Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Ostře sledovaná hliníkárna
Krajský úřad v Ústí nad Labem vydal na začátku června pro slévárnu hliníku NEMAK integrované povolení, které má omezit její negativní vlivy na životní prostředí a zajistit použití nejlepších dostupných technik. Rozhodnutí však nenabylo právní moci, neboť se proti němu odvolaly Děti Země a Ekologický právní servis. Obě sdružení kritizují absenci řady podkladů a procesní vady. Děti Země zde také chtějí využít svých zkušeností s obdobným řízením pro cementárnu ve Štramberku. Díky jejich odvolání se jim totiž podařilo odstranit řadu nezákonností, i když integrované řízení pak trvalo velmi dlouho.
„Zda budou naše odvolání oprávněná, nelze předem odhadnout. Ovšem u štramberské cementárny se před zrušením integrovaného povolení ministerstvem životního prostředí úředníci krajského úřadu spolu s investorem také tvářili sebevědomě,“ popisuje své zkušenosti Miroslav Patrik z Dětí Země.
Sdružení v integrovanému povolení vyčítá nedostatečné řešení negativních účinků hluku a absenci způsobu jeho monitorování. Dále chybí souhlas orgánu ochrany přírody k zásahu do krajinného rázu, který je nutný předložit před vydáním stavebního povolení. Třetím hlavním důvodem je pak to, že nejsou zapracovány všechny důležité podmínky souhlasného stanoviska MŽP o vlivech stavby na životní prostředí, zejména měření emisí škodlivin do ovzduší a do půdy.
Z procesního hlediska nebyly účastníkům řízení předloženy výsledky měření emisí ze zkušebního provozu, neboť byly investorem paradoxně prohlášeny za obchodní tajemství, a dále nebyly řádně vypořádány připomínky EPS, který předložil kritický expertní posudek a krajský úřad ho ignoroval.
„Touto svou angažovaností chceme upozornit na to, že nás na Ústecku nezajímá jen vliv dopravy na životní prostředí a přírodu a na zdraví lidí, ale také další sporné stavby. A mezi ně lze jednoznačně zařadit výrobu hliníkových hlav do motorů, která u Plzně neprošla“, říká Patrik o důvodech účasti Dětí Země v tomto řízení.
Společnost NEMAK EUROPE, s. r. o. Havraň v průmyslové zóně Joseph u Mostu vyrábí hliníkové hlavy do automobilových motorů. Z žádosti o vydání integrovaného povolení, které předchází stavebnímu povolení, na stavbu čtyř tavících pecí a osmi licích linek vyplývá, že v první etapě se má vyrábět 150 tisíc kusů hlav motorů hlav ročně a ve II. etapě dokonce až 1,6 milionů kusů hlav.
Další informace o kauze sdělí Jiří Nezhyba z EPS Brno – mobil 608 425 066, brno@eps.cz.
„Zda budou naše odvolání oprávněná, nelze předem odhadnout. Ovšem u štramberské cementárny se před zrušením integrovaného povolení ministerstvem životního prostředí úředníci krajského úřadu spolu s investorem také tvářili sebevědomě,“ popisuje své zkušenosti Miroslav Patrik z Dětí Země.
Sdružení v integrovanému povolení vyčítá nedostatečné řešení negativních účinků hluku a absenci způsobu jeho monitorování. Dále chybí souhlas orgánu ochrany přírody k zásahu do krajinného rázu, který je nutný předložit před vydáním stavebního povolení. Třetím hlavním důvodem je pak to, že nejsou zapracovány všechny důležité podmínky souhlasného stanoviska MŽP o vlivech stavby na životní prostředí, zejména měření emisí škodlivin do ovzduší a do půdy.
Z procesního hlediska nebyly účastníkům řízení předloženy výsledky měření emisí ze zkušebního provozu, neboť byly investorem paradoxně prohlášeny za obchodní tajemství, a dále nebyly řádně vypořádány připomínky EPS, který předložil kritický expertní posudek a krajský úřad ho ignoroval.
„Touto svou angažovaností chceme upozornit na to, že nás na Ústecku nezajímá jen vliv dopravy na životní prostředí a přírodu a na zdraví lidí, ale také další sporné stavby. A mezi ně lze jednoznačně zařadit výrobu hliníkových hlav do motorů, která u Plzně neprošla“, říká Patrik o důvodech účasti Dětí Země v tomto řízení.
Společnost NEMAK EUROPE, s. r. o. Havraň v průmyslové zóně Joseph u Mostu vyrábí hliníkové hlavy do automobilových motorů. Z žádosti o vydání integrovaného povolení, které předchází stavebnímu povolení, na stavbu čtyř tavících pecí a osmi licích linek vyplývá, že v první etapě se má vyrábět 150 tisíc kusů hlav motorů hlav ročně a ve II. etapě dokonce až 1,6 milionů kusů hlav.
Další informace o kauze sdělí Jiří Nezhyba z EPS Brno – mobil 608 425 066, brno@eps.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk