Tiskové zprávy
Nadace Partnerství: Naomak v Brně: spolupráce s obcí zlepšuje studijní výsledky žáků
12. dubna 2012 | Nadace Partnerství
Učitelé z celé České republiky se v pondělí 2. dubna sešli v Brně na konferenci Naomak. Chtěli se poučit a navzájem inspirovat, jak učit pro život, propojit vzdělávání žáků s rozvojem obce a naučit je spolupracovat s místními občany, spolky i zastupiteli. Hlavním hostem konference byla Delia Clark z USA, autorka nové vzdělávací metody „místně ukotveného učení“. Cílem této metody je co nejvíce propojit vzdělávání s praktickým řešením problémů v obci, kde se škola nachází. Součástí konference bylo také vyhlášení nejlepšího českého projektu založeného právě na místně ukotveném učení. Vyhrála škola z České Třebové s velmi příznačným názvem: ZŠ Praktická.
„V podstatě jde v místně ukotveném učení o to, že se děti zabývají skutečným světem, dělají, co je baví a co je důležité pro jejich blízké,“ uvedla Delia Clark, lektorka a ředitelka Centra pro místně zakotvené učení ve Vermontu (USA). Děti se neučí jen ve třídě, ale poznávají místní přírodní, kulturní i historické bohatství přímo v terénu, jsou vedeny ke spolupráci s komunitou v obci a přemýšlejí, co by se v jejich obci dalo zlepšit.
„V USA máme s místně ukotveným učením dlouhodobou zkušenost a víme, že funguje. Vidíme to na rozzářených dětských očích, ale k dispozici máme také data,“ prozrazuje Delia Clark: „Dlouhodobě jsme se zaměřovali na hodnocení výsledků metody mezi žáky, učiteli i obyvateli skrze nezávislé hodnotitele. Prokazatelně tato metoda propojuje školu a obec, pomáhá žákům v učení, vede je k aktivnímu přístupu ke svému okolí, k lepšímu mění charakter školy a povzbuzuje i učitele“.
Českou podobu této vzdělávací metody tvoří program Škola pro udržitelný život, který již několik let vyhlašují pro celou ČR Nadace Partnerství a Středisko ekologické výchovy SEVER. O své zkušenosti se tak na konferenci podělí také učitelé, kterým se díky tomuto programu podařilo vést a dokončit místní projekty v českých školách: „Škola pro udržitelný život nás naučila, jakým způsobem myslet a kam směřovat. Vyprovokovala nás k větší spolupráci s rodiči, místními firmami, romskou komunitou i obyvateli,“ řekla na konferenci Lenka Burešová ze ZŠ Čeperka na Pardubicku.
V panelové diskuzi reagovali její účastníci například na otázku důležitosti podpory vedení školy a financí: „Podpora ředitele školy je velmi důležitá, stejně jako dobré vztahy se starostou,“ potvrdila Lenka Burešová, která post ředitele v ZŠ Čeperka sama zastává. „Tam, kde podmínky nejsou ideální, je základem nebýt sám, ale vytvořit si kolem sebe tým lidí,“ povzbudil ale zároveň Jiří Kulich ze Střediska ekologické výchovy Sever. „Bylo by omylem si myslet, že v Americe to funguje, protože jejich školy jsou bohatší. Školy tam jsou naopak poměrně chudé. A paradoxně právě to vztahy s obcemi podporuje - společně přemýšlejí, jak si navzájem pomoci. Škola se tak mnohde stává technickým a společenským centrem také z ekonomických důvodů,“ upozornila jedna z panelistů Blažena Hušková, která se metodou zabývala přímo v Americe.
„Metoda místně ukotveného učení vyžaduje práci navíc, ale nemusí stát více peněz než běžné vyučování. A opravdu dobří učitelé stejně práci navíc dělají,“ uzavřela Delia Clark.
Přehled projektů v programu Škola pro udržitelný život řazený podle krajů: http://www.nadacepartnerstvi.cz/skola/projekty-2010
Program konference: https://bitly.com/HcztWe
Více o Otevřené zahradě: www.otevrenazahrada.cz
Kontakt:
Zuzana Eliška Veselá, Nadace Partnerství, 775 856 985, 515 903 139, zuzana.vesela@nap.cz
Michal Veselý, Nadace Partnerství, 724 944 677, michal.vesely@nap.cz
Blažena Hušková, 602 684 718
Odpolední blok konference tvořily praktické dílny. Jedna z nich věnovala Otevřené zahradě Nadace Partnerství. Na Údolní ulici v centru Brna vzniká unikátní vzdělávací zahrada, která bude zpřístupněna ZŠ a SŠ školám ve školním roce 2012/2013. Žákům umožní hravou interaktivní formou poznávat přírodní zákonitosti a ekologické souvislosti. Účastníci dílny se seznámí s některými výtvarně zpracovanými výukovými prvky a jejich zařazením do výuky fyziky, geografie, biologie i dalších předmětů. Dílnu vedla Hana Mikulicová z Lipky - školského zařízení pro environmentální vzdělávání, které je garantem vzdělávání v Otevřené zahradě.
Konferenci Naomak uspořádali Nadace Partnerství, střediska ekologické výchovy SEVER a Pavučina a Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
Nadace Partnerství pomáhá lidem, aby chránili a zlepšovali svoje životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné znalosti i služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje výsadbu stromů, ochranu přírody, šetrnou dopravu a turistiku, využívání obnovitelných zdrojů energie a kvalitní veřejná prostranství. Během 20 let své existence podpořila prostřednictvím nadačních příspěvků ve výši přes 238 miliónů korun 2 722 projektů. Společně se čtyřmi sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership Association. www.nadacepartnerstvi.cz
Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER je nevládní nezisková organizace pro rozvoj ekologické výchovy v České republice se sídlem v Horním Maršově ve východních Krkonoších a odloučenými pracovišti v Litoměřicích a v Hradci Králové. Celoročně zajišťuje výchovné a školící akce přímo ve vlastních objektech i na dalších místech ČR, konzultace, prodej a půjčování literatury, videopořadů a dalších materiálů, zpracování odborných studií o ekologické výchově, ekologické poradenství a další služby. Od roku 2005 je SEVER krajským koordinátorem environmentální výchovy v Královéhradeckém kraji. sever.ekologickavychova.cz
Program Škola pro udržitelný život unikátním způsobem reaguje na výzvu OSN Desetiletí vzdělávání k udržitelnému rozvoji. Přibližuje teoretický koncept udržitelného rozvoje každodennímu životu obce a pomáhá realizovat konkrétní projekty s konkrétními výstupy. Program je realizován ve spolupráci neziskového sektoru, podnikatelských subjektů a veřejné správy. Záštitu nad programem převzala Česká komise pro UNESCO. Program byl v roce 2007 oceněn prestižní Cenou zdraví a bezpečného životního prostředí v kategorii Vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje, kterou uděluje Business Leaders Forum.
„V podstatě jde v místně ukotveném učení o to, že se děti zabývají skutečným světem, dělají, co je baví a co je důležité pro jejich blízké,“ uvedla Delia Clark, lektorka a ředitelka Centra pro místně zakotvené učení ve Vermontu (USA). Děti se neučí jen ve třídě, ale poznávají místní přírodní, kulturní i historické bohatství přímo v terénu, jsou vedeny ke spolupráci s komunitou v obci a přemýšlejí, co by se v jejich obci dalo zlepšit.
„V USA máme s místně ukotveným učením dlouhodobou zkušenost a víme, že funguje. Vidíme to na rozzářených dětských očích, ale k dispozici máme také data,“ prozrazuje Delia Clark: „Dlouhodobě jsme se zaměřovali na hodnocení výsledků metody mezi žáky, učiteli i obyvateli skrze nezávislé hodnotitele. Prokazatelně tato metoda propojuje školu a obec, pomáhá žákům v učení, vede je k aktivnímu přístupu ke svému okolí, k lepšímu mění charakter školy a povzbuzuje i učitele“.
Českou podobu této vzdělávací metody tvoří program Škola pro udržitelný život, který již několik let vyhlašují pro celou ČR Nadace Partnerství a Středisko ekologické výchovy SEVER. O své zkušenosti se tak na konferenci podělí také učitelé, kterým se díky tomuto programu podařilo vést a dokončit místní projekty v českých školách: „Škola pro udržitelný život nás naučila, jakým způsobem myslet a kam směřovat. Vyprovokovala nás k větší spolupráci s rodiči, místními firmami, romskou komunitou i obyvateli,“ řekla na konferenci Lenka Burešová ze ZŠ Čeperka na Pardubicku.
V panelové diskuzi reagovali její účastníci například na otázku důležitosti podpory vedení školy a financí: „Podpora ředitele školy je velmi důležitá, stejně jako dobré vztahy se starostou,“ potvrdila Lenka Burešová, která post ředitele v ZŠ Čeperka sama zastává. „Tam, kde podmínky nejsou ideální, je základem nebýt sám, ale vytvořit si kolem sebe tým lidí,“ povzbudil ale zároveň Jiří Kulich ze Střediska ekologické výchovy Sever. „Bylo by omylem si myslet, že v Americe to funguje, protože jejich školy jsou bohatší. Školy tam jsou naopak poměrně chudé. A paradoxně právě to vztahy s obcemi podporuje - společně přemýšlejí, jak si navzájem pomoci. Škola se tak mnohde stává technickým a společenským centrem také z ekonomických důvodů,“ upozornila jedna z panelistů Blažena Hušková, která se metodou zabývala přímo v Americe.
„Metoda místně ukotveného učení vyžaduje práci navíc, ale nemusí stát více peněz než běžné vyučování. A opravdu dobří učitelé stejně práci navíc dělají,“ uzavřela Delia Clark.
Přehled projektů v programu Škola pro udržitelný život řazený podle krajů: http://www.nadacepartnerstvi.cz/skola/projekty-2010
Program konference: https://bitly.com/HcztWe
Více o Otevřené zahradě: www.otevrenazahrada.cz
Kontakt:
Zuzana Eliška Veselá, Nadace Partnerství, 775 856 985, 515 903 139, zuzana.vesela@nap.cz
Michal Veselý, Nadace Partnerství, 724 944 677, michal.vesely@nap.cz
Blažena Hušková, 602 684 718
Odpolední blok konference tvořily praktické dílny. Jedna z nich věnovala Otevřené zahradě Nadace Partnerství. Na Údolní ulici v centru Brna vzniká unikátní vzdělávací zahrada, která bude zpřístupněna ZŠ a SŠ školám ve školním roce 2012/2013. Žákům umožní hravou interaktivní formou poznávat přírodní zákonitosti a ekologické souvislosti. Účastníci dílny se seznámí s některými výtvarně zpracovanými výukovými prvky a jejich zařazením do výuky fyziky, geografie, biologie i dalších předmětů. Dílnu vedla Hana Mikulicová z Lipky - školského zařízení pro environmentální vzdělávání, které je garantem vzdělávání v Otevřené zahradě.
Konferenci Naomak uspořádali Nadace Partnerství, střediska ekologické výchovy SEVER a Pavučina a Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
Nadace Partnerství pomáhá lidem, aby chránili a zlepšovali svoje životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné znalosti i služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje výsadbu stromů, ochranu přírody, šetrnou dopravu a turistiku, využívání obnovitelných zdrojů energie a kvalitní veřejná prostranství. Během 20 let své existence podpořila prostřednictvím nadačních příspěvků ve výši přes 238 miliónů korun 2 722 projektů. Společně se čtyřmi sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership Association. www.nadacepartnerstvi.cz
Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER je nevládní nezisková organizace pro rozvoj ekologické výchovy v České republice se sídlem v Horním Maršově ve východních Krkonoších a odloučenými pracovišti v Litoměřicích a v Hradci Králové. Celoročně zajišťuje výchovné a školící akce přímo ve vlastních objektech i na dalších místech ČR, konzultace, prodej a půjčování literatury, videopořadů a dalších materiálů, zpracování odborných studií o ekologické výchově, ekologické poradenství a další služby. Od roku 2005 je SEVER krajským koordinátorem environmentální výchovy v Královéhradeckém kraji. sever.ekologickavychova.cz
Program Škola pro udržitelný život unikátním způsobem reaguje na výzvu OSN Desetiletí vzdělávání k udržitelnému rozvoji. Přibližuje teoretický koncept udržitelného rozvoje každodennímu životu obce a pomáhá realizovat konkrétní projekty s konkrétními výstupy. Program je realizován ve spolupráci neziskového sektoru, podnikatelských subjektů a veřejné správy. Záštitu nad programem převzala Česká komise pro UNESCO. Program byl v roce 2007 oceněn prestižní Cenou zdraví a bezpečného životního prostředí v kategorii Vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje, kterou uděluje Business Leaders Forum.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




