Miroslav Patrik "> Odborníci doporučují výstavbu silnic R43 a R52 přehodnotit - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/odbornici-doporucuji-vystavbu-silnic-r43-a-r52-prehodnotit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země / ČSOP Veronica / EPS: Odborníci doporučují výstavbu silnic R43 a R52 přehodnotit

27. března 2007 | Děti Země / ČSOP Veronica / EPS
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Brněnská občanská sdružení ZO ČSOP Veronica, Ekologický právní servis a Děti Země zveřejnily výsledky dvou nových studií, které z dopravního, finančního i ekologického hlediska dokládají, že výstavba rychlostních silnic R43 přes Brněnskou přehradu a R52 z Pohořelic na Mikulov není nutná. Podle těchto sdružení by tak bylo nanejvýš vhodné přehodnotit stávající koncepci silničních komunikací v Jihomoravském kraji a využít některá nabízená alternativní řešení.

„Výstupy odborných studií předkládají občanské iniciativy politikům a úřadům. Odborné argumenty tak posilují postavení občanů v diskusi o výstavbě silnic a dálnic,“ vysvětluje Hana Chalupská ze ZO ČSOP Veronica a připomíná loni zveřejněnou studii o variantách silnice R43 (viz http://www.veronica.cz/tiskove_zpravy/TZ_R43_20_09_06.doc).

Tato studie Ing. Zdeňka Kotka prokázala, že výstavba silnice R43 přes Bystrc nesníží výrazným způsobem množství automobilů v Brně, neboť tranzitní doprava ze severu na jih tvoří velmi malou část a pokles dopravních intenzit by se projevil jen asi na pět až osm let v několika ulicích vnějšího městského okruhu, jako je Hradecká či Žabovřeská.

Další studii pro ZO ČSOP Veronica letos vypracoval dopravní inženýr Milan Strnad. Hodnotí v ní navrhovaný rozvoj silniční sítě v Jihomoravském kraji ve srovnání s alternativním návrhem občanských sdružení. Z této studie opět vyplývá, že nová čtyřpruhová silnice R43 přes Bystrc z dopravního a finančního hlediska není potřebná. Autor také upozorňuje na možnost posouzení varianty přes Boskovickou brázdu v parametrech dvoupruhové silnice.

„Výsledky studie také potvrzují náš deset let starý názor, že místo R52 z Pohořelic na Mikulov je lepší vybudovat silnici R55 jako jihovýchodní čtyřpruhový obchvat Břeclavi na rakouský Reintal a dále kolem Grosskrutu a Wilfersdorfu až do Vídně v podobě silnice A5,“ uvádí Miroslav Patrik z brněnských Dětí Země, podle kterého by tak náš stát tímto řešením ušetřil asi 5,5 až 6 miliard korun.

Třetí studii objednal Ekologický právní servis. Jejím autorem je držitel autorizace pro hodnocení vlivů na evropskou soustavu chráněných území NATURA 2000 Mgr. Ondřej Volf. Cílem bylo porovnat vlivy silničního spojení Brna s Vídní na území NATURA 2000 ve variantě R52 na Mikulov, včetně dvoupruhového obchvatu Břeclavi silnicí I/55, a ve variantě využívající pokračování silnice R55 od dálnice D2 čtyřpruhovým obchvatem kolem Břeclavi, tzn. bez R52 a I/55.

„Ekologické hodnocení dokládá, že vlivy čtyřpruhového obchvatu Břeclavi na evropsky chráněná území by vůči plánovanému dvoupruhovému obchvatu I/55 byly srovnatelné. Navíc by se zabránilo negativním vlivům silnice R52 na ptačí oblast Střední nádrž Vodního díla Nové Mlýny a na ptačí oblast Pálava,“ sděluje Pavel Černý z Ekologického právního servisu.

Kriticky se k silnici R52 přes Mikulov vyjádřil i veřejný ochránce práv, když ve své zprávě ze dne 3. 11. 2006 ke stížnosti na projednávání ÚP VÚC Břeclavska mj. uvedl, že „nedošlo k posouzení reálně v úvahu přicházejících variant předmětného komunikačního tahu navzdory tomu, že tento postup právní úprava předpokládá“.

Všechny tři studie byly financovány z projektů podpořených Ministerstvem životního prostředí ČR a z fondů EU – programu Transition Facility.

Kontakty:

Mgr. Hana Chalupská, ZO ČSOP Veronica, hana.chalupska@veronica, mobil 731 181 990
Mgr. Pavel Černý, Ekologický právní servis, brno@eps.cz, mobil 776 119 903
RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu, dz.brno@ecn.cz, mobil 603 574 289

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist