Tiskové zprávy
České dráhy: Novinky ve vlakovém jízdním řádu 2020 v Olomouckém kraji
29. listopadu 2019 | České dráhy
V neděli 15. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2020. Regionální vlaky objednané Olomouckým krajem ujedou v roce 2020 přibližně 6,3 mil. vlakokilometrů. Navýšení rozsahu regionální vlakové dopravy o přibližně 5 % souvisí s uzavřením nových smluv o zajištění veřejné železniční regionální dopravy. Nový grafikon bude platit až do 12. prosince 2020.
Národní dopravce vypraví v rámci Olomouckého kraje v pracovní dny průměrně 519 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 391 a v neděli 387. Od 1. ledna 2020 bude Olomoucký kraj zajišťovat veřejnou železniční dopravu na území Zlínského kraje na trati 280 v úseku Hranice na Moravě – Vsetín a na území Jihomoravského kraje na trati 300 v úseku Nezamyslice – Vyškov na Moravě.
Nejdůležitější změny v jízdním řádu regionálních vlaků od 15. prosince 2019
Jednotný korporátní vzhled vlaků motorové trakce
Všechna vozidla motorové trakce budou v korporátním designu ČD Najbrt s polepy dle požadavku objednatele (Olomouckého kraje). V souvislosti s vybavením všech vozidel GPS se sledováním pohybu vlaku budou všechny spoje nově i v systému dispečinku KIDSOK. Díky instalaci přepravních háků bude možné přepravit až 3 jízdní kola i v motorových vozech řady 810.
Integrace vlaků dálkové dopravy do IDSOK
S platností od 1. ledna 2020 budou do IDSOK zaintegrovány následující dálkové linky Českých drah:
* linka Ex2 v úseku Zábřeh na Moravě – Hranice na Moravě,
* linka R 12 v úseku Šumperk – Nezamyslice,
* linka R 13 v úseku Olomouc hl.n. – Hulín (Zlínský kraj),
* linka R 18 v úseku Olomouc hl.n. – Hulín (Zlínský kraj),
* linka R 27 v úseku Olomouc hl.n. – Moravský Beroun,
* vlaky R 640 a R 641 v úseku Olomouc hl.n. – Hranice na Moravě,
* vlaky Ex 524 a Ex 525 Přerovský Zubr v úseku Přerov – Zábřeh na Moravě.
Nově bude možné odbavení dle tarifu IDSOK až do stanic Břest a Hulín na území Zlínského kraje, a to díky zavedení nové zóny IDSOK.
Změny na jednotlivých tratích v Olomouckém kraji od 15. prosince 2019
Správa železniční dopravní cesty s platností od jízdního řádu 2019/2020 upravila dosavadní číslování tratí železniční sítě. V přehledu uvádíme již nová čísla tratí.
Trať 019 Zábřeh na Moravě – Česká Třebová: Regionální vlaky budou nově v objednávce Pardubického kraje. Spoje pojedou bez podstatných změn.
Trať 270 Šumperk – Zábřeh na Moravě – Přerov
* V souvislosti s pokračující stavební činností v železničním uzlu Přerov dochází i v roce 2020 k nárůstu jízdní doby u osobních vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Přerov o 2 minuty.
* Víkendový motorový spěšný vlak Olomouc hl.n. – Jeseník pojede o 1 hodinu později. Tento vlak nově odjede v sobotu a neděli z Olomouce v 7:56, ze Zábřehu na Moravě v 8:32 a do Jeseníku přijede v 9:59.
* Ranní spěšný vlak ze Šumperka ve 4:49 bude pokračovat z Olomouce do Brna hl.n. jako rychlík R 916 s příjezdem do Brna v 7:43.
* V pracovní dny ve 20:56 pojede z Olomouce hl.n. spěšný vlak do Šumperka (příj. ve 21:41), který bude přímým pokračováním rychlíku R 915 z Brna hl.n. (odj. v 19:18).
Trať 271 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín
Osobní vlaky v úseku Přerov – Hranice na Moravě budou i nadále zajišťovat přestupní vazbu v Přerově na a od vlaků linky R 8 Bohumín – Brno v obou směrech. Jinak bez podstatných změn.
Trať 290 Olomouc – Uničov – Šumperk
Zrychlené osobní vlaky s odjezdy z Olomouce hl.n. ve 13:58, 14:54, 15:54 a 16:54 nově zastaví na zastávce Hlušovice. I v roce 2020 bude probíhat rozsáhlá stavební činnost v rámci modernizace a elektrifikace celé trati. V této souvislosti bude především v úseku mezi Olomoucí a Uničovem zaváděná náhradní autobusová doprava.
Trať 292 Šumperk – Jeseník – Mikulovice st.hr.:
* Spěšný vlak s odjezdem ze Zábřehu na Moravě v 7:31 nově pojede v sobotu a neděli v klasické soupravě.
* Víkendový motorový spěšný vlak Olomouc hl.n. – Jeseník pojede o 1 hodinu později. Tento vlak nově odjede v sobotu a neděli z Olomouce v 7:56, ze Zábřehu na Moravě v 8:32 a do Jeseníku přijede v 9:59.
* Večerní víkendový spěšný vlak z Jeseníku v 18:46 do Zábřehu na Moravě pojede v alternativních trasách. V sobotu vlak zamíří do Bludova na přípoj k osobnímu vlaku do Šumperka a Koutů nad Desnou a dále bude pokračovat do Zábřeha na Moravě na přípoj k osobnímu vlaku do Olomouce a k „Valašskému expresu“ do Prahy. V neděli vlak pojede přímo do stanice Zábřeh na Moravě na přípoj k rychlíku do Olomouce a Brna a k „Valašskému expresu“ do Prahy.
* S ohledem na minimální využití dopoledních sezónních víkendových spojů Jesenik – Ostružná a zpět budou oba spoje zrušeny.
Trať 310 Olomouc – Moravský Beroun: Osobní vlak do Krnova s odjezdem z Olomouce v 9:01 a v opačném směru s příjezdem do Olomouce ve 12:55 nepojede a bude nahrazen rychlíkem relace Olomouc – Ostrava střed a opačně. Jinak bez podstatných změn.
Trať 330 Přerov – Břeclav: Regionální spoje budou nově v objednávce Zlínského kraje.
Na následujících tratích nedochází k podstatnějším změnám:
* trať 270 Olomouc – Nezamyslice – dochází jen k úpravám datumového omezení u některých spojů;
* trať 280 Hranice na Moravě – Vsetín;
* trať 291 Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín;
* trať 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem;
* trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku;
* trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory;
* trať 300 Přerov – Brno;
* trať 306 Prostějov hl.n. – Dzbel – hranice kraje (– Chornice);
* trať 307 Červenka – Prostějov hl.n.;
* trať 308 Litovel předměstí – Mladeč: beze změn, objednána pouze víkendová doprava v letní sezóně;
* trať 309 Olomouc hl. n. – Senice na Hané.
Od 15. prosince 2019 České dráhy zavádí kontaktní i bezkontaktní platbu kartou ve všech vlacích s vlakovým doprovodem. Vlakové čety budou průběžně vybaveny mobilními platebními terminály propojenými s přenosnými osobními pokladnami. Tato služba bude k dispozici v místech, kde je signál, aby platba mohla proběhnout.
Národní dopravce vypraví v rámci Olomouckého kraje v pracovní dny průměrně 519 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 391 a v neděli 387. Od 1. ledna 2020 bude Olomoucký kraj zajišťovat veřejnou železniční dopravu na území Zlínského kraje na trati 280 v úseku Hranice na Moravě – Vsetín a na území Jihomoravského kraje na trati 300 v úseku Nezamyslice – Vyškov na Moravě.
Nejdůležitější změny v jízdním řádu regionálních vlaků od 15. prosince 2019
Jednotný korporátní vzhled vlaků motorové trakce
Všechna vozidla motorové trakce budou v korporátním designu ČD Najbrt s polepy dle požadavku objednatele (Olomouckého kraje). V souvislosti s vybavením všech vozidel GPS se sledováním pohybu vlaku budou všechny spoje nově i v systému dispečinku KIDSOK. Díky instalaci přepravních háků bude možné přepravit až 3 jízdní kola i v motorových vozech řady 810.
Integrace vlaků dálkové dopravy do IDSOK
S platností od 1. ledna 2020 budou do IDSOK zaintegrovány následující dálkové linky Českých drah:
* linka Ex2 v úseku Zábřeh na Moravě – Hranice na Moravě,
* linka R 12 v úseku Šumperk – Nezamyslice,
* linka R 13 v úseku Olomouc hl.n. – Hulín (Zlínský kraj),
* linka R 18 v úseku Olomouc hl.n. – Hulín (Zlínský kraj),
* linka R 27 v úseku Olomouc hl.n. – Moravský Beroun,
* vlaky R 640 a R 641 v úseku Olomouc hl.n. – Hranice na Moravě,
* vlaky Ex 524 a Ex 525 Přerovský Zubr v úseku Přerov – Zábřeh na Moravě.
Nově bude možné odbavení dle tarifu IDSOK až do stanic Břest a Hulín na území Zlínského kraje, a to díky zavedení nové zóny IDSOK.
Změny na jednotlivých tratích v Olomouckém kraji od 15. prosince 2019
Správa železniční dopravní cesty s platností od jízdního řádu 2019/2020 upravila dosavadní číslování tratí železniční sítě. V přehledu uvádíme již nová čísla tratí.
Trať 019 Zábřeh na Moravě – Česká Třebová: Regionální vlaky budou nově v objednávce Pardubického kraje. Spoje pojedou bez podstatných změn.
Trať 270 Šumperk – Zábřeh na Moravě – Přerov
* V souvislosti s pokračující stavební činností v železničním uzlu Přerov dochází i v roce 2020 k nárůstu jízdní doby u osobních vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Přerov o 2 minuty.
* Víkendový motorový spěšný vlak Olomouc hl.n. – Jeseník pojede o 1 hodinu později. Tento vlak nově odjede v sobotu a neděli z Olomouce v 7:56, ze Zábřehu na Moravě v 8:32 a do Jeseníku přijede v 9:59.
* Ranní spěšný vlak ze Šumperka ve 4:49 bude pokračovat z Olomouce do Brna hl.n. jako rychlík R 916 s příjezdem do Brna v 7:43.
* V pracovní dny ve 20:56 pojede z Olomouce hl.n. spěšný vlak do Šumperka (příj. ve 21:41), který bude přímým pokračováním rychlíku R 915 z Brna hl.n. (odj. v 19:18).
Trať 271 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín
Osobní vlaky v úseku Přerov – Hranice na Moravě budou i nadále zajišťovat přestupní vazbu v Přerově na a od vlaků linky R 8 Bohumín – Brno v obou směrech. Jinak bez podstatných změn.
Trať 290 Olomouc – Uničov – Šumperk
Zrychlené osobní vlaky s odjezdy z Olomouce hl.n. ve 13:58, 14:54, 15:54 a 16:54 nově zastaví na zastávce Hlušovice. I v roce 2020 bude probíhat rozsáhlá stavební činnost v rámci modernizace a elektrifikace celé trati. V této souvislosti bude především v úseku mezi Olomoucí a Uničovem zaváděná náhradní autobusová doprava.
Trať 292 Šumperk – Jeseník – Mikulovice st.hr.:
* Spěšný vlak s odjezdem ze Zábřehu na Moravě v 7:31 nově pojede v sobotu a neděli v klasické soupravě.
* Víkendový motorový spěšný vlak Olomouc hl.n. – Jeseník pojede o 1 hodinu později. Tento vlak nově odjede v sobotu a neděli z Olomouce v 7:56, ze Zábřehu na Moravě v 8:32 a do Jeseníku přijede v 9:59.
* Večerní víkendový spěšný vlak z Jeseníku v 18:46 do Zábřehu na Moravě pojede v alternativních trasách. V sobotu vlak zamíří do Bludova na přípoj k osobnímu vlaku do Šumperka a Koutů nad Desnou a dále bude pokračovat do Zábřeha na Moravě na přípoj k osobnímu vlaku do Olomouce a k „Valašskému expresu“ do Prahy. V neděli vlak pojede přímo do stanice Zábřeh na Moravě na přípoj k rychlíku do Olomouce a Brna a k „Valašskému expresu“ do Prahy.
* S ohledem na minimální využití dopoledních sezónních víkendových spojů Jesenik – Ostružná a zpět budou oba spoje zrušeny.
Trať 310 Olomouc – Moravský Beroun: Osobní vlak do Krnova s odjezdem z Olomouce v 9:01 a v opačném směru s příjezdem do Olomouce ve 12:55 nepojede a bude nahrazen rychlíkem relace Olomouc – Ostrava střed a opačně. Jinak bez podstatných změn.
Trať 330 Přerov – Břeclav: Regionální spoje budou nově v objednávce Zlínského kraje.
Na následujících tratích nedochází k podstatnějším změnám:
* trať 270 Olomouc – Nezamyslice – dochází jen k úpravám datumového omezení u některých spojů;
* trať 280 Hranice na Moravě – Vsetín;
* trať 291 Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín;
* trať 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem;
* trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku;
* trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory;
* trať 300 Přerov – Brno;
* trať 306 Prostějov hl.n. – Dzbel – hranice kraje (– Chornice);
* trať 307 Červenka – Prostějov hl.n.;
* trať 308 Litovel předměstí – Mladeč: beze změn, objednána pouze víkendová doprava v letní sezóně;
* trať 309 Olomouc hl. n. – Senice na Hané.
Od 15. prosince 2019 České dráhy zavádí kontaktní i bezkontaktní platbu kartou ve všech vlacích s vlakovým doprovodem. Vlakové čety budou průběžně vybaveny mobilními platebními terminály propojenými s přenosnými osobními pokladnami. Tato služba bude k dispozici v místech, kde je signál, aby platba mohla proběhnout.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk