Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Odsun nádraží je ukázkou barnumské reklamy
1. září 2009 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
„Zatím jediné, co se za veřejné peníze předvedlo, tak byly jen plané sliby o tom, jak se rychle vybuduje moderní nádraží na okraji Brna, přitom studie proveditelnosti z roku 2004 byla zmanipulovaná tak, že pro multikriteriální analýzu ze září 2007 nebylo těžké dokázat, že nejlepší je postavit nové nádraží blízko stávajícího podle projektu občanské koalice Nádraží v centru,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Již v únoru 2007 totiž NKÚ zjistil pochybnou kvalitu studie proveditelnosti, kterou si, SŽDC, s. o., nechala zpracovat. Za pomoci podivných argumentů tak podle ní vyšla jako nejlepší právě odsunutá varianta. 1)
Podlé vyjádření šéfa NKÚ pro Hospodářské noviny to byl v podstatě švindl, protože studie mj. posuzovala výstavbu odsunutého nádraží a pouhou rekonstrukci stávajícího nádraží, takže logicky vyšla výhodněji novostavba. Dále nebyly u odsunu započítány cca 3 mld. Kč za výstavbu nové městské infrastruktury, atd. 2)
„Nechápu, jak může SŽDC nyní tvrdit, že územní rozhodnutí bude vydáno do konce roku, když řízení nezačalo a nemůže tedy vědět, jaké důkazy se objeví, takže to celé smrdí dalšími nezákonnostmi,“ diví se Patrik, který připomíná, že odsun nádraží má velké časové zpoždění, stejně jako výstavba odstavného nádraží. (viz příloha)
Děti Země také ani neočekávají, že Evropská komise bude mít zájem poskytnout z Operačního programu Doprava žádaných asi 8 mld. Kč, když se stavba potýká s takovými potížemi, neboť kontroly NKÚ, rozsudky soudů a pochybná odborná kvalita jsou věci, které úředníky velmi zajímá. Důkazem je dálnice D8, která se už staví a přesto Komise peníze ani na podruhé neschválila a Ministerstvo dopravy teď vysvětluje nezákonnosti.
První územní řízení probíhalo 1,5 roku: rozhodnutí bylo vydáno v listopadu 2006 a magistrátem bylo potvrzeno až v květnu 2007. Mělo ovšem být trvat jen 7 měsíců. Na základě žaloby sdružení Děti Země a Stará Osada – Židenice, 13 osob a MČ Brno-Židenice byla pak obě rozhodnutí krajským soudem v prosinci 2008 zrušena. 3)
Odkazy na související internetové stránky:
1) NKÚ: Finanční prostředky určené na rekonstrukce a modernizace železničních tratí (částka 1/2007)
http://www.nku.cz/scripts/detail.asp?id=1451
2) NKÚ: O přesunu nádraží rozhodl švindl (článek = 07.02.2007)
http://hn.ihned.cz/c1-20355370-nku-o-presunu-nadrazi-rozhodl-svindl
3) S nezákonným umístěním nádraží pomohly i názory investora (TZ = 15.01.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2142191
4) občanská koalice Nádraží v centru
http://www.nadrazivcentru.cz
Již v únoru 2007 totiž NKÚ zjistil pochybnou kvalitu studie proveditelnosti, kterou si, SŽDC, s. o., nechala zpracovat. Za pomoci podivných argumentů tak podle ní vyšla jako nejlepší právě odsunutá varianta. 1)
Podlé vyjádření šéfa NKÚ pro Hospodářské noviny to byl v podstatě švindl, protože studie mj. posuzovala výstavbu odsunutého nádraží a pouhou rekonstrukci stávajícího nádraží, takže logicky vyšla výhodněji novostavba. Dále nebyly u odsunu započítány cca 3 mld. Kč za výstavbu nové městské infrastruktury, atd. 2)
„Nechápu, jak může SŽDC nyní tvrdit, že územní rozhodnutí bude vydáno do konce roku, když řízení nezačalo a nemůže tedy vědět, jaké důkazy se objeví, takže to celé smrdí dalšími nezákonnostmi,“ diví se Patrik, který připomíná, že odsun nádraží má velké časové zpoždění, stejně jako výstavba odstavného nádraží. (viz příloha)
Děti Země také ani neočekávají, že Evropská komise bude mít zájem poskytnout z Operačního programu Doprava žádaných asi 8 mld. Kč, když se stavba potýká s takovými potížemi, neboť kontroly NKÚ, rozsudky soudů a pochybná odborná kvalita jsou věci, které úředníky velmi zajímá. Důkazem je dálnice D8, která se už staví a přesto Komise peníze ani na podruhé neschválila a Ministerstvo dopravy teď vysvětluje nezákonnosti.
První územní řízení probíhalo 1,5 roku: rozhodnutí bylo vydáno v listopadu 2006 a magistrátem bylo potvrzeno až v květnu 2007. Mělo ovšem být trvat jen 7 měsíců. Na základě žaloby sdružení Děti Země a Stará Osada – Židenice, 13 osob a MČ Brno-Židenice byla pak obě rozhodnutí krajským soudem v prosinci 2008 zrušena. 3)
Odkazy na související internetové stránky:
1) NKÚ: Finanční prostředky určené na rekonstrukce a modernizace železničních tratí (částka 1/2007)
http://www.nku.cz/scripts/detail.asp?id=1451
2) NKÚ: O přesunu nádraží rozhodl švindl (článek = 07.02.2007)
http://hn.ihned.cz/c1-20355370-nku-o-presunu-nadrazi-rozhodl-svindl
3) S nezákonným umístěním nádraží pomohly i názory investora (TZ = 15.01.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2142191
4) občanská koalice Nádraží v centru
http://www.nadrazivcentru.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




