Tiskové zprávy
Moravskoslezský kraj: Moravskoslezský kraj je připraven na historickou investici firmy Hyundai, chystá se slavnostní poklep základního kamene
„Rozhodně vítáme, že si firma Hyundai vybrala pro historicky první evropskou investici právě Českou republiku a v ní Nošovice v Moravskoslezském kraji,“ netajil radost hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. ,,Továrna Hyundai bude průlomovou investicí, která přinese našemu kraji spoustu pozitiv. Ať už to je nabídka nových pracovních míst přímo v montážním závodě, u subdodavatelů a ve službách, nebo další rostoucí zájem o náš region ve světě. Za zásadní a důležité považuji dopad do života regionu – výrazné zlepšení dopravní infrastruktury, ale také rozvoj školství, posun ve vědě a výzkumu,“ řekl hejtman a dodal: „Nás teď čeká především hodně práce, musíme se připravit na stovky významných hostí, kteří se podle našich informací chystají do Nošovic na slavnostní květnový výkop. A doufáme, že už příchod strategického investora nezkomplikují či dokonce nezmaří žádné další mimořádné okolnosti či události,“ dodal hejtman.
Hejtmanův náměstek pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil doplnil, že kraj nyní finišuje s přípravami zóny pro investora. „Od května zhruba do září by měly běžet přípravné stavební práce – skrývka ornice a stavba technických přípojek. Poté by mohla začít samotná stavba. Přípravy a stavební řízení mohou opravdu začít až tehdy, kdy stoprocentně známe stavebníka,“ řekl Pavel Drobil.
Rekapitulace:
MS kraj vykoupil nemovitosti v Nošovicích v rekordním čase – od října do prosince 2005. Do výkupů pozemků v Nošovicích investoval stát i MS kraj už více než půl miliardy korun. V první etapě se vykupovalo 105 ha a 11 domů za 202 mil. od státu a dalších cca 10 mil. z pokladny kraje - 4,8 mil. na domy a 5,2 mil. na dovýkupy půdy. Ve druhé etapě šlo o necelých 160 ha půdy -bez přesahů (195 ha i s přesahy) a 8 domů, necelé dva miliony korun za domy a 10,5 mil. za dovýkupy investoval kraj, většinu - 319,677 mil.Kč - dal stát. Peníze už mají všichni vlastníci nemovitostí na účtech. ,,S oznámením konkrétního stavebníka samozřejmě počítáme s dalšími investicemi v řádu desítek miliónů korun. Zatím kraj do přípravy vložil to, co bylo nezbytné pro scelení a přípravu území,“ upřesnil hejtman Evžen Tošenovský.
Celkově v Nošovicích vykupujeme skoro 330 ha (dovýkupy, podmíněné výkupy apod.), zóna samotná má mít 270 ha. Majitelé domů mají ve smlouvách, že by se měli vystěhovat do konce března, ale termín jsme prodloužili, protože stavební práce začnou později a nebude nezbytné je vystěhovávat už nyní v březnu. Předpokládá se červen 2006.
Každá domácnost v Nošovicích a Nižních Lhotách pak dostane celkem 100 000 korun jako náhradu za komplikace spojené se stavbou – polovinu při zahájení stavby, polovinu při kolaudaci.
Rekapitulace pobídek Moravskoslezského kraje firmě Hyundai – od začátku vyjednávání o pobídkách se ty krajské nezměnily:
- MSK pomůže ( a už pomáhá) investorovi s vyhledáváním vhodného bydlení pro manažery, nové byty se ale stavět nebudou ( na rozdíl od TPCA v Kolíně a závodu KIA v Žilině)
- integrované záchranné centrum pro celé Beskydy – stanice pro hasiče, policii a další záchranáře by měla být postavena přímo v Nošovicích
- možnost postavit heliport opět přímo v Nošovicích, v Mošnově (subdodavatelské podniky) je tato možnost automaticky
- zprostředkování zajištění hromadné dopravy dle požadavků zaměstnavatele (MHD, meziměstské linkové busy, organizační pomoc i závazek veřejné služby tak, aby se lidé dostali řádně na pracoviště) – zajistil by kraj, samozřejmě organizačně, nelze dotovat ani platit
- zajištění kancelářských prostor optimálně v Ostravě a po dobu, kdy Hyundai nebude mít vlastní administrativní budovu (asi 2 roky)
- administrativní podpora projektu výstavby továrny (veškeré úřední úkony ze strany ostravského magistrátu i krajského úřadu, a samozřejmě zdůrazňuji – zcela v intencích našich zákonů!!!!)
- školství – 1st International School of Ostrava nabízí místa pro vzdělávání dětí manažerů továrny (SŠ, mateřská škola), podpora vysokých škol
- zajištění adaptačních kurzů pro manažery a jejich rodiny („jak se zorientovat v životě v Česku“).
Už dříve bylo zveřejněno, že by se MS kraj v případě příchodu investora měl dočkat urychleného řešení dopravní situace – jde hlavně o dokončení kvalitního silničního spojení na Slovensko a do Polska včetně obchvatů například Jablunkova nebo Českého Těšína. Modernizace železniční dopravy – tam mj. jde také o železniční spojení směrem k letišti Mošnov a celkovou modernizaci III. koridoru ke slovenské hranici.
Hejtmanův náměstek pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil doplnil, že kraj nyní finišuje s přípravami zóny pro investora. „Od května zhruba do září by měly běžet přípravné stavební práce – skrývka ornice a stavba technických přípojek. Poté by mohla začít samotná stavba. Přípravy a stavební řízení mohou opravdu začít až tehdy, kdy stoprocentně známe stavebníka,“ řekl Pavel Drobil.
Rekapitulace:
MS kraj vykoupil nemovitosti v Nošovicích v rekordním čase – od října do prosince 2005. Do výkupů pozemků v Nošovicích investoval stát i MS kraj už více než půl miliardy korun. V první etapě se vykupovalo 105 ha a 11 domů za 202 mil. od státu a dalších cca 10 mil. z pokladny kraje - 4,8 mil. na domy a 5,2 mil. na dovýkupy půdy. Ve druhé etapě šlo o necelých 160 ha půdy -bez přesahů (195 ha i s přesahy) a 8 domů, necelé dva miliony korun za domy a 10,5 mil. za dovýkupy investoval kraj, většinu - 319,677 mil.Kč - dal stát. Peníze už mají všichni vlastníci nemovitostí na účtech. ,,S oznámením konkrétního stavebníka samozřejmě počítáme s dalšími investicemi v řádu desítek miliónů korun. Zatím kraj do přípravy vložil to, co bylo nezbytné pro scelení a přípravu území,“ upřesnil hejtman Evžen Tošenovský.
Celkově v Nošovicích vykupujeme skoro 330 ha (dovýkupy, podmíněné výkupy apod.), zóna samotná má mít 270 ha. Majitelé domů mají ve smlouvách, že by se měli vystěhovat do konce března, ale termín jsme prodloužili, protože stavební práce začnou později a nebude nezbytné je vystěhovávat už nyní v březnu. Předpokládá se červen 2006.
Každá domácnost v Nošovicích a Nižních Lhotách pak dostane celkem 100 000 korun jako náhradu za komplikace spojené se stavbou – polovinu při zahájení stavby, polovinu při kolaudaci.
Rekapitulace pobídek Moravskoslezského kraje firmě Hyundai – od začátku vyjednávání o pobídkách se ty krajské nezměnily:
- MSK pomůže ( a už pomáhá) investorovi s vyhledáváním vhodného bydlení pro manažery, nové byty se ale stavět nebudou ( na rozdíl od TPCA v Kolíně a závodu KIA v Žilině)
- integrované záchranné centrum pro celé Beskydy – stanice pro hasiče, policii a další záchranáře by měla být postavena přímo v Nošovicích
- možnost postavit heliport opět přímo v Nošovicích, v Mošnově (subdodavatelské podniky) je tato možnost automaticky
- zprostředkování zajištění hromadné dopravy dle požadavků zaměstnavatele (MHD, meziměstské linkové busy, organizační pomoc i závazek veřejné služby tak, aby se lidé dostali řádně na pracoviště) – zajistil by kraj, samozřejmě organizačně, nelze dotovat ani platit
- zajištění kancelářských prostor optimálně v Ostravě a po dobu, kdy Hyundai nebude mít vlastní administrativní budovu (asi 2 roky)
- administrativní podpora projektu výstavby továrny (veškeré úřední úkony ze strany ostravského magistrátu i krajského úřadu, a samozřejmě zdůrazňuji – zcela v intencích našich zákonů!!!!)
- školství – 1st International School of Ostrava nabízí místa pro vzdělávání dětí manažerů továrny (SŠ, mateřská škola), podpora vysokých škol
- zajištění adaptačních kurzů pro manažery a jejich rodiny („jak se zorientovat v životě v Česku“).
Už dříve bylo zveřejněno, že by se MS kraj v případě příchodu investora měl dočkat urychleného řešení dopravní situace – jde hlavně o dokončení kvalitního silničního spojení na Slovensko a do Polska včetně obchvatů například Jablunkova nebo Českého Těšína. Modernizace železniční dopravy – tam mj. jde také o železniční spojení směrem k letišti Mošnov a celkovou modernizaci III. koridoru ke slovenské hranici.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk