https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nejrychleji-za-85-minut-pendolino-z-prahy-do-ceskych-budejovic-prokazalo-sve-prednosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Nejrychleji za 85 minut, Pendolino z Prahy do Českých Budějovic prokázalo své přednosti

3. října 2025 | České dráhy
První měsíc provozu prokázal kvalitu vlaků Pendolino i bezproblémový provoz rychlostí až 200 km/h na české železnici. Cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně dvou plánovaných zastávek zvládlo nejrychleji za 85 minut průměrnou rychlostí 116 km/h. Bylo to o 10 minut méně, než určuje jízdní řád.

„Pouhý měsíc provozu Pendolina z Prahy do Českých Budějovic je krátká doba na komplexní hodnocení, ale už teď se ukazuje vyšší zájem cestujících o tyto spoje a zároveň i to, že na české infrastruktuře lze s našimi vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Pendolino naplno využívá technologii naklápění vozové skříně. Díky tomu může projet rychleji trať z Prahy do Bystřice u Benešova s mnoha malými oblouky a jinak nižší rychlostí, ale také na dvou přímějších úsecích dosáhnout rychlosti až 200 km/h. Na vybraných místech jede až o 30 km/h rychleji ve srovnání s klasickou soupravou sestavenou z běžných osobních vozů tažených lokomotivou.

Spoj IC Pendolino do Českých Budějovic je pokračováním vlaku z Ostravy. V Praze má za sebou už více než 350 kilometrů po nejfrekventovanější trati v Česku, přesto z 31 jízd na jih Čech jich bylo 23 včas. „V 15 z 31 dní dokázalo Pendolino zvládnout cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně obou plánovaných zastávek za méně než 95 minut a rekordní čas byl dokonce o 10 minut kratší oproti plánované jízdní době. Také v opačném směru, kdy jsou České Budějovice výchozí stanicí, dokáže jet Pendolino rychleji a do Prahy dorazilo v devíti případech pár minut před plánovaným příjezdem,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Statisticky dorazilo Pendolino z Prahy do Českých Budějovic včas v 72 % jízd a v opačném směru byl včasný příjezd v 96 %. Jízda včas je v rámci tolerance do 5 minut. Největší časovou úsporu dosahují Pendolina mezi Prahou a Táborem, kde díky naklápění vozové skříně dosahují ve srovnání s klasickou soupravou vyšší rychlosti, a to až 200 km/h. Naopak velmi ostré jízdní doby jsou mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, kde dochází ke zdržení vlaků o 2 až 3 minuty. Skutečně dosažené jízdní doby Pendolin mezi výchozí a cílovou stanicí ale dokazují, že plánovaných 95 minut je s dostatečnou rezervou. V jízdním řádu 2026 tak dojde především k úpravám časů příjezdů a odjezdů do jednotlivých zastávek po cestě.

Pendolino je nejrychlejší spoj z Moravy do Jihočeského kraje. Z Ostravy do Tábora trvá cesta 4 hod. 6 min. a do Českých Budějovic 4 hod. 44 min. Z Olomouce jsou tyto časy skoro o hodinu kratší. Díky přípojům ve Veselí nad Lužnicí jsou z Moravy snadno dostupná i další místa v regionu, např. Jindřichův Hradec a Třeboň.

Velmi rychlé spojení Prahy a Jihočeského kraje zajišťují i ostatní Jižní expresy, které trasu mezi Prahou a Táborem urazí za hodinu a mezi Prahou a Českými Budějovicemi za cca 1 hod. 40 minut.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist