Vojtěch Máca "> Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ocenovani-spolecenskych-nakladu-a-prinosu-dopravy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Centrum pro otázky životního prostředí UK: Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy

18. listopadu 2011 | Centrum pro otázky životního prostředí UK
Autor: Vojtěch Máca, tel: 220 199 478
Ve středu 16. 11. 2011, se v prostorách Národní technické knihovny v Praze uskutečnila mezinárodní konference Externí náklady dopravy, věnovaná výzkumu v oceňování cestovního času v osobní dopravě a hluku z dopravy v ČR a v zahraničí a jejich využití ve společenském hodnocení dopravních politik a projektů.

Ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Luděk Sosna ve svém úvodním slově uvedl, že v současné složité situaci snižujících se zdrojů pro financování rozvoje dopravní infrastruktury, mohou být financovány pouze projekty s jednoznačně pozitivním poměrem mezi přínosy a náklady jejich realizace.
V dopoledním programu konference nejprve Farideh Ramjerdi představila rozsáhlou národní studii na ocenění cestovního času a jeho spolehlivosti v Norsku. Ve svém příspěvku zdůraznila, že ocenění cestovního času je důležité pro ekonomické hodnocení dopravních projektů a politik, kde úspora cestovního času představuje jeden z hlavních přínosů nové infrastruktury nebo zvýšení kapacity, i pro předpovídání budoucí poptávky po dopravě. Zásadní význam cestovního času a potřebu zohlednění jeho možné variability v dopravním plánování potvrdil i druhý řečník Pim Warffemius z Ministerstva dopravy Nizozemí, který představil dokončovanou studií na ocenění času u různých druhů místní i dálkové, osobní i nákladní dopravy.
Studii oceňující čas při cestování na trase Praha-Brno představil Vojtěch Máca z Centra pro otázky životního prostředí UK. Získané výsledky ukazují, že lidé, kteří cestují autem, oceňují svojí úsporu času 2-3krát výše než lidé cestující na uvedené trase vlakem či autobusem. Čas strávený v dopravní zácpě pak řidiči oceňují zhruba dvojnásobně oproti hodnotě cestovního času ve volném provozu. Obdobný rozdíl mezi oceněním času mezi lidmi cestujícími autem a hromadnou dopravou zjistili i v dřívější studii dopravního chování v Praze představené Janem Kašíkem z dopravně-konzultační firmy NDCON.
V navazující diskusi Ståle Navrud z univerzity v norském Aasu připomněl, že prosté přebírání zahraničních hodnot je problematické s ohledem na odlišný kontext původních studií a vyzdvihl potřebu vlastních národních oceňovacích studií.
Odpolední část programu zahájil prof. Navrud, který představil současné poznání v oblasti oceňování dopravního hluku v Evropě a ve světě. V následující prezentaci Jan Urban z Centra pro otázky životního prostředí UK představil studii oceňující obtěžování hlukem ze silniční a železniční dopravy v 5 českých městech. Respondenti tohoto empirického výzkumu by byli ochotni strpět mírné až velmi silné obtěžování hlukem z dopravy pokud by za to byli kompenzováni částkami v rozmezí 900 až 3000 Kč ročně.
V posledním odpoledním příspěvku Henrik Andersson z Univerzity Toulouse nastínil model zpoplatnění silničního a železničního hluku, podle něhož by uživatelé platili za jimi působenou mezní hlukovou externalitu. Konferenci uzavřela panelová diskuse k využití výsledků v praxi ekonomického hodnocení dopravních plánů a projektů.
Konferenci pod záštitou ministra dopravy Pavla Dobeše pořádalo Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy jako součást projektu Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách ČR realizovaného za finanční podpory Ministerstva dopravy ČR.
Vojtěch Máca, tel: 220 199 478
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist