Barbara Homolová "> Odborná dopravní studie potvrzuje: R52 Pohořelice-Mikulov je zbytečná - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/odborna-dopravni-studie-potvrzuje-r52-pohorelice-mikulov-je-zbytecna
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

EPS: Odborná dopravní studie potvrzuje: R52 Pohořelice-Mikulov je zbytečná

2. listopadu 2007 | EPS
Autor: Barbara Homolová, tel: 775 154 085
Novým důležitým příspěvkem do debaty o smysluplnosti výstavby rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova je dopravní studie, kterou nechal vypracovat Ekologický právní servis (EPS) u dopravního experta Mgr. Jiřího Dufka z Centra dopravního výzkumu. Závěry studie prokázaly dopravní neopodstatněnost stavby rychlostní komunikace R52 v úseku Pohořelice – Mikulov.

Novým důležitým příspěvkem do debaty o smysluplnosti výstavby rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova je dopravní studie 1), kterou nechal vypracovat Ekologický právní servis (EPS) u dopravního experta Mgr. Jiřího Dufka z Centra dopravního výzkumu. Závěry studie prokázaly dopravní neopodstatněnost stavby rychlostní komunikace R52 v úseku Pohořelice – Mikulov.

EPS spolu s dalšími jihomoravskými občanskými sdruženími opakovaně poukazuje na skutečnost, že projekt výstavby silnice R52, která má být součástí evropské páteřní dopravní sítě TEN-T 2), by měl být přehodnocen, jelikož existuje ekologicky šetrnější a výrazně levnější alternativní řešení, což prokázaly již dříve zpracované odborné studie 3), 4).

„Občanská sdružení tím, že z vlastních zdrojů financují odborné studie, suplují práci státních institucí, zejména Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, které by samy měly z vlastní iniciativy hledat dopravně, ekologicky a ekonomicky nejlepší řešení jednotlivých dopravních projektů“ uvedla Barbara Homolová z EPS. Navíc v případě sporné R52 byly požadavky na komplexní posouzení vzneseny od veřejného ochránce práv 5) a od zástupců Evropské unie - komisařky pro regionální rozvoj Danuty Hübnerové a komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase.

Nová studie dokládá, že silnice R52 po svém dokončení nepřitáhne dopravu z jiných komunikací (dopravní intenzity narostou maximálně o 10 %), což znamená, že její efektivita je velmi nízká. Naopak na obchvatu Břeclavi jako čtyřpruhové rychlostní silnici mohou intenzity v roce 2020 dosahovat více než 20 tisíc vozidel denně. Hraniční přechod Poštorná v alternativní variantě bude mít přibližně o 30% vyšší intenzity dopravy než hraniční přechod Mikulov v oficiální variantě. Dalším pozitivním efektem alternativního dopravního řešení by bylo také snížení dopravních intenzit na Vídeňské ulici v Modřicích o 7 %. Studie rovněž dokazuje, že obchvat Břeclavi v obou variantách výrazně uleví městu od tranzitní dopravy, přičemž předpokládaný efekt je v alternativní variantě dokonce lepší.

EPS věří, že údaje, které přinesla tato studie, budou zohledněny příslušnými úřady v dalším rozhodování o trase dálničního spojení Brna s Vídní.


(1) Mgr. Jiří Dufek: Dopravní studie variant rychlostní silnice R55 a silničního spojení Brna a Vídně, 2007
(2) prioritní osa č. 25 Gdansk – Brno/Bratislava – Vídeň, podrobněji viz - http://ec.europa.eu/ten/transport/priority_projects_minisite/index_en.htm
(3) Mgr. Ondřej Volf: Hodnocení vlivů dle §45i zákona č. 114/1992 Sb., v platném znění, záměru - rychlostní silniční spojení Brna s Vídní na základě podkladů k záměrům: R52 Pohořelice - Mikulov, I/55, Břeclav - obchvat, R55 - úsek obchvat Břeclavi a návrhu ÚP VÚC Břeclavska, leden 2007
(4) Ing. Milan Strnad: Posouzení alternativní koncepce komunikační sítě v širším okolí brněnské aglomerace, leden 2007.
(5) Podrobněji viz http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2001846


Kontakty pro další informace:

Ekologický právní servis

Barbara Homolová, telefon 775 154 085
email: barbara.homolova@eps.cz

Jiří Hummel, telefon 545 575 229
email: jiri.hummel@eps.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist