Tiskové zprávy
Auto*Mat: Navlékne Bém montérky? Navrhněte veřejně prospěšné práce pro primátora Prahy
15. dubna 2010 | Auto*Mat
Výstavbu tunelového komplexu Blanka komplikují nečekané problémy a stavba se podle všeho prodražuje (1). To by mohlo znamenat, že Pražané uvidí brzy svého primátora v ulicích místo na magistrátu, a třeba v montérkách. Pavel Bém se totiž v listopadu 2007 vsadil s iniciativou Auto*Mat (2). Pokud se tunel Blanka (3) prodraží, slíbil Bém odpracovat bezplatně padesát hodin. Auto*Mat nyní vyzývá Pražany, aby navrhli, jak nejlépe čas primátora-dobrovolníka využít.
„Dnes již je téměř jisté, že původně slibovanou cenu tunelu Blanka se nepodaří dodržet, a to znamená, že primátor prohraje sázku,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Michal Křivohlávek.
„Veřejně prospěšné práce, které primátor slíbil, vnímáme jako určitý typ omluvy občanům Prahy. Padesát dobrovolnických hodin Pavla Béma sice nedokáže nahradit promrhané miliardy, ale pořád lepší nějaká omluva, než žádná. Proto chceme, aby o pracovní náplni primátora mohli rozhodnout obyvatelé města,“ vysvětluje Křivohlávek.
„Máte tip, jak by mohl Pavel Bém jako dobrovolník iniciativy Auto*Mat pomoci, aby byla Praha příjemnějším městem? Napište nám!,“ vyzývá Auto*Mat na svých webových stránkách. Nejzajímavější tipy občanů Prahy iniciativa posléze zveřejní a nechá o nich hlasovat.
Kráter ve Stromovce, praskání domů na Letné po podzemních odstřelech, zvýšení sazby daně i zatím nevysvětlené navýšení ceny stavby stavební společností. Právě to jsou důvody, proč nejspíše magistrát nedokáže dodržet slib, že tunel Blanka nebude stát ani o korunu víc oproti ceně, za kterou tuto zakázku získal Metrostav, tedy 25,7 miliardy korun včetně technologií a DPH.
Iniciativa Auto*Mat se na základě analýzy prodražení jiných dopravních staveb budovaných v Praze v posledních dvaceti letech obává, že cena tunelu Blanka se může vyšplhat až na 40 miliard korun. Například při výstavbě tunelu Mrázovka došlo k nárůstu z plánovaných 4,5 miliardy na 7 miliard korun. Stavba trvala místo tří let dvakrát tak dlouho.
Napište svůj tip, jak využít práci pražského primátora:
http://www.auto-mat.cz/2010/04/pane-primatore-pomozte-zlepsit-zivot-v-praze/
Poznámky:
1) Proč se prodražuje stavba tunelu Blanka?
Zatím nevyčíslené prodražení pravděpodobně způsobil dvojí propad tunelu do parku Stromovka. Kvůli těmto nehodám bylo nutné stavbu pozastavit a nad místem hloubení tunelu vybudovat podzemní betonové desky.
Poškození domů na Letné způsobené podzemními odstřely si může vyžádat náklady na kompenzace majitelů těchto domů. Zatím není zřejmé, zda tyto náklady nepovedou k prodražení tunelu.
V únoru 2009 se začalo mluvit o prodražení tunelu o 736 milionů. Z toho maximálně 200 milionů tvoří zvýšení sazby DPH. Příčinu prodražení o zbylou půlmiliardu magistrát zatím nezveřejnil.
2) Sázka iniciativy Auto*Mat s primátorem Bémem
V listopadu 2007 se primátor Prahy Pavel Bém rozčílil. „Kluci, když už chcete vystoupit na zastupitelstvu, kdybyste si sakra dali práci s tím, abyste se seznámili s rozpočtem, kdybyste si sakra dali práci s tím, abyste se seznámili s veřejně dostupnými informacemi o tom, jak to vlastně je s tím městským okruhem, abyste tady nevytvářeli fámy, fantasmagorie a chiméry,“ řekl primátor na adresu iniciativy Auto*Mat.
Důvodem Bémovy zlosti byl fakt, že si Auto*Mat dovolil veřejně pochybovat, zda se magistrátu podaří dodržet rozpočet tunelu Blanka, „vysoutěžený“ Metrostavem za 25,7 miliardy korun včetně technologií a DPH. Blanka je nejdelším městským automobilovým tunelem v Evropě a také mimořádně drahou stavbou. Celoroční rozpočet Prahy činí zhruba 40 miliard korun – z něj se financuje provoz veřejné dopravy, školství, péče o zeleň, opravy chodníků a řada dalších potřebných věcí a služeb. V tomto srovnání se zdá, že šestikilometrový tunel za nejméně 25 miliard je špatnou investicí.
Auto*Mat nabídnul rozzlobenému primátorovi sázku. „Já se nesázím, nejsem gambler, a s výjimkou adrenalinových sportů se nevěnuji hazardu. Nevím o žádných dramatických nárůstech ceny městského okruhu. V případě, že dojde k překročení původního rozpočtu stavby, odpracuji ve prospěch Auto*Matu bezplatně padesát hodin,“ reagoval primátor.
Metrostav má podle výsledků výběrového řízení postavit část městského okruhu mezi Myslbekovou ulicí a Pelc-Tyrolkou za 21 miliardu a 205 milionů korun. Zbylou část ceny tvoří technologie. Celý komplex severozápadní části městského okruhu od Strahovského tunelu až k Pelc-Tyrolce má být podle nového harmonogramu zprovozněn v prosinci 2012. Tunely Blanka měly být původně hotové o rok dříve.
Více: http://www.auto-mat.cz/2008/06/2008061901/
3) Více o tunelu Blanka: http://www.auto-mat.cz/tunel-blanka/
„Dnes již je téměř jisté, že původně slibovanou cenu tunelu Blanka se nepodaří dodržet, a to znamená, že primátor prohraje sázku,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Michal Křivohlávek.
„Veřejně prospěšné práce, které primátor slíbil, vnímáme jako určitý typ omluvy občanům Prahy. Padesát dobrovolnických hodin Pavla Béma sice nedokáže nahradit promrhané miliardy, ale pořád lepší nějaká omluva, než žádná. Proto chceme, aby o pracovní náplni primátora mohli rozhodnout obyvatelé města,“ vysvětluje Křivohlávek.
„Máte tip, jak by mohl Pavel Bém jako dobrovolník iniciativy Auto*Mat pomoci, aby byla Praha příjemnějším městem? Napište nám!,“ vyzývá Auto*Mat na svých webových stránkách. Nejzajímavější tipy občanů Prahy iniciativa posléze zveřejní a nechá o nich hlasovat.
Kráter ve Stromovce, praskání domů na Letné po podzemních odstřelech, zvýšení sazby daně i zatím nevysvětlené navýšení ceny stavby stavební společností. Právě to jsou důvody, proč nejspíše magistrát nedokáže dodržet slib, že tunel Blanka nebude stát ani o korunu víc oproti ceně, za kterou tuto zakázku získal Metrostav, tedy 25,7 miliardy korun včetně technologií a DPH.
Iniciativa Auto*Mat se na základě analýzy prodražení jiných dopravních staveb budovaných v Praze v posledních dvaceti letech obává, že cena tunelu Blanka se může vyšplhat až na 40 miliard korun. Například při výstavbě tunelu Mrázovka došlo k nárůstu z plánovaných 4,5 miliardy na 7 miliard korun. Stavba trvala místo tří let dvakrát tak dlouho.
Napište svůj tip, jak využít práci pražského primátora:
http://www.auto-mat.cz/2010/04/pane-primatore-pomozte-zlepsit-zivot-v-praze/
Poznámky:
1) Proč se prodražuje stavba tunelu Blanka?
Zatím nevyčíslené prodražení pravděpodobně způsobil dvojí propad tunelu do parku Stromovka. Kvůli těmto nehodám bylo nutné stavbu pozastavit a nad místem hloubení tunelu vybudovat podzemní betonové desky.
Poškození domů na Letné způsobené podzemními odstřely si může vyžádat náklady na kompenzace majitelů těchto domů. Zatím není zřejmé, zda tyto náklady nepovedou k prodražení tunelu.
V únoru 2009 se začalo mluvit o prodražení tunelu o 736 milionů. Z toho maximálně 200 milionů tvoří zvýšení sazby DPH. Příčinu prodražení o zbylou půlmiliardu magistrát zatím nezveřejnil.
2) Sázka iniciativy Auto*Mat s primátorem Bémem
V listopadu 2007 se primátor Prahy Pavel Bém rozčílil. „Kluci, když už chcete vystoupit na zastupitelstvu, kdybyste si sakra dali práci s tím, abyste se seznámili s rozpočtem, kdybyste si sakra dali práci s tím, abyste se seznámili s veřejně dostupnými informacemi o tom, jak to vlastně je s tím městským okruhem, abyste tady nevytvářeli fámy, fantasmagorie a chiméry,“ řekl primátor na adresu iniciativy Auto*Mat.
Důvodem Bémovy zlosti byl fakt, že si Auto*Mat dovolil veřejně pochybovat, zda se magistrátu podaří dodržet rozpočet tunelu Blanka, „vysoutěžený“ Metrostavem za 25,7 miliardy korun včetně technologií a DPH. Blanka je nejdelším městským automobilovým tunelem v Evropě a také mimořádně drahou stavbou. Celoroční rozpočet Prahy činí zhruba 40 miliard korun – z něj se financuje provoz veřejné dopravy, školství, péče o zeleň, opravy chodníků a řada dalších potřebných věcí a služeb. V tomto srovnání se zdá, že šestikilometrový tunel za nejméně 25 miliard je špatnou investicí.
Auto*Mat nabídnul rozzlobenému primátorovi sázku. „Já se nesázím, nejsem gambler, a s výjimkou adrenalinových sportů se nevěnuji hazardu. Nevím o žádných dramatických nárůstech ceny městského okruhu. V případě, že dojde k překročení původního rozpočtu stavby, odpracuji ve prospěch Auto*Matu bezplatně padesát hodin,“ reagoval primátor.
Metrostav má podle výsledků výběrového řízení postavit část městského okruhu mezi Myslbekovou ulicí a Pelc-Tyrolkou za 21 miliardu a 205 milionů korun. Zbylou část ceny tvoří technologie. Celý komplex severozápadní části městského okruhu od Strahovského tunelu až k Pelc-Tyrolce má být podle nového harmonogramu zprovozněn v prosinci 2012. Tunely Blanka měly být původně hotové o rok dříve.
Více: http://www.auto-mat.cz/2008/06/2008061901/
3) Více o tunelu Blanka: http://www.auto-mat.cz/tunel-blanka/
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk