Tiskové zprávy
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání: Na Chaloupkách pokračuje studium pro profesionály environmentální výchovy
Čtyřdenním výukovým blokem pokračují tento týden pedagogové z Jihomoravského, Moravskoslezského, Zlínského, Olomouckého kraje i Vysočiny ve specializačním studiu. Průřezové téma environmentální výchovy je od září pro všechny základní školy povinné a roční studium, které připravila brněnská Lipka, má koordinátory environmentální výchovy na školách proškolit znalostně i metodicky.
Osmadvacet pedagogů-environmentalistů se tentokrát vypraví na čtyři dny do školského zařízení Chaloupky na Vysočině. Součástí nabitého programu bude prezentace Jana Rovenského z Greenpeace o energetické situaci u nás i ve světě, přednáška o psychohygieně nebo debata na aktuální témata s poslancem Liborem Ambrozkem, předsedou Výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny ČR. Novou praktickou příručku Učíme se v zahradě představí její hlavní autorka Květoslava Burešová, jedna z nestorek ekologické výchovy u nás. Před zraky pedagogů se v ostré diskusi o politice Jihomoravského kraje v environmentální oblasti jako již tradičně střetnou Anna Hubáčková, vedoucí Odboru životního prostředí Jihomoravského kraje, a Mojmír Vlašín, krajský a brněnský zastupitel.
Kromě odborných přednášek přizvaných profesionálů mají výjezdní několikadenní semináře ještě další důležitý účel: setkávání pedagogů a výměnu jejich zkušeností navzájem. „Naše semináře mají zapálené učitele především povzbuzovat, informovat je a podporovat a také je utvrzovat v tom, že dělají dobrou věc a že na ni nejsou sami,“ popisuje zatím ještě nepříliš povzbudivý stav environmentální výchovy na českých školách jeden z organizátorů Aleš Máchal. Že slouží tato setkávání skutečně jako inspirace, potvrzuje jedna z pedagožek Lipky, „třídní učitelka“ přihlášených pedagogů, Dáša Zouharová: „Praktických vylepšení nebo projektů, souvisejících s šetrným přístupem k přírodě a vychovávajících k němu i děti, je velké množství. Jedna z účastnic – Jolana Tulisová ze ZŠ Bobrová – například zařídila ve své škole líheň kuřat. Děti pak mají možnost sledovat v průběhu měsíce jejich vývoj. Kateřina Navrátilová ze ZŠ a MŠ Bělotín zase seznámí ostatní pedagogy se svou zkušeností úspory vody ve škole: na splachování používají užitkovou vodu z vlastní studny.“
Celoroční specializační studium se skládá z dvou týdenních akcí a tří výjezdů víkendových. Za rok by měli být pedagogové schopni vytvořit a před zkušební komisí obhájit koncepci environmentální výchovy pro svou školu. Tvorbu takovéto koncepce doporučuje každému ústavu ministerstvo školství stejně jako obsazení místa „koordinátora environmentální výchovy“ na škole.
Termín akce: 31. 1.–3. 2. 2008
Adresa konání akce:
Chaloupky – Střediska pro vzdělávání
a výchovu v přírodě
Kněžice 109
675 21 Okříšky
Kontakty:
Aleš Máchal: 603/760 974
ales.machal@lipka.cz
Dáša Zouharová: 736/473 731
dasa.zouharova@lipka.cz
Osmadvacet pedagogů-environmentalistů se tentokrát vypraví na čtyři dny do školského zařízení Chaloupky na Vysočině. Součástí nabitého programu bude prezentace Jana Rovenského z Greenpeace o energetické situaci u nás i ve světě, přednáška o psychohygieně nebo debata na aktuální témata s poslancem Liborem Ambrozkem, předsedou Výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny ČR. Novou praktickou příručku Učíme se v zahradě představí její hlavní autorka Květoslava Burešová, jedna z nestorek ekologické výchovy u nás. Před zraky pedagogů se v ostré diskusi o politice Jihomoravského kraje v environmentální oblasti jako již tradičně střetnou Anna Hubáčková, vedoucí Odboru životního prostředí Jihomoravského kraje, a Mojmír Vlašín, krajský a brněnský zastupitel.
Kromě odborných přednášek přizvaných profesionálů mají výjezdní několikadenní semináře ještě další důležitý účel: setkávání pedagogů a výměnu jejich zkušeností navzájem. „Naše semináře mají zapálené učitele především povzbuzovat, informovat je a podporovat a také je utvrzovat v tom, že dělají dobrou věc a že na ni nejsou sami,“ popisuje zatím ještě nepříliš povzbudivý stav environmentální výchovy na českých školách jeden z organizátorů Aleš Máchal. Že slouží tato setkávání skutečně jako inspirace, potvrzuje jedna z pedagožek Lipky, „třídní učitelka“ přihlášených pedagogů, Dáša Zouharová: „Praktických vylepšení nebo projektů, souvisejících s šetrným přístupem k přírodě a vychovávajících k němu i děti, je velké množství. Jedna z účastnic – Jolana Tulisová ze ZŠ Bobrová – například zařídila ve své škole líheň kuřat. Děti pak mají možnost sledovat v průběhu měsíce jejich vývoj. Kateřina Navrátilová ze ZŠ a MŠ Bělotín zase seznámí ostatní pedagogy se svou zkušeností úspory vody ve škole: na splachování používají užitkovou vodu z vlastní studny.“
Celoroční specializační studium se skládá z dvou týdenních akcí a tří výjezdů víkendových. Za rok by měli být pedagogové schopni vytvořit a před zkušební komisí obhájit koncepci environmentální výchovy pro svou školu. Tvorbu takovéto koncepce doporučuje každému ústavu ministerstvo školství stejně jako obsazení místa „koordinátora environmentální výchovy“ na škole.
Termín akce: 31. 1.–3. 2. 2008
Adresa konání akce:
Chaloupky – Střediska pro vzdělávání
a výchovu v přírodě
Kněžice 109
675 21 Okříšky
Kontakty:
Aleš Máchal: 603/760 974
ales.machal@lipka.cz
Dáša Zouharová: 736/473 731
dasa.zouharova@lipka.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk