Tiskové zprávy
Centrum dopravního výzkumu: Národní cyklistická akademie zahájila prvním seminářem v Pardubicích
23. února 2012 | Centrum dopravního výzkumu
Od 22. do 23. února v Pardubicích probíhá první ze seminářů pro odborníky a politiky z českých a slovenských měst. Experti Německého institutu pro urbanistiku (Deutsches Institut für Urbanistik - Difu) a Technische Universität Dresden budou naše dopravní projektanty, urbanisty i politiky seznamovat s tím, jak měnili cílenou dopravní politikou východoněmecká města, když se začala zahlcovat automobily.
„Hlavním cílem programu Národní cyklistické akademie, který nyní rozjíždíme, je, abychom v České republice začali cyklistickou dopravu považovat za skutečnou dopravu,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a na vysvětlenou dodává: „Většina politiků a odborných specialistů si totiž myslí, že cyklistika je jen rekreací, zábavou a sportem. Až příliš často ve městech slyším ,u nás je příliš hustá automobilová doprava, cyklisté se na naše silnice již nevejdou‘“. Jak přitom ukazují německé zkušenosti, vyšší podíl cyklistické dopravy pomáhá plynulosti provozu a zlepšuje tak podmínky pro automobilovou dopravu. „Pokud by se množství cyklistů, kteří dnes jezdí v německých městech, rozhodlo přesednout do automobilů, silniční síť by to jen těžko snesla,“ říká o tom profesor Gerd-Axel Ahrens z katedry dopravy a dopravního plánování Technische Universität Dresden, který na konkrétních příkladech německých měst ukázal, proč zahrnout do dopravní politiky měst také například jízdní kolo a jaké výhody to má pro všechny obyvatele, bez ohledu na to, který dopravní prostředek používají.
V České republice má cyklistika obrovskou popularitu především jako volnočasová aktivita. Podle posledních výzkumů zhruba polovina obyvatel (52,7 % ve věku 15+) někdy jezdí na jízdním kole, z toho jeden milion používá jízdní kolo jako dopravní prostředek. Pro srovnání, rekreačních cyklistů jezdí v tuzemsku více než třikrát tolik. Trendem v zemích Evropské unie je přitom podporovat cyklodopravu jako efektivní, levnou a do budoucna velmi důležitou formu dopravy. Podle nedávného usnesení Evropského parlamentu by se součástí Celoevropské dopravní sítě TEN-T měl stát také systém cyklistických tras EuroVelo. Síť TEN-T se doposud týkala pouze dálnic, železnic a vodních cest, zahrnutí EuroVelo bude mít důsledky především pro zlepšení podmínek financování. [3]
Seminář v Pardubicích, který je první v řadě podobných akcí, bude hostit především odborníky na dopravu a zástupce českých měst. Ti by se na něm měli učit nejen technické znalosti, především ale mapovat cesty vedoucí ke změně. Zkušenosti Německé cyklistické akademie (Fahrradakademie) a její zapojení do evropského projektu Central MeetBike zprostředkuje v Pardubicích její iniciátor Tilman Bracher, který je zároveň jedním z autorů Národní cyklistické strategie Německa.“Německo se potýkalo se stejnými problémy. Vláda ve své zprávě Spolkovému sněmu poukázala na to, že hlavní překážkou plnění Národního cyklistické strategie pro roky 2002-2012 je nízké povědomí měst o tom, jak správně začlenit cyklistickou dopravu do města a jak vypadá kvalitní dopravní plánování,“ říká o důvodech vzniku Německé cyklistické akademie Tilman Bracher, který vede odbor mobility a infrastruktury Německého institutu pro urbanistiku (Difu). Jeho kolega Jörg Thiemann-Linden na semináři hovořil o evropských zkušenostech s problémy, které nyní nejvíce trápí česká města. Na semináři vystoupil také Thomas Möller, který popsal, co způsobil rostoucí počet cyklistů v přímořském hanzovním městě Rostock.
Účastníky semináře jsou především zástupci měst, ale také dopravní projektanti či novináři specializující se na cyklistickou dopravu. „Před dvaceti lety byly podmínky u nás a ve východní části Německa velmi podobné, dnes jsou Němci zcela jinde. Vím, jaké jsou v Německu podmínky, zajímá mě, jaká k tomu vedla cesta, jak postupovali při prosazování některých nových opatření,“ hovoří o svých očekáváních ze semináře dopravní projektant Adolf Jebavý z Brna. Jak vzápětí dodává, nejde jen o bezmyšlenkovité kopírování. „Zkušenosti z Německa nám mohou ukázat, jak si najít naši českou cestu, třeba i proto, že kompetentce jsou v Německu rozděleny trochu jinak než v České republice.“
Pozvánka na seminář putovala do všech statutárních měst, která podepsala tzv. Uherskohradišťskou chartu. Ta sdružuje v současné době 22 měst, z toho 11 statutárních, jež se zavázala k podpoře cyklistické dopravy. „Tato města, reprezentovaná, ,cyklopolitiky’ a ,cyklokoordináotory‘, by měla jako první změnit pohled na cyklistiku. Cyklistická doprava je DOPRAVOU a tuto zprávu je třeba brát vážně - to je hlavní poselství Uherskohradišťské charty,“ řekl o významu charty Martinek.
Náhodný nebyl ani výběr města, ve kterém se seminář koná. Pardubice, které začaly s budováním cyklistické infrastruktury již počátkem 90. let, mají dnes nejvíce cyklistů mezi českými městy nad 50 tisíc obyvatel. Přestože Pardubice bývají v českých podmínkách považovány za cyklistické město, na mnoha místech tu infrastruktura zcela chybí. „Máme za sebou první rok projektu Central MeetBike a výsledky jsou již viditelné,“ popisuje své zkušenosti náměstek primátorky Pardubic Martin Bílek. „Kromě pozice cyklokoordinátora vznikla také pracovní skupina pro cyklodopravu. Prvním krokem bylo vytvoření akčního plánu pro rozvoj cyklistické dopravy s názvem PARDUBIKE 2015, a nyní se již připravují nové cyklistické pruhy, cyklostezky a obousměrný průjezd cyklistů v jednosměrkách,“ vypočítává Bílek.[2]
„Pracujeme tu hlavně s lidským potenciálem. Ukazuje se, že silné osobnosti jsou schopné prosadit nové myšlenky,“ shrnuje význam semináře Jaroslav Martinek. Základem je podle názoru národního cyklokoordinátora týmová práce a schopnost učit se novému. „I když často slyším, že nejsme Holandsko, právě Pardubice ukázaly, že i v českých podmínkách lze s jistou dávkou odvahy realizovat hodně,“ doplňuje Martinek.
Kontakty:
Prof. Axel AHRENS, Technische Universität Dresden, hovoří německy a anglicky
Gerd-Axel.Ahrens@tu-dresden.de
Dipl. Geogr. Jörg THIEMANN-LINDEN, Německý institut pro urbanistiku (Deutsches Institut für Urbanistik- Difu), hovoří německy a anglicky
Thiemann-Linden@difu.de
Ing. Martin BÍLEK, náměstek primátorky pro oblast dopravy, Magistrát města Pardubice
tel. 466 859 509, martin.bilek@mmp.cz
Ing. Vojtěch JIRSA, městský koordinátor rozvoje cyklistické dopravy, Magistrát města Pardubice
tel. 605 227 373 vojtech.jirsa@mmp.cz
Přílohy:
(všechny přílohy a fotografie jsou ke stažení na adrese www.cyklostrategie.cz– sekce Pro média)
[1] TZ_CMB11_seminar pardubice_pril1_modal_split.jpg
Příklady německých měst ukazují, že cyklisté mohou jezdit ve velkých i středních městech. Komentář ke grafu: červeně – osobní automobilová doprava, modře – veřejná doprava, žlutě – cyklodoprava, zeleně – pěší doprava.
[2] První rok Central MeetBike v Pardubicích – přehled nových aktivit v posledních 12 měsících souvisejících s projektem CMB
[3] Síť EuroVelo součástí národní sítě TEN-T
[4] Německá cyklistická akademie – projekt Německého institutu pro urbanistiku (Difu), jehož úkolem je školení německých měst v dopravní politice.
[5] Central MeetBike v Uherském Hradišti – přínos evropského projektu pro město, ve kterém byla podepsána Uherskohradišťská charta.
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
„Hlavním cílem programu Národní cyklistické akademie, který nyní rozjíždíme, je, abychom v České republice začali cyklistickou dopravu považovat za skutečnou dopravu,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a na vysvětlenou dodává: „Většina politiků a odborných specialistů si totiž myslí, že cyklistika je jen rekreací, zábavou a sportem. Až příliš často ve městech slyším ,u nás je příliš hustá automobilová doprava, cyklisté se na naše silnice již nevejdou‘“. Jak přitom ukazují německé zkušenosti, vyšší podíl cyklistické dopravy pomáhá plynulosti provozu a zlepšuje tak podmínky pro automobilovou dopravu. „Pokud by se množství cyklistů, kteří dnes jezdí v německých městech, rozhodlo přesednout do automobilů, silniční síť by to jen těžko snesla,“ říká o tom profesor Gerd-Axel Ahrens z katedry dopravy a dopravního plánování Technische Universität Dresden, který na konkrétních příkladech německých měst ukázal, proč zahrnout do dopravní politiky měst také například jízdní kolo a jaké výhody to má pro všechny obyvatele, bez ohledu na to, který dopravní prostředek používají.
V České republice má cyklistika obrovskou popularitu především jako volnočasová aktivita. Podle posledních výzkumů zhruba polovina obyvatel (52,7 % ve věku 15+) někdy jezdí na jízdním kole, z toho jeden milion používá jízdní kolo jako dopravní prostředek. Pro srovnání, rekreačních cyklistů jezdí v tuzemsku více než třikrát tolik. Trendem v zemích Evropské unie je přitom podporovat cyklodopravu jako efektivní, levnou a do budoucna velmi důležitou formu dopravy. Podle nedávného usnesení Evropského parlamentu by se součástí Celoevropské dopravní sítě TEN-T měl stát také systém cyklistických tras EuroVelo. Síť TEN-T se doposud týkala pouze dálnic, železnic a vodních cest, zahrnutí EuroVelo bude mít důsledky především pro zlepšení podmínek financování. [3]
Seminář v Pardubicích, který je první v řadě podobných akcí, bude hostit především odborníky na dopravu a zástupce českých měst. Ti by se na něm měli učit nejen technické znalosti, především ale mapovat cesty vedoucí ke změně. Zkušenosti Německé cyklistické akademie (Fahrradakademie) a její zapojení do evropského projektu Central MeetBike zprostředkuje v Pardubicích její iniciátor Tilman Bracher, který je zároveň jedním z autorů Národní cyklistické strategie Německa.“Německo se potýkalo se stejnými problémy. Vláda ve své zprávě Spolkovému sněmu poukázala na to, že hlavní překážkou plnění Národního cyklistické strategie pro roky 2002-2012 je nízké povědomí měst o tom, jak správně začlenit cyklistickou dopravu do města a jak vypadá kvalitní dopravní plánování,“ říká o důvodech vzniku Německé cyklistické akademie Tilman Bracher, který vede odbor mobility a infrastruktury Německého institutu pro urbanistiku (Difu). Jeho kolega Jörg Thiemann-Linden na semináři hovořil o evropských zkušenostech s problémy, které nyní nejvíce trápí česká města. Na semináři vystoupil také Thomas Möller, který popsal, co způsobil rostoucí počet cyklistů v přímořském hanzovním městě Rostock.
Účastníky semináře jsou především zástupci měst, ale také dopravní projektanti či novináři specializující se na cyklistickou dopravu. „Před dvaceti lety byly podmínky u nás a ve východní části Německa velmi podobné, dnes jsou Němci zcela jinde. Vím, jaké jsou v Německu podmínky, zajímá mě, jaká k tomu vedla cesta, jak postupovali při prosazování některých nových opatření,“ hovoří o svých očekáváních ze semináře dopravní projektant Adolf Jebavý z Brna. Jak vzápětí dodává, nejde jen o bezmyšlenkovité kopírování. „Zkušenosti z Německa nám mohou ukázat, jak si najít naši českou cestu, třeba i proto, že kompetentce jsou v Německu rozděleny trochu jinak než v České republice.“
Pozvánka na seminář putovala do všech statutárních měst, která podepsala tzv. Uherskohradišťskou chartu. Ta sdružuje v současné době 22 měst, z toho 11 statutárních, jež se zavázala k podpoře cyklistické dopravy. „Tato města, reprezentovaná, ,cyklopolitiky’ a ,cyklokoordináotory‘, by měla jako první změnit pohled na cyklistiku. Cyklistická doprava je DOPRAVOU a tuto zprávu je třeba brát vážně - to je hlavní poselství Uherskohradišťské charty,“ řekl o významu charty Martinek.
Náhodný nebyl ani výběr města, ve kterém se seminář koná. Pardubice, které začaly s budováním cyklistické infrastruktury již počátkem 90. let, mají dnes nejvíce cyklistů mezi českými městy nad 50 tisíc obyvatel. Přestože Pardubice bývají v českých podmínkách považovány za cyklistické město, na mnoha místech tu infrastruktura zcela chybí. „Máme za sebou první rok projektu Central MeetBike a výsledky jsou již viditelné,“ popisuje své zkušenosti náměstek primátorky Pardubic Martin Bílek. „Kromě pozice cyklokoordinátora vznikla také pracovní skupina pro cyklodopravu. Prvním krokem bylo vytvoření akčního plánu pro rozvoj cyklistické dopravy s názvem PARDUBIKE 2015, a nyní se již připravují nové cyklistické pruhy, cyklostezky a obousměrný průjezd cyklistů v jednosměrkách,“ vypočítává Bílek.[2]
„Pracujeme tu hlavně s lidským potenciálem. Ukazuje se, že silné osobnosti jsou schopné prosadit nové myšlenky,“ shrnuje význam semináře Jaroslav Martinek. Základem je podle názoru národního cyklokoordinátora týmová práce a schopnost učit se novému. „I když často slyším, že nejsme Holandsko, právě Pardubice ukázaly, že i v českých podmínkách lze s jistou dávkou odvahy realizovat hodně,“ doplňuje Martinek.
Kontakty:
Prof. Axel AHRENS, Technische Universität Dresden, hovoří německy a anglicky
Gerd-Axel.Ahrens@tu-dresden.de
Dipl. Geogr. Jörg THIEMANN-LINDEN, Německý institut pro urbanistiku (Deutsches Institut für Urbanistik- Difu), hovoří německy a anglicky
Thiemann-Linden@difu.de
Ing. Martin BÍLEK, náměstek primátorky pro oblast dopravy, Magistrát města Pardubice
tel. 466 859 509, martin.bilek@mmp.cz
Ing. Vojtěch JIRSA, městský koordinátor rozvoje cyklistické dopravy, Magistrát města Pardubice
tel. 605 227 373 vojtech.jirsa@mmp.cz
Přílohy:
(všechny přílohy a fotografie jsou ke stažení na adrese www.cyklostrategie.cz– sekce Pro média)
[1] TZ_CMB11_seminar pardubice_pril1_modal_split.jpg
Příklady německých měst ukazují, že cyklisté mohou jezdit ve velkých i středních městech. Komentář ke grafu: červeně – osobní automobilová doprava, modře – veřejná doprava, žlutě – cyklodoprava, zeleně – pěší doprava.
[2] První rok Central MeetBike v Pardubicích – přehled nových aktivit v posledních 12 měsících souvisejících s projektem CMB
[3] Síť EuroVelo součástí národní sítě TEN-T
[4] Německá cyklistická akademie – projekt Německého institutu pro urbanistiku (Difu), jehož úkolem je školení německých měst v dopravní politice.
[5] Central MeetBike v Uherském Hradišti – přínos evropského projektu pro město, ve kterém byla podepsána Uherskohradišťská charta.
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




