https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/novela-zakona-muze-zpusobit-kolaps-verejne-dopravy-ve-mestech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Svaz cestujících ve veřejné dopravě: Novela zákona může způsobit kolaps veřejné dopravy ve městech

13. prosince 2010 | Svaz cestujících ve veřejné dopravě
Na zítřejším programu schůze poslanecké sněmovny je pevně zařazený dvanáctý bod Novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích1, který budou poslanci a poslankyně projednávat ve druhém čtení. Navržená novela obsahuje změnu bodového systému, která by měla zásadní negativní dopad na veřejnou dopravu ve městech.

Problém spočívá ve zrušení bodového hodnocení u přestupků nedovolená jízda po tramvajovém pásu a neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu2. Tyto přestupky v novele zákona již nejsou zařazeny mezi bodově hodnocené. Za pozornost stojí, že z návrhu není přímo patrné, které přestupky z bodového hodnocení vypadly a jak se bodové hodnocení změnilo, pokud si zákonodárci nesrovnají bodové hodnocení se současnou verzí zákona.

Fyzikální zákony novelizovat nelze.
Tramvaj jako kolejové vozidlo se svou hmotností a brzdnými vlastnostmi nemůže reagovat na náhle narušení drážního tělesa a jízdní dráhy, případně za cenu zranění cestujících ve vozidle (použití rychlobrzdy). To je i důvodem, proč existuje výjimka pro tramvaje při přednosti chodců na přechodech. Pokud se tedy má tramvaj na samostatném tělese nebo ve vyhrazeném (odděleném) jízdním pruhu chovat jako drážní vozidlo, musí být z bezpečnostních důvodů tento prostor účinně chráněn proti narušení, včetně vjezdu silničního vozidla. A účinně nutně znamená pod
odstrašující sankcí, což je právě bodové hodnocení.

300 000 falešných řidičů autobusu.
Říjnový průzkum společnosti Tili Czech Republic3 ukázal, že během pěti dnů vjelo v době dopravní špičky do vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy téměř tři sta tisíc automobilů a tím bránily hladkému průjezdu autobusů „Pokud tento přestupek nebude bodově hodnocen, může být počet řidičů nerespektujících vyhrazený pruh ještě vyšší a hromadná doprava tak v některých městech zkolabuje,“ říká Miroslav Vyka, prezident
Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Mimo jiné to bude mít za následek zpomalení městské hromadné dopravy, v čehož důsledku bude veřejná doprava dražší, méně efektivní a méně konkurenceschopná,“ dodává Miroslav Vyka.

Bodová sankce za neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu je odůvodněna i v případě, že jde o jízdní pruh vyhrazený pro autobusy nebo trolejbusy. Smyslem zákona je totiž přispívat nejen k bezpečnosti, ale i plynulosti silničního provozu. Navíc tyto vyhrazené jízdní pruhy mají i velký přínos pro hladký průjezd vozidel integrovaného záchranného systému, který by jinak byl poznamenán zdržením, které může mít i vliv na úspěšnost záchrany lidských životů.

„Je absurdní, že zatím co velká města investují miliony korun do rekonstrukcí městských komunikací, tak aby mohly být upřednostněny vozidla městské hromadné dopravy s využitím pro složky integrované záchranného systému – tak senátoři navrhují novelu zákona, která zmirňuje postih za vjezd na tyto vyhrazené části komunikací,“ uzavírá Miroslav Vyka.

Kontakt:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě, tel.: 737 131 290


-----------------------------------------------
1 Sněmovní tisk č. 26 na webu PSP ČR http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=6&t=26
2 Vyhrazený jízdní pruh je jízdní pruh na pozemní komunikaci, který je příslušnou dopravní značkou
určen pouze pro některé druhy vozidel nebo jen pro stanovený účel.
3 Řidiči porušují v Praze pravidla, jezdí pruhy pro autobusy, http://praha.idnes.cz/ridici-porusuji-vpraze-
pravidla-jezdi-pruhy-pro-autobusy-paa-/praha-zpravy.asp?c=A101004_1460466_prahazpravy_
ab
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist