Tiskové zprávy
České dráhy: Novinky ve vlakovém jízdním řádu od 9. prosince v Pardubickém kraji
29. listopadu 2018 | České dráhy
V neděli 9. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2019. V Pardubickém kraji se rozsah provozu mírně navýší. K největší změně dojde na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod, kde začne platit zcela nový jízdní řád. Ten přinese rozšíření nabídky spojů, jejich mírné zrychlení a zpravidelnění. Na ostatních tratích jsou změny pouze menšího rozsahu. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2019.
Rozsah regionální vlakové dopravy v Pardubickém kraji zůstává dlouhodobě stabilní, vlaky by měly v příštím jízdním řádu ujet 4,87 milionů kilometrů. V rámci zapojení do IDS IREDO nedochází k žádným změnám, nově bude možné využít jízdenky IREDO i ve třech vlacích vyšší kategorie (IC 573, IC 575 a Ex 120).
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Pardubickém kraji
Zásadní změna jízdního řádu na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod, která přinese zkrácení cestovních časů a zvýšení nabídky spojů. Nově bude možné cestovat, byť s přestupem v Hlinsku v Čechách, mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem prakticky po celý den i týden každé dvě hodiny, přičemž v úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách bude i nadále možné většinou využít moderní motorové jednotky RegioShark.
Stažení motorových vozů ř. 810 z trati 018 Choceň – Litomyšl, kde budou nasazeny pouze jednotky Regionova a v omezeném rozsahu také motorové vozy ř. 841 RegioSpider.
Doladění a zlepšení spojení na trati 024 mezi Ústím nad Orlicí a Mlýnickým Dvorem, kde bude o víkendu nově možnost cestovat elektrickými jednotkami RegioPanter.
Rozšíření a zpravidelnění spojení mezi Čáslaví a Třemošnicí.
V souvislosti se změnami na trati 238 se mění také jízdní řád na trati 261 Žďárec u Skutče – Svitavy, a to zejména v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice.
Změny v jízdním řádu vlaků ČD na jednotlivých tratích Pardubického kraje
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
V základu zůstává zachována stávající koncepce osobních vlaků Kolín – Pardubice – Česká Třebová s významnými přestupními vazbami v Kolíně, Pardubicích a Chocni. V průběhu dne dochází jen k drobným změnám. Ty hlavní jsou následující:
Na ranní vlak Os 8653 z Kolína (odj. 6:06) do Pardubic hl.n. (příj. 6:52) bude nasazena elektrická jednotka InterPanter. Obdobně pak v neděli na Os 5033 z Pardubic hl.n. (odj. 6:51) do České Třebové (příj. 7:50), která bude následně pokračovat jako R 861 do Brna hl.n.
Zrychlí se víkendové spojení z Pardubic na Letohradsko a Králicko. Nově bude vlak Sp 1653 Kyšperk odjíždět z Pardubic hl.n. až v 7:48 a do Lichkova přijede už za 1 hod. a 16 min. (v 9:04). Zde bude zajištěn přípoj směr Mlýnický Dvůr i Hanušovice. V opačném směru pak vlak Sp 1652 vyjede z Lichkova v 16:52 (opět s přípoji od Hanušovic i Mlýnického Dvora) a v 18:07 zastaví v Pardubicích hl.n. Na vlacích přitom budou nasazené moderní elektrické jednotky RegioPanter.
Ve večerních hodinách dochází k menším úpravám spojení mezi Chocní a Českou Třebovou. Nově bude v sobotu jezdit Os 15065 z Vysokého Mýta města (odj. 23:15) přes Choceň (odj. 23:31) do České Třebové (příj. 23:59). V opačném směru v sobotu pojede Os 5058 z České Třebové ve 23:31 do Chocně (příj. 23:56)
Vzhledem k tomu, že R 860 pojede nově z České Třebové (odj. 20:14) do Pardubic hl. n. (příj. 20:55) i v sobotu, dochází k posunu večerního vlaku Os 5054, který nově pojede z Ústí nad Orlicí ve 21:13 (jako přípoj od Ex 120) a do Pardubic hl.n. přijede ve 22:03.
Trať 015 Přelouč – Prachovice: Na trati dochází jen k drobným změnám a časovým posunům v návaznosti jízdní řád přípojných vlaků na trati 010. Zůstává zachován provoz jedním sezónním víkendovým párem vlaků do Prachovic.
Trať 016 Chrudim – Moravany – Holice: Na trati dochází jen k minutovým časovým posunům s cílem zajistit přestupy v Moravanech na osobní vlaky na trati 010. V úseku mezi Chrudimí a Moravanami se zruší datumové omezení u páru Os 25046 Chrudim (odj. 12:23) – Moravany (příj. 12:54) a Os 25049 Moravany (odj. 13:03) – Chrudim (příj. 13:31), které pojedou nově v pracovní dny i o letních prázdninách. Úsek Holice – Borohrádek zůstává od června 2018 bez objednané dopravy.
Trať 017 Česká Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice:
Po změně koncepce dopravy s důrazem na rozšíření a zpravidelnění provozu na využívanějším úseku Česká Třebová – Moravská Třebová od prosince 2017 a zastavení provozu mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem v pracovní dny od června 2018, zůstává nový jízdní řád bez větších změn. Základem tak je dvouhodinový interval spojů mezi Českou a Moravskou Třebovou se zahuštěním na hodinu ve špičkách pracovních dní. Doprava mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem je pak objednávána pouze o víkendu. Zůstává zachován i jeden pár spojů v neděli mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi.
K největší změně pak patří posun časové polohy odpoledních vlaků o víkendu z České Třebové do Moravské Třebové, které budou nově odjíždět v sudou hodinu a 24. minutu (14:28, 16:24, 18:24 a 20:24), tj. jako přípoj od vlaků railjet z Prahy. Kromě toho je v pracovní dny zrušen osobní vlak z Moravské Třebové do České Třebové s odjezdem po 18. hodině.
Trať 018 Choceň – Litomyšl:
Největší změnou na této trati bude zlepšení kvality nasazených vozidel. Z trati zcela zmizí motorové vozy ř. 810 a budou se zde pohybovat výhradně motorové jednotky Regionova. V pracovní dny ve večerních hodinách a v neděli během dne pak také motorový vůz ř. 841 RegioSpider.
Kromě toho dochází k rozšíření spojení mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí v pátek a sobotu ve večerních hodinách. Vlak Os 15066 bude v tyto dny pokračovat z Vysokého Mýta města (odj. 20:56) do Litomyšle (příj. 21:26), odkud se bude vracet zpět jako Os 15063 ve 21:44 přes Vysoké Mýto město (odj. 22:18) do Chocně (příj. 22:33), kde bude zajištěn přípoj ve směru Česká Třebová.
Noční víkendový Os 15032 bude nově v Chocni (odj. 01:08) navazovat na vlak IC 575 z Prahy a do Vysokého Mýta města dojede v 01:23. Jak již bylo uvedeno u trati 010, pojede v sobotu nový Os 15065 z Vysokého Mýta (odj. 23:15) přes Choceň (příj. 23:30) do České Třebové (příj. 23:59).
O víkendu bude nově zajištěn přípoj na Ex 120 v Chocni od Os 15061 s odjezdem z Vysokého Mýta města ve 21:04
Trať 019 Česká Třebová – Lanškroun: Po výrazném rozšíření četnosti spojení mezi Českou Třebovou a Lanškrounem od tohoto jízdního řádu v tom dalším nedojde k výraznějším změnám. Zpravidla se jedná o minutové posuny s cílem zajistit přestupní návaznosti v České Třebové. Asi největší novinkou tak bude zavedení nedělního páru vlaků mezi Rudolticemi v Čechách a Lanškrounem, který využijí především studenti. Nový Os 12747 pojede z Rudoltic v Čechách v 19:41 jako přípoj od Os 3788 ze Zábřehu na Moravě. V opačném směru z Lanškrouna pak vyjede ve 20:12, přičemž v Rudolticích v Čechách bude zajištěn přestup na Os 3789 směr Zábřeh na Moravě. K dalšímu vylepšení bezesporu patří vedení vlaků 12722 s odjezdem z Lanškrouna v 11:30 a 12740 s odjezdem v 17:30 v pátek až do České Třebové, přičemž z Rudoltic v Čechách bude spojen s Os 3780, resp. 3786 ze Zábřehu na Moravě. V opačném směru pak pojede přímý vůz z České Třebové ve 12:08 na Os 3779 a v 18:08 na Os 3787 do Rudoltic v Čechách, odkud bude pokračovat do Lanškrouna (příj. 12:28) jako Os 12725, resp. jako Os 12743 (příj. 18:28)..
Trať 020 Velký Osek – Hradec Králové – Choceň: Nabídka vlaků ani jejich časové polohy se na této trati na území Pardubického kraje nemění.
Trať 021 Týniště nad Orlicí – Letohrad: Zde platí totéž, co pro trať 020, tedy, že nabídka vlaků ani jejich časové polohy se na území Pardubického kraje nemění.
Tratě 024 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice:
Po zavedení nového dopravního konceptu na této trati od stávajícího jízdního řádu dojde v tom příštím k jeho „doladění“ a stabilizaci. V Ústí nad Orlicí tak zůstávají zachovány krátké přestupní časy mezi vlaky z Letohradu do Prahy a zpět (4 – 5 minut). Kromě toho se na trati o víkendu zcela nově objeví moderní elektrická jednotka RegioPanter. Spojení do Polska zůstává bohužel nadále zachováno s nutností přestupu ve stanicích Lichkov nebo Międzylesie.
K jednotlivým změnám podrobněji:
Na víkendovém spěšném vlaku 1653 z Pardubic hl. n. (odj. 7:48) přijede do Lichkova (příj. 9:04) elektrická jednotka RegioPanter, která následně zajistí 2 páry vlaků mezi Lichkovem a Ústím nad Orlicí a poté se vrátí na Sp 1652 z Lichkova v 16:52 přes Ústí nad Orlicí (příj. 17:29) do Pardubic hl.n. (příj. 18:07).
Spojení do Polska je zajištěno 4 páry spojů denně, přičemž 2 páry vlaků jsou vedeny z české strany až do Międzylesie a 2 páry pak polskými soupravami z Wroclawi až do Lichkova.
V návaznosti na posuny dálkových vlaků na trati 010 ve večerních hodinách dojde k úpravě vedení přípojných vlaků. V sobotu tak např. bude možné dostat se do Králík ještě vlakem Os 7187, který v Ústí nad Orlicí (odj. 23:01) navazuje na R 899 z Prahy.
Vlak Os 20554 pojede nově denně z Červené Vody (odj. 15:05) do Lichkova (příj. 15:28), kde bude rovněž denně (nyní jen o víkendu) zajištěn přípoj na Os 7176 (odj. 15:39) do Ústí nad Orlicí (příj. 16:20). Díky tomu bude rovněž denně (nyní jen o víkendu) zajištěno spojení z Polska od Os 6284, který bude do Lichkova přijíždět v 15:35.
Zrušeno bude spojení mezi Králíky a Jablonným nad Orlicí v pracovní dny po 18. hodině.
Vlak Os 5036 pojede nově v úseku Lichkov (odj. 19:31) – Ústí nad Orlicí (příj. 20:19) i v sobotu, čímž se zajistí rychlé přestupní spojení z Polska (od Os 6286 příj. do Lichkova 19:29) i v sobotu.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř:
Nabídka vlaků na této trati se mírně rozšíří v neděli:
Z Hradce Králové (odj. 9:37) nově pojede Sp 1843 do Pardubic hl.n. (příj. 9:53)
Bude zaveden nový Sp 1853 z Jaroměře (odj. 16:03) přes Hradec Králové hl.n. (odj. 16:25) do Pardubic hl.n. (příj. 16:40).
Z Pardubic (odj. 22.25) do Hradce Králové (příj. 22.43) pojede nový vlak Sp 1798.
Ve 23:16 z Pardubic do Hradce Králové pojede Os 6258, který bude mít v Pardubicích přípoj od nově vedeného EC 270 z Budapešti.
Další novinkou je posun Os 6254, který pojede nově z Pardubic hl.n. ve 21:44, čímž zde bude zajištěn přípoj od Ex 120 ze Žiliny.
U ostatních vlaků dochází zpravidla jen k minutovým úpravám zejména s ohledem na možnosti trasování vlaků na mostě přes Labe v úseku Pardubice hl.n. – Pardubice-Rosice n. L.
Trať 236 Čáslav – Třemošnice: Na trati se zvyšuje a zpravidelňuje nabídka vlaků. V základu budou vlaky jezdit každé dvě hodiny, přičemž v Čáslavi je zajištěna návaznost na rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Ve špičkách pracovních dní pak vlaky pojedou každou hodinu.
Trať 238 Pardubice – Havlíčkův Brod:
Největší změny v rámci kraje budou na trati Pardubice – Havlíčkův Brod. Po celý den i týden bude zajištěné spojení po celé trati s přestupem v Hlinsku v Čechách, přičemž na úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách půjde zpravidla o spěšné vlaky vedené moderními jednotkami RegioShark (jedna z nich bude dočasně nahrazena Regionovou, protože se nyní nachází na opravě u výrobce v Polsku po střetu s traktorem na železničním přejezdu, k němuž došlo na jaře letošního roku) a na úseku Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod pak o osobní vlaky, na nichž budou nasazeny Regionovy.
Časové polohy spěšných vlaků jsou nastaveny tak, že mají v Pardubicích hl.n. krátké přestupní časy na vlaky railjet z / do Prahy a na expresy ze střední Moravy a na střední Moravu. Díky tomu tak bude možné např. z Chrudimi do Prahy cestovat již zhruba za 1 hod. a 20 minut a to po celý den i týden, každé dvě hodiny.
Tento základní dvouhodinový koncept bude doplněn řadou dalších osobních vlaků vedených mezi Pardubicemi a Chrudimí, Slatiňanami, Žďárcem u Skutče či Hlinskem v Čechách. V pracovní dny pak několik vlaků pojede v celé trase Pardubice – Havlíčkův Brod. Na úseku Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod pak budou vlaky jezdit každou hodinu ve špičkách pracovních dní.
V souvislosti s rozšiřováním nabídky spojení na této trati dochází k pokrytí okrajových částí dne či týdne, např. je zajištěno brzké ranní spojení z Pardubicka a Chrudimska do Havlíčkova Brodu na 8. hodinu. Všechny vlaky mají obvykle do 10 – 15 minut návaznosti v Pardubicích-Rosicích nad Labem na vlaky do / z Hradce Králové.
Detailní jízdní řád je zde.
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (-Brno): V úseku mezi Českou Třebovou a Letovicemi se žádné velké změny nechystají. Nově se zavádí vlaky mezi Českou Třebovou a Svitavami, které dosud jezdí bez cestujících. Nově tak bude možné o víkendu cestovat vlakem Os 15351 ze Svitav (odj. 7:35) do České Třebové (příj. 7:52), kde bude zajištěn přípoj na dálkové vlaky směr Praha i střední a severní Morava. Shodně o víkendu pojede nový Os 15369 z České Třebové (odj. 16:10), který zde bude rovněž mít návaznosti na dálkové vlaky z uváděných směrů, do Svitav.
Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče:
Vzhledem ke změnám na trati 238 bylo nutné upravit také jízdní řád vlaků zejména v úseku Žďárec u Skutče – Borová u Poličky, aby byly zajištěné návaznosti ve Žďárci u Skutče. Odpoledne tak např. dochází k posunu vlaků zpravidla o 1 hodinu později. Dojde k těmto změnám:
Nově pojede v sobotu Os 15352 z Poličky (odj. 6:55) do Žďárce u Skutče (příj. 8:08) o 2 hodiny později, než nyní. Ze Žďárce u Skutče přitom bude pokračovat spojený s Os 5300 do Pardubic hl.n. (příj. 9:03).
Víkendové spojení do Čachnova (příj. 8:58) bude nově zajištěno přímým vlakem 15382 ze Svitav s odjezdem v 8:03.
Vlak Os 15334 bude v pracovní dny pokračovat z Borové u Poličky (odj. 15:49) do Pusté Kamenice (příj. 16:00).
Vlak Os 15336 bude z Borové u Poličky (odj. 17:04) prodloužen až do Žďárce u Skutče (příj. 17:46), kde bude zajištěn přípoj směr Havlíčkův Brod i Pardubice hl.n.
Vlak Os 15338 pojede až do Pusté Kamenice (příj. 18:00), naopak sem nepojede Os 15340 o hodinu později, který bude ukončen v Borové u Poličky
S ohledem na vedení přípojných dálkových vlaků dojde ke sjednocení omezení jízdy u večerního vlaku 15346, který pojede nově denně ze Svitav (odj. 22:32) do Borové u Poličky (příj. 23:16).
Vlak Os 15351 nově pojede pouze z Pusté Kamenice (odj. 6:03). Spojení ze Źďárce u Skutče bude nově o hodinu později Os 5331 (odj. 6:33) s příjezdem do Borové u Poličky (7:12), odkud bude ihned návaznost na Os 15327 směrem do Poličky (příj. 7:29) a Svitav (příj. 7:57).
Os 15329 bude o víkendu veden až z Čachnova (odj. 9:02) do Svitav (příj. 9:59)
V sobotu bude zajištěno přímé spojení z Pardubic hl.n. (odj. 7:56) do Poličky (příj. 9:47) díky vedení jednotky Regionova nejprve na Sp 1453 do Žďárce u Skutče (příj. 8:40) a odsud (odj. 8:43) na Os 15353 do Poličky
Odpolední vlaky ze Žďárce u Skutče směrem do Borové u Poličky pojedou zhruba o hodinu později. Nově tedy ve 14:36 (pouze v pracovní dny, přípoj zajištěn od Pardubic i Havlíčkova Brodu), 16:26 (opět v pracovní dny a s přípoji z obou směrů) a v 18:38 (denně s přípojem z Pardubic).
Trať 270 Česká Třebová – Zábřeh na Moravě (– Bohumín): Jízdní řád osobních vlaků na úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě se nemění.
Cestující si i letos můžou koupit regionální jízdní řád Českých drah pro Pardubický kraj. Za 18 Kč bude v prodeji ve všech osobních pokladnách ČD na území kraje od začátku prosince.
Rozsah regionální vlakové dopravy v Pardubickém kraji zůstává dlouhodobě stabilní, vlaky by měly v příštím jízdním řádu ujet 4,87 milionů kilometrů. V rámci zapojení do IDS IREDO nedochází k žádným změnám, nově bude možné využít jízdenky IREDO i ve třech vlacích vyšší kategorie (IC 573, IC 575 a Ex 120).
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Pardubickém kraji
Zásadní změna jízdního řádu na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod, která přinese zkrácení cestovních časů a zvýšení nabídky spojů. Nově bude možné cestovat, byť s přestupem v Hlinsku v Čechách, mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem prakticky po celý den i týden každé dvě hodiny, přičemž v úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách bude i nadále možné většinou využít moderní motorové jednotky RegioShark.
Stažení motorových vozů ř. 810 z trati 018 Choceň – Litomyšl, kde budou nasazeny pouze jednotky Regionova a v omezeném rozsahu také motorové vozy ř. 841 RegioSpider.
Doladění a zlepšení spojení na trati 024 mezi Ústím nad Orlicí a Mlýnickým Dvorem, kde bude o víkendu nově možnost cestovat elektrickými jednotkami RegioPanter.
Rozšíření a zpravidelnění spojení mezi Čáslaví a Třemošnicí.
V souvislosti se změnami na trati 238 se mění také jízdní řád na trati 261 Žďárec u Skutče – Svitavy, a to zejména v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice.
Změny v jízdním řádu vlaků ČD na jednotlivých tratích Pardubického kraje
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
V základu zůstává zachována stávající koncepce osobních vlaků Kolín – Pardubice – Česká Třebová s významnými přestupními vazbami v Kolíně, Pardubicích a Chocni. V průběhu dne dochází jen k drobným změnám. Ty hlavní jsou následující:
Na ranní vlak Os 8653 z Kolína (odj. 6:06) do Pardubic hl.n. (příj. 6:52) bude nasazena elektrická jednotka InterPanter. Obdobně pak v neděli na Os 5033 z Pardubic hl.n. (odj. 6:51) do České Třebové (příj. 7:50), která bude následně pokračovat jako R 861 do Brna hl.n.
Zrychlí se víkendové spojení z Pardubic na Letohradsko a Králicko. Nově bude vlak Sp 1653 Kyšperk odjíždět z Pardubic hl.n. až v 7:48 a do Lichkova přijede už za 1 hod. a 16 min. (v 9:04). Zde bude zajištěn přípoj směr Mlýnický Dvůr i Hanušovice. V opačném směru pak vlak Sp 1652 vyjede z Lichkova v 16:52 (opět s přípoji od Hanušovic i Mlýnického Dvora) a v 18:07 zastaví v Pardubicích hl.n. Na vlacích přitom budou nasazené moderní elektrické jednotky RegioPanter.
Ve večerních hodinách dochází k menším úpravám spojení mezi Chocní a Českou Třebovou. Nově bude v sobotu jezdit Os 15065 z Vysokého Mýta města (odj. 23:15) přes Choceň (odj. 23:31) do České Třebové (příj. 23:59). V opačném směru v sobotu pojede Os 5058 z České Třebové ve 23:31 do Chocně (příj. 23:56)
Vzhledem k tomu, že R 860 pojede nově z České Třebové (odj. 20:14) do Pardubic hl. n. (příj. 20:55) i v sobotu, dochází k posunu večerního vlaku Os 5054, který nově pojede z Ústí nad Orlicí ve 21:13 (jako přípoj od Ex 120) a do Pardubic hl.n. přijede ve 22:03.
Trať 015 Přelouč – Prachovice: Na trati dochází jen k drobným změnám a časovým posunům v návaznosti jízdní řád přípojných vlaků na trati 010. Zůstává zachován provoz jedním sezónním víkendovým párem vlaků do Prachovic.
Trať 016 Chrudim – Moravany – Holice: Na trati dochází jen k minutovým časovým posunům s cílem zajistit přestupy v Moravanech na osobní vlaky na trati 010. V úseku mezi Chrudimí a Moravanami se zruší datumové omezení u páru Os 25046 Chrudim (odj. 12:23) – Moravany (příj. 12:54) a Os 25049 Moravany (odj. 13:03) – Chrudim (příj. 13:31), které pojedou nově v pracovní dny i o letních prázdninách. Úsek Holice – Borohrádek zůstává od června 2018 bez objednané dopravy.
Trať 017 Česká Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice:
Po změně koncepce dopravy s důrazem na rozšíření a zpravidelnění provozu na využívanějším úseku Česká Třebová – Moravská Třebová od prosince 2017 a zastavení provozu mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem v pracovní dny od června 2018, zůstává nový jízdní řád bez větších změn. Základem tak je dvouhodinový interval spojů mezi Českou a Moravskou Třebovou se zahuštěním na hodinu ve špičkách pracovních dní. Doprava mezi Moravskou Třebovou a Dzbelem je pak objednávána pouze o víkendu. Zůstává zachován i jeden pár spojů v neděli mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi.
K největší změně pak patří posun časové polohy odpoledních vlaků o víkendu z České Třebové do Moravské Třebové, které budou nově odjíždět v sudou hodinu a 24. minutu (14:28, 16:24, 18:24 a 20:24), tj. jako přípoj od vlaků railjet z Prahy. Kromě toho je v pracovní dny zrušen osobní vlak z Moravské Třebové do České Třebové s odjezdem po 18. hodině.
Trať 018 Choceň – Litomyšl:
Největší změnou na této trati bude zlepšení kvality nasazených vozidel. Z trati zcela zmizí motorové vozy ř. 810 a budou se zde pohybovat výhradně motorové jednotky Regionova. V pracovní dny ve večerních hodinách a v neděli během dne pak také motorový vůz ř. 841 RegioSpider.
Kromě toho dochází k rozšíření spojení mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí v pátek a sobotu ve večerních hodinách. Vlak Os 15066 bude v tyto dny pokračovat z Vysokého Mýta města (odj. 20:56) do Litomyšle (příj. 21:26), odkud se bude vracet zpět jako Os 15063 ve 21:44 přes Vysoké Mýto město (odj. 22:18) do Chocně (příj. 22:33), kde bude zajištěn přípoj ve směru Česká Třebová.
Noční víkendový Os 15032 bude nově v Chocni (odj. 01:08) navazovat na vlak IC 575 z Prahy a do Vysokého Mýta města dojede v 01:23. Jak již bylo uvedeno u trati 010, pojede v sobotu nový Os 15065 z Vysokého Mýta (odj. 23:15) přes Choceň (příj. 23:30) do České Třebové (příj. 23:59).
O víkendu bude nově zajištěn přípoj na Ex 120 v Chocni od Os 15061 s odjezdem z Vysokého Mýta města ve 21:04
Trať 019 Česká Třebová – Lanškroun: Po výrazném rozšíření četnosti spojení mezi Českou Třebovou a Lanškrounem od tohoto jízdního řádu v tom dalším nedojde k výraznějším změnám. Zpravidla se jedná o minutové posuny s cílem zajistit přestupní návaznosti v České Třebové. Asi největší novinkou tak bude zavedení nedělního páru vlaků mezi Rudolticemi v Čechách a Lanškrounem, který využijí především studenti. Nový Os 12747 pojede z Rudoltic v Čechách v 19:41 jako přípoj od Os 3788 ze Zábřehu na Moravě. V opačném směru z Lanškrouna pak vyjede ve 20:12, přičemž v Rudolticích v Čechách bude zajištěn přestup na Os 3789 směr Zábřeh na Moravě. K dalšímu vylepšení bezesporu patří vedení vlaků 12722 s odjezdem z Lanškrouna v 11:30 a 12740 s odjezdem v 17:30 v pátek až do České Třebové, přičemž z Rudoltic v Čechách bude spojen s Os 3780, resp. 3786 ze Zábřehu na Moravě. V opačném směru pak pojede přímý vůz z České Třebové ve 12:08 na Os 3779 a v 18:08 na Os 3787 do Rudoltic v Čechách, odkud bude pokračovat do Lanškrouna (příj. 12:28) jako Os 12725, resp. jako Os 12743 (příj. 18:28)..
Trať 020 Velký Osek – Hradec Králové – Choceň: Nabídka vlaků ani jejich časové polohy se na této trati na území Pardubického kraje nemění.
Trať 021 Týniště nad Orlicí – Letohrad: Zde platí totéž, co pro trať 020, tedy, že nabídka vlaků ani jejich časové polohy se na území Pardubického kraje nemění.
Tratě 024 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice:
Po zavedení nového dopravního konceptu na této trati od stávajícího jízdního řádu dojde v tom příštím k jeho „doladění“ a stabilizaci. V Ústí nad Orlicí tak zůstávají zachovány krátké přestupní časy mezi vlaky z Letohradu do Prahy a zpět (4 – 5 minut). Kromě toho se na trati o víkendu zcela nově objeví moderní elektrická jednotka RegioPanter. Spojení do Polska zůstává bohužel nadále zachováno s nutností přestupu ve stanicích Lichkov nebo Międzylesie.
K jednotlivým změnám podrobněji:
Na víkendovém spěšném vlaku 1653 z Pardubic hl. n. (odj. 7:48) přijede do Lichkova (příj. 9:04) elektrická jednotka RegioPanter, která následně zajistí 2 páry vlaků mezi Lichkovem a Ústím nad Orlicí a poté se vrátí na Sp 1652 z Lichkova v 16:52 přes Ústí nad Orlicí (příj. 17:29) do Pardubic hl.n. (příj. 18:07).
Spojení do Polska je zajištěno 4 páry spojů denně, přičemž 2 páry vlaků jsou vedeny z české strany až do Międzylesie a 2 páry pak polskými soupravami z Wroclawi až do Lichkova.
V návaznosti na posuny dálkových vlaků na trati 010 ve večerních hodinách dojde k úpravě vedení přípojných vlaků. V sobotu tak např. bude možné dostat se do Králík ještě vlakem Os 7187, který v Ústí nad Orlicí (odj. 23:01) navazuje na R 899 z Prahy.
Vlak Os 20554 pojede nově denně z Červené Vody (odj. 15:05) do Lichkova (příj. 15:28), kde bude rovněž denně (nyní jen o víkendu) zajištěn přípoj na Os 7176 (odj. 15:39) do Ústí nad Orlicí (příj. 16:20). Díky tomu bude rovněž denně (nyní jen o víkendu) zajištěno spojení z Polska od Os 6284, který bude do Lichkova přijíždět v 15:35.
Zrušeno bude spojení mezi Králíky a Jablonným nad Orlicí v pracovní dny po 18. hodině.
Vlak Os 5036 pojede nově v úseku Lichkov (odj. 19:31) – Ústí nad Orlicí (příj. 20:19) i v sobotu, čímž se zajistí rychlé přestupní spojení z Polska (od Os 6286 příj. do Lichkova 19:29) i v sobotu.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř:
Nabídka vlaků na této trati se mírně rozšíří v neděli:
Z Hradce Králové (odj. 9:37) nově pojede Sp 1843 do Pardubic hl.n. (příj. 9:53)
Bude zaveden nový Sp 1853 z Jaroměře (odj. 16:03) přes Hradec Králové hl.n. (odj. 16:25) do Pardubic hl.n. (příj. 16:40).
Z Pardubic (odj. 22.25) do Hradce Králové (příj. 22.43) pojede nový vlak Sp 1798.
Ve 23:16 z Pardubic do Hradce Králové pojede Os 6258, který bude mít v Pardubicích přípoj od nově vedeného EC 270 z Budapešti.
Další novinkou je posun Os 6254, který pojede nově z Pardubic hl.n. ve 21:44, čímž zde bude zajištěn přípoj od Ex 120 ze Žiliny.
U ostatních vlaků dochází zpravidla jen k minutovým úpravám zejména s ohledem na možnosti trasování vlaků na mostě přes Labe v úseku Pardubice hl.n. – Pardubice-Rosice n. L.
Trať 236 Čáslav – Třemošnice: Na trati se zvyšuje a zpravidelňuje nabídka vlaků. V základu budou vlaky jezdit každé dvě hodiny, přičemž v Čáslavi je zajištěna návaznost na rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Ve špičkách pracovních dní pak vlaky pojedou každou hodinu.
Trať 238 Pardubice – Havlíčkův Brod:
Největší změny v rámci kraje budou na trati Pardubice – Havlíčkův Brod. Po celý den i týden bude zajištěné spojení po celé trati s přestupem v Hlinsku v Čechách, přičemž na úseku Pardubice – Hlinsko v Čechách půjde zpravidla o spěšné vlaky vedené moderními jednotkami RegioShark (jedna z nich bude dočasně nahrazena Regionovou, protože se nyní nachází na opravě u výrobce v Polsku po střetu s traktorem na železničním přejezdu, k němuž došlo na jaře letošního roku) a na úseku Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod pak o osobní vlaky, na nichž budou nasazeny Regionovy.
Časové polohy spěšných vlaků jsou nastaveny tak, že mají v Pardubicích hl.n. krátké přestupní časy na vlaky railjet z / do Prahy a na expresy ze střední Moravy a na střední Moravu. Díky tomu tak bude možné např. z Chrudimi do Prahy cestovat již zhruba za 1 hod. a 20 minut a to po celý den i týden, každé dvě hodiny.
Tento základní dvouhodinový koncept bude doplněn řadou dalších osobních vlaků vedených mezi Pardubicemi a Chrudimí, Slatiňanami, Žďárcem u Skutče či Hlinskem v Čechách. V pracovní dny pak několik vlaků pojede v celé trase Pardubice – Havlíčkův Brod. Na úseku Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod pak budou vlaky jezdit každou hodinu ve špičkách pracovních dní.
V souvislosti s rozšiřováním nabídky spojení na této trati dochází k pokrytí okrajových částí dne či týdne, např. je zajištěno brzké ranní spojení z Pardubicka a Chrudimska do Havlíčkova Brodu na 8. hodinu. Všechny vlaky mají obvykle do 10 – 15 minut návaznosti v Pardubicích-Rosicích nad Labem na vlaky do / z Hradce Králové.
Detailní jízdní řád je zde.
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (-Brno): V úseku mezi Českou Třebovou a Letovicemi se žádné velké změny nechystají. Nově se zavádí vlaky mezi Českou Třebovou a Svitavami, které dosud jezdí bez cestujících. Nově tak bude možné o víkendu cestovat vlakem Os 15351 ze Svitav (odj. 7:35) do České Třebové (příj. 7:52), kde bude zajištěn přípoj na dálkové vlaky směr Praha i střední a severní Morava. Shodně o víkendu pojede nový Os 15369 z České Třebové (odj. 16:10), který zde bude rovněž mít návaznosti na dálkové vlaky z uváděných směrů, do Svitav.
Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče:
Vzhledem ke změnám na trati 238 bylo nutné upravit také jízdní řád vlaků zejména v úseku Žďárec u Skutče – Borová u Poličky, aby byly zajištěné návaznosti ve Žďárci u Skutče. Odpoledne tak např. dochází k posunu vlaků zpravidla o 1 hodinu později. Dojde k těmto změnám:
Nově pojede v sobotu Os 15352 z Poličky (odj. 6:55) do Žďárce u Skutče (příj. 8:08) o 2 hodiny později, než nyní. Ze Žďárce u Skutče přitom bude pokračovat spojený s Os 5300 do Pardubic hl.n. (příj. 9:03).
Víkendové spojení do Čachnova (příj. 8:58) bude nově zajištěno přímým vlakem 15382 ze Svitav s odjezdem v 8:03.
Vlak Os 15334 bude v pracovní dny pokračovat z Borové u Poličky (odj. 15:49) do Pusté Kamenice (příj. 16:00).
Vlak Os 15336 bude z Borové u Poličky (odj. 17:04) prodloužen až do Žďárce u Skutče (příj. 17:46), kde bude zajištěn přípoj směr Havlíčkův Brod i Pardubice hl.n.
Vlak Os 15338 pojede až do Pusté Kamenice (příj. 18:00), naopak sem nepojede Os 15340 o hodinu později, který bude ukončen v Borové u Poličky
S ohledem na vedení přípojných dálkových vlaků dojde ke sjednocení omezení jízdy u večerního vlaku 15346, který pojede nově denně ze Svitav (odj. 22:32) do Borové u Poličky (příj. 23:16).
Vlak Os 15351 nově pojede pouze z Pusté Kamenice (odj. 6:03). Spojení ze Źďárce u Skutče bude nově o hodinu později Os 5331 (odj. 6:33) s příjezdem do Borové u Poličky (7:12), odkud bude ihned návaznost na Os 15327 směrem do Poličky (příj. 7:29) a Svitav (příj. 7:57).
Os 15329 bude o víkendu veden až z Čachnova (odj. 9:02) do Svitav (příj. 9:59)
V sobotu bude zajištěno přímé spojení z Pardubic hl.n. (odj. 7:56) do Poličky (příj. 9:47) díky vedení jednotky Regionova nejprve na Sp 1453 do Žďárce u Skutče (příj. 8:40) a odsud (odj. 8:43) na Os 15353 do Poličky
Odpolední vlaky ze Žďárce u Skutče směrem do Borové u Poličky pojedou zhruba o hodinu později. Nově tedy ve 14:36 (pouze v pracovní dny, přípoj zajištěn od Pardubic i Havlíčkova Brodu), 16:26 (opět v pracovní dny a s přípoji z obou směrů) a v 18:38 (denně s přípojem z Pardubic).
Trať 270 Česká Třebová – Zábřeh na Moravě (– Bohumín): Jízdní řád osobních vlaků na úseku Česká Třebová – Zábřeh na Moravě se nemění.
Cestující si i letos můžou koupit regionální jízdní řád Českých drah pro Pardubický kraj. Za 18 Kč bude v prodeji ve všech osobních pokladnách ČD na území kraje od začátku prosince.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk