https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/mytne-v-praze-je-realne-v-roce-2010
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hl. m. Praha: Mýtné v Praze je reálné v roce 2010

20. dubna 2006 | Hl. m. Praha
Praha je připravena zavést od roku 2010 mýtné, které by omezilo a zpoplatnilo vjezd automobilů do centrální části metropole. Podle pražského primátora Pavla Béma je třeba s přípravami začít již nyní. Ale je nutné do té doby vybudovat vnitřní městský okruh a mít zcela či z významné části dostavěný vnější expresní okruh. Primátor to uvedl na dnešní konferenci „Zahraniční zkušenosti se zavedením mýtného v centrech měst,“ které se zúčastnil společně se svým náměstkem Janem Bürgermeisterem a odborníky na tuto problematiku z Osla a Londýna.

„Pilotní projekt mýtného jsme připraveni spustit v letech 2008 až 2009. V případě úspěšného ověření by mýtné v Praze mohlo začít fungovat od roku 2010. Hlavním důvodem jeho zavedení je snaha regulovat neúnosný objem automobilů v centrální části města, je třeba chránit historické jádro Prahy,“ vysvětlil primátor Bém.
Jak uvedl, masivní rozvoj automobilové dopravy po roce 1989 (např. v roce 1990 bylo registrováno 336 000 osobních automobilů, v roce 2005 to bylo již 602 000) přinesl zásadní problémy, se kterými se metropole v tuto chvíli potýká:

* Dopravní zácpy nejen v centru města, ale i na řadě míst v celé komunikační síti nevyjímaje Barrandovský most a Jižní spojku, které suplují funkci prakticky neexistujícího Pražského okruhu
* Problémy s parkováním v centru, střední části města
* Dopravní nehody
* Zhoršení životního prostředí znečištěním ovzduší exhalacemi a vlivem hluku.

Mýtné by pomohlo řešit všechny tyto problémy. Za pět let by tak mohlo centrem Prahy projíždět až o třetinu méně automobilů než dnes.
Stejnou zkušenost mají v Londýně, kde bylo mýtné zavedeno v roce 2003. Hlavním důvodem jeho zavedení v britské metropoli byla neúnosná dopravní situace, kdy se průměrná rychlost automobilů pohybovala kolem 15 km/h a řidiči strávili polovinu jízdní doby v dopravních zácpách. Praha se dostává do stejné situace a má stejné důvody pro zavedení mýtného.

K tomu je třeba splnit podle náměstka primátora Jana Bürgermeistera dvě základní podmínky. „Praha musí mít dokončený vnitřní městský a z velké části by měl být hotov i tranzitní okruh, a tím dojde k nezbytnému propojení okrajů města. Druhou podmínkou, na které bude Praha intenzivně pracovat, je zachování příznivého poměru mezi hromadnou dopravou a individuální automobilovou dopravou. Poměr 57:43 ve prospěch hromadné dopravy nás řadí na přední příčky v evropském i celosvětovém srovnání,“ zdůraznil náměstek Bürgermeister s tím, že pro Prahu je doprava naprosto zásadní prioritou. „Přibližně čtyřicet procent rozpočtu města jde každoročně na dopravu,“ dodal.
Výnosy z mýtného půjdou v plné výši na rozvoj dopravní infrastruktury.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist