Tiskové zprávy
Svaz cestujících ve veřejné dopravě: Nádraží v Brně zůstane v centru, soud zrušil odsun v územním plánu
Nejvyšší správní soud rozhodl o zrušení zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje1. To je zlomový okamžik i pro modernizaci železničního uzlu Brno v centru města, neboť dosud platný dokument počítal v územním plánu pouze s brněnským nádražím v odsunuté variantně mimo současnou polohu.
„Rozhodnutí nejvyššího správního soudu konečně umožní nezávislou diskusi o konečné poloze nádraží v Brně,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Zastánci výstavby nového odsunutého nádraží v poloze mimo centrum města v posledních letech argumentovali především tím, že jejich projekt je více zpracován než modernizace nádraží v současné poloze a tím umožní čerpat evropské peníze z operačního programu doprava. Zároveň se opírali o schválené zásady územního rozvoje.
„Zdá se, že rozhodnutí nejvyššího správního soudu vzalo propagátorům nesmyslného megalomanského a špatně vyprojektovaného nádraží v odsunuté poloze poslední trumf a nastal čas znovu relevantně a nezávisle posoudit výhody a nevýhody polohy brněnského nádraží bez toho, aby měla některá z variant výhodu v územním plánu,“ dodává Vyka.
„Je absurdní, aby nádraží opouštělo strategickou pozici v centru jihomoravské metropole, když jej při každodenních cestách do práce, do škol i za zábavou využívají tisíce lidí z celého regionu, kteří do Brna dojíždějí,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Prezentaci návrhu nového brněnského osobní nádraží v centru města představila letos v lednu občanská koalice Nádraží v centru. Bylo prokázáno, že cena modernizace nejdůležitějších částí železničního uzlu Brno s hlavním nádražím v centru nepřekročí 10 miliard korun2. To znamená úsporu více než 10 miliard oproti odsunutému nádraží, jež by vyšlo nejméně na 20,4 miliard korun. Modernizaci nádraží v centru podpořilo ve svém prohlášení na tři desítky expertů z řad urbanistů, architektů a železničních odborníků všech profesí.
„Rozhodnutí soudu zvyšuje šance úspěchu veřejného zájmu před zájmy developerů a jsem přesvědčen, že cestující budou i v budoucnu dojíždět vlakem přímo až do centra Brna,“ uzavírá Vyka.
1 Soud zrušil jihomoravské zásady územního rozvoje, na webu on-line: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/182955-
soud-zrusil-jihomoravske-zasady-uzemniho-rozvoje/
2 Nové brněnské nádraží v centru může stát jen 10 miliard, na webu on-line: http://www.nadrazivcentru.cz/120209-novebrnenske-
nadrazi-v-centru-muze-stat-jen-10-miliard.html
„Rozhodnutí nejvyššího správního soudu konečně umožní nezávislou diskusi o konečné poloze nádraží v Brně,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Zastánci výstavby nového odsunutého nádraží v poloze mimo centrum města v posledních letech argumentovali především tím, že jejich projekt je více zpracován než modernizace nádraží v současné poloze a tím umožní čerpat evropské peníze z operačního programu doprava. Zároveň se opírali o schválené zásady územního rozvoje.
„Zdá se, že rozhodnutí nejvyššího správního soudu vzalo propagátorům nesmyslného megalomanského a špatně vyprojektovaného nádraží v odsunuté poloze poslední trumf a nastal čas znovu relevantně a nezávisle posoudit výhody a nevýhody polohy brněnského nádraží bez toho, aby měla některá z variant výhodu v územním plánu,“ dodává Vyka.
„Je absurdní, aby nádraží opouštělo strategickou pozici v centru jihomoravské metropole, když jej při každodenních cestách do práce, do škol i za zábavou využívají tisíce lidí z celého regionu, kteří do Brna dojíždějí,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Prezentaci návrhu nového brněnského osobní nádraží v centru města představila letos v lednu občanská koalice Nádraží v centru. Bylo prokázáno, že cena modernizace nejdůležitějších částí železničního uzlu Brno s hlavním nádražím v centru nepřekročí 10 miliard korun2. To znamená úsporu více než 10 miliard oproti odsunutému nádraží, jež by vyšlo nejméně na 20,4 miliard korun. Modernizaci nádraží v centru podpořilo ve svém prohlášení na tři desítky expertů z řad urbanistů, architektů a železničních odborníků všech profesí.
„Rozhodnutí soudu zvyšuje šance úspěchu veřejného zájmu před zájmy developerů a jsem přesvědčen, že cestující budou i v budoucnu dojíždět vlakem přímo až do centra Brna,“ uzavírá Vyka.
1 Soud zrušil jihomoravské zásady územního rozvoje, na webu on-line: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/182955-
soud-zrusil-jihomoravske-zasady-uzemniho-rozvoje/
2 Nové brněnské nádraží v centru může stát jen 10 miliard, na webu on-line: http://www.nadrazivcentru.cz/120209-novebrnenske-
nadrazi-v-centru-muze-stat-jen-10-miliard.html
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk