https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/o-nadrazi-v-brne-se-bude-rozhodovat-take-ve-zline
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: O nádraží v Brně se bude rozhodovat také ve Zlíně

20. července 2015 | Děti Země
Zlínský krajský úřad začíná řešit podjatost primátora Brna Petra Vokřála

Ministerstvo pro místní rozvoj svým usnesením ze dne 16. července 2015 rozhodlo, že pokud krajský úřad v Brně odmítá zkoumat případnou podjatost primátora Brna Petra Vokřála při rozhodování o zákonnosti územního rozhodnutí o umístění odsunovaného nádraží, tak ji bude řešit krajský úřad ve Zlíně.

Podjatost primátora ve svých odvoláních proti vydání územního rozhodnutí napadly v říjnu 2013 Děti Země, spolek Stará Osada – Židenice a jedna osoba. Rozhodnutí lze očekávat do konce srpna 2015.

„Jsme rádi, že o podjatosti se konečně rozhodne mimo Jihomoravský kraj a jeho krajský úřad, které jsou pro nás silně nedůvěryhodné instituce. Zároveň vítáme, že nový primátor Brna Petr Vokřál již v lednu 2015 upozornil ředitelku krajského úřadu v Brně, že při rozhodování o umístění nádraží se cítí být podjatý společně s celým magistrátem, tak ať krajský úřad rozhodne, zda je to tak či ne,“ upřesňuje dále předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se procesně a odborně nádražím v Brně zabývá již od června 2001.

Z usnesení MMR dále vyplývá, že v únoru 2015 i sama ředitelka Krajského úřadu Jihomoravského kraje Věra Vojáčková a celý úřad se cítí být podjatí, takže odmítá o příp. podjatosti současného primátora Brna rozhodnout.

Přesto ji MMR dne 30. 3. 2015 vyzvalo, aby o podjatosti primátora rozhodla. Vzhledem k trvající nečinnosti krajského úřadu v Brně má podjatost nakonec řešit krajský úřad ve Zlíně.

„Podle aktuální judikatury správních soudů jde o jasnou podjatost, neboť odvolací orgán je propojen se žadatelem o vydání územního rozhodnutí pro odsunované nádraží. V minulosti jsme přitom opakovaně žádali, aby o odvoláních nerozhodovali lidé z magistrátu, ale bylo to vždy zamítnuto,“ vysvětluje dále Patrik a doplňuje: „V březnu 2014 nám krajský úřad v Brně sdělil, že primátor Onderka podjatý není.“

Územní řízení probíhá již devět a půl let a během něho bylo opakovaně doloženo plno nezákonností a chyb. Nyní se již více než 1,5 roku čeká, jak a kdo rozhodne o třetím odvolání proti územnímu rozhodnutí.

„Velkou nadějí na prosazení nádraží v centru je pro nás referendum o poloze nádraží a o způsobu výběru variant veřejnými návrhovými soutěžemi, které proběhne v říjnu 2016 s volbami do krajů,“ uzavírá Patrik, který připomíná, že v říjnu 2004 přišlo k prvnímu referendu 25 % voličů, z nichž 86 % bylo proti odsunu.

Průběh územního řízení pro odsunované nádraží během 9,5 let:

1) 09.12.2005 = podání žádosti o vydání územního rozhodnutí SŽDC, s. o., a Statutárním městem Brno
2) 27.11.2006 = vydání územního rozhodnutí č. 1 stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed (141 stran, 66 podmínek)
3) 31.05.2007 = brněnský magistrát územní rozhodnutí č. 1 potvrzuje
4) 12.12.2008 = Krajský soud v Brně územní rozhodnutí č. 1 ruší
5) 02.07.2010 = vydání územního rozhodnutí č. 2 stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed (214 stran, 59 podmínek)
6) 28.11.2011 = brněnský magistrát územní rozhodnutí č. 2 ruší a řízení vrací zpět na stavební úřad
7) 18.09.2013 = vydání územního rozhodnutí č. 3 stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed (254 stran, 61 podmínek)
8) 25.10.2013 = Děti Země, spolek Stará Osada – Židenice, jeden občan a jedna firma podávají odvolání


* * * * * * * * * *


Stručná historie diskusí o poloze nádraží v Brně a jeho schvalování


1987 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 1 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2002 (06.05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna
2002 (04.07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží

2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 2 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2004 (11.03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru
2004 (20.04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno (1)
2004 (21.06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží
2004 (19.07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK
2004 (09.10.) = místní referendum č. 1 o poloze nádraží (25 % účast / 86 % pro nádraží v centru= 67.440 voličů)
2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK

2005 (13.01.) = stanovisko SEA pro odsun nádraží: 4 varianty
2005 (14.10.) = stanovisko EIA pro odsun nádraží: 1 varianta
2005 (09.12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)

2006 (duben) = dostavba odsunutého nádraží podle plánu Brna má být v září 2012
2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 3 (aktualizace č. 2) ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů
2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém
2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží
2007 (01.11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno (2)

2008 (12.12.) = Krajský soud v Brně ruší územní rozhodnutí č. 1 (žalobci: 2 občanská sdružení a 13 osob)

2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr
2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru
2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč
2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 4 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno (3)
2012 (30.09.) = termín dostavby odsunutého nádraží podle plánu Brna z dubna 2006
2012 (květen) = zahájení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5

2013 (18.09.) = vydání územního rozhodnutí č. 3
2013 (25.10.) = odvolání proti územnímu rozhodnutí č. 3, o němž má rozhodnout Magistrát města Brna

2014 (21.01.) = zahájení sběru podpisů za referendum č. 2 o nádraží
2014 (březen) = dokončení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5
2014 (01.08.) = předání petice s 21.083 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (01.09.) = předání petice s dalšími 5.813 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (17.10.) = Krajský soud v Brně prohlašuje návrh na vyhlášení referenda č. 2 za bezvadný
2014 (22.10.) = Rada města Brna doporučuje svolat referendum č. 2 na sobotu 24. 1. 2015 od 8 do 22 hodin
2014 (25.11.) = Zastupitelstvo města Brna vyhlašuje referendum č. 2 společně s volbami do zastupitelstva JmK

2015 (20.05.) = smlouva mezi SŽDC, s. o., a firmami SUDOP Brno, s.r.o., Moravia Consult Olomouc, a.s., a AF-CityPlan, s.r.o., o vypracování studie proveditelnosti č. 5 o nádraží v Brně (vyřazenou firmou je HELIKA, a. s.)

2016 (říjen?) = volby do zastupitelstva JmK spolu s referendem č. 2 o poloze nádraží a o způsobu výběru varianty
2016 (listopad?) = termín dokončení studie proveditelnosti č. 5 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně (?)

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist