Tiskové zprávy
České dráhy: Novinky ve vlakovém jízdním řádu pro rok 2019 v Moravskoslezském kraji
28. listopadu 2018 | České dráhy
V neděli 9. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2019. Rozsah regionální dopravy v Moravskoslezském kraji ve srovnání s letošním jízdním řádem vzroste. Mezi největší změny patří zvýšení počtu přímých spěšných vlaků z Českého Těšína a Havířova na zastávku Ostrava-Stodolní, rozšíření provozu osobních vlaků mezi Novým Jičínem a Suchdolem nad Odrou nebo zavedení nového večerního vlaku z Frýdku-Místku na Ostravici a ráno zpět. Novinkou bude i nový ranní školní vlak z Frýdlantu nad Ostravicí do Frenštátu pod Radhoštěm. Nový jízdní řád bude platit do soboty 14. prosince 2019.
Regionální vlaky v Moravskoslezském kraji ujedou v roce 2019 celkem 7 154 337 vlakových kilometrů, což je zvýšení proti současnému platnému jízdnímu řádu 2017/18. České dráhy vypraví v rámci kraje denně 47 spěšných a 764 osobních vlaků. Integrovaný dopravní systém (ODIS) platí na celém území Moravskoslezského kraje ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vybraných rychlících na tratích 270 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou (vlaky linky R8 a vlaky 640 / 641) a 321 / 310 Ostrava – Opava – Krnov – Bruntál – Moravský Beroun (vlaky linky R27 a vlaky IC Ostrava-Svinov – Opava východ).
Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji
Na trati 321 Opava – Ostrava – Český Těšín pojede více přímých spěšných vlaků v rámci linky R61 z Českého Těšína a Havířova do stanice Ostrava střed a zastávky Ostrava-Stodolní (a zpět) tak, aby mezi Havířovem a Ostravou-Stodolní (a zpět) bylo zajištěno v pracovní dny přímé spojení každou hodinu, v sobotu a neděli pak každé 2 hodiny. Mezi stanicemi Ostrava-Kunčice a Ostrava-Svinov bude od těchto spěšných vlaků (a od vlaků ze směru Frýdek-Místek) zajištěna návaznost osobními vlaky, podobně i v opačném směru.
Na trati 278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín a zpět pojede více osobních vlaků v rámci linky S34.
Na tratích 323 Ostrava – Valašské Meziříčí a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice a zpět budou zavedeny nové osobní vlaky v rámci linky S6 a S5.
Na tratích 321 Ostrava – Český Těšín a 323 Ostrava – Valašské Meziříčí dochází ke dvou- až tříminutovému uspíšení taktu.
Na trati 321 Opava východ – Ostrava-Svinov dochází ke změně časových poloh některých osobních a spěšných vlaků v ranní dopravě a je zaveden nový večerní spěšný vlak z Opavy do Bohumína
Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Moravskoslezském kraji
(na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)
Na trati 270 Bohumín – Suchdol n.O. / Mošnov, Ostrava Airport pojede vlak 3054 (Bohumín 6:13) v sobotu a svátky již v trase vlaku 3304 (který jezdí jen v pracovní dny) a vytváří i o víkendu v Ostravě-Svinově návaznost do Opavy východ.
Díky ukončení některých významných výlukových prací na trati 320 dojde na trati 270 k opětovnému sjednocení odjezdů osobních vlaků linky S2 z Ostravy-Svinova směrem do Bohumína a Mostů u Jablunkova na stejný čas, tj. 23. minuta (hodinový takt osobních vlaků).
Na trati 270 pojede osobní vlak Os 3073 ze stanice Mošnov, Ostrava Airport dříve (v 19:44), v Bohumíně bude nově zajištěna návaznost na vlak směr Návsí.
Na trati 321 Opava východ – Ostrava-Svinov dochází v ranní dopravě k časovým úpravám vedení vlaků. Spěšný vlak 1600 pojede z Ostravy-Svinova ve 3:58 (bude mít přípoj od Havířova a Bohumína) do Opavy východu (příj. 4:23, bude mít přípoj na Krnov a Olomouc). V opačném směru pojede ze stanice Opava východ v pracovní dny vlak Os 3401 ve 4:34, v sobotu a neděli vlak Os 3443 ve 4:31, příjezd do Ostravy-Svinov bude v 5:04, resp. 5:06 (zde budou zajištěny návaznosti). Později pojede z Opavy východu do Ostravy-Svinova místo současných dvou vlaků (denně jezdící vlak v 5:22 a v pracovní dny jezdící vlak v 5:40) jen jeden osobní vlak Os 3403, a to denně. Z Opavy východu pojede v 5:36, do Ostravy-Svinova přijede v 6:14 (zde budou zajištěny návaznosti). V pracovní dny pojede z Opavy východu ve 20:10 nový spěšný vlak Sp 1633 do Ostravy-Svinova (příj. 20:34, odj. 20:44) a Bohumína (příj. 20:59).
Na tratích 323 Ostrava – Valašské Meziříčí a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice denně pojede nový vlak Os 13138 z Frýdku-Místku (odj. ve 22:27, pokračování vlaku z Ostravy) přes Frýdlant n. O. (příj. ve 22:40, odj. 22:42, zde bude přípoj od vlaku z Valašského Meziříčí) na Ostravici (příj. 22:52). Nově pojedou také vlaky Os 13101 z Ostravice (odj. ve 4:00) do Frýdlantu n. O. (příj. ve 4:10, odj. ve 4:11, pokračuje do Ostravy) a ve školní dny vlak Os 3162 z Frýdlantu n.O. (odj. v 7:14) do Frenštátu pod Radhoštěm (příj. v 7:32).
Na trati 325 Studénka – Veřovice pojede vlak Os 23102 směrem do Veřovic o 10 minut později, tj. ze Studénky až v 5:01, po přípoji od rychlíku do Brna. Vlak Os 23105 ze směru Veřovice (příj. do Studénky v 7:34) už nebude mít ze Studénky přípoj na Os 3055 z Mošnova. Návaznost směr Ostrava bude nově zabezpečena vlakem R 641 (odj. ze Studénky v 7:39), ve kterém budou uznávány doklady ODIS.
Na tratích 320 Bohumín – Dětmarovice a 326 Petrovice u K. – Dětmarovice pojede vlak Os 3003 podle požadavku objednavatele z Bohumína do Petrovic u Karviné o cca 60 minut později, tj. v 11:00. Vlaky na trati 326 pojedou tak, že od cca 4:50 do 13:10 budou mít okamžitý přípoj do Bohumína, od 13:50 do cca 19:00 hod. bude naopak okamžitý přípoj od vlaků z Bohumína.
Nové soupravy v Moravskoslezském kraji
2 nové elektrické jednotky 650 RegioPanter (pořízeny s podporou Regionálního operačního programu Moravskoslezsko) jezdí na osobních vlacích z Bohumína, Ostravy do stanice Mošnov, Ostrava Airport / Suchdol nad Odrou na lince S3 a S4.
12 nových jednotek 471 CityElefant, z toho jsou čtyři jednotky s podporou ROP Moravskoslezsko. Čtyři jednotky CityElefant zajišťují převážnou většinu vlaků na lince S2 Mosty u Jablunkova – Bohumín – Ostrava. Čtyři jednotky zajišťují převážnou většinu vlaků linky R61 Opava východ – Ostrava-Stodolní– Český Těšín – Třinec. Dvě jednotky zajišťují cca 50 % pokrytí linky S1 v trati Opava východ – Ostrava-Vítkovice – Český Těšín a zpět.
Dvouvozových motorových souprav 814 Regionova jezdí v kraji aktuálně 13 (z toho 5 jednotek bylo pořízeno za podpory ROP Moravskoslezsko). Motorové jednotky zajišťují provoz ze 100 % na tratích 279 Studénka – Bílovec, 278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město, 322 Frýdek-Místek – Český Těšín a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice.
Na vybraných osobních vlacích na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí jsou nasazeny 4 modernizované motorové soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem M 842 a novými přípojnými vozy Bdtn756/7.
Změny v dálkové dopravě na území Moravskoslezského kraje
Nový jízdní řád počítá s dalším posílením dopravy mezi Prahou a Moravou. Vlaky SC Pendolino budou opět přijíždět ve dvouhodinovém intervalu a přibudou k nim další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy.
Místo dosavadních vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou, např. před prodlouženými víkendy nebo prázdninami, bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino Praha hl.n. (15:35) – Ostrava hl.n. (18:44). V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.
Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude v 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy.
Regionální vlaky v Moravskoslezském kraji ujedou v roce 2019 celkem 7 154 337 vlakových kilometrů, což je zvýšení proti současnému platnému jízdnímu řádu 2017/18. České dráhy vypraví v rámci kraje denně 47 spěšných a 764 osobních vlaků. Integrovaný dopravní systém (ODIS) platí na celém území Moravskoslezského kraje ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vybraných rychlících na tratích 270 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou (vlaky linky R8 a vlaky 640 / 641) a 321 / 310 Ostrava – Opava – Krnov – Bruntál – Moravský Beroun (vlaky linky R27 a vlaky IC Ostrava-Svinov – Opava východ).
Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji
Na trati 321 Opava – Ostrava – Český Těšín pojede více přímých spěšných vlaků v rámci linky R61 z Českého Těšína a Havířova do stanice Ostrava střed a zastávky Ostrava-Stodolní (a zpět) tak, aby mezi Havířovem a Ostravou-Stodolní (a zpět) bylo zajištěno v pracovní dny přímé spojení každou hodinu, v sobotu a neděli pak každé 2 hodiny. Mezi stanicemi Ostrava-Kunčice a Ostrava-Svinov bude od těchto spěšných vlaků (a od vlaků ze směru Frýdek-Místek) zajištěna návaznost osobními vlaky, podobně i v opačném směru.
Na trati 278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín a zpět pojede více osobních vlaků v rámci linky S34.
Na tratích 323 Ostrava – Valašské Meziříčí a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice a zpět budou zavedeny nové osobní vlaky v rámci linky S6 a S5.
Na tratích 321 Ostrava – Český Těšín a 323 Ostrava – Valašské Meziříčí dochází ke dvou- až tříminutovému uspíšení taktu.
Na trati 321 Opava východ – Ostrava-Svinov dochází ke změně časových poloh některých osobních a spěšných vlaků v ranní dopravě a je zaveden nový večerní spěšný vlak z Opavy do Bohumína
Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Moravskoslezském kraji
(na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)
Na trati 270 Bohumín – Suchdol n.O. / Mošnov, Ostrava Airport pojede vlak 3054 (Bohumín 6:13) v sobotu a svátky již v trase vlaku 3304 (který jezdí jen v pracovní dny) a vytváří i o víkendu v Ostravě-Svinově návaznost do Opavy východ.
Díky ukončení některých významných výlukových prací na trati 320 dojde na trati 270 k opětovnému sjednocení odjezdů osobních vlaků linky S2 z Ostravy-Svinova směrem do Bohumína a Mostů u Jablunkova na stejný čas, tj. 23. minuta (hodinový takt osobních vlaků).
Na trati 270 pojede osobní vlak Os 3073 ze stanice Mošnov, Ostrava Airport dříve (v 19:44), v Bohumíně bude nově zajištěna návaznost na vlak směr Návsí.
Na trati 321 Opava východ – Ostrava-Svinov dochází v ranní dopravě k časovým úpravám vedení vlaků. Spěšný vlak 1600 pojede z Ostravy-Svinova ve 3:58 (bude mít přípoj od Havířova a Bohumína) do Opavy východu (příj. 4:23, bude mít přípoj na Krnov a Olomouc). V opačném směru pojede ze stanice Opava východ v pracovní dny vlak Os 3401 ve 4:34, v sobotu a neděli vlak Os 3443 ve 4:31, příjezd do Ostravy-Svinov bude v 5:04, resp. 5:06 (zde budou zajištěny návaznosti). Později pojede z Opavy východu do Ostravy-Svinova místo současných dvou vlaků (denně jezdící vlak v 5:22 a v pracovní dny jezdící vlak v 5:40) jen jeden osobní vlak Os 3403, a to denně. Z Opavy východu pojede v 5:36, do Ostravy-Svinova přijede v 6:14 (zde budou zajištěny návaznosti). V pracovní dny pojede z Opavy východu ve 20:10 nový spěšný vlak Sp 1633 do Ostravy-Svinova (příj. 20:34, odj. 20:44) a Bohumína (příj. 20:59).
Na tratích 323 Ostrava – Valašské Meziříčí a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice denně pojede nový vlak Os 13138 z Frýdku-Místku (odj. ve 22:27, pokračování vlaku z Ostravy) přes Frýdlant n. O. (příj. ve 22:40, odj. 22:42, zde bude přípoj od vlaku z Valašského Meziříčí) na Ostravici (příj. 22:52). Nově pojedou také vlaky Os 13101 z Ostravice (odj. ve 4:00) do Frýdlantu n. O. (příj. ve 4:10, odj. ve 4:11, pokračuje do Ostravy) a ve školní dny vlak Os 3162 z Frýdlantu n.O. (odj. v 7:14) do Frenštátu pod Radhoštěm (příj. v 7:32).
Na trati 325 Studénka – Veřovice pojede vlak Os 23102 směrem do Veřovic o 10 minut později, tj. ze Studénky až v 5:01, po přípoji od rychlíku do Brna. Vlak Os 23105 ze směru Veřovice (příj. do Studénky v 7:34) už nebude mít ze Studénky přípoj na Os 3055 z Mošnova. Návaznost směr Ostrava bude nově zabezpečena vlakem R 641 (odj. ze Studénky v 7:39), ve kterém budou uznávány doklady ODIS.
Na tratích 320 Bohumín – Dětmarovice a 326 Petrovice u K. – Dětmarovice pojede vlak Os 3003 podle požadavku objednavatele z Bohumína do Petrovic u Karviné o cca 60 minut později, tj. v 11:00. Vlaky na trati 326 pojedou tak, že od cca 4:50 do 13:10 budou mít okamžitý přípoj do Bohumína, od 13:50 do cca 19:00 hod. bude naopak okamžitý přípoj od vlaků z Bohumína.
Nové soupravy v Moravskoslezském kraji
2 nové elektrické jednotky 650 RegioPanter (pořízeny s podporou Regionálního operačního programu Moravskoslezsko) jezdí na osobních vlacích z Bohumína, Ostravy do stanice Mošnov, Ostrava Airport / Suchdol nad Odrou na lince S3 a S4.
12 nových jednotek 471 CityElefant, z toho jsou čtyři jednotky s podporou ROP Moravskoslezsko. Čtyři jednotky CityElefant zajišťují převážnou většinu vlaků na lince S2 Mosty u Jablunkova – Bohumín – Ostrava. Čtyři jednotky zajišťují převážnou většinu vlaků linky R61 Opava východ – Ostrava-Stodolní– Český Těšín – Třinec. Dvě jednotky zajišťují cca 50 % pokrytí linky S1 v trati Opava východ – Ostrava-Vítkovice – Český Těšín a zpět.
Dvouvozových motorových souprav 814 Regionova jezdí v kraji aktuálně 13 (z toho 5 jednotek bylo pořízeno za podpory ROP Moravskoslezsko). Motorové jednotky zajišťují provoz ze 100 % na tratích 279 Studénka – Bílovec, 278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město, 322 Frýdek-Místek – Český Těšín a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice.
Na vybraných osobních vlacích na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí jsou nasazeny 4 modernizované motorové soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem M 842 a novými přípojnými vozy Bdtn756/7.
Změny v dálkové dopravě na území Moravskoslezského kraje
Nový jízdní řád počítá s dalším posílením dopravy mezi Prahou a Moravou. Vlaky SC Pendolino budou opět přijíždět ve dvouhodinovém intervalu a přibudou k nim další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy.
Místo dosavadních vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic a ve dny se zvlášť zvýšenou poptávkou, např. před prodlouženými víkendy nebo prázdninami, bude doplněn o posilový vlak SC Pendolino Praha hl.n. (15:35) – Ostrava hl.n. (18:44). V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.
Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede ve všechny pracovní dny ve výhodnější časové poloze nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude v 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy hl.n. přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk