https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/na-kamiony-si-stezuje-uz-pres-150-obci-a-mest
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Dopravní federace: Na kamiony si stěžuje už přes 150 obcí a měst

19. května 2011 | Dopravní federace
Na mapě vesnic a měst postižených kamionovou dopravou [1] přibyla další padesátka praporků. Ty ukazují, kde v zemi je situace nejzávažnější. Dopravní federace – sdružení několika ekologických organizací – mapu aktualizovala mimo jiné také na základě informací, které dostávala od samotných starostů. Chce tak upozornit na přetrvávající bezmoc obyvatel a obecních úřadů, jež nemohou omezit průjezd nákladních automobilů.

Letitý problém narůstá i proto, že mýtné se prozatím nevztahuje na všechny státní a krajské silnice. Kamiony po nich proto objíždějí placené dálnice a rychlostní silnice.

Ministr dopravy Radek Šmerda se chystá rozšířit mýtné pro kamiony na 5 500 km silnic první třídy a také vybrané silnice druhé třídy ve správě krajů. Výběrové řízení na dodavatele má být vyhlášeno do několika měsíců. Požadavky krajů ale ministr hodlá seškrtat a problémy obcí mimo zpoplatněné úseky řešit pouze zákazovými značkami.[2]

Dopravní federace prosazuje, aby vláda po dohodě s kraji mýtné zavedla hned od začátku na větší části krajských silnic, než nyní ministr dopravy plánuje [3]. Státní ani obecní policie nemají dostatečné kapacity na to, aby účinně dohlédly na dodržování zákazů vjezdu.

Aleš Kuták z Dopravní federace uvedl: „Veškerá nová opatření budou přínosná pouze tehdy, když se zaměří na zpoplatnění co největší části silnic 2. a 3. třídy, na stanovení jasných kritérií pro další rozšiřování mýtného a na zajištění faktického respektu k zákazu tranzitu těžkých nákladních vozidel na těch krajských komunikacích, které nebudou výkonově zpoplatněny.“

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, členské organizace Dopravní federace, řekl: „Mýtné je důležité řešení, ale samotné zpoplatňování silnic samozřejmě nestačí. Stát také musí pomoci, aby nákladní doprava po železnici byla rychlá, pružná a konkurenceschopná. Měl by proto investovat výnosy z mýtného tak, aby přispívaly ke snižování zátěže obcí a měst kamionovou dopravou. Inspirací může být Švýcarsko, kde dvě třetiny výnosů z mýtného směřují do lepší železnice a třetinu dostávají jednotlivé kantony na údržbu své silniční sítě.“


Kontakty:
Aleš Kuták, Dopravní federace, telefon 775 927 210,
email ales.kutak@dopravnifederace.cz
Dominika Švárová, Dopravní federace, 775 905 638,
email dominika.svarova@dopravnifederace.cz
Pavel Přibyl, Hnuti DUHA, telefon 603 207 249,
email pavel.pribyl@hnutiduha.cz

Poznámky:
[1] Mapa je ke shlédnutí na http://dopravnifederace.cz/mapa
[2] Aktuální přehled situace a potřeb v oblasti rozšiřování mýtného pro nákladní vozidla obsahuje informační list Kamiony a rozšiřování mýtného (květen 2011), který lze stáhnout z adresy:
http://hnutiduha.cz/uploads/media/Hnuti_DUHA_DF_kamiony_a_mytne.pdf

Vzorový dopis, jímž mohou lidé nového ministra dopravy požádat, aby v mýtném prosadil taková opatření, která obyvatelům postižených obcí od kamionů skutečně uleví, lze najít na http://hnutiduha.cz/o-nas/on-line-akce/e-akce-mytne

[3] K optimální podobě mýtného systému pro nákladní dopravu pořádá Dopravní federace 24.května 2011 seminář v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, za účasti expertů ze Švýcarska a Slovenska a zástupců krajů a obcí.





Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist