Miroslav Patrik "> Odstavnému nádraží v Brně hrozí finanční potíže - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/odstavnemu-nadrazi-v-brne-hrozi-financni-potize
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Odstavnému nádraží v Brně hrozí finanční potíže

21. května 2009 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 545 210 393
Sliby politiků a jejich odborníků se opět nepotvrdily

Podle tvrzení brněnského magistrátu z dubna 2006 se odstavné nádraží za 2,87 miliardy korun, proti kterému veřejnost nikdy nevznesla žádné zásadní námitky, mělo stavět od prosince 2006 do května 2009. Ovšem jako obvykle u podobných velkých dopravních staveb, tak i zde se politici a jejich odborníci ve svých odhadech silně mýlili, neboť termín se odsouvá až o rok na květen 2010 a navíc stavbě může chybět téměř půl miliardy korun. Podle Dětí Země je to důsledek špatného plánování a nezodpovědnosti.

„Tento případ je typickou ukázkou toho, že zpoždění dopravních staveb nezpůsobují až tak účastnící řízení, ale viníkem bývá špatná odborná příprava investorů a populismus politiků, kteří mnohdy neznají schvalovací procesy, nemají představu o způsobu financování a ani o technologii výstavby,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, který se sledováním dopravních staveb v ČR systematicky zabývá.

Samotná výstavba odstavného nádraží byla přitom nakonec zahájena až v říjnu 2007, aniž se na veřejnosti objevily nějaké vážné potíže, takže každý očekával, že termín dostavby v květnu 2009 je stále reálný. Nyní ale investor Správa železniční dopravní cesty, s. o. z Olomouce sám přiznává, že sdružení Brněnský drak, jehož členy jsou OHL ŽS, a. s. a SKANSKA, a. s., dostaví nádraží o rok později. A to nemusí být poslední termín.

„Jakékoliv nyní uváděné brzké termíny o zahájení výstavby samotného odsunovaného nádraží za více než 25 miliard korun je pak nutné považovat jen za mediální folklór nedůvěryhodných osob,“ myslí si dále Patrik.

Odstavnému nádraží navíc ještě hrozí riziko nedostatku 454 milionů korun, jak vyplývá ze zápisu z jednání Výboru a Dozorčí rady SFDI o jeho rozpočtu ze 17. března 2009. 1) Další jihomoravskou velkou dopravní stavbou bez peněz je i silnice R52 Pohořelice – Mikulov, kterou chtějí někteří politici rozestavět ještě letos. 2)

„Nedostatek peněz bývá jedním z hlavních důvodů, proč se příprava a výstavba velkých dopravních staveb v ČR zpomaluje a nikoliv účast veřejnosti ve správních řízeních či soudní spory, přičemž toto riziko i odsunovanému nádraží, neboť nesplňuje podmínky získání peněz z Operačního programu Doprava,“ upozorňuje Patrik.

I když Děti Země v únoru uspěly u soudu se svou žalobou proti špatně určené náhradní výsadbě za vykácení 476 ks dřevin v říjnu 2007 na místě odstavného nádraží, ani po dvou měsících nevydala MČ–jih nové rozhodnutí, přestože vysázení téměř tisícovky dřevin je se starostou Josefem Haluzou již dávno domluvené. 3)

Důležité odkazy a internetové stránky:

1) Zápis z jednání Výboru a Dozorčí rady o rozpočtu SFDI (17.03.09, rtf)
https://aa.ecn.cz/img_upload/0e368c428386e437f54a09ef37ee14eb/TZ0909_odstav_2_P.rtf
2) Stát nemá peníze, chce zastavit 300 dopravních staveb
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/doprava/clanek.phtml?id=637834
3) Soud uznal žalobu Dětí Země proti odstavnému nádraží (TZ, 25.02.09)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2149796
4) koalice Nádraží v centru
http://www.nadrazivcentru.cz
Miroslav Patrik, tel: 545 210 393
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist