Tiskové zprávy
Děti Země, Klub za udržitelnou dopravu: Odpor německých ekologů proti dálnici A17 neustává
Německé ekologické organizace BUND a Grüne Liga Sachsen stále pokračují v právním souboji proti výstavbě dálnice A17, takže její propojení s českou dálnicí D8 v roce 2005 se může až o dva roky posunout. Celou stavbu také možná zpozdí i nedostatek dalších potřebných peněz. Na druhý úsek ke stávající silnici E55 podali ekologové soudní žalobu, kterou Spolkový správní soud v Berlíně loni v září uznal a bude tak o ní v brzké době rozhodovat. Soudní žaloba na krušnohorský úsek bude podle Jense Webera z Grüne Liga Osterzgebirge rovněž podána, neboť i zde dálnice ohrožuje chráněné druhy rostlin a živočichů, včetně například tokanišť tetřívků obecných na našem území.
„Jak je vidět, tak problémy s dálnicí mají i v Německu, takže by obě vlády měly již pravděpodobně začít jednat o změně mezistátní dohody o vybudování hraničního mostu a termín jeho dostavby posunout aspoň o tři roky,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Pro českou stranu by to mělo výhodu v tom, že se tak vytvoří klidnější prostor pro úpravy trasy dálnice v CHKO České středohoří, tj. pro výstavbu dlouhého tunelu o minimální délky 3,35 kilometrů. Děti Země proto doufají, že se zástupci ministerstva životního prostředí a dopravy a spojů podle očekávání brzy sejdou a dohodnou se na kompromisu a vzájemných ústupcích.
„Mezistátní smlouva s nenadálými změnami samozřejmě počítá, takže obsahuje i mechanismus, jakým způsobem je možné text dohody upravit,“ připomněl dále Patrik. Německá strana toho využila již dvakrát, než byla českou vládou v květnu 2000 na podruhé schválena.
Němečtí ekologové také v roce 2000 podali stížnost evropské komisařce pro životní prostředí Margot Wallströmové, neboť trasa dálnice A17 je v rozporu s evropskými směrnicemi o ptácích a o stanovištích, které jsou základem vytvářené soustavy NATURA 2000. Pokud bude tato stížnost uznána, nelze pak například očekávat přísun peněz z evropských zdrojů.
Dálnice A17 v Sasku měří 45 kilometrů, první úsek v délce 3,6 kilometrů je již hotový, druhý délky 9 kilometrů k mezinárodní silnici E55 Praha – Cínovec – Drážďany se dostavuje. Poslední dva úseky, k Pirně a k českým hranicím přes Krušné hory, se teprve připravují.
Budovaná dálnice D8 od Lovosic ke státním hranicím je dlouhá celkem 40 kilometrů. Územní rozhodnutí na úsek přes Krušné hory bylo vydáno v říjnu 2000, v případě úseku přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří probíhá na ústeckém krajském úřadě odvolací řízení. Současně pokračují desítky dílčích složitých a zdlouhavých správních řízení.
„Jak je vidět, tak problémy s dálnicí mají i v Německu, takže by obě vlády měly již pravděpodobně začít jednat o změně mezistátní dohody o vybudování hraničního mostu a termín jeho dostavby posunout aspoň o tři roky,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Pro českou stranu by to mělo výhodu v tom, že se tak vytvoří klidnější prostor pro úpravy trasy dálnice v CHKO České středohoří, tj. pro výstavbu dlouhého tunelu o minimální délky 3,35 kilometrů. Děti Země proto doufají, že se zástupci ministerstva životního prostředí a dopravy a spojů podle očekávání brzy sejdou a dohodnou se na kompromisu a vzájemných ústupcích.
„Mezistátní smlouva s nenadálými změnami samozřejmě počítá, takže obsahuje i mechanismus, jakým způsobem je možné text dohody upravit,“ připomněl dále Patrik. Německá strana toho využila již dvakrát, než byla českou vládou v květnu 2000 na podruhé schválena.
Němečtí ekologové také v roce 2000 podali stížnost evropské komisařce pro životní prostředí Margot Wallströmové, neboť trasa dálnice A17 je v rozporu s evropskými směrnicemi o ptácích a o stanovištích, které jsou základem vytvářené soustavy NATURA 2000. Pokud bude tato stížnost uznána, nelze pak například očekávat přísun peněz z evropských zdrojů.
Dálnice A17 v Sasku měří 45 kilometrů, první úsek v délce 3,6 kilometrů je již hotový, druhý délky 9 kilometrů k mezinárodní silnici E55 Praha – Cínovec – Drážďany se dostavuje. Poslední dva úseky, k Pirně a k českým hranicím přes Krušné hory, se teprve připravují.
Budovaná dálnice D8 od Lovosic ke státním hranicím je dlouhá celkem 40 kilometrů. Územní rozhodnutí na úsek přes Krušné hory bylo vydáno v říjnu 2000, v případě úseku přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří probíhá na ústeckém krajském úřadě odvolací řízení. Současně pokračují desítky dílčích složitých a zdlouhavých správních řízení.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk