Tiskové zprávy
Strana zelených: Nákladní železniční doprava je v krizi, spojení se slovenským protějškem ji ale nespasí
8. ledna 2013 | Strana zelených
Strana zelených oceňuje snahu předsedů vlád Česka a Slovenska konečně po dlouhé době nečinnosti řešit problémy krachujících podniků nákladní železniční dopravy v obou státech. Vznik společeného podniku ale neřeší hlavní problém, a tím je zpolitizované a nekompetentní vedení.
Člen předsednictva Strany zelených, ekonom Tomáš Průša k tomu uvedl: „Návrh vytvořit společný podnik ze státních akciových společností však zdaleka neřeší potřebný rozvoj nákladní železniční dopravy a převod dopravy ze silnice na železnici. Pokud by byl založen na opravdových ekonomických principech a nikoliv na politických zájmech, může skutečně dojít k významným úsporám. To může spočívat především ve snížení počtu lokomotiv, vozů, ale i režijních a vedoucích zaměstnanců, potřebných k zajišťování současného rozsahu podnikání."
Sloučení samotné však rozhodně nebude znamenat, že automaticky dojde k získávání nových zakázek nebo k přesměrování tranzitních přeprav z jiných států na území ČR a SR.
Vedoucí odborné sekce Strany zelených pro dopravní politiku Martin Robeš k tomu řekl: „Větší podnik neznamená automaticky silnější a úspěšnější podnik. Současným podnikatelským prostorem je celá Evropská unie a nezáleží na velikosti podniku, ale především na kvalitě jeho managementu. Silný podnik musí být postaven zejména na perfektní znalosti přepravního trhu, logistických procesů, dobré spolupráci se spedičními výrobci a na neustálých inovacích v oblasti technických a technologických řešení. V těchto oblastech bohužel manažeři ČD Cargo v soutěži s manažery moderních privátních subjektů prohráli. Příčinou je vlastnictví obou národních dopravců státem, což neustále svádí k dosazování osob na manažerské funkce za politické nebo jiné zásluhy namísto manažerů skutečně znalých podnikání na přepravním trhu."
Na evropském přepravním trhu jsou dnes oproti státem vlastněným dopravcům mnohem úspěšnější relativně malé dopravní podniky, které v mnoha případech ani lokomotivy, vozy a obslužný personál nevlastní. Nejdůležitější je získání zakázek, všechno ostatní si lze dnes pronajmout a „nakonfigurovat" podle potřeby podobně jako to děláme u počítačů.
Martin Robeš k tomu dodal: „Manažeři státem vlastněných dopravců mají oproti manažerům privátních firem ztíženou pozici, neboť historicky jim zůstala dražší přeprava samostatných vozových zásilek, na rozdíl od ucelených vlaků, které převzali privátní dopravci. Proto je třeba zlepšit ekonomiku samostatných vozových zásilek především zvýšením jejich počtu, což lze jedině harmonizací podmínek mezi železniční a silniční dopravou. Snížení počtu samostatných vozových zásilek není způsobeno pouhým snížením výroby, ale především přechodem zásilek ze železnice na silnici z důvodu podstatně lepších podmínek pro podnikání v silniční dopravě."
„Úlohu státu vidí Strana zelených především ve vytváření podmínek pro přechod nákladní dopravy ze silnice na železnici. V případě, že národní nákladní dopravci zůstanou ve vlastnictví státu, musí vláda zajistit personální obsazení lidmi schopnými úspěšně konkurovat manažerům privátních dopravců," uzavřel Martin Robeš.
Člen předsednictva Strany zelených, ekonom Tomáš Průša k tomu uvedl: „Návrh vytvořit společný podnik ze státních akciových společností však zdaleka neřeší potřebný rozvoj nákladní železniční dopravy a převod dopravy ze silnice na železnici. Pokud by byl založen na opravdových ekonomických principech a nikoliv na politických zájmech, může skutečně dojít k významným úsporám. To může spočívat především ve snížení počtu lokomotiv, vozů, ale i režijních a vedoucích zaměstnanců, potřebných k zajišťování současného rozsahu podnikání."
Sloučení samotné však rozhodně nebude znamenat, že automaticky dojde k získávání nových zakázek nebo k přesměrování tranzitních přeprav z jiných států na území ČR a SR.
Vedoucí odborné sekce Strany zelených pro dopravní politiku Martin Robeš k tomu řekl: „Větší podnik neznamená automaticky silnější a úspěšnější podnik. Současným podnikatelským prostorem je celá Evropská unie a nezáleží na velikosti podniku, ale především na kvalitě jeho managementu. Silný podnik musí být postaven zejména na perfektní znalosti přepravního trhu, logistických procesů, dobré spolupráci se spedičními výrobci a na neustálých inovacích v oblasti technických a technologických řešení. V těchto oblastech bohužel manažeři ČD Cargo v soutěži s manažery moderních privátních subjektů prohráli. Příčinou je vlastnictví obou národních dopravců státem, což neustále svádí k dosazování osob na manažerské funkce za politické nebo jiné zásluhy namísto manažerů skutečně znalých podnikání na přepravním trhu."
Na evropském přepravním trhu jsou dnes oproti státem vlastněným dopravcům mnohem úspěšnější relativně malé dopravní podniky, které v mnoha případech ani lokomotivy, vozy a obslužný personál nevlastní. Nejdůležitější je získání zakázek, všechno ostatní si lze dnes pronajmout a „nakonfigurovat" podle potřeby podobně jako to děláme u počítačů.
Martin Robeš k tomu dodal: „Manažeři státem vlastněných dopravců mají oproti manažerům privátních firem ztíženou pozici, neboť historicky jim zůstala dražší přeprava samostatných vozových zásilek, na rozdíl od ucelených vlaků, které převzali privátní dopravci. Proto je třeba zlepšit ekonomiku samostatných vozových zásilek především zvýšením jejich počtu, což lze jedině harmonizací podmínek mezi železniční a silniční dopravou. Snížení počtu samostatných vozových zásilek není způsobeno pouhým snížením výroby, ale především přechodem zásilek ze železnice na silnici z důvodu podstatně lepších podmínek pro podnikání v silniční dopravě."
„Úlohu státu vidí Strana zelených především ve vytváření podmínek pro přechod nákladní dopravy ze silnice na železnici. V případě, že národní nákladní dopravci zůstanou ve vlastnictví státu, musí vláda zajistit personální obsazení lidmi schopnými úspěšně konkurovat manažerům privátních dopravců," uzavřel Martin Robeš.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk