Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů / Ateliér pro životní prostředí / Občanská iniciativa Pankráce / Pankrácká společnost: Mrakodrapy na Pankráci budou možná bez příjezdové silnice. Ministerstvo dopravy zrušilo povolení k rozšíření magistrály
2. října 2007 | Arnika - Centrum pro podporu občanů / Ateliér pro životní prostředí / Občanská iniciativa Pankráce / Pankrácká společnost
Autor: Marek Jehlička, tel: 606 727 942
Autor: Marek Jehlička, tel: 606 727 942
Ministerstvo dopravy potvrdilo některé výhrady občanských sdružení k rozšíření severojižní magistrály v oblasti Pankrácké pláně a zrušilo stavební povolení vydané magistrátem. Je to dobrá zpráva pro obyvatele Pankráce, kteří už řadu let volají po zklidnění dopravy a špatná zpráva pro investory a lobbyisty prosazující mrakodrapy Epoque. Výškové budovy bez příjezdové silnice totiž nebude snadné zprovoznit.
„Ministerstvo dopravy zrušilo rozhodnutí pražského magistrátu převážně z důvodu, že se tento úřad dostatečně nezabýval námitkami občanských sdružení a převážnou většinu jich zamítnul,“ vysvětluje právník Ondřej Tošner z Ateliéru pro životní prostředí. „Ministerstvo potvrdilo oprávněnost některých výhrad občanských sdružení. Uložilo magistrátu, aby navržené rozšíření magistrály znovu přezkoumal z hlediska požadavku na zachování pohody bydlení v okolních domech a z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu,“ doplnil právník.
O celé věci se proto nyní bude muset rozhodovat znovu. Občanská sdružení budou ve správním řízení opět prosazovat změnu dopravní koncepce a celkové zklidnění automobilového provozu v okolí severojižní magistrály namísto jeho navyšování.
„Řadu let se snažíme přesvědčit investory i správní úřady o tom, že dostavba Pankrácké pláně by neměla zhoršit životní prostředí v celém centru Prahy. Administrativní komplexy, hotely i nákupní centrum Arkády jsou ale naprojektovány tak, že vyžadují rozšiřování silnic a budou do centra Prahy přitahovat další tisíce aut,“ říká Marie Janoušková z Občanské iniciativy Pankráce. „Pro místní obyvatele je další zhoršování prostředí nepřijatelné.“
Podle Martina Skalského ze sdružení Arnika je výstavba na Pankrácké pláni nejen v rozporu s pozitivními trendy v zemích EU ale i sliby pražského magistrátu. „Vedení Prahy slibuje zklidnění provozu na magistrále a její přeměnu v městský bulvár. To ale bude těžko možné, když chtějí nyní soukromí investoři utratit desítky milionů za budování takzvaného přídatného pásu. Rozšíření magistrály povede k nárůstu provozu, nikoliv k jeho omezení. Magistrát by tedy měl veřejnosti pravdivě vysvětlit, jaké plány s magistrálou má.“
Architekt Vlado Milunić připomíná: „Londýnská čtvrť City se slavnými bankami a kancelářemi s auty nepočítá vůbec a 'bílé límečky' do ní jezdí každé ráno veřejnou dopravou – metrem nebo autobusy. Pařížská La Défensé je postavena prakticky celá jako pěší zóna a automobily, které tam mají namířeno, končí pod zemí.“ Podle Miluniće musí ve městě, jakým je Praha, platit absolutní preference veřejné dopravy. „Zejména v nově budovaných centrech by neudržitelnému individuálnímu automobilismu měly být kladeny všechny dostupné překážky. Vše by mělo začít důkladnou revizí vyhlášky o obecných technických podmínkách pro výstavbu, která je nastavena tak, že automaticky upřednostňuje individuální automobilovou dopravu před dopravou hromadnou. Například tím, že investory objektů nutí budovat parkovací místa i tam, kde to není třeba,“ říká Milunić.
Více informací: http://cepo.arnika.org/pankrac
„Ministerstvo dopravy zrušilo rozhodnutí pražského magistrátu převážně z důvodu, že se tento úřad dostatečně nezabýval námitkami občanských sdružení a převážnou většinu jich zamítnul,“ vysvětluje právník Ondřej Tošner z Ateliéru pro životní prostředí. „Ministerstvo potvrdilo oprávněnost některých výhrad občanských sdružení. Uložilo magistrátu, aby navržené rozšíření magistrály znovu přezkoumal z hlediska požadavku na zachování pohody bydlení v okolních domech a z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu,“ doplnil právník.
O celé věci se proto nyní bude muset rozhodovat znovu. Občanská sdružení budou ve správním řízení opět prosazovat změnu dopravní koncepce a celkové zklidnění automobilového provozu v okolí severojižní magistrály namísto jeho navyšování.
„Řadu let se snažíme přesvědčit investory i správní úřady o tom, že dostavba Pankrácké pláně by neměla zhoršit životní prostředí v celém centru Prahy. Administrativní komplexy, hotely i nákupní centrum Arkády jsou ale naprojektovány tak, že vyžadují rozšiřování silnic a budou do centra Prahy přitahovat další tisíce aut,“ říká Marie Janoušková z Občanské iniciativy Pankráce. „Pro místní obyvatele je další zhoršování prostředí nepřijatelné.“
Podle Martina Skalského ze sdružení Arnika je výstavba na Pankrácké pláni nejen v rozporu s pozitivními trendy v zemích EU ale i sliby pražského magistrátu. „Vedení Prahy slibuje zklidnění provozu na magistrále a její přeměnu v městský bulvár. To ale bude těžko možné, když chtějí nyní soukromí investoři utratit desítky milionů za budování takzvaného přídatného pásu. Rozšíření magistrály povede k nárůstu provozu, nikoliv k jeho omezení. Magistrát by tedy měl veřejnosti pravdivě vysvětlit, jaké plány s magistrálou má.“
Architekt Vlado Milunić připomíná: „Londýnská čtvrť City se slavnými bankami a kancelářemi s auty nepočítá vůbec a 'bílé límečky' do ní jezdí každé ráno veřejnou dopravou – metrem nebo autobusy. Pařížská La Défensé je postavena prakticky celá jako pěší zóna a automobily, které tam mají namířeno, končí pod zemí.“ Podle Miluniće musí ve městě, jakým je Praha, platit absolutní preference veřejné dopravy. „Zejména v nově budovaných centrech by neudržitelnému individuálnímu automobilismu měly být kladeny všechny dostupné překážky. Vše by mělo začít důkladnou revizí vyhlášky o obecných technických podmínkách pro výstavbu, která je nastavena tak, že automaticky upřednostňuje individuální automobilovou dopravu před dopravou hromadnou. Například tím, že investory objektů nutí budovat parkovací místa i tam, kde to není třeba,“ říká Milunić.
Více informací: http://cepo.arnika.org/pankrac
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk