Martin Skalský "> Osud vzácné přírody leží v rukou krajských zastupitelů - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/osud-vzacne-prirody-lezi-v-rukou-krajskych-zastupitelu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika - Centrum pro podporu občanů: Osud vzácné přírody leží v rukou krajských zastupitelů

4. prosince 2002 | Arnika - Centrum pro podporu občanů
Autor: Martin Skalský, tel: 606 168 026
Již tento čtvrtek budou zastupitelé Středočeského kraje jednat o změnách územního plánu Velkého územního celku Mladá. Zdaleka nejzávažnějším bodem je přitom umístění průmyslového polygonu automobilky Škoda. Proti záměru protestují okolní obce a tisíce obyvatel milovického regionu. I přes masivní odpor má změna regionálního biocentra v průmyslovou zónu podporu krajského úřadu.

Posledním z bodů, které má na programu čtvrteční jednání zastupitelstva Středočeského kraje, jsou změny územního plánu Velkého územního celku Mladá. Značná část této oblasti dříve sloužila jako vojenský výcvikový prostor, v posledním desetiletí bylo území Mladé chráněno jako regionální biocentrum a sloužilo k rekreačním účelům. Právě změnu rekreačního zázemí s chráněnou přírodou v průmyslovou zónu dnes kritizují všechny okolní obce a jejich obyvatelé. Nesouhlasí s dalším uzavřením krajiny, budováním plotů, poškozením přírody a přeložkami silnic, které by komplikovaly spojení mezi obcemi.

V Biocentru Mladá se vlivem specifického hospodaření vyvinuly unikátní ekosystémy. Odborníci zde nalezli desítky chráněných druhů živočichů a rostlin a dokonce čtyři druhy, které nežijí na žádném jiném místě v celé České republice. Zejména dynamicky se rozvíjející Milovice prosazují ochranu bývalého vojenského újezdu a využití lesních komplexů jako rekreačního zázemí. S oplocením prostoru Mladé nesouhlasí ani zastupitelé Lysé nad Labem, která je největším sídlem v oblasti. „Průmyslový polygon v Mladé dnes protlačují jen někteří představitelé Středočeského kraje, zejména starosta zadlužených Benátek nad Jizerou,“ uvádí Martin Skalský ze sdružení ARNIKA. „Protože řada krajských zastupitelů není o věci pravdivě informována, hrozí zde prosazení záměru „shora“, ačkoliv s ním nesouhlasí zvolení zástupci obcí ani jejich obyvatelé. To by bylo velmi nebezpečné.“

Zasedání Zastupitelstva Středočeského kraje se koná ve čtvrtek 5. prosince 2002 od 9-ti hodin v budově krajského úřadu, Zborovská 11, Praha 5. Změny územního plánu jsou posledním projednávaným bodem (13), v současné době nelze odhadnout, v kolik hodin na něj přijde řada. K jednotlivým bodům mohou vznášet připomínky všichni občané Středočeského kraje, kteří se na místě přihlásí k diskusi. Jednání je veřejné.


<h3>Hlavní změny územního plánu Velkého územního celku Mladá
</h3>
<BR> <BR>
<B>
Umístění průmyslového polygonu Škoda Auto
</B>
<BR> <BR>
Polygon má zaujímat 420 hektarů lesa i bezlesí v centrální části regionálního biocentra Mladá, mezi obcemi Milovice, Lipník a Benátky nad Jizerou. Záměr je problematický vzhledem k biologické hodnotě krajiny a řadě významných nálezů chráněných živočichů, i kvůli umístění na křižovatce důležitých komunikací.
<BR> <BR>
<B>
Umístění obřího golfového areálu v oblasti „Traviny“
</B>
<BR> <BR>
Areál v blízkosti Benátek nad Jizerou a Lipníka má zahrnovat cca 200 hektarů ploch. Vzhledem k umístění v nejužší části biocentra Mladá se lze obávat narušení přírody a vazeb v krajině. Místní občanské sdružení chce prosadit zmenšení areálu.
<BR> <BR>
<B>
Bývalé vojenské letiště Boží Dar
</B>
<BR> <BR>
Počítá se se zachováním leteckého provozu. Vláda ČR nedávno rozhodla o prodeji letiště soukromé společnosti, podrobnosti o provozu letiště zatím nejsou známy. Místní obyvatelé se po špatných zkušenostech s létáním sovětských stíhaček obávají nadměrného hluku. Území je poškozeno výstavbou přistávacích drah a podzemních hangárů, biologická hodnota je nízká a jiné než průmyslové využití těžko představitelné.
<BR> <BR>
<B>
Výstavba logistického areálu Maersk Sealnd u Lysé nad Labem
</B>
<BR> <BR>
Má jít o největší překladiště dopravních kontejnerů ve střední Evropě mezi vlakovými soupravami a nákladními automobily. Plocha 50 hektarů zemědělské půdy. Proti umístění záměru protestuje občanské sdružení Lysin a požaduje větší vzdálenost překladiště od obytné zástavby. Sdružení se obává zejména hluku a negativních vlivů kamionové dopravy.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist