Tiskové zprávy
České dráhy: Nejmodernější technologie ve vlacích Českých drah: zdraví cestujících chrání speciální nanonástřik
20. dubna 2020 | České dráhy
V Moravskoslezském kraji byla dokončena první fáze pilotního projektu, na kterém spolupracují České dráhy, Moravskoslezský kraj, společnost NanoZone a Zdravotní ústav Ostrava. Cíl je jediný: díky speciálnímu nanonástřiku snížit na minimum výskyt virů a bakterií v interiéru vlaku. Projekt byl plánován již před pandemií nového koronaviru, s jejím příchodem se ale jeho realizace urychlila. V další fázi bude probíhat vyhodnocování celého projektu.
Aplikace nanonástřiku ve vlaku ČD
Aplikace nanonástřiku ve vlaku Českých drah (foto: NanoZone).
S aplikací nanonástřiku začala firma 20. března a poslední jednotka byla ošetřena 16. dubna. V průběhu necelého měsíce tak byla ochranná vrstva aplikována do celkem 11 souprav – devíti jednotek CityElefant 471 a dvou jednotek RegioPanter 650. Cestující se těmito vlaky svezou na tratích 321 Český Těšín – Opava, 271 a 320 – od Suchdola nad Odrou až po Mosty u Jablukova. Dohromady nyní jednotky ošetřené nanonástřikem zajišťují v Moravskoslezském kraji cca 100 spojů denně.
Vlaky Českých drah procházejí standardně důkladným úklidem, dezinfekcí a ozonizací. Nanonástřik je unikátní v tom, že se jedná o trvalou ochranu, ve vlacích by měla po dobu minimálně tří let chránit cestující před mikroorganismy. V interiéru vozidla je nástřik neviditelný a velmi rychlá a nenáročná byla i jeho aplikace. Jednotky byly ošetřeny v době jejich čištění. Poté, co byl pravidelný úklid dokončen, následovala aplikace nanonástřiku, každá jednotka zabrala zhruba 4 hodiny. Prakticky okamžitě pak mohl vlak vyjet znovu do provozu.
Nyní bude firma NanoZone provádět monitoring hygienické čistoty ošetřených povrchů. Pravidelně bude ve vlacích odebírat a vyhodnocovat vzorky také Zdravotní ústav Ostrava.
Garantem projektu je Moravskoslezský kraj, který také uhradil náklady ve výši zhruba dvou milionů korun.
Aplikace nanonástřiku ve vlaku ČD
Aplikace nanonástřiku ve vlaku Českých drah (foto: NanoZone).
S aplikací nanonástřiku začala firma 20. března a poslední jednotka byla ošetřena 16. dubna. V průběhu necelého měsíce tak byla ochranná vrstva aplikována do celkem 11 souprav – devíti jednotek CityElefant 471 a dvou jednotek RegioPanter 650. Cestující se těmito vlaky svezou na tratích 321 Český Těšín – Opava, 271 a 320 – od Suchdola nad Odrou až po Mosty u Jablukova. Dohromady nyní jednotky ošetřené nanonástřikem zajišťují v Moravskoslezském kraji cca 100 spojů denně.
Vlaky Českých drah procházejí standardně důkladným úklidem, dezinfekcí a ozonizací. Nanonástřik je unikátní v tom, že se jedná o trvalou ochranu, ve vlacích by měla po dobu minimálně tří let chránit cestující před mikroorganismy. V interiéru vozidla je nástřik neviditelný a velmi rychlá a nenáročná byla i jeho aplikace. Jednotky byly ošetřeny v době jejich čištění. Poté, co byl pravidelný úklid dokončen, následovala aplikace nanonástřiku, každá jednotka zabrala zhruba 4 hodiny. Prakticky okamžitě pak mohl vlak vyjet znovu do provozu.
Nyní bude firma NanoZone provádět monitoring hygienické čistoty ošetřených povrchů. Pravidelně bude ve vlacích odebírat a vyhodnocovat vzorky také Zdravotní ústav Ostrava.
Garantem projektu je Moravskoslezský kraj, který také uhradil náklady ve výši zhruba dvou milionů korun.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk