Tiskové zprávy
Cesta změny: Nestavme jezy, budeme mít na Spolchemii, navrhuje Páleník premiéru Grossovi
4. října 2004 | Cesta změny
Ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník se dnes otevřeným dopisem obrátil na předsedu české vlády Stanislava Grosse s návrhem nestavět jezy na dolním Labi a ušetřené prostředky investovat do odsunu nebezpečných provozů Spolchemie. Marian Páleník kandiduje do Senátu v Ústeckém kraji jako nezávislý za Cestu změny.
Většinovým vlastníkem Spolchemie je stát a restrukturalizace výroby tohoto podniku by se tedy měla hradit ze státního rozpočtu. „Ze všech stran slyšíme, že na to nejsou peníze,“ říká Páleník. „Titíž lidé ovšem horují pro výstavbu jezů, které by státní pokladnu přišly na miliardy korun,“ dodává. Podle čtyři roky starého nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) by výstavba jezů přišla na 9 miliard korun. Za stejnou částku by bylo reálné vyřešit jednou pro vždy ohrožení života a zdraví občanů města Ústí nad Labem nebezpečnými látkami a provozy těžké chemie vyskytujícími se uprostřed města Ústí nad Labem.
„Seřadíme-li si priority podle důležitosti, musí podle mne před rozvojem nákladní lodní dopravy jednoznačně dostat přednost bezpečnost a zdraví desítek tisíc ohrožených občanů našeho města. Lodní dopravu může nesrovnatelně levněji nahradit elektrifikovaná železnice, a to prakticky hned. Koridor byl nedávno modernizován a volná kapacita železnice vedoucí podél Labe je již dnes desetkrát vyšší, než o kolik by se měla zvýšit přeprava lodní dopravou po výstavbě jezů,“ argumentuje Páleník.
Konkrétně se má přeprava na Labi zvýšit z dnešního necelého 1 miliónu tun ročně na necelé 3 milióny a to nejdříve v roce 2012, kdy mají být jezy hotovy. Již dnes je však možno po železnici podél Labe zvýšit přepravu o 30 miliónů tun ročně. Nákladní vlaky se mohou pohybovat rychlostí přes 100 km v hodině, zatímco lodě plují řádově pomaleji a zdržují je plavební komory na každém jezu. „Lodní doprava je sice levnější, ale bez započítání ceny jezů. Do ceny přepravy se musí zahrnout také překládka z lodí. Pokud jde o emise, jsou srovnatelné. V některých parametrech vychází lodní doprava dokonce hůř než elektrifikovaná železnice," vysvětluje Páleník.
Pokud jde o názor na nebezpečné provozy Spolchemie, Přátelé přírody se ztotožňují s názorem krajského hejtmana Jiřího Šulce, že těžká chemie nemá v centru města co dělat. „Překvapují nás však postoje představitelů většiny ústeckých politických stran,“ upozorňuje Páleník. „Jak ODS, tak KSČM i ČSSD jedním dechem tvrdí, že na odsun nebezpečných výrob těžké chemie z centra města ohrožujících životy a zdraví desítek tisíc lidí tzv. nejsou peníze, na druhé straně požadují utracení stejného balíku peněz na nesmyslné jezy na dolním Labi, prospěšných jen úzké skupince podnikatelů,“ říká Páleník.
Čí zájmy hájí politici?
Na těchto postojích nelze nevidět, čí zájmy tito politici hájí a jakými hodnotami se v praxi řídí. Titíž představitelé se současně snaží zabránit vyhlášení referenda o Spolchemii. „Mrzí mne, že se místo věcné argumentace pokoušejí jeho iniciátory diskreditovat poukazováním na blížící se volby,“ dodává Páleník.
„Pokud by městští zastupitelé přijali změnu Územního plánu, jak ji navrhujeme, žádné referendum se nemusí konat a při své kandidatuře do Senátu bych zvolil jiné předvolební téma. K požadování referenda jsme byli přinuceni tím, že ústečtí politici ODS, KSČM a ČSSD nehájí zájmy občanů, ale zájmy Spolchemie. Přitom např. v Kralupech nad Vltavou městské zastupitelstvo Územní plán změnilo bez referenda - ve stejném duchu, jak to navrhujeme my. A to kvůli neochotě vedení Spolchemie dodržovat své závazky - téže Spolchemie, jejíž zájmy hájí většina ústeckých zastupitelů,“ uzavírá Páleník.
Otevřený dopis předsedovi vlády doručil dnešního dne, 4.10. 2004, ředitel společnosti Přátelé přírody osobně na podatelnu Úřadu vlády.
Většinovým vlastníkem Spolchemie je stát a restrukturalizace výroby tohoto podniku by se tedy měla hradit ze státního rozpočtu. „Ze všech stran slyšíme, že na to nejsou peníze,“ říká Páleník. „Titíž lidé ovšem horují pro výstavbu jezů, které by státní pokladnu přišly na miliardy korun,“ dodává. Podle čtyři roky starého nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) by výstavba jezů přišla na 9 miliard korun. Za stejnou částku by bylo reálné vyřešit jednou pro vždy ohrožení života a zdraví občanů města Ústí nad Labem nebezpečnými látkami a provozy těžké chemie vyskytujícími se uprostřed města Ústí nad Labem.
„Seřadíme-li si priority podle důležitosti, musí podle mne před rozvojem nákladní lodní dopravy jednoznačně dostat přednost bezpečnost a zdraví desítek tisíc ohrožených občanů našeho města. Lodní dopravu může nesrovnatelně levněji nahradit elektrifikovaná železnice, a to prakticky hned. Koridor byl nedávno modernizován a volná kapacita železnice vedoucí podél Labe je již dnes desetkrát vyšší, než o kolik by se měla zvýšit přeprava lodní dopravou po výstavbě jezů,“ argumentuje Páleník.
Konkrétně se má přeprava na Labi zvýšit z dnešního necelého 1 miliónu tun ročně na necelé 3 milióny a to nejdříve v roce 2012, kdy mají být jezy hotovy. Již dnes je však možno po železnici podél Labe zvýšit přepravu o 30 miliónů tun ročně. Nákladní vlaky se mohou pohybovat rychlostí přes 100 km v hodině, zatímco lodě plují řádově pomaleji a zdržují je plavební komory na každém jezu. „Lodní doprava je sice levnější, ale bez započítání ceny jezů. Do ceny přepravy se musí zahrnout také překládka z lodí. Pokud jde o emise, jsou srovnatelné. V některých parametrech vychází lodní doprava dokonce hůř než elektrifikovaná železnice," vysvětluje Páleník.
Pokud jde o názor na nebezpečné provozy Spolchemie, Přátelé přírody se ztotožňují s názorem krajského hejtmana Jiřího Šulce, že těžká chemie nemá v centru města co dělat. „Překvapují nás však postoje představitelů většiny ústeckých politických stran,“ upozorňuje Páleník. „Jak ODS, tak KSČM i ČSSD jedním dechem tvrdí, že na odsun nebezpečných výrob těžké chemie z centra města ohrožujících životy a zdraví desítek tisíc lidí tzv. nejsou peníze, na druhé straně požadují utracení stejného balíku peněz na nesmyslné jezy na dolním Labi, prospěšných jen úzké skupince podnikatelů,“ říká Páleník.
Čí zájmy hájí politici?
Na těchto postojích nelze nevidět, čí zájmy tito politici hájí a jakými hodnotami se v praxi řídí. Titíž představitelé se současně snaží zabránit vyhlášení referenda o Spolchemii. „Mrzí mne, že se místo věcné argumentace pokoušejí jeho iniciátory diskreditovat poukazováním na blížící se volby,“ dodává Páleník.
„Pokud by městští zastupitelé přijali změnu Územního plánu, jak ji navrhujeme, žádné referendum se nemusí konat a při své kandidatuře do Senátu bych zvolil jiné předvolební téma. K požadování referenda jsme byli přinuceni tím, že ústečtí politici ODS, KSČM a ČSSD nehájí zájmy občanů, ale zájmy Spolchemie. Přitom např. v Kralupech nad Vltavou městské zastupitelstvo Územní plán změnilo bez referenda - ve stejném duchu, jak to navrhujeme my. A to kvůli neochotě vedení Spolchemie dodržovat své závazky - téže Spolchemie, jejíž zájmy hájí většina ústeckých zastupitelů,“ uzavírá Páleník.
Otevřený dopis předsedovi vlády doručil dnešního dne, 4.10. 2004, ředitel společnosti Přátelé přírody osobně na podatelnu Úřadu vlády.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk