https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nezapominejme-na-anezku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Oživení a Pražské matky: Nezapomínejme na Anežku!

22. listopadu 2010 | Oživení a Pražské matky
Každý z nás musí nést odpovědnost za bezpečnost dětí v dopravním provozu – řidiči, úřady, školy.

Právě před rokem, dne 19. listopadu 2009, byla u křižovatky ulic Prokopova a Rokycanova v Praze 3 sražena cestou ze školy osmiletá Anežka. Zemřela pod koly náklaďáku jedoucího na stavbu podzemních garáží, když přecházela na zelenou po přechodu přes Rokycanovu ulici. Přestože šlo o jediné úmrtí dítěte na přechodu v Praze i v České republice a přestože v bezprostřední blízkosti téhož místa došlo v témže roce k dalším nehodám, MČ Praha 3 spolu s pražským magistrátem dosud nezjednaly nápravu. Ani rok usilovného snažení otce Anežky Bradleyho Walkera a občanských sdružení na pasivitě obou úřadů i radních nic nezměnilo.

Nebezpečná křižovatka

Budova dnes již dokončených garáží, která se nachází v bezprostřední blízkosti ZŠ Lupáčova, kam Anežka chodila, je investiční akcí MČ Praha 3 za 500 milionů Kč. Kvůli ní byl změněn během její výstavby dopravní režim v Lupáčově a Rokycanově ulici – došlo k záboru chodníku vedoucího podél stavby, a to bez náhrady. Anežka tak musela cestou ze školy překonávat dva přechody navíc, aby se mohla vrátit na "svou" stranu Rokycanovy ulice ke světlům přes Prokopovu a to se jí stalo osudným. Na přechodu přes Rokycanovu ulici mají chodci signál volno souběžně s automobily odbočujícími doprava z Prokopovy. Řidič náklaďáku přecházející Anežku přehlédl a vjel na přechod ve stejné chvíli, kdy vkročila do vozovky (ostatně byl jediný, kdo panu Walkerovi projevil hlubokou soustrast a omluvil se). Pochybila však především Radnice, a to již při stavbě garáží tím, že zrušila chodník podél stavby. Zrušení chodníku je vždy nebezpečné a podle našich zjištění v jiných městských částech, k němu přistupuje správa komunikací jen v naprosto nezbytných případech. Jinak se buď ponechává či se posune do vozovky, kde se pro chodce vyhradí koridor, aby nemuseli přecházet na druhou stranu. Navíc bylo zrušení chodníku označeno pozdě a zmatečně a firemní auta nedodržovala předpisy.

Tlak na změnu

V reakci na tragickou událost sepsali rodiče žáků ze ZŠ Lupáčova petici za větší ochranu dětí při cestě do a ze školy. Otec Anežky, pan Bradley Walker, se společně se sdružením Pražské matky, které se zabývá podporou šetrné a bezpečné dopravy, několikrát sešel se zástupci radnice Prahy 3. Ti sice pana Walkera i Pražské matky několikrát přijali, avšak kromě drobného seřízení světelné signalizace, které ostatně ani chodec není schopen zaznamenat, žádnou úpravu prostoru křižovatky nezajistili.

Ani návrat chodníku na své místo po dokončení stavby bezpečnost chodců nezlepšil. Problematická je totiž sama stavba, kvůli níž je zde nyní zvýšený provoz – auta bez regulace vyjíždějí a zajíždějí do parkovacího domu v místech, kde byla Anežka sražena. Navíc odbočují auta i doleva z Prokopovy do Rokycanovy ulice od hotelu Olšanka.

Bezpečné cesty do školy

Pražské matky s panem Walkerem navrhly v prosinci roku 2009 ZŠ Lupáčova, aby se zapojila do společného programu hlavního města Prahy, Pražských matek a sdružení Oživení Bezpečné cesty do školy a využila tak možnosti zlepšit situaci ve svém okolí. V rámci programu posuzují žáci ze svého pohledu bezpečnost cest do školy, vysvětlují jejich problematičnost a nakonec vytvářejí školní mapu nebezpečných míst, která se stane podkladem pro odbornou studii projektantů s návrhy na zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti na přístupových cestách ke škole. Tento den odevzdává firma EDIP studii zpracovanou na základě dětského mapování zástupcům MHMP a MČ Praha 3. Studie se zabývá především místy, která děti nejčastěji při mapování označily za nebezpečná či problematická. Patří mezi ně i osudná křižovatka, dále zklidnění Lupáčovy ulice, kde lze očekávat zvýšení provozu kvůli vjezdu do garáží, a úprava prostoru před školou.

Výhled do budoucna

Věříme, že pražskému magistrátu i radnici Prahy 3 předáním konkrétních návrhů usnadníme práci na řešení nebezpečné situace. Pokud však neprojeví radnice Prahy 3 i Magistrát vůli aktivně chránit nejohroženější účastníky provozu a pokud neuvolní finance na stavební úpravy těchto lokalit a pokud si řidiči neuvědomí, že řídí smrtící zbraně, nic se nezmění. Celkem se v Praze na území Prahy podařilo v rámci programu Bezpečné cesty upravit stavebně desítky lokalit kolem školy. Na Praze 3 se nepodařilo uskutečnit žádnou.

Kontakty:

Jarmila Johnová
o.s. Pražské matky

Eva Šuchmanová
o.s. Oživení

jarmila.johnova@prazskematky.cz
eva.suchmanova@oziveni.cz

tel.: 721 761 474, 257 531 983

www.prazskematky.cz
www.udrzitelnadoprava.cz
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist