Tiskové zprávy
Česká krajina: Ochránci přírody začali dnes v milovické rezervaci velkých kopytníků používat terénní elektromobil
K péči o rezervaci velkých kopytníků, její údržbě a pravidelným kontrolám, začal dnes v rezervaci velkých kopytníků sloužit elektromobil určený pro práci v těžkém terénu.
„Výhodou elektromobilu je tichý provoz, který neruší zvířata, a především nulové exhalace. Běžný provoz rezervace tak nebude spojený s emisemi skleníkových plynů ani smogem znečišťujícím ovzduší,“ uvedl Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina, která milovickou rezervaci velkých kopytníků založila v roce 2015 ve spolupráci s vědci. Významnou část prostředků na nákup pracovního elektromobilu do terénu pokryl grant od Nadace Kooperativa.
„Změna klimatu v letošním roce ukázala svoji ničivou sílu nejen v České republice, kde povodně způsobily škody až šedesát miliard korun, ale i při tragických záplavách ve španělské Valencii, které si vyžádaly stovky lidských životů. Proto bychom se všichni měli snažit udělat víc ke zmírnění dopadů klimatické změny. A ochranářské organizace, stejně jako veřejné instituce nejenom z oblasti ochrany přírody, by v tom měly jít příkladem. Díky Nadaci Kooperativa jsme mohli tento náš dlouhodobý záměr výrazně urychlit,“ doplnil Dalibor Dostál.
Ochranářská společnost Česká krajina během letošního roku snížila lokální exhalace související s běžným provozem rezervace na nulu. Čerpání vody do nejstaršího napajedla, které donedávna zajišťoval dieselový agregát, nahradila elektrifikace spojená s položením podzemního kabelu. U techniky přešla rezervace na akumulátorové nářadí, včetně křovinořezů. Přechod na bezemisní běžný provoz dnes završilo nasazení elektromobilu pro denní provoz v rezervaci.
„Ani v budoucnu již neplánujeme kupovat žádné automobily se spalovacím motorem, ani jinou než bezemisní techniku,“ zmínil Dalibor Dostál. Na bezemisní provoz chce rezervace přejít také u krátkodobých, nárazových aktivit, jako jsou exkurze pro návštěvníky v terénním voze nebo práce bagru při úklidu rezervace nebo odstraňování expanzivních křovin. „V současné době ověřujeme možnost přestavby vozu pro exkurze nebo odchyt zvířat na elektrifikovaný pohon. Zároveň jsme na letošním ročníku veletrhu e-salon prověřovali možnosti výrobců dodat bagr s elektrickým pohonem,“ doplnil Dalibor Dostál.
Nulový smog v rezervaci je klíčový pro místní biodiverzitu. Exhalace ze spalovacích motorů totiž zvyšují obsah dusíku v půdě a to vede k růstu plevelů a potlačování vzácných květin.
Elektrický vůz pro práci v terénu, tedy vozidlo v kategorii UTV, vybrala ochranářská společnost na základě výběrového řízení. Technické požadavky nejlépe splnilo bateriové vozidlo značky Polaris.
Ochranářská společnost Česká krajina na projektech spojených s ochranou přírody spolupracuje s experty z Biologického centra Akademie věd České republiky, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Univerzity Karlovy v Praze, Ústavu biologie obratlovců Akademie věd České republiky, Botanické zahrady hlavního města Prahy, Zoo Liberec, České zemědělské univerzity v Praze, Mendelovy univerzity v Brně, Masarykovy univerzity v Brně a dalších odborných institucí.
Projekty návratu a ochrany velkých kopytníků podporuje Akademie věd ČR v rámci programu Strategie AV 21, Záchrana a obnova krajiny, dále společnosti Nadace Kooperativa, Nadace Qminers, Nadace Benetheo, E.ON, JRD, Accace, ČEPS, Carborundum Electrite, Amanita Design, Linde, Semix, ProfiG2, Bird & Bird, Hornbach, Nadační fond rodiny Orlických, Printwell, Delta Light Czech, Projan Service, Bříza & Trubač, advokátní kancelář, Vertue, Beire, Pro živou zahradu, JK Jitka Kudláčková, Nadace ČEZ, Megabooks CZ, Net4Gas, Pivovar Zubr, Cestovní kancelář Periscope Skandinávie, Abrasiv, Hotelová škola Poděbrady, Operační program Životní prostředí, Státní fond životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Středočeský kraj, Jihomoravský kraj, Město Milovice, Město Benátky nad Jizerou, American International school ve Vídni, milovická Mateřská škola Kostička, sdružení Přátelé a rodáci Milovic i veřejnost.
„Výhodou elektromobilu je tichý provoz, který neruší zvířata, a především nulové exhalace. Běžný provoz rezervace tak nebude spojený s emisemi skleníkových plynů ani smogem znečišťujícím ovzduší,“ uvedl Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina, která milovickou rezervaci velkých kopytníků založila v roce 2015 ve spolupráci s vědci. Významnou část prostředků na nákup pracovního elektromobilu do terénu pokryl grant od Nadace Kooperativa.
„Změna klimatu v letošním roce ukázala svoji ničivou sílu nejen v České republice, kde povodně způsobily škody až šedesát miliard korun, ale i při tragických záplavách ve španělské Valencii, které si vyžádaly stovky lidských životů. Proto bychom se všichni měli snažit udělat víc ke zmírnění dopadů klimatické změny. A ochranářské organizace, stejně jako veřejné instituce nejenom z oblasti ochrany přírody, by v tom měly jít příkladem. Díky Nadaci Kooperativa jsme mohli tento náš dlouhodobý záměr výrazně urychlit,“ doplnil Dalibor Dostál.
Ochranářská společnost Česká krajina během letošního roku snížila lokální exhalace související s běžným provozem rezervace na nulu. Čerpání vody do nejstaršího napajedla, které donedávna zajišťoval dieselový agregát, nahradila elektrifikace spojená s položením podzemního kabelu. U techniky přešla rezervace na akumulátorové nářadí, včetně křovinořezů. Přechod na bezemisní běžný provoz dnes završilo nasazení elektromobilu pro denní provoz v rezervaci.
„Ani v budoucnu již neplánujeme kupovat žádné automobily se spalovacím motorem, ani jinou než bezemisní techniku,“ zmínil Dalibor Dostál. Na bezemisní provoz chce rezervace přejít také u krátkodobých, nárazových aktivit, jako jsou exkurze pro návštěvníky v terénním voze nebo práce bagru při úklidu rezervace nebo odstraňování expanzivních křovin. „V současné době ověřujeme možnost přestavby vozu pro exkurze nebo odchyt zvířat na elektrifikovaný pohon. Zároveň jsme na letošním ročníku veletrhu e-salon prověřovali možnosti výrobců dodat bagr s elektrickým pohonem,“ doplnil Dalibor Dostál.
Nulový smog v rezervaci je klíčový pro místní biodiverzitu. Exhalace ze spalovacích motorů totiž zvyšují obsah dusíku v půdě a to vede k růstu plevelů a potlačování vzácných květin.
Elektrický vůz pro práci v terénu, tedy vozidlo v kategorii UTV, vybrala ochranářská společnost na základě výběrového řízení. Technické požadavky nejlépe splnilo bateriové vozidlo značky Polaris.
Ochranářská společnost Česká krajina na projektech spojených s ochranou přírody spolupracuje s experty z Biologického centra Akademie věd České republiky, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Univerzity Karlovy v Praze, Ústavu biologie obratlovců Akademie věd České republiky, Botanické zahrady hlavního města Prahy, Zoo Liberec, České zemědělské univerzity v Praze, Mendelovy univerzity v Brně, Masarykovy univerzity v Brně a dalších odborných institucí.
Projekty návratu a ochrany velkých kopytníků podporuje Akademie věd ČR v rámci programu Strategie AV 21, Záchrana a obnova krajiny, dále společnosti Nadace Kooperativa, Nadace Qminers, Nadace Benetheo, E.ON, JRD, Accace, ČEPS, Carborundum Electrite, Amanita Design, Linde, Semix, ProfiG2, Bird & Bird, Hornbach, Nadační fond rodiny Orlických, Printwell, Delta Light Czech, Projan Service, Bříza & Trubač, advokátní kancelář, Vertue, Beire, Pro živou zahradu, JK Jitka Kudláčková, Nadace ČEZ, Megabooks CZ, Net4Gas, Pivovar Zubr, Cestovní kancelář Periscope Skandinávie, Abrasiv, Hotelová škola Poděbrady, Operační program Životní prostředí, Státní fond životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Středočeský kraj, Jihomoravský kraj, Město Milovice, Město Benátky nad Jizerou, American International school ve Vídni, milovická Mateřská škola Kostička, sdružení Přátelé a rodáci Milovic i veřejnost.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk