Tiskové zprávy
České dráhy: Opatření fungují. Podařilo se chytit několik sprejerů přímo při činu
26. srpna 2024 | České dráhy
Opatření Středočeského kraje, hlavního města Prahy a Českých drah vedoucí k omezení řádění sprejerů ve vlacích v pražské aglomeraci jsou úspěšné. V posledních několika týdnech se podařilo zadržet hned několik sprejerů, kteří byli předáni Policii ČR. Zároveň pokračuje instalace speciálních polepů na vlakové jednotky, které usnadňují následující odstranění „malůvek“. Do systematického boje proti vandalismu se kraj, hlavní město a dopravce pustili minulý rok. Kampaň nese název Společně za čisté vlaky.
„Opatření, na kterých jsme se dohodli, se neminula účinkem. Zejména z pohledu exteriérů se situace zlepšila. Dříve jsme dopravce obvykle sankcionovali za zhruba třicet znečištěných jednotek měsíčně, v posledních měsících jsou to jednotky případů. České dráhy nás průběžně informují o bezpečnostních hrozbách, najatá bezpečnostní agentura zachytila i několik sprejerů. Samozřejmě jsme si vědomi, že situace zejména v interiérech CityElefantů není rozhodně dobrá. Ale věřím, že když vytrváme, tento boj s vandalstvím dovedeme do úspěšného konce ve prospěch nás všech, kteří hromadnou dopravu používáme,“ připomíná Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Jsem rád, že situace s posprejovanými příměstskými vlaky se nám daří stabilizovat. Díky nadstandardní spolupráci s krajem a městem jsme výrazně zpřísnili režimová bezpečnostní opatření v místech obratu i odstavení, kde se jednotky často stávaly terčem vandalů. Posílili jsme bezpečnostní perimetr na odstavném nádraží v pražské Michli a také nasazujeme hlídky bezpečnostní agentury do vytipovaných nočních a ranních spojů,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, a zdůrazňuje: „Daří se nám také dříve stahovat posprejované jednotky z oběhu na vyčištění a díky užití inovativních antisprejerských polepů nebo laků je čištění rychlejší a čisté vlaky se vrací zpět do provozu čisté dříve.“
„Osobně jsem zastáncem především preventivních opatření a nyní tedy díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, vidíme jasné zlepšení. Hezké a čisté prostředí ve vlacích zvyšuje komfort cestujících a motivuje je k jejich častějšímu využívání. Pro Prahu je totiž prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů,” dodává první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Poslední dva případy úspěšného záchytu sprejerů jsou ze začátku srpna, kdy přímo při činu přistihl pracovník bezpečnostní agentury muže, který čmáral po stěnách interiéru osobního vlaku. Událost se stala na trati mezi pražským Smíchovem a Radotínem. Kvůli řešení incidentu s přivolanou policií musel být vlak odřeknut. Celková škoda byla vyčíslena na více než 39 tisíc korun.
Další muž byl přistižen při sprejování na skříně vagonů odstaveného vlaku v Klatovech. Na místě byl zadržen zaměstnanci ČD a ostrahou. V současné době se prověřuje, zda vandal nesprejoval i ve Středočeském kraji.
Další vlaky dostanou antigraffiti polepy. Poprvé i do interiéru
Kromě bezpečnostních opatření se národní dopravce zaměřuje také na efektivnější odstranění graffiti ze souprav. Na vybrané jednotky řady 471 CityElefant v barvách Pražské integrované dopravy byly aplikovány antigraffiti polepy a laky. „Ty se nám osvědčily i proto, že pro umytí takto vybavených jednotek je potřeba mnohém méně vody i chemických látek. Pokračujeme tedy v instalaci této technologie a vybavíme jí další více než tři desítky CityElefantů, tentokrát poprvé i v interiérech. S tím začínáme už teď v srpnu. Významně tím zlepšíme stávající stav vandaly zničených interiérů a zvýšíme kulturu cestování v Praze a jejím okolí,“ dodává Ješeta.
Odstraňování graffiti z interiérů a exteriérů vlakových souprav stojí ČD každý rok miliony korun. Jen za letošek je škoda vyčíslena na přibližně 13 milionů korun. Každý týden odstraní České dráhy ze svých vlaků v Praze graffiti v rozsahu 100 až 350 m2. Za celý loňský rok zaznamenaly České dráhy celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.
„Opatření, na kterých jsme se dohodli, se neminula účinkem. Zejména z pohledu exteriérů se situace zlepšila. Dříve jsme dopravce obvykle sankcionovali za zhruba třicet znečištěných jednotek měsíčně, v posledních měsících jsou to jednotky případů. České dráhy nás průběžně informují o bezpečnostních hrozbách, najatá bezpečnostní agentura zachytila i několik sprejerů. Samozřejmě jsme si vědomi, že situace zejména v interiérech CityElefantů není rozhodně dobrá. Ale věřím, že když vytrváme, tento boj s vandalstvím dovedeme do úspěšného konce ve prospěch nás všech, kteří hromadnou dopravu používáme,“ připomíná Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Jsem rád, že situace s posprejovanými příměstskými vlaky se nám daří stabilizovat. Díky nadstandardní spolupráci s krajem a městem jsme výrazně zpřísnili režimová bezpečnostní opatření v místech obratu i odstavení, kde se jednotky často stávaly terčem vandalů. Posílili jsme bezpečnostní perimetr na odstavném nádraží v pražské Michli a také nasazujeme hlídky bezpečnostní agentury do vytipovaných nočních a ranních spojů,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, a zdůrazňuje: „Daří se nám také dříve stahovat posprejované jednotky z oběhu na vyčištění a díky užití inovativních antisprejerských polepů nebo laků je čištění rychlejší a čisté vlaky se vrací zpět do provozu čisté dříve.“
„Osobně jsem zastáncem především preventivních opatření a nyní tedy díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, vidíme jasné zlepšení. Hezké a čisté prostředí ve vlacích zvyšuje komfort cestujících a motivuje je k jejich častějšímu využívání. Pro Prahu je totiž prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů,” dodává první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Poslední dva případy úspěšného záchytu sprejerů jsou ze začátku srpna, kdy přímo při činu přistihl pracovník bezpečnostní agentury muže, který čmáral po stěnách interiéru osobního vlaku. Událost se stala na trati mezi pražským Smíchovem a Radotínem. Kvůli řešení incidentu s přivolanou policií musel být vlak odřeknut. Celková škoda byla vyčíslena na více než 39 tisíc korun.
Další muž byl přistižen při sprejování na skříně vagonů odstaveného vlaku v Klatovech. Na místě byl zadržen zaměstnanci ČD a ostrahou. V současné době se prověřuje, zda vandal nesprejoval i ve Středočeském kraji.
Další vlaky dostanou antigraffiti polepy. Poprvé i do interiéru
Kromě bezpečnostních opatření se národní dopravce zaměřuje také na efektivnější odstranění graffiti ze souprav. Na vybrané jednotky řady 471 CityElefant v barvách Pražské integrované dopravy byly aplikovány antigraffiti polepy a laky. „Ty se nám osvědčily i proto, že pro umytí takto vybavených jednotek je potřeba mnohém méně vody i chemických látek. Pokračujeme tedy v instalaci této technologie a vybavíme jí další více než tři desítky CityElefantů, tentokrát poprvé i v interiérech. S tím začínáme už teď v srpnu. Významně tím zlepšíme stávající stav vandaly zničených interiérů a zvýšíme kulturu cestování v Praze a jejím okolí,“ dodává Ješeta.
Odstraňování graffiti z interiérů a exteriérů vlakových souprav stojí ČD každý rok miliony korun. Jen za letošek je škoda vyčíslena na přibližně 13 milionů korun. Každý týden odstraní České dráhy ze svých vlaků v Praze graffiti v rozsahu 100 až 350 m2. Za celý loňský rok zaznamenaly České dráhy celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk