstříc, se nebála uznat za legitimní pouze MČ Praha 2,“ tvrdí Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. „Osud modrých zón budeme i nadále sledovat,“ dodává Johnová.
Jarmila Johnová
o.s. Pražské matky
Pelléova 7, 160 000, Praha 6
jarmila.johnova@oziveni.cz
www.prazskematky.cz
Petra Lukešová
o.s. Oživení
Pelléova 7, 160 000, Praha 6
petra.lukesova@oziveni.cz
www.oziveni.cz
Kontakt: 257 531 983, mobil: 721 761 474
„Zavedení zón placeného stání neboli modrých zón jsme přivítali, protože napomáhají regulaci přebujelé automobilové dopravy, která kromě toho, že nás všechny ohrožuje emisemi, hlukem a rizikem nehod, také zabírá veřejný prostor patřící všem, nesouhlasíme však s tím, aby taková opatření byla prováděna na úkor nejohroženějších účastníků silničního provozu,“ vysvětluje Petra Lukešová z o.s. Oživení.
Iniciativy se také před rokem obrátily dopisem na primátora Pavla Béma a představitele samospráv městských částí s požadavkem, aby projekty na zavedení zón placeného stání byly přehodnoceny. Začaly jednat s odbory dopravy městských částí Prahy 1, 2, 3 a 7, kde je parkování tímto způsobem regulováno, i s odborem pražského magistrátu, od něhož iniciativa zavést zóny placeného stání původně vzešla a na jehož vybrané síti komunikací jsou modré zóny také často značeny až do bezprostřední blízkosti přechodů pro chodce.
Občanská sdružení po celý rok sledovala, jak jednotlivé městské části reagovaly na jejich požadavek dodržet při regulaci parkování zákonem stanovenou minimální vzdálenost 5 m od přechodů, a zpracovala o tom pro veřejnost níže uvedený přehled.
Reakce městských části a pražského magistrátu na podnět občanských sdružení
MČ Praha 2
MČ Praha 2 se postavila k občanské iniciativě nejvstřícněji a nejkomplexněji. Vedoucí odboru dopravy ÚMČ Praha 2 Josef Gál ihned po tiskové besedě přislíbil snahu postupně rušit všechna parkovací místa vyznačená v bezprostřední blízkosti přechodů. Za vedoucího odboru se postavila i samospráva městské části. Starostka Jana Černochová zaslala sdružením oficiální dopis s tím, že vyjde ohroženým chodcům vstříc. Ještě v září loňského roku odbor dopravy MČ Praha 2 rozhodl po projednání v dopravní komisi i v radě MČ (po souhlasném stanovisku Policie ČR), že modré zóny, které končí těsně u přechodů, budou postupně rušeny a ukončovány v souladu s obecnou úpravou silničního zákona, tedy 5 m před přechody, přednostně u škol. Podle odboru dopravy MČ Praha 2 nebyl dosud tento proces z důvodů pracovní náročnosti dokončen, podle pozorování sdružení však již došlo k nápravě na desítkách míst.
MČ Praha 7
Vedle Prahy 2 projevila ochotu jednat s občany i MČ Praha 7. Vedoucí odboru dopravy Milena Vitásková se dokonce jako jediná představitelka pozvaných městských částí zúčastnila tiskové besedy a vyjednala setkání s místostarostou Josefem Neubergem, který se zavázal, že jeho městská část modré zóny postupně prověří. S naším názorem, že modré zóny u přechodů jsou z principu nebezpečné a mají zmizet, sice tak docela nesouhlasila, avšak odbor přistoupil sám k vytipování míst, která považuje skutečně za problematická, a postupně zrušil 16 parkovacích míst v blízkosti přechodů.
MČ Praha 3
Radní pro dopravu Zdeněk Lochman poslal sdružením poněkud neurčitý dopis, v němž upozornil na to, že není vždy možné dodržet obecné ustanovení o 5m vzdálenosti a že oproti původnímu projektu došlo k chybám ve značení, na něž jsme upozornily, za což nám děkuje. Vedoucí odboru dopravy vyjádřil ochotu jednat o konkrétních místech. Schůzky, která proběhla v září 2008, se zúčastnil i zastupitel MČ Prahy 3 Ondřej Rut a Miroslav Trejtnar z iniciativy www.prechody.cz, který jako obyvatel této městské části zmapoval modré zóny u přechodů v blízkosti škol, které považoval za zvlášť nebezpečné. Odbor dopravy ustoupil pouze ve dvou případech. Na dalších místech, kde přistoupil ke zrušení, prý šlo o chybné vyznačení firmami (oproti původnímu projektu). Vedoucí odboru dopravy Martin Vančura nám bohužel nesdělil, o která místa se jedná.
MČ Praha 1
Odbor dopravy této městské části nám odpověděl v tom smyslu, že se zónami placeného stání má Praha 1 několikaleté zkušenosti, že postupují obezřetně a na nehodovosti se prý vyznačování zón placeného stání až k přechodům neprojevilo. Vedoucí odboru Ludvík Czital vysvětloval, že při vyznačování míst pro parkování je možné obecné ustanovení o 5m vzdálenosti porušit tzv. „místní úpravou“. Sdružením se podařilo po několika měsících dosáhnout schůzky s panem Czitalem a s místostarostou pro dopravu panem Karlem Koželuhem, který přislíbil vytipovat nebezpečná místa v okolí škol. Odbor dopravy nakonec prověřil 58 parkovacích míst u přechodů a pět z nich zrušil.
MHMP
Pražský magistrát přístup k modrým zónám nezrevidoval vůbec. Z odpovědi prvního náměstka primátora Rudolfa Blažka se sdružení pouze dozvěděla o možnosti již zmíněné místní úpravy a dostalo se jim ujištění, že chyby ve značení oproti původnímu projektu modrých zón (podobně jako v MČ Praha 3) budou na základě jejich podnětů napraveny.
„Názor našich sdružení, že regulaci parkování nelze řešit na úkor bezpečnosti nejohroženějších účastníků provozu, třebaže chápeme snahy městských částí vyjít svým residentům-automobilistům vstříc, se nebála uznat za legitimní pouze MČ Praha 2,“ tvrdí Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. „Osud modrých zón budeme i nadále sledovat,“ dodává Johnová.
Jarmila Johnová
o.s. Pražské matky
Pelléova 7, 160 000, Praha 6
jarmila.johnova@oziveni.cz
www.prazskematky.cz
Petra Lukešová
o.s. Oživení
Pelléova 7, 160 000, Praha 6
petra.lukesova@oziveni.cz
www.oziveni.cz
Kontakt: 257 531 983, mobil: 721 761 474
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




