https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/na-dalnici-d8-se-stromy-kaceji-nezakonne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Na dálnici D8 se stromy kácejí nezákonně

Hlavními podezřelými jsou stavební firmy Metrostav a EUROVIA CS.

Na základě podnětů Dětí Země během roku 2009 potvrdila ústecká pobočka České inspekce životního prostředí, že při výstavbě dálnice D8 přes chráněné České středohoří se opět porušovaly zákony. Na třech místech samotné trasy a na dvou místech u tunelu Radejčín došlo k předčasnému kácení stromů a keřů a při stavbě průzkumné štoly pro tento tunel i k likvidaci biotopů zvláště chráněných druhů živočichů bez povolení. 1) I když vyšetřování inspekce ještě neskončilo, Děti Země podezírají zejména stavební firmy.

„Jiný výsledek, než porušení zákona, jsme ani neočekávali, neboť je to nejúčinnější způsob, jak u dálnice D8 splnit nereálné sliby betonové lobby na její dostavbu letos v listopadu,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země, které v trase dálnice už několik let provádějí pravidelný monitoring.

I když inspekce ještě všech šest případů neuzavřela a viníci tak ještě nejsou známí, Děti Země za hlavní podezřelé považují pracovníky firmy Metrostav, a. s., a EUROVIA CS, a. s., které zakázku na stavbu dálnice D8 vyhrály a od října 2007 ji staví. Další možností jsou subdodavatelské firmy jako třeba AZ SANACE, a. s.

„Pokud obě vysoutěžené firmy mají dálnici stavět podle zákona, tak jsou zodpovědné i za vše, co se na staveništi děje a zda se zde nepohybují cizí osoby,“ tvrdí Patrik, podle kterého je už zvláštní i to, že z ani jedné stavební firmy nikdo neoznámil podivné kácení stromů ve vegetačním období, když to žádné povolení nedovoluje.

V roce 2002 už inspekce prokázala nezákonné vykácení čtyř kusů vzácného kriticky ohroženého stromu jeřábu českého na okraji lomu Prackovice, za které udělila pokutu dva tisíce korun. 2)

Při výstavbě úseku dálnice D8 přes Krušné hory podobně Děti Země zase úspěšně upozornily ČIŽP na nezákonné zahájení výstavby jižního portálu tunelu Panenská bez povolení k zásahu do biotopů ohrožených druhů rostlin, dále na likvidaci asi dvou tisíc stromů na vrcholu hor 3) a až hektaru lesa pro zařízení staveniště firmy Metrostav, a. s., u severního tunelu Panenská 4). Tato firma také v roce 2005 dostala na základě zjištění občanů Libouchce od ČIŽP milionovou pokutu za znečištěni Jílovského potoka důlními vodami z tohoto tunelu.

Kontakty:
Oblastní inspektorát ČIŽP v Ústí nad Labem: Ing. Pavel David – david@ul.cizp.cz, telefon 475 246 031

Internetové stránky:
1) Podezřelé staveniště u tunelu Radejčín na dálnici D8 (TZ = 29.07.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2192452
2) Vzácné jeřáby české v trase dálnice D8 byly vykáceny (TZ = 09.12.2002)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=112212
3) Na dálnici D8 v Krušných horách se kácelo opět nezákonně (TZ = 13.10.2004)
http:/www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=206830
4) Zařízení staveniště pro dálnici D8 nemá stavební povolení (TZ = 03.10.2003)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=148358


Příloha k tiskové zprávě Dětí Země ze dne 28. ledna 2010:
Na dálnici D8 se stromy kácejí nezákonně
Oblastní inspektorát České inspekce životního prostředí potvrdil tato protiprávní jednání při stavbě dálnice D8-0805 Lovosice – Řehlovice v Českém středohoří na základě podaných podnětů Dětí Země v roce 2009:
I. Nezákonné kácení dřevin ve vegetačním období roku 2009, čímž došlo ke spáchání přestupku dle § 87 odst. 3 písm. d) zákona č. 114/1992 Sb. a k nezákonnému jednání dle § 88 odst. 1 písm. c) cit. zákona:
1)km 50,05, část A – trasa dálnice: nezákonné kácení keřů a stromů u vjezdu na fotbalové hřiště; pravomocné rozhodnutí o kácení bylo vydáno ObÚ Vchynice až dne 7. 5. 2009, přičemž pravomocné stavební povolení bylo vydáno až 28. 7. 2009 – kácet se mělo nejdříve po 1. 10. 2009
2)km 58,81, část F – tunel Radejčín: nezákonné kácení keřů a stromů u cesty ze žst. Radejčín do Dubic u jižního portálu v místě provedení následných vrtných prací zřejmě v září 2009; žádné povolení ke kácení nebylo vydáno a pravomocné stavební povolení bylo vydáno až dne 2. 9. 2009, takže pro umístění vrtů nad tunelem mělo být nejprve kácení povoleno – kácet by se teoreticky mohlo nejdříve po 1. 10. 2009
3)km 59,35, část F – tunel Radejčín: nezákonné kácení keřů a stromů u silnice ze žst. Radejčín do Dubic u stavby severního portálu; pravomocné rozhodnutí o kácení bylo ObÚ Řehlovice vydáno až dne 28. 8. 2009 a pravomocné stavební povolení až dne 2. 9. 2009 – kácet se mělo nejdříve po 1. 10. 2009
4)km 61,52, část A – trasa dálnice: nezákonné kácení keřů a stromů v místě lokálního biokoridoru; pravomocné rozhodnutí o kácení ObÚ Žim nebylo dosud podle zákona vydáno, přičemž kácet se má až po vydání pravomocného stavebního povolení ze dne 28. 7. 2009 – kácet se dosud nemohlo
5)km 61,75, část A – trasa dálnice: nezákonné kácení keřů a stromů ve střetu s polní cestou Žim - Habrovany; pravomocné rozhodnutí o kácení ObÚ Žim nebylo dosud podle zákona vydáno, přičemž kácet se má až po vydání pravomocného stavebního povolení ze dne 28. 7. 2009 – kácet se dosud nemohlo
V době nálezu v květnu 2009 byly ještě namístě často zbytky kmenů a větví (např. v části „A“ v km 61,52 a 61,75, u severního portálu tunelu Radejčín v km 59,35). Ani o jednom nezákonném kácení neinformoval ČIŽP v Ústí nad Labem investor Ředitelství silnic a dálnic ČR a ani jedna z vysoutěžených stavebních firem či subdodavatelé, tzn. že nikdo z těchto pracovníků si nevšiml, že cizí lidé na stavbě kácejí dřeviny. A pokud by ke kácení došlo mimo pracovní dobu, pak by to bylo obzvlášť podezřelé. K nezákonnému kácení tedy muselo dojít buď přímo některými zaměstnanci některých firem na stavbě či s kácením musel někdo z nich souhlasit.
Viníkem jen stěží mohou být místní občané či chataři, protože není logické, aby vykáceli jen několik vybraných stromů na neobvyklých pěti různých místech a dokonce velké větvě nechali na místě několik týdnů. Přitom by mohli vykácet všechny stromy v trase dálnice. Navíc by se vzácně trefili do míst, kde se zrovna potřebuje stavět.
II. Nezákonný zásah do biotopů pěti zvláště chráněných druhů živočichů byl nad tunelem Radejčín proveden zřejmě v září 2009, čímž došlo ke spáchání přestupku dle § 87 odst. 3 písm. d) zákona č. 114/1992 Sb. a k nezákonnému jednání dle § 88 odst. 1 písm. a) a e) cit. zákona:
K zásahu do biotopů došlo asi při vytýčování monitorovacích vrtů na louce v km 58,81 u cesty do Dubic v místech s nezákonným kácením (květen 2009) a v km 59,10 v místě s uježděnou cesta na staveniště tunelu.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist