Tiskové zprávy
České dráhy: Nový jízdní řád 2025 v Pardubickém kraji
9. prosince 2024 | České dráhy
V neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami zůstane na podobné úrovni jako v končícím grafikonu. V souvislosti se zahájením výhradního provozu pod ETCS na hlavní trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc / Brno dojde k dočasné změně jízdního řádu na trati mezi Českou a Moravskou Třebovou, kde bude do poloviny června nutné ve většině případů přestupovat ve stanici Třebovice v Čechách. Na některých tratích bude zaveden samoobslužný způsob odbavení prostřednictvím automatů a validátorů nainstalovaných přímo ve vozidlech. Týkat se to bude tratí z Přelouče do Heřmanova Městce, z Chrudimi přes Moravany do Holic, z České Třebové do Lanškrouna, Zábřehu na Moravě a Letovic a z Chocně do Litomyšle. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.
V jízdním řádu 2024/2025 ujedou regionální spoje Českých drah objednávané Pardubickým krajem celkem 5,1 mil. vlakokilometrů. ČD v regionu vypraví průměrně 430 regionálních vlaků denně, v pracovní dny přibližně 450 spojů, o víkendu pak 380 vlaků.
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Pardubickém kraji
Zahájení výhradního provozu pod ETCS na trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc / Brno
V průběhu ledna 2025 bude zahájen výhradní provoz pod Evropským vlakovým zabezpečovačem (ETCS), což znamená, že řada stávajících lokomotiv a elektrických či motorových vozů a jednotek již nebude smět na tuto trať vjet. S tím souvisí některé změny v jízdním řádu na této trati a tratích k nim navazujícím.
Dočasná změna jízdního řádu na trati mezi Českou a Moravskou Třebovou
V souvislosti s výše uvedeným zahájením výhradního provozu a dočasným nedostatkem vozidel pro provoz na tratích s výhradním provozem pod ETCS bude na období do červnové změny jízdního řádu 2025 nutné asi ve dvou třetinách případů přestupovat v Třebovici v Čechách při cestách mezi Českou a Moravskou Třebovou na vlaky/z vlaků jedoucí z/do Lanškrouna.
Nový způsob odbavování cestujících na vybraných tratích
Na tratích 015 Přelouč – Heřmanův Městec, 016 Chrudim – Moravany – Holice, 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl, 260 Česká Třebová – Letovice (pouze osobní vlaky), 270 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun / Zábřeh na Moravě bude zaveden nový způsob samoobslužného odbavování cestujících. Vozidla na těchto tratích budou vybavena prodejními automaty na jízdenky a tzv. validátory. Cestující bez předem zakoupené jízdenky budou mít povinnost si ji zakoupit ve vozidle v prodejním automatu (za tarif IREDO, ČD nebo státní tarif) nebo ve validátoru (pouze za tarif IREDO), a to hotově i bezhotovostně. Pokud cestující pojede na předem zakoupenou papírovou nebo elektronickou jízdenku IREDO, bude povinen ji tzv. načíst, tj. přiložit ke čtecímu zařízení na snímání QR kódů či čtečky karty na automatu či validátoru. V nejvíce vytížených vlacích bude ale zachován vlakový doprovod, který však bude plnit pouze kontrolní a servisní úlohu, tj. učit cestující nákup a jízdenek a kontrolovat jejich načtení (validaci).
Obnova vozidlového parku
Zásadní obnova vozového parku proběhla v létě 2024 na trati 238, kde od té doby jezdí motorové jednotky ř. 847 RegioFox. Na Českotřebovsku se postupně rozšiřuje provoz modernizovaných motorových vozů ř. 841 RegioSpider, které převezmou veškerou vozbu za motorové jednotky ř. 814 na tratích a úsecích, kde je od ledna 2025 zaveden výhradní provoz pod ETCS.
Další obměna vozového parku nastane v závěru příštího roku, kdy se na osobních vlacích mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou místo stávajících souprav „Sysel“ objeví elektrické jednotky RegioPanter, které sem budou přesunuty z Ústeckého kraje.
Změny na jednotlivých linkách ČD v Pardubickém kraji
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
Na této trati nastanou změny v jízdním řádu mj. v souvislosti se zavedením výhradního provozu pod ETCS a také v souvislosti se zrušením objednávky spěšného vlaku Orlice u dopravce Leo Express Tenders (LET) ze strany Pardubického kraje. Ten bude částečně nahrazen novým vlakem ČD. K největším změnám tak dochází v ranních a večerních hodinách.
Ve směru z Kolína na Pardubice a Českou Třebovou dochází k určitým časovým posunům a ukončení některých vlaků v Chocni, kde bude nutno přestoupit na vlak z Vysokého Mýta do České Třebové. Z Pardubic hl. n. pojede v pracovní dny nový osobní vlak (5059) v 5:26 přes Choceň (6:03) a Ústí nad Orlicí (6:16) do České Třebové (6:28). Zhruba o 20 minut dříve než nyní pojede Os (5001) z Kolína (4:50) přes Přelouč (5:22) a Pardubice hl.n. (5:36-45) do Chocně (6:19). Rovněž o zhruba 20 minut dříve pojede Os (5003) z Kolína (5:27) přes Přelouč (6:01), Pardubice hl.n. (6:15-25), Choceň (7:05-09) a Ústí nad Orlicí (7:21-25) do České Třebové (7:37). V 6:04 pojede v pracovní dny z Kolína spěšný vlak (1493) přes Přelouč (6:41) do Pardubic (6:53), odkud bude ihned (6:55) pokračovat do Chocně (7:22) se zastavením pouze v Pardubičkách, Kostěnicích, Moravanech a Uhersku. Z Chocně do České Třebové pak bude možné (kromě přestupu na rychlík) využívat přímé vlaky od Vysokého Mýta do České Třebové, které budou vedeny v pracovní dny z Chocně v 5:29, 6:25 a 7:32 a to motorovým vozem ř. 841 RegioSpider.
V opačném směru Česká Třebová – Pardubice – Kolín budou ráno v pracovní dny vedeny dva přímé vlaky Česká Třebová – Choceň – Vysoké Mýto, z nichž bude možno v Chocni přestoupit na navazující osobní vlaky směr Pardubice (popř. na rychlík). Odjezdy z České Třebové budou v 5:56 a 6:56 a příjezdy do Chocně v 6:26 a 7:26. Místo současného vlaku Orlice (Lichkov – Pardubice – Praha) zajišťovaného dopravcem LET pojede nový vlak Sp 1492 z České Třebové v 6:25 přes Ústí nad Orlicí (6:37) s přípojem od Letohradu a dále se zastavením v Brandýse n.O., Chocni, Uhersku, Moravanech, Kostěnicích a na zastávce Pardubice – Pardubičky. Do Pardubic přijede v 7:30 a dále bude pokračovat jako zastávkový do Kolína (projede pouze Opočínek).
Ke změně dochází v odpolední dopravě v pracovní dny mezi Českou Třebovou a Chocní. Nově pojede z České Třebové ve 14:23 Os 15052 přes Ústí nad Orlicí a Choceň do Vysokého Mýta a opačně pak z Vysokého Mýta a Chocně přes Ústí nad Orlicí do České Třebové (příj. 15:21). Díky tomu se odstraní stávající velmi dlouhý pobyt Os 5016 v Chocni. Tento vlak pojede nově v pracovní dny až ze Svitav (14:37), z České Třebové pak v 15:05 přes Ústí nad Orlicí (15:20) do Chocně (15:33) a dále v taktové trase směr Pardubice a Kolín.
V ranních a večerních hodinách dochází k úpravám jízdních řádů některých vlaků. Vlak Os 5057 z Pardubic hl.n. ve 23:06 neskončí v Chocni (23:39), ale bude nově denně pokračovat přes Ústí n. O. (23:52) do České Třebové (0:08). Os 5045 z Kolína ve 22:45 neskončí v Řečanech nad Labem, ale bude přes Přelouč (23:16–24) pokračovat denně až do Pardubic hl.n. (23:40). Noční spojení Pardubic hl.n. (1:06) a Přelouče (1:22) bude zajištěno v sobotu i v neděli. V neděli pojede nově z Pardubic Os 5032 ve 4:15 přes Přelouč (4:31–45) do Kolína (5:17).
V jízdním řádu 2024/25 budou na trati 010 naposledy řazené soupravy s řídicím vozem „sysel“ a vozy Bdmtee. V závěru příštího roku budou nahrazeny elektrickými jednotkami řady 640 RegioPanter, které sem budou převedeny z Ústeckého kraje a které cestující znají z trati Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř.
Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
Jízdní řád na této trati nedoznává větších změn. K určitým úpravám dochází v ranních a večerních hodinách, a to především v souvislosti se zajištěním návozu a odvozu motorových jednotek Regionova na tuto trať do a z Pardubic jinou soupravou či lokomotivou vybavenou palubní jednotkou ETCS.
Noční spojení Přelouče (s přípojem od Pardubic) v 1:25 a Heřmanova Městce (1:45), bude zajištěno v sobotu i v neděli. O víkendu bude nově veden večerní vlak Os 25025 z Přelouče již ve 21:58 po příjezdu přípojů od Kolína i Pardubic do Heřmanova Městce (22:18). V pátek a sobotu bude zajištěno spojení z Heřmanova Městce (22:44) do Přelouče (23:04), kde budou rovněž zajištěny přípoje na Kolín i Pardubice. U ostatních vlaků dochází pouze k minutovým posunům z důvodu zajištění návazností na přípoje v Přelouči.
Trať 016 Chrudim – Holice
V úseku mezi Chrudimí a Moravanami se jízdní řád vůbec nemění. V traťovém úseku Moravany – Holice bude největší změnou zavedení samoobslužného způsobu odbavování cestujících. Z pohledu jízdního řádu dochází ke změně v ranní školní špičce, kde Os 25336 pojede v 6:42 z Moravan do Holic (6:54). Zpět z Holic pojedou nově v pracovní dny vlaky v 6:23 (Os 25337) a 7:01 (Os 25341) s příjezdem do Moravan vždy o 12 minut později.
Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Z důvodu předpokládaného nedostatku motorových vozů ř. 841 RegioSpider vybavených palubní jednotkou ETCS, která bude nutná pro provoz mezi Českou Třebovou a Třebovicí v Čechách, bude na 1. pololetí příštího roku zaveden upravený jízdní řád, který předpokládá při cestách mezi Českou a Moravskou Třebovou nutnost přestupu v Třebovici v Čechách z vlaků jedoucích z České Třebové do Lanškrouna a opačně, a to zhruba ve dvou třetinách případů. Časové polohy vlaků mezi Třebovicí v Čechách a Moravskou Třebovou zůstávají podobné, jako v současném jízdním řádu. K určitým posunům dochází ve víkendové dopravě, kde je zpravidelněna nabídka vlaků mezi Českou a Moravskou Třebovou na každé dvě hodiny (v řadě případů s přestupem v Třebovici). Posuny vykazují i některé vlaky vedené až do a ze Dzbelu. Změna je rovněž v sobotu ráno, kde je veden nově vlak s odjezdem z České Třebové v 6:16 a příjezdem do Dzbelu v 7:49 a zpět v 8:05 ze Dzbelu do České Třebové (9:51).
Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Zejména v ranní špičce pracovních dní dochází k zavedení přímých vlaků z Litomyšle, popř. Vysokého Mýta přes Choceň do České Třebové a opačně. Další pár bude veden odpoledne a večer. Časové polohy vlaků jsou téměř shodné se stávajícími časy. Rozsah dopravy se téměř nemění. Dojde pouze k prodloužení vedení víkendového nočního vlaku Os 15030 z Chocně (1:22) až do Vysokého Mýta města (1:36) a opačně k odjezdu sobotního nočního Os 15031 z Vysokého Mýta města (1:01) do Chocně (1:15).
Na trati bude zaveden samoobslužný způsob odbavování cestujících a na všech vlacích budou nasazovány výhradně motorové vozy ř. 841 RegioSpider.
Trať 021 (Hradec Králové –) Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Na této trati, na níž objednává dopravu Královéhradecký kraj a která se na území Pardubického kraje nachází jen z malé části, nedochází téměř k žádným změnám jízdního řádu. Jedinou novinkou je prodloužení sezonního (od 26. dubna do 28. září) víkendového spěšného vlaku (Sp 2011) z Hradce Králové (8:24), který místo do Litic nad Orlicí (9:30) pojede až do Letohradu (9:53). V opačném směru vyjede z Letohradu v 16:10 a do Hradce Králové dorazí v 17:33.
Trať 026 Choceň – Náchod
Stejně jako na trati 021, i na této objednává dopravu Královéhradecký kraj a ani zde nedochází k žádným větším změnám v jízdním řádu. Největší novinkou je, že spěšné vlaky Sp 1882 z Chocně v 10:39 do Náchoda (11:38) a Sp 1889 z Náchoda v 10:21 do Chocně (11:21) budou vedeny denně. Nyní jezdí nyní jen o víkendu.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
K velkým změnám na této trati došlo již v červnu letošního roku, kdy byl zahájen dvojkolejný provoz mezi Pardubicemi a Stéblovou a všechny osobní a spěšné vlaky byly prodlouženy do nově vybudované zastávky Pardubice centrum. Změn v příštím jízdním řádu je méně.
Osobní vlak Os 6202 z Pardubic centra (6:05) přes Hradec Králové (6:31–34) do Jaroměře (6:58) pojede nově i v neděli (tedy denně). Párově k němu pak nově v neděli pojede i spěšný vlak Sp 1471 z Jaroměře (5:03) a Hradce Králové (5:23–35) do Pardubic centra (5:55). Rovněž nově v neděli pojede pár spěšných vlaků Sp 1488 z Pardubic centra (22:05) do Hradce Králové (22:26–40) a Jaroměře (22:59) a opačně Sp 1487 z Hradce Králové ve 21:35 do Pardubic centra (21:55). V ranní špičce pracovních dní je zaveden nový vlak Os 6229 z Hradce Králové (7:06) do Pardubic centra (7:33).
Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Vlaky na této trati objednává Středočeský kraj a jejich jízdní řád nedozná proti tomu současnému žádných změn.
Trať 238 Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod
V souvislosti se zahájením provozu nových motorových jednotek ř. 847 RegioFox v červnu loňského roku byl spuštěn nový provozní koncept. Příští jízdní řád dozná jen drobných změn, a to především o víkendu mezi Hlinskem a Havlíčkovým Brodem.
Odpolední spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod a zpět, které o víkendu nyní končí nebo začínají v Hlinsku, nově pojedou až do / z Havlíčkova Brodu. V odpoledních hodinách tak bude na trati nabízen hodinový interval vlaků i o víkendu. Některé vlaky vedené v pracovní dny z / do Pardubic až do / ze Slatiňan budou zkráceny do Chrudimi. V pracovní dny bude nově veden osobní vlak Os 5355 z Pardubic centra (7:19) do Chrudimi (7:43) a párově osobní vlak Os 5352 z Chrudimi v 9:05 do Pardubic hl. n. (9:26). Na základě požadavku obce Prosetín zde nově zastaví spěšný vlak Sp 1450 v 6:15 do Pardubic centra (7:05).
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno) (pouze osobní a spěšné vlaky)
Osobní vlaky mezi Českou Třebovou a Letovicemi, které budou vedeny motorovými vozy ř. 841 RegioSpider, nebudou obsazeny vlakovým doprovodem a cestující se budou muset sami odbavit (nákup jízdenky v automatu či validátoru, načtení jízdenek IREDO). Bude zde zaveden zmíněný samoobslužný způsob odbavování cestujících.
Největší změny budou v pracovní dny v ranní dopravě. Dojde k prohození poloh ranního rychlíku a spěšného vlaku z České Třebové na Letovice (a Brno). Spěšný vlak Sp 1751 pojede nově z České Třebové ve 4:48 do Letovic (5:27), kde bude ihned zajištěn přípoj na spěšný vlak do Brna. O hodinu později pak pojede rychlík R 861 z České Třebové v 5:48 přes Svitavy (5:59) a Letovice (6:22) do Brna (7:02), přičemž zastaví také v Moravské Chrastové (6:13) a Rozhraní (6:17).
Novinkou je vedení odpoledního páru osobních vlaků Os 5009 (Česká Třebová 14:08 – Svitavy 14:22) a Os 5016 (Svitavy 14:37 – Česká Třebová 14:52) elektrickou soupravou „Sysel“, což povede k propojení a zavedení přímého vlaku Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Svitavy a zpět.
Trať 261 Svitavy – Polička – Ždárec u Skutče
Podobně jako na trati 238 i na této došlo k určitým úpravám jízdního řádu v červnu 2024. V prosinci proto dochází jen k menším změnám, především ve změně omezení jízd některých vlaků v úseku Borová – Pustá Kamenice. Na trati budou po celý příští rok nasazovány především motorové jednotky ř. 814 Regionova.
Ke změnám dochází mezi Skutčí a Žďárcem u Skutče, v pracovní dny bude ze Skutče ve 4:24 vyjíždět osobní vlak Os 5373 do Žďárce (4:29-36), který dále pokračuje do Hlinska a Havlíčkova Brodu. V opačném směru pak ze Žďárce u Skutče pojede v pracovní dny ve 20:53 osobní vlak Os 15377 do Skutče (20:58). Zhruba o 10 minut dříve pojede osobní vlak Os 15301 ze Žďárce u Skutče (6:22) přes Skuteč (6:28) a Borovou (7:03) do Poličky (7:18), odkud pokračuje již v taktové trase v 7:30 do Svitav.
Trať 270 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun / Zábřeh na Moravě
I na této trati budou všechny vlaky vedené v samoobslužném režimu, tj. bez vlakového doprovodu, takže cestující bude zodpovědný za své odbavení.
Hlavní změnou bude vedení většiny vlaků z České Třebové přímo do Lanškrouna a opačně, takže při cestách do a ze Zábřehu na Moravě bude nutné ve většině případů přestupovat v Rudolticích v Čechách. Z hlediska časových poloh a rozsahu dopravy se jízdní řád příliš nemění, zpravidla dochází jen k minutovým posunům vlaků. V prvním pololetí příštího roku bude řada těchto vlaků sloužit jako přípojné k vlakům na trať 017, kdy bude nutno v Třebovici v Čechách přestupovat.
V jízdním řádu 2024/2025 ujedou regionální spoje Českých drah objednávané Pardubickým krajem celkem 5,1 mil. vlakokilometrů. ČD v regionu vypraví průměrně 430 regionálních vlaků denně, v pracovní dny přibližně 450 spojů, o víkendu pak 380 vlaků.
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Pardubickém kraji
Zahájení výhradního provozu pod ETCS na trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc / Brno
V průběhu ledna 2025 bude zahájen výhradní provoz pod Evropským vlakovým zabezpečovačem (ETCS), což znamená, že řada stávajících lokomotiv a elektrických či motorových vozů a jednotek již nebude smět na tuto trať vjet. S tím souvisí některé změny v jízdním řádu na této trati a tratích k nim navazujícím.
Dočasná změna jízdního řádu na trati mezi Českou a Moravskou Třebovou
V souvislosti s výše uvedeným zahájením výhradního provozu a dočasným nedostatkem vozidel pro provoz na tratích s výhradním provozem pod ETCS bude na období do červnové změny jízdního řádu 2025 nutné asi ve dvou třetinách případů přestupovat v Třebovici v Čechách při cestách mezi Českou a Moravskou Třebovou na vlaky/z vlaků jedoucí z/do Lanškrouna.
Nový způsob odbavování cestujících na vybraných tratích
Na tratích 015 Přelouč – Heřmanův Městec, 016 Chrudim – Moravany – Holice, 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl, 260 Česká Třebová – Letovice (pouze osobní vlaky), 270 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun / Zábřeh na Moravě bude zaveden nový způsob samoobslužného odbavování cestujících. Vozidla na těchto tratích budou vybavena prodejními automaty na jízdenky a tzv. validátory. Cestující bez předem zakoupené jízdenky budou mít povinnost si ji zakoupit ve vozidle v prodejním automatu (za tarif IREDO, ČD nebo státní tarif) nebo ve validátoru (pouze za tarif IREDO), a to hotově i bezhotovostně. Pokud cestující pojede na předem zakoupenou papírovou nebo elektronickou jízdenku IREDO, bude povinen ji tzv. načíst, tj. přiložit ke čtecímu zařízení na snímání QR kódů či čtečky karty na automatu či validátoru. V nejvíce vytížených vlacích bude ale zachován vlakový doprovod, který však bude plnit pouze kontrolní a servisní úlohu, tj. učit cestující nákup a jízdenek a kontrolovat jejich načtení (validaci).
Obnova vozidlového parku
Zásadní obnova vozového parku proběhla v létě 2024 na trati 238, kde od té doby jezdí motorové jednotky ř. 847 RegioFox. Na Českotřebovsku se postupně rozšiřuje provoz modernizovaných motorových vozů ř. 841 RegioSpider, které převezmou veškerou vozbu za motorové jednotky ř. 814 na tratích a úsecích, kde je od ledna 2025 zaveden výhradní provoz pod ETCS.
Další obměna vozového parku nastane v závěru příštího roku, kdy se na osobních vlacích mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou místo stávajících souprav „Sysel“ objeví elektrické jednotky RegioPanter, které sem budou přesunuty z Ústeckého kraje.
Změny na jednotlivých linkách ČD v Pardubickém kraji
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
Na této trati nastanou změny v jízdním řádu mj. v souvislosti se zavedením výhradního provozu pod ETCS a také v souvislosti se zrušením objednávky spěšného vlaku Orlice u dopravce Leo Express Tenders (LET) ze strany Pardubického kraje. Ten bude částečně nahrazen novým vlakem ČD. K největším změnám tak dochází v ranních a večerních hodinách.
Ve směru z Kolína na Pardubice a Českou Třebovou dochází k určitým časovým posunům a ukončení některých vlaků v Chocni, kde bude nutno přestoupit na vlak z Vysokého Mýta do České Třebové. Z Pardubic hl. n. pojede v pracovní dny nový osobní vlak (5059) v 5:26 přes Choceň (6:03) a Ústí nad Orlicí (6:16) do České Třebové (6:28). Zhruba o 20 minut dříve než nyní pojede Os (5001) z Kolína (4:50) přes Přelouč (5:22) a Pardubice hl.n. (5:36-45) do Chocně (6:19). Rovněž o zhruba 20 minut dříve pojede Os (5003) z Kolína (5:27) přes Přelouč (6:01), Pardubice hl.n. (6:15-25), Choceň (7:05-09) a Ústí nad Orlicí (7:21-25) do České Třebové (7:37). V 6:04 pojede v pracovní dny z Kolína spěšný vlak (1493) přes Přelouč (6:41) do Pardubic (6:53), odkud bude ihned (6:55) pokračovat do Chocně (7:22) se zastavením pouze v Pardubičkách, Kostěnicích, Moravanech a Uhersku. Z Chocně do České Třebové pak bude možné (kromě přestupu na rychlík) využívat přímé vlaky od Vysokého Mýta do České Třebové, které budou vedeny v pracovní dny z Chocně v 5:29, 6:25 a 7:32 a to motorovým vozem ř. 841 RegioSpider.
V opačném směru Česká Třebová – Pardubice – Kolín budou ráno v pracovní dny vedeny dva přímé vlaky Česká Třebová – Choceň – Vysoké Mýto, z nichž bude možno v Chocni přestoupit na navazující osobní vlaky směr Pardubice (popř. na rychlík). Odjezdy z České Třebové budou v 5:56 a 6:56 a příjezdy do Chocně v 6:26 a 7:26. Místo současného vlaku Orlice (Lichkov – Pardubice – Praha) zajišťovaného dopravcem LET pojede nový vlak Sp 1492 z České Třebové v 6:25 přes Ústí nad Orlicí (6:37) s přípojem od Letohradu a dále se zastavením v Brandýse n.O., Chocni, Uhersku, Moravanech, Kostěnicích a na zastávce Pardubice – Pardubičky. Do Pardubic přijede v 7:30 a dále bude pokračovat jako zastávkový do Kolína (projede pouze Opočínek).
Ke změně dochází v odpolední dopravě v pracovní dny mezi Českou Třebovou a Chocní. Nově pojede z České Třebové ve 14:23 Os 15052 přes Ústí nad Orlicí a Choceň do Vysokého Mýta a opačně pak z Vysokého Mýta a Chocně přes Ústí nad Orlicí do České Třebové (příj. 15:21). Díky tomu se odstraní stávající velmi dlouhý pobyt Os 5016 v Chocni. Tento vlak pojede nově v pracovní dny až ze Svitav (14:37), z České Třebové pak v 15:05 přes Ústí nad Orlicí (15:20) do Chocně (15:33) a dále v taktové trase směr Pardubice a Kolín.
V ranních a večerních hodinách dochází k úpravám jízdních řádů některých vlaků. Vlak Os 5057 z Pardubic hl.n. ve 23:06 neskončí v Chocni (23:39), ale bude nově denně pokračovat přes Ústí n. O. (23:52) do České Třebové (0:08). Os 5045 z Kolína ve 22:45 neskončí v Řečanech nad Labem, ale bude přes Přelouč (23:16–24) pokračovat denně až do Pardubic hl.n. (23:40). Noční spojení Pardubic hl.n. (1:06) a Přelouče (1:22) bude zajištěno v sobotu i v neděli. V neděli pojede nově z Pardubic Os 5032 ve 4:15 přes Přelouč (4:31–45) do Kolína (5:17).
V jízdním řádu 2024/25 budou na trati 010 naposledy řazené soupravy s řídicím vozem „sysel“ a vozy Bdmtee. V závěru příštího roku budou nahrazeny elektrickými jednotkami řady 640 RegioPanter, které sem budou převedeny z Ústeckého kraje a které cestující znají z trati Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř.
Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
Jízdní řád na této trati nedoznává větších změn. K určitým úpravám dochází v ranních a večerních hodinách, a to především v souvislosti se zajištěním návozu a odvozu motorových jednotek Regionova na tuto trať do a z Pardubic jinou soupravou či lokomotivou vybavenou palubní jednotkou ETCS.
Noční spojení Přelouče (s přípojem od Pardubic) v 1:25 a Heřmanova Městce (1:45), bude zajištěno v sobotu i v neděli. O víkendu bude nově veden večerní vlak Os 25025 z Přelouče již ve 21:58 po příjezdu přípojů od Kolína i Pardubic do Heřmanova Městce (22:18). V pátek a sobotu bude zajištěno spojení z Heřmanova Městce (22:44) do Přelouče (23:04), kde budou rovněž zajištěny přípoje na Kolín i Pardubice. U ostatních vlaků dochází pouze k minutovým posunům z důvodu zajištění návazností na přípoje v Přelouči.
Trať 016 Chrudim – Holice
V úseku mezi Chrudimí a Moravanami se jízdní řád vůbec nemění. V traťovém úseku Moravany – Holice bude největší změnou zavedení samoobslužného způsobu odbavování cestujících. Z pohledu jízdního řádu dochází ke změně v ranní školní špičce, kde Os 25336 pojede v 6:42 z Moravan do Holic (6:54). Zpět z Holic pojedou nově v pracovní dny vlaky v 6:23 (Os 25337) a 7:01 (Os 25341) s příjezdem do Moravan vždy o 12 minut později.
Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Z důvodu předpokládaného nedostatku motorových vozů ř. 841 RegioSpider vybavených palubní jednotkou ETCS, která bude nutná pro provoz mezi Českou Třebovou a Třebovicí v Čechách, bude na 1. pololetí příštího roku zaveden upravený jízdní řád, který předpokládá při cestách mezi Českou a Moravskou Třebovou nutnost přestupu v Třebovici v Čechách z vlaků jedoucích z České Třebové do Lanškrouna a opačně, a to zhruba ve dvou třetinách případů. Časové polohy vlaků mezi Třebovicí v Čechách a Moravskou Třebovou zůstávají podobné, jako v současném jízdním řádu. K určitým posunům dochází ve víkendové dopravě, kde je zpravidelněna nabídka vlaků mezi Českou a Moravskou Třebovou na každé dvě hodiny (v řadě případů s přestupem v Třebovici). Posuny vykazují i některé vlaky vedené až do a ze Dzbelu. Změna je rovněž v sobotu ráno, kde je veden nově vlak s odjezdem z České Třebové v 6:16 a příjezdem do Dzbelu v 7:49 a zpět v 8:05 ze Dzbelu do České Třebové (9:51).
Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Zejména v ranní špičce pracovních dní dochází k zavedení přímých vlaků z Litomyšle, popř. Vysokého Mýta přes Choceň do České Třebové a opačně. Další pár bude veden odpoledne a večer. Časové polohy vlaků jsou téměř shodné se stávajícími časy. Rozsah dopravy se téměř nemění. Dojde pouze k prodloužení vedení víkendového nočního vlaku Os 15030 z Chocně (1:22) až do Vysokého Mýta města (1:36) a opačně k odjezdu sobotního nočního Os 15031 z Vysokého Mýta města (1:01) do Chocně (1:15).
Na trati bude zaveden samoobslužný způsob odbavování cestujících a na všech vlacích budou nasazovány výhradně motorové vozy ř. 841 RegioSpider.
Trať 021 (Hradec Králové –) Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Na této trati, na níž objednává dopravu Královéhradecký kraj a která se na území Pardubického kraje nachází jen z malé části, nedochází téměř k žádným změnám jízdního řádu. Jedinou novinkou je prodloužení sezonního (od 26. dubna do 28. září) víkendového spěšného vlaku (Sp 2011) z Hradce Králové (8:24), který místo do Litic nad Orlicí (9:30) pojede až do Letohradu (9:53). V opačném směru vyjede z Letohradu v 16:10 a do Hradce Králové dorazí v 17:33.
Trať 026 Choceň – Náchod
Stejně jako na trati 021, i na této objednává dopravu Královéhradecký kraj a ani zde nedochází k žádným větším změnám v jízdním řádu. Největší novinkou je, že spěšné vlaky Sp 1882 z Chocně v 10:39 do Náchoda (11:38) a Sp 1889 z Náchoda v 10:21 do Chocně (11:21) budou vedeny denně. Nyní jezdí nyní jen o víkendu.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
K velkým změnám na této trati došlo již v červnu letošního roku, kdy byl zahájen dvojkolejný provoz mezi Pardubicemi a Stéblovou a všechny osobní a spěšné vlaky byly prodlouženy do nově vybudované zastávky Pardubice centrum. Změn v příštím jízdním řádu je méně.
Osobní vlak Os 6202 z Pardubic centra (6:05) přes Hradec Králové (6:31–34) do Jaroměře (6:58) pojede nově i v neděli (tedy denně). Párově k němu pak nově v neděli pojede i spěšný vlak Sp 1471 z Jaroměře (5:03) a Hradce Králové (5:23–35) do Pardubic centra (5:55). Rovněž nově v neděli pojede pár spěšných vlaků Sp 1488 z Pardubic centra (22:05) do Hradce Králové (22:26–40) a Jaroměře (22:59) a opačně Sp 1487 z Hradce Králové ve 21:35 do Pardubic centra (21:55). V ranní špičce pracovních dní je zaveden nový vlak Os 6229 z Hradce Králové (7:06) do Pardubic centra (7:33).
Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Vlaky na této trati objednává Středočeský kraj a jejich jízdní řád nedozná proti tomu současnému žádných změn.
Trať 238 Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod
V souvislosti se zahájením provozu nových motorových jednotek ř. 847 RegioFox v červnu loňského roku byl spuštěn nový provozní koncept. Příští jízdní řád dozná jen drobných změn, a to především o víkendu mezi Hlinskem a Havlíčkovým Brodem.
Odpolední spěšné vlaky Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod a zpět, které o víkendu nyní končí nebo začínají v Hlinsku, nově pojedou až do / z Havlíčkova Brodu. V odpoledních hodinách tak bude na trati nabízen hodinový interval vlaků i o víkendu. Některé vlaky vedené v pracovní dny z / do Pardubic až do / ze Slatiňan budou zkráceny do Chrudimi. V pracovní dny bude nově veden osobní vlak Os 5355 z Pardubic centra (7:19) do Chrudimi (7:43) a párově osobní vlak Os 5352 z Chrudimi v 9:05 do Pardubic hl. n. (9:26). Na základě požadavku obce Prosetín zde nově zastaví spěšný vlak Sp 1450 v 6:15 do Pardubic centra (7:05).
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno) (pouze osobní a spěšné vlaky)
Osobní vlaky mezi Českou Třebovou a Letovicemi, které budou vedeny motorovými vozy ř. 841 RegioSpider, nebudou obsazeny vlakovým doprovodem a cestující se budou muset sami odbavit (nákup jízdenky v automatu či validátoru, načtení jízdenek IREDO). Bude zde zaveden zmíněný samoobslužný způsob odbavování cestujících.
Největší změny budou v pracovní dny v ranní dopravě. Dojde k prohození poloh ranního rychlíku a spěšného vlaku z České Třebové na Letovice (a Brno). Spěšný vlak Sp 1751 pojede nově z České Třebové ve 4:48 do Letovic (5:27), kde bude ihned zajištěn přípoj na spěšný vlak do Brna. O hodinu později pak pojede rychlík R 861 z České Třebové v 5:48 přes Svitavy (5:59) a Letovice (6:22) do Brna (7:02), přičemž zastaví také v Moravské Chrastové (6:13) a Rozhraní (6:17).
Novinkou je vedení odpoledního páru osobních vlaků Os 5009 (Česká Třebová 14:08 – Svitavy 14:22) a Os 5016 (Svitavy 14:37 – Česká Třebová 14:52) elektrickou soupravou „Sysel“, což povede k propojení a zavedení přímého vlaku Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Svitavy a zpět.
Trať 261 Svitavy – Polička – Ždárec u Skutče
Podobně jako na trati 238 i na této došlo k určitým úpravám jízdního řádu v červnu 2024. V prosinci proto dochází jen k menším změnám, především ve změně omezení jízd některých vlaků v úseku Borová – Pustá Kamenice. Na trati budou po celý příští rok nasazovány především motorové jednotky ř. 814 Regionova.
Ke změnám dochází mezi Skutčí a Žďárcem u Skutče, v pracovní dny bude ze Skutče ve 4:24 vyjíždět osobní vlak Os 5373 do Žďárce (4:29-36), který dále pokračuje do Hlinska a Havlíčkova Brodu. V opačném směru pak ze Žďárce u Skutče pojede v pracovní dny ve 20:53 osobní vlak Os 15377 do Skutče (20:58). Zhruba o 10 minut dříve pojede osobní vlak Os 15301 ze Žďárce u Skutče (6:22) přes Skuteč (6:28) a Borovou (7:03) do Poličky (7:18), odkud pokračuje již v taktové trase v 7:30 do Svitav.
Trať 270 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun / Zábřeh na Moravě
I na této trati budou všechny vlaky vedené v samoobslužném režimu, tj. bez vlakového doprovodu, takže cestující bude zodpovědný za své odbavení.
Hlavní změnou bude vedení většiny vlaků z České Třebové přímo do Lanškrouna a opačně, takže při cestách do a ze Zábřehu na Moravě bude nutné ve většině případů přestupovat v Rudolticích v Čechách. Z hlediska časových poloh a rozsahu dopravy se jízdní řád příliš nemění, zpravidla dochází jen k minutovým posunům vlaků. V prvním pololetí příštího roku bude řada těchto vlaků sloužit jako přípojné k vlakům na trať 017, kdy bude nutno v Třebovici v Čechách přestupovat.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk