Tiskové zprávy
Strana zelených: Obří kamiony na české silnice nepatří
Strana zelených považuje za překvapivé jednorázové rozhodnutí Ministerstva dopravy povolit na tři měsíce zkušební provoz obřích kamionů mezi Rokycany a Mladou Boleslaví. Všeobecné povolení těchto tzv. gigalinerů se totiž právě nyní intenzivně diskutuje v Evropské unii a odborníci českého Ministerstva dopravy ho zcela správně odmítají, protože česká silniční síť jejich provoz stavebně ani bezpečnostně neumožňuje.1
„S všeobecným povolením gigalinerů nesouhlasíme, protože jejich energetická náročnost je třikrát větší než u přepravy zboží po železnici,“ komentuje situaci Martin Robeš z dopravní sekce Strany zelených. „Pro velkoobjemové přepravy zboží je nejvhodnější železnice, která je bezpečná a ekologická.“
„Strana zelených podporuje přesun kamionové dopravy na železnici,“ říká poslankyně Věra Jakubková a k tomu dodává „To vyžaduje pokračovat rychlým tempem v modernizaci železniční sítě a zajistit rozvoj kombinované přepravy zboží vybudováním sítě veřejných logistických center. Silniční doprava by měla být železniční dopravě doplňkem a nikoli konkurencí.“
1 Několik důvodů nevhodnosti gigalinerů:
zatáčky silnic, povrchy vozovek, mosty ani svodidla nejsou na gigalinery stavěny,
délka a doba předjíždění gigalineru je o třetinu delší než u běžného kamionu, což negativně ovlivňuje bezpečnost a plynulost provozu,
25 m dlouhé gigalinery se používají výhradně v řídce osídlených oblastech Skandinávie, vpustit je do hustě osídlených regionů se silnou dopravou je nevhodné.
Kontakty:
Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR 721 632 058
Martin Robeš, zástupce vedoucího odborné sekce Doprava SZ 606 647 900
Miroslav Vyka, specialista 737 131 290
„S všeobecným povolením gigalinerů nesouhlasíme, protože jejich energetická náročnost je třikrát větší než u přepravy zboží po železnici,“ komentuje situaci Martin Robeš z dopravní sekce Strany zelených. „Pro velkoobjemové přepravy zboží je nejvhodnější železnice, která je bezpečná a ekologická.“
„Strana zelených podporuje přesun kamionové dopravy na železnici,“ říká poslankyně Věra Jakubková a k tomu dodává „To vyžaduje pokračovat rychlým tempem v modernizaci železniční sítě a zajistit rozvoj kombinované přepravy zboží vybudováním sítě veřejných logistických center. Silniční doprava by měla být železniční dopravě doplňkem a nikoli konkurencí.“
1 Několik důvodů nevhodnosti gigalinerů:
zatáčky silnic, povrchy vozovek, mosty ani svodidla nejsou na gigalinery stavěny,
délka a doba předjíždění gigalineru je o třetinu delší než u běžného kamionu, což negativně ovlivňuje bezpečnost a plynulost provozu,
25 m dlouhé gigalinery se používají výhradně v řídce osídlených oblastech Skandinávie, vpustit je do hustě osídlených regionů se silnou dopravou je nevhodné.
Kontakty:
Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR 721 632 058
Martin Robeš, zástupce vedoucího odborné sekce Doprava SZ 606 647 900
Miroslav Vyka, specialista 737 131 290
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk