https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/novy-jizdni-rad-2026-v-jihoceskem-kraji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Nový jízdní řád 2026 v Jihočeském kraji

9. prosince 2025 | České dráhy
V neděli 14. prosince 2025 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah dopravy zajišťované v Jihočeském kraji Českými drahami mírně vzroste. K hlavním novinkám bude patřit zavedení hodinového intervalu u přímých ranních vlaků z Veselí nad Lužnicí, resp. Jindřichova Hradce do Chotovin. V odpolední špičce pojedou tyto vlaky po dvou hodinách. Obnoveno bude zastavování osobních vlaků České Budějovice – Strakonice ve Zbudově, vyjedou spoje nové linky mezi krajskou metropolí a Borovany a také bude provoz vlaků jedoucích v letním období prodloužen o dva týdny v květnu. Ke změnám u regionálních vlaků dochází také v souvislosti s posunem některých vlaků dálkové dopravy. Nový jízdní řád bude platit do 12. prosince 2026.

Regionální vlaky ČD v Jihočeském kraji ujedou v době platnosti jízdního řádu 2025/2026 celkem 5,39 mil. vlakokilometrů, z toho 3,40 mil. vlakokilometrů v provozním souboru elektrické trakce, 1,76 mil. vlakokilometrů v souboru motorové trakce a 0,23 mil. vlakokilometrů na trati Tábor – Bechyně. V regionu pojede v pracovní dny celkem 317 vlaků (191 vlaků v provozním souboru el. trakce, 101 vlaků v souboru motorové trakce a 25 vlaků na trati Tábor – Bechyně), o víkendech a svátcích pak průměrně 239 regionálních spojů.


Hlavní novinky v regionální dopravě ČD v Jihočeském kraji


Rozšíření četnosti přímého spojení (Jindřichův Hradec –) Veselí nad Lužnicí – Chotoviny a opačně

V ranní špičce bude zaveden hodinový interval přímých vlaků ze směru (Jindřichův Hradec –) Veselí nad Lužnicí – Tábor – Chotoviny a opačně, v odpolední špičce bude zajištěn dvouhodinový interval.


Prodloužení „letního“ období

Nově bude tzv. letní období od 1. května do 11. října, dochází tedy k jeho prodloužení oproti stávajícímu jízdnímu řádu o 2 týdny v květnu.


Změny na jednotlivých linkách ČD v Jihočeském kraji


Trať 190/200 České Budějovice – Strakonice (– Písek)

Ve spolupráci se SŽ a na žádost objednatele budou všechny vlaky linky České Budějovice – Strakonice a opačně opět zastavovat na zastávce Zbudov. Spěšné vlaky budou tuto zastávku projíždět.

Ranní spoj Os 8480 s příjezdem do Strakonic v 5:07 nově projede zastávku Modlešovice. Důvodem je dřívější příjezd do Strakonic a prodloužení času na obrat soupravy na vlak Sp 2061. Cestující z / do Modlešovic mohou využít vlak Os 8040, který jede o 20 minut později, příjezd do Strakonic v 5:27.


Trať 192 Blatná – Nepomuk

Na této trati bude v pracovní dny zaveden nový vlak s odjezdem z Blatné v 7:26 a příjezdem do Nepomuka v 8:03 s přípojem směr Plzeň i České Budějovice (Os 27907). Vlak Os 27905 s odjezdem z Blatné v 6:47 nově pojede jen v sobotu a v neděli. Objednatel řeší v pracovní dny návoz do škol do Nepomuku autobusovou dopravou.

Večerní vlaky Blatná – Kasejovice a zpět Os 27925 a Os 27926 nepojedou, dopravu z odpoledních směn zajistí objednatel linkovými autobusy.

Posilové víkendové vlaky s odjezdem z Blatné v 8:35 a 12:35 a opačně s odjezdem z Nepomuku v 10:40 a 14:40 pojedou o sobotách a nedělích od 1. května do 11. října.


Trať 195 / 196 Rybník – Lipno nad Vltavou a České Budějovice – Summerau (– Linz Hbf)

Vlak Os 18811 bude nově odjíždět nově z Lipna nad Vltavou již v 19:10 a do Českých Budějovic přijede ve 20.56. Tato změna souvisí s posunem vlaku Ex 330 relace Linz Hbf – Praha hl.n., který nově pojede o hodinu později. Vlak Os 18811 bude přecházet v Českých Budějovicích jako přímý vůz na vlak Os 8322 směr Jindřichův Hradec s odjezdem ve 20:58.

K posunutému vlaku Ex 330 bude jako přípoj trasován vlak s odjezdem z Lipna nad Vltavou ve 20:04 a příjezdem do Rybníka v 20:46 (Os 18849) – dojde tak k navázání přípoje k Ex 330 i Ex 337. V opačném směru bude minutově upraven vlak Os 18846, který bude nově odjíždět z Rybníka ve 21:10 a bude tak také zajištěn přípoj od Ex 337 i Ex 330.

První ranní spoj z Vyššího Brodu kláštera do Č. Budějovic (Os 18821) a poslední večerní spoj České Budějovice – Vyšší Brod klášter (Os 18822) pojedou v režimu samoobslužného odbavení cestujících. Zavedením na těchto vlacích je eliminována potřeba zajištění noclehu doprovodu vlaku. V tomto režimu jsou vedeny také vlaky Os 18843 (jen v úseku Rybník – Horní Dvořiště) a vlak Os 18884. Jedná se pouze o okrajový výkon s minimálním počtem cestujících. Jízdu v režimu 0/0-S umožňuje vybavení všech vozidel RegioPanter MOPAJ nové generace, na jejichž spolufinancování se podílí Jihočeský kraj.


Trať 199 České Budějovice – České Velenice (– Gmünd NÖ)

Na této trati bude zavedena nová linka České Budějovice – Borovany a opačně s odjezdy z Českých Budějovic v 7:05, v 9:10 a 11:10 (Os 2181, Os 2149 a Os 2183), zpět budou vlaky odjíždět z Borovan v 8:31, 10:31 a 12:31 (Os 2180, Os 2156 a Os 2182). Tyto vlaky pojedou v pracovní dny od 2. března a Jihočeský kraj je zavádí jako posílení spojení významného centra s krajským městem, ranní vlak do Borovan pak k zajištění školní dopravy.

Vlaky s odjezdem z Českých Budějovic v 17:10 (Os 2163) a z Českých Velenic v 18:03 (Os 2170) pojedou nově v letním období denně, v současném jízdním řádu jezdí jen v pracovní dny. Snahou objednatele je posílit letní víkendovou dopravu (návraty z výletů).

Vlak s odjezdem z Českých Budějovic v 19:10 (Os 2167) pojede nově i v neděli. Snahou objednatele je zlepšit nedělní dopravu studentů na ubytování.


Trať 200 Protivín – Březnice

Hlavní změna v koncepci proběhla v letošním roce od 15. 6. 2025, pro příští rok je jízdní řád sestaven obdobným způsobem se zajištěním přípojů jak v Protivíně (linka R11), tak v Březnici na / od vlaků směr Beroun.

Sjednocena je zastavovací politika – vlaky dopravce ARRIVA nově nestaví v Protivíně a staví v Putimi. Osobní vlaky linky Protivín – Březnice nestaví v Putimi (obsluhuje dopravce ARRIVA), ale je rozšířena četnost zastavování vlaků na zastávce Heřmaň. Na zastávce staví vlaky ve směru do Protivína v 5:51 o víkendech a dále denně v 7:10, 9:17, 13:17, 17.17 a 21.19, v opačném směru pak v 6.41 o víkendech a denně v 10:42, 14:42, 18:42 a 22.12. V občanském dni se jedná o čtyřhodinový systémový interval zastavování. Oproti současnému jízdnímu řádu dochází po dohodě objednatele, dopravce ČD, dopravce ARRIVA a SŽ ke sjednocení zastavovací politiky.


Trať 201 Tábor – Ražice – (Strakonice)

Na této trati bude zaveden nový vlak Písek – Ražice – Protivín (Os 8438) s odjezdem z Písku v 22.39 pro odvoz pracujících z odpoledních směn. Vlak jede denně, kromě 24. – 26. a 31. prosince.

Namísto vlaků s odjezdem z Tábora ve 22:12 (8452) a ve 23:30 (8454) pojede jeden spoj Os 8452 s odjezdem z Tábora ve 22:43. Bude tak navázán přípoj od později jedoucího Ex 330 a také dojde ke zlepšení návaznosti dopravy z odpoledních směn. Vlak pojede v pracovní dny a neděli.

Vlak Os 7971 je nově veden v celé trase jen v sobotu a v neděli. K omezení četnosti dochází na žádost objednatele. V pracovní dny pojede vlak Os 8421, v současnosti jedou v úseku Písek – Písek město v pracovní dny dva vlaky po deseti minutách za sebou.

Současné variantní trasy Strakonice – Milevsko – Tábor Os 8417 v sobotu a neděli a Os 8419 v pracovní dny budou nahrazeny jedním vlakem (Os 8417) s odjezdem v 21:20, který pojede denně. V pracovní dny odpadne nutnost přestupu ve stanici Milevsko mezi vlakem Os 8419 a Os 8459. Nyní je nutný přestup z oběhových důvodů.


Trať 202 Tábor – Bechyně

Vlak s odjezdem z Tábora ve 22:46 (Os 28434) pojede nově denně, kromě 24., 25. a 31. prosince. Vlak s odjezdem z Bechyně ve 21:06 (Os 28435) pojede nově i v pracovní dny a v letním období denně. Obě úpravy mají za cíl zlepšit dopravu z odpoledních směn a také navázat přípoje v Táboře od nově posunutého Ex 330.

Vlaky s odjezdem z Tábora ve 12:07 (Os 28416) a v opačném směru s odjezdem z Bechyně ve 13.00 (Os 28419) pojedou nově v zimním období jen v pátek, přes léto v pátek, sobotu a neděli. Důvodem je nedostatečný čas na údržbu vozidel z důvodu rozšíření četnosti jízdy večerních spojů Os 28434 a Os 28435. Vlaky jedou celoročně v pátek, kdy jsou frekvenčně vytížené odjezdem studentů, především vlak Os 28419.


Trať 203/200 Strakonice – Březnice (– Beroun)

Na této trati bude zaveden nový vlak s odjezdem z Blatné v 6:44 a příjezdem do Strakonic v 7:25 (Os 17920). Z oběhových důvodů pojede i vlak Os 7909 nově ze Strakonic s odjezdem v 8:14. Vlak Os 17920 bude zaveden na žádost objednatele – dosud školní vlak do Strakonic veden nebyl.

Vlak Os 7912 s odjezdem z Blatné v 17.03, který od 15. 6. 2025 jezdí pouze v pracovní dny, bude opět veden i v neděli. Stejně tak vlak v opačném směru s odjezdem ze Strakonic v 18:16 (Os 7919). Jde o požadavek objednatele na základě připomínek obcí – zajištění nedělní dopravy studentů.


Trať 220 České Budějovice – Tábor

Školní vlak Os 8205 s příjezdem do Českých Budějovic v 7.29 bude nově projíždět zastávky Hosín a Hrdějovice. Důvodem je požadavek objednatele na dřívější dojezd do Českých Budějovic a dostatečný čas na přemístění do škol. Projížděné zastávky jsou obsluhovány MHD a autobusovou dopravou.

Vlak Os 8207 pojede nově ve dnech školního vyučování už ze Střezimiře (odjezd v 7:02). Důvodem prodloužení trasy je zajištění dostatečné kapacity spojů pro školní frekvenci do Tábora – vlak Os 8253 kapacitně nestačí.

Vlak Os 8231 (nyní odjezd z Tábora v 8:25) nově pojede už z Chotovin s odjezdem v 8:13 a příjezdem do Tábora v 8:19. Zde bude zajištěn přípoj na linku Ex7 směr České Budějovice.

Nově pojede z Chotovin i vlak Os 8314 s odjezdem v 14:16 a příjezdem do Tábora ve 14:22. Odjezd z Tábora je taktově upraven na 14:25.

V opačném směru budou až do Chotovin prodloužené vlaky Os 8309 s odjezdem z Tábora v 7:30 a příjezdem do Chotovin v 7:37, Os 8232 s odjezdem z Tábora v 13:42 a příjezdem do Chotovin 13:49. Na vlak Os 8232 bude zajištěn v Táboře přípoj od linky Ex7 z Českých Budějovic. Prodloužení vlaků do Chotovin je záměr objednatele – dojde k zatraktivnění linky (Jindřichův Hradec –) Veselí nad Lužnicí – Tábor – Chotoviny a opačně a zlepšení dopravní obslužnosti rozrůstajících se Chotovin.

Vlak Os 8238 pojede nově z Veselí nad Lužnicí o 11 minut později, veden bude za novým vlakem linky R17, od něhož bude ve Veselí nad Lužnicí přípoj. Pozdější dojezd do Tábora v 22:20 umožňuje navázání volného přípoje na posunutý spoj linky Ex7 směr Praha. O 8 minut později budou odjíždět také spoje Sp 1740 (z Českých Budějovic ve 22:10) a Os 8240 (z Veselí nad Lužnicí ve 22:42) a to také z důvodu posunutí vlaku linky Ex7 směr Praha o hodinu později.


Trať 224 Tábor – Chýnov – (Horní Cerekev)

Vlak Os 18407 s příjezdem do Tábora v 7:35 a vlak opačného směru Os 18412 s odjezdem z Tábora ve 14:19 pojedou nově i o vánočních a letních prázdninách. Jde o požadavek Kraje Vysočina, v jehož objednávce dotčené vlaky jsou.


Trať 225 Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec

Současné variantní trasy Os 8310 a Os 8312 budou nově vedeny denně v jedné trase jako Os 8310 s odjezdem z Veselí nad Lužnicí v 11:43 a příjezdem do Jindřichova Hradce ve 12:19. Důvodem je vedení vlaků linky R17 denně ve směru od Prahy i Českých Budějovic a zajištění přípoje z obou směrů.


Vlaky linky S23 Os 8315 s odjezdem z Jindřichova Hradce ve 14:27 a Os 8314 s odjezdem z Veselí nad Lužnicí budou nově zastavovat ve všech stanicích a zastávkách, což je požadavek objednatele.

Mezi Veselím nad Lužnicí a Jindřichovým Hradcem nově pojedou vlaky Sp 1740 a Os 8324 v režimu samoobslužného odbavení cestujících, v opačném směru se bude jednat o vlaky Os 8301, Sp 1719, Sp 1723 o víkendu a Os 8303. Zavedením na těchto vlacích byla eliminována potřeba zajištění noclehu doprovodu vlaku ve stanici Jindřichův Hradec. Jedná se pouze o okrajové výkony s nižší frekvencí cestujících. Jízdu v režimu 0/0-S umožňuje vybavení všech vozidel RegioPanter MOPAJ nové generace, na jejichž spolufinancování se podílí Jihočeský kraj.


Trať 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice

Bez zásadních změn, na trati dochází pouze k minutovým úpravám vlaků a prodloužení letního období od 1. května do 11. října.
Úpravy v nasazení vozidel


Na trati Tábor – Bechyně budou nasazeny nově rekonstruované vozy řady Btn753, ve kterých jsou mj. nainstalovány infosystémy, zásuvky a Wi-Fi. Na jejich spolufinancování se podílí Jihočeský kraj.

Na trati Strakonice – Blatná a Blatná – Nepomuk bude nově na vybraných spojích nasazena jednotka RegioFox. Dochází k provázání oběhu těchto vozidel s tratí Tábor – Strakonice. Nasazení vozidel na Blatenské lokálky umožnilo především jejich vybavení automaty na jízdenky (MOPAJ nové generace), jelikož zde jsou všechny vlaky v režimu samoobslužného odbavení cestujících.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist