Petr Šindler "> Na Shell Eco-marathonu Europe 2009 padaly úžasné rekordy - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/na-shell-eco-marathonu-europe-2009-padaly-uzasne-rekordy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Shell: Na Shell Eco-marathonu Europe 2009 padaly úžasné rekordy

12. května 2009 | Shell
Autor: Petr Šindler, tel: +420 244 025 965
  • Pokořeno několik historických rekordů
  • Pět z řady nových rekordů nebylo překonáno
  • Dva nové rekordy padly ihned po zápisu

Jubilejní 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe byl v rámci svých třech dnů svědkem sedmi nových rekordů, z nichž dva byly překonány ihned následující den. Rekordy byly překonány v kategoriích: Prototypy s interním spalovacím pohonem, UrbanConcept s dieselovým spalovacím pohonem, UrbanConcept s nejnižším objemem emisí CO2 a vozy s pohonem na solární energii.

Hlavním rekordmanem letošního ročníku byl tým Microjoule ze St Joseph La Joliverie ve francouzském Nantes. Jeho prototyp s interním spalovacím pohonem překonal již dlouho platný rekord 3 410 km, kterého dosáhl před pěti lety tým ze stejné školy. Rekord byl překonán o dalších 172 kilometrů. Avšak tým se s tímto výsledkem nehodlal spokojit – večer stejného dne byl čerstvý rekord 3 582 km opět překonán o dalších neuvěřitelných 189 kilometrů. Prototyp tedy ujel na jeden litr paliva historickou vzdálenost 3 771 km. Další francouzský tým, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, ujel se svým solárním vozem skvělých 644 kilometrů na jednu kilowatthodinu energie, nicméně ani to nestačilo a za pár hodin byl na světě nový rekord: 665km/Kwh.

Pět rekordů, které byly zapsány v rámci letošního ročníku a zatím nebyly překonány (překonané dřívější rekordy jsou uvedeny v závorkách):

  • Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3 771 km/l (3 582km/l v roce 2009; 3 410km/l v roce 2005), kategorie Prototypů s interním spalovacím motorem
  • ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh v roce 2009, 570km/Kwh v roce 2008), vůz se solárním pohonem
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Norsko, 1 246 km/l, celkově nejnižší spotřeba v kategorii UrbanConcept (848km/l v roce 2008)
  • FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l v kategorii UrbanConcept s dieselovým spalovacím motorem (306km/l v roce 2007)
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, nejnižší emise CO2 v kategorii UrbanConcept (6,15g/km v roce 2008)

Vincent Tertois, technický ředitel, řekl v reakci na letošní úrodu nových rekordů: „Počet zapsaných rekordů dokládá, jak studenti tvrdě pracovali, a také ukazuje vývoj v konstrukci vozů, které jsme mohli letos vidět. A skutečnost, že mnohé rekordy byly výrazně překonány, lze připsat také parametrům novému okruhu a příznivým klimatickým podmínkám, které letos přály závodním týmům.“

Globální manažer Shell Eco-marathonu, Mark Singer, uvedl: „Letošní ročník byl pro nás na novém okruhu v Německu historický: nejenže studenti zapsali několik skvělých rekordů v hospodárnosti provozu, bez nich, našich dobrovolníků a sponzorů by nebylo možné přenést Shell Eco-marathon do jiné části Evropy. Těšíme se, že ročník 2010 bude stejně úspěšný jako tento.“

Letošního ročníku se letos po krátké přestávce účastnil také tým HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Doc. Ing. Bohumila Horáka, Ph.D. Jejich vozidlo soutěžilo v kategorii Prototypů s vodíkovým pohonem, ale bohužel se z technických důvodů nepodařilo absolvovat žádnou kvalifikovanou jízdu.

Přehled vítězů v jednotlivých kategoriích:

Pořadí - Startovní číslo - Domovská škola - Pohon

Prototypy

1 - 1 - MICROJULE, LPTI St Joseph La Joliverie Nantes, Francie - Spalovací motor 2 - 204 - FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko - Palivový článek (vodík) 3 - 201 - Polyjoule, Polytech’ Nantes, Francie - Palivový článek (vodík)

UrbanConcept

1 - 402 - NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Norsko - Palivový článek (vodík) 2 - 401 - Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Nizozemí - Palivový článek (vodík) 3 - 306 - FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko - Spalovací motor

Emise CO2

1 - 402 - NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Norsko - Palivový článek (vodík)

O Shell Eco-marathonu

Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé konstruktéry a inženýry z celého světa k tomu, aby hledali nové přístupy k trvale udržitelné mobilitě. Jde především o to:

  • Podpořit a posílit inovaci a nápady týkající se úsporné spotřeby paliv a budoucnosti moderní dopravy.
  • Pomoci technickým institucím získat talentované jedince se zájmem o obor.
  • Propagovat technické obory mezi mladými lidmi po celém světě.

V minulých letech se Shell Eco-marathon rozrostl do široké mezinárodní iniciativy, v rámci které se závody konají v Evropě i Americe. Ve dnech 15. až 18. dubna 2009 se uskutečnil třetí ročník Shell Eco-marathon Americas na rychlodráze California Speedway ve Fontaně v USA.

Petr Šindler, tel: 420 244 025 965
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist