Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Neposouzení variant k jezu Děčín je rizikové, jako bylo u D8
Připomínky k dokumentaci EIA do 21. března 2012: Na základě požadavků Ministerstva životního prostředí nechalo Ředitelství vodních cest ČR přepracovat dokumentaci EIA o hodnocení vlivu jezu u Děčína na životní prostředí, k níž může každý do 21. března 2012 poslat své připomínky. Studie však opět neposuzuje žádné varianty, ačkoliv to veřejnost v roce 2005 požadovala. Podle Dětí Země je tento postup velmi rizikový, neboť dochází k opakování stejné chyby jako u dálnice D8 v letech 1994-5, kdy z výběru variant byla veřejnost vyloučena.
„Pokud investor neposoudí varianty veřejnosti, pak se obávám, že schvalování a výstavbě jezu hrozí stejné soudní komplikace, jaké od roku 2003 probíhají u dálnice D8 přes České středohoří, kdy bylo už opakovaně prokázáno, že její příprava nebyla podle zákona,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle něho podobnost špatného způsobu schvalování jezu a dálnice D8 je zřejmá, neboť dlouholetým jádrem hlavních námitek Dětí Země a dalších občanských sdružení proti dálnici byl právě špatný proces EIA v roce 1996, při němž MŽP požadavek veřejnosti posoudit varianty s dlouhým tunelem nezákonně zamítlo.
„Velmi se divím tomu, že ředitelka odboru EIA na ministerstvu Jaroslava Honová u tak sledované a sporné stavby nechává ŘVC ČR v mylném domnění, že posuzování jezu bez variant s měkkými opatřeními probíhá procesně správně, když navíc je známo, že jez ve velmi cenném území Labe je z ekologického hlediska nepřijatelný a případné vydání souhlasného stanoviska EIA bude jen splněním politického úkolu,“ tvrdí Patrik.
Podstatou opomíjené organizačně-technické varianty z roku 2005 ke zlepšení splavnosti Labe od Střekova po státní hranici je provést tato základní opatření: Na některých úsecích Labe zúžit plavební dráhu na 30 metrů, takže by lodě jezdily střídavě v jednom směru. Dále provést důkladnou revizi marže, která se v různých úsecích řeky bude pohybovat mezi 30-50 cm. Cílový plavební ponor se sníží ze 140 cm na 130 cm a na zbývajících nevyhovujících úsecích se plavební podmínky zlepší pomocí příčně podélných hrází a prohrábek dna.
Proces EIA pro plavení stupeň Děčín byl zahájen v říjnu 2005, v prosinci 2005 vydalo MŽP závěry zjišťovacího řízení s požadavkem provést vyhodnocení varianty navržené veřejnosti s měkkými opatřeními. ŘVC ČR pak v září 2010 předložilo nekvalitní dokumentaci EIA, takže ji MŽP v květnu 2011 nechalo přepracovat. Nová verze dokumentace EIA z února 2012 se nyní do 21. března připomínkuje.
Pokud nedojde k zásadnímu zvratu a nebude posouzena i varianta bez stavby jezu, lze podle Dětí Země vydání vadného souhlasného stanoviska EIA, očekávat nejdříve na konci roku 2012. Celkové investiční náklady na výstavbu jezu mají být 4,2 mld. Kč a má být dostavěn do konce roku 2015.
Kontakty:
1) Ing. Jan Skalický, pověřený řízením ŘVC ČR = telefon 267 132 801, skalicky@rvccr.cz
2) Ing. Jaroslava Honová, ředitelka odboru EIA na MŽP = telefon 267 122 666, jaroslava.honova@mzp.cz
Odkaz na internetové stránky:
Hodnocení vlivů na životní prostředí jezu v Děčíně
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=MZP102
„Pokud investor neposoudí varianty veřejnosti, pak se obávám, že schvalování a výstavbě jezu hrozí stejné soudní komplikace, jaké od roku 2003 probíhají u dálnice D8 přes České středohoří, kdy bylo už opakovaně prokázáno, že její příprava nebyla podle zákona,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle něho podobnost špatného způsobu schvalování jezu a dálnice D8 je zřejmá, neboť dlouholetým jádrem hlavních námitek Dětí Země a dalších občanských sdružení proti dálnici byl právě špatný proces EIA v roce 1996, při němž MŽP požadavek veřejnosti posoudit varianty s dlouhým tunelem nezákonně zamítlo.
„Velmi se divím tomu, že ředitelka odboru EIA na ministerstvu Jaroslava Honová u tak sledované a sporné stavby nechává ŘVC ČR v mylném domnění, že posuzování jezu bez variant s měkkými opatřeními probíhá procesně správně, když navíc je známo, že jez ve velmi cenném území Labe je z ekologického hlediska nepřijatelný a případné vydání souhlasného stanoviska EIA bude jen splněním politického úkolu,“ tvrdí Patrik.
Podstatou opomíjené organizačně-technické varianty z roku 2005 ke zlepšení splavnosti Labe od Střekova po státní hranici je provést tato základní opatření: Na některých úsecích Labe zúžit plavební dráhu na 30 metrů, takže by lodě jezdily střídavě v jednom směru. Dále provést důkladnou revizi marže, která se v různých úsecích řeky bude pohybovat mezi 30-50 cm. Cílový plavební ponor se sníží ze 140 cm na 130 cm a na zbývajících nevyhovujících úsecích se plavební podmínky zlepší pomocí příčně podélných hrází a prohrábek dna.
Proces EIA pro plavení stupeň Děčín byl zahájen v říjnu 2005, v prosinci 2005 vydalo MŽP závěry zjišťovacího řízení s požadavkem provést vyhodnocení varianty navržené veřejnosti s měkkými opatřeními. ŘVC ČR pak v září 2010 předložilo nekvalitní dokumentaci EIA, takže ji MŽP v květnu 2011 nechalo přepracovat. Nová verze dokumentace EIA z února 2012 se nyní do 21. března připomínkuje.
Pokud nedojde k zásadnímu zvratu a nebude posouzena i varianta bez stavby jezu, lze podle Dětí Země vydání vadného souhlasného stanoviska EIA, očekávat nejdříve na konci roku 2012. Celkové investiční náklady na výstavbu jezu mají být 4,2 mld. Kč a má být dostavěn do konce roku 2015.
Kontakty:
1) Ing. Jan Skalický, pověřený řízením ŘVC ČR = telefon 267 132 801, skalicky@rvccr.cz
2) Ing. Jaroslava Honová, ředitelka odboru EIA na MŽP = telefon 267 122 666, jaroslava.honova@mzp.cz
Odkaz na internetové stránky:
Hodnocení vlivů na životní prostředí jezu v Děčíně
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=MZP102
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk