Tiskové zprávy
Bonett, a.s.: Otevření čerpací stanice na zemní plyn v Jeseníku
První čerpací stanice na zemní plyn (CNG) pro autobusy městské hromadné dopravy i pro širokou veřejnost byla dnes slavnostně otevřena v Jeseníku. Čerpací stanice, kterou postavila a provozuje společnost Bonett, bude v prvé řadě sloužit speciálně upraveným autobusům s pohonem na zemní plyn. „Využití zemního plynu jako klasické pohonné hmoty má dvě zásadní přednosti: minimální ekologickou zátěž a ekonomickou úspornost,“ uvedl při příležitosti otevření čerpací stanice Václav Holovčák, generální manažer společnosti Bonett, a.s.
Otevření čerpací stanice na zemní plyn v Jeseníku umožní další rozvoj dopravy využívající zemní plyn. „Jsem přesvědčen, že zejména pro město jako Jeseník, proslavené svým lázeňstvím a léčbou horních cest dýchacích, je ekologická doprava velmi důležitá,“ uvedl Holovčák.
V současné době bude v Jeseníku jezdit jeden autobus s pohonem na zemní plyn, do konce roku by měly přibýt další dva. Provozovatelem těchto autobusů je společnost Connex Morava. Zemní plyn dodává Severomoravská plynárenská, a.s.. Partnerem projektu je město Jeseník.
Využití zemního plynu v automobilové a autobusové dopravě
V České republice je využití zemního plynu (CNG) jako pohonné hmoty zatím opomíjenou možností. Zatímco například Německo buduje stovky čerpacích stanic pro CNG ročně a nedávno zprovoznilo na svém území již 600. stanici, v ČR je situace odlišná. Dnes otevřená stanice v Jeseníku je celkově devátou stanicí pro veřejnost.
Evropská unie ve své směrnici počítá s tím, že do roku 2020 bude 20 % z celkové produkce pohonných hmot tvořit ekologické a obnovitelné zdroje. Z tohoto podílu by pak měl zemní plyn tvořit celou polovinu.
CNG a LPG
Skutečností je, že zejména kvůli vyšším vstupním investicím nemá využití CNG v ČR příliš velkou podporu. Laická motoristická veřejnost má zase pojem „plyn“ spojen s využíváním propan-butanu (LPG).
Rozdíly mezi CNG a LPG jsou ale značné. Zatímco LPG je kapalný propan-butan, který se na čerpací stanice rozváží stejně jako benzín cisternami, CNG je stlačený zemní plyn, který k nim musí být přiveden potrubím stejně jako třeba při vytápění domácností. Investice do přestavby motoru na LPG činí zhruba 30 000 korun, v případě CNG jde o dvojnásobek. A chce-li investor postavit čerpací stanici, stačí mu v případě LPG půl milionu korun, v případě CNG musí počítat alespoň se čtyřmi miliony korun.
Avšak v dlouhodobém horizontu mluví ekologické, strategické i ekonomické argumenty ve prospěch zemního plynu. Ten má oproti benzínu vyšší oktanové číslo, představuje tedy kvalitnější palivo, je šetrnější k motoru s lepšími mazacími vlastnostmi. CNG navíc neobsahuje žádné příměsi a pevné částice jako klasická ropná paliva.
Směrnice Evropské unie
Také strategický pohled by měl preferovat využití zemního plynu v pohonných hmotách. LPG jako ropný derivát není totiž ekologickým palivem, takže jeho prostřednictvím není možné naplnit Směrnici EU, podle které by měl dosáhnout podíl obnovitelných pohonných hmot v členských zemí Unie do roku 2020 celkem 20 procent. Mezi obnovitelné zdroje se přitom počítají zejména palivové články, biopaliva, vodík a zemní plyn. Unie přitom kromě akcentu na životní prostředí preferuje diverzifikaci paliv, která by měla omezit rizika plynoucí se závislosti vyspělého světa na ropě.
Cena
Tržní cena zemního plynu je v porovnání s benzinem či naftou zhruba 50-ti procentní. Jestliže litr benzínu stojí 30 korun, cena kubického metru CNG činí zhruba 15 korun. Z hlediska spotřeby pochopitelně odpovídá jeden litr benzinu jednomu kubickému metru zemního plynu.
EU a ekologie
V EU v současné době fungují dva základní modely využití CNG jako pohonné hmoty. Německý model, který sází na využití CNG v osobních automobilech, a francouzský model zaměřený zejména na nákladní vozy a autobusovou dopravu. Především ve velkých městech zatížených exhalacemi je přitom ekologické palivo optimálním řešením, v řadě případů dokonce řešením nutným.
Bonett, a.s.
Právě francouzský model hodlá v ČR aplikovat firma Bonett, a.s. Ta je podle svého generálního manažera Václava Holovčáka připravena zainvestovat dopravcům plnící stanici, a dopomoci jim tak k ekologické dopravě. „Pro dopravce to může znamenat velikou konkurenční výhodu. Vklad Bonettu do projektů je investice technologie a náklady na servis čerpací stanice. Dopravce se tak soustředí jen na svou činnost,“ uvádí Holovčák.
Bonett, a.s. chce v ČR a na Slovensku postavit v průběhu nejbližších let desítky čerpacích stanic na CNG, zejména pro městskou autobusovou dopravu. „Současně s tím jsme schopni přestavět dalším zájemcům (magistráty, místní taxi, technické služby, pekárny, rozvozové služby, nemocnice apod.) jejich vozidla na CNG. Přestavba benzínových aut je zcela bez problémů,“ konstatuje Holovčák.
Kontakty:
Ing. Václav Holovčák,
předseda představenstva Bonett, a.s.
tel: +420 604 287 056, email: cng@bonett.cz
internet: www.bonett.cz
Kontakt pro média:
Agentura Ariston PR, Jan Vávra, tel:+420 / 602 321 882, email: jan.vavra@aristonpr.cz
Otevření čerpací stanice na zemní plyn v Jeseníku umožní další rozvoj dopravy využívající zemní plyn. „Jsem přesvědčen, že zejména pro město jako Jeseník, proslavené svým lázeňstvím a léčbou horních cest dýchacích, je ekologická doprava velmi důležitá,“ uvedl Holovčák.
V současné době bude v Jeseníku jezdit jeden autobus s pohonem na zemní plyn, do konce roku by měly přibýt další dva. Provozovatelem těchto autobusů je společnost Connex Morava. Zemní plyn dodává Severomoravská plynárenská, a.s.. Partnerem projektu je město Jeseník.
Využití zemního plynu v automobilové a autobusové dopravě
V České republice je využití zemního plynu (CNG) jako pohonné hmoty zatím opomíjenou možností. Zatímco například Německo buduje stovky čerpacích stanic pro CNG ročně a nedávno zprovoznilo na svém území již 600. stanici, v ČR je situace odlišná. Dnes otevřená stanice v Jeseníku je celkově devátou stanicí pro veřejnost.
Evropská unie ve své směrnici počítá s tím, že do roku 2020 bude 20 % z celkové produkce pohonných hmot tvořit ekologické a obnovitelné zdroje. Z tohoto podílu by pak měl zemní plyn tvořit celou polovinu.
CNG a LPG
Skutečností je, že zejména kvůli vyšším vstupním investicím nemá využití CNG v ČR příliš velkou podporu. Laická motoristická veřejnost má zase pojem „plyn“ spojen s využíváním propan-butanu (LPG).
Rozdíly mezi CNG a LPG jsou ale značné. Zatímco LPG je kapalný propan-butan, který se na čerpací stanice rozváží stejně jako benzín cisternami, CNG je stlačený zemní plyn, který k nim musí být přiveden potrubím stejně jako třeba při vytápění domácností. Investice do přestavby motoru na LPG činí zhruba 30 000 korun, v případě CNG jde o dvojnásobek. A chce-li investor postavit čerpací stanici, stačí mu v případě LPG půl milionu korun, v případě CNG musí počítat alespoň se čtyřmi miliony korun.
Avšak v dlouhodobém horizontu mluví ekologické, strategické i ekonomické argumenty ve prospěch zemního plynu. Ten má oproti benzínu vyšší oktanové číslo, představuje tedy kvalitnější palivo, je šetrnější k motoru s lepšími mazacími vlastnostmi. CNG navíc neobsahuje žádné příměsi a pevné částice jako klasická ropná paliva.
Směrnice Evropské unie
Také strategický pohled by měl preferovat využití zemního plynu v pohonných hmotách. LPG jako ropný derivát není totiž ekologickým palivem, takže jeho prostřednictvím není možné naplnit Směrnici EU, podle které by měl dosáhnout podíl obnovitelných pohonných hmot v členských zemí Unie do roku 2020 celkem 20 procent. Mezi obnovitelné zdroje se přitom počítají zejména palivové články, biopaliva, vodík a zemní plyn. Unie přitom kromě akcentu na životní prostředí preferuje diverzifikaci paliv, která by měla omezit rizika plynoucí se závislosti vyspělého světa na ropě.
Cena
Tržní cena zemního plynu je v porovnání s benzinem či naftou zhruba 50-ti procentní. Jestliže litr benzínu stojí 30 korun, cena kubického metru CNG činí zhruba 15 korun. Z hlediska spotřeby pochopitelně odpovídá jeden litr benzinu jednomu kubickému metru zemního plynu.
EU a ekologie
V EU v současné době fungují dva základní modely využití CNG jako pohonné hmoty. Německý model, který sází na využití CNG v osobních automobilech, a francouzský model zaměřený zejména na nákladní vozy a autobusovou dopravu. Především ve velkých městech zatížených exhalacemi je přitom ekologické palivo optimálním řešením, v řadě případů dokonce řešením nutným.
Bonett, a.s.
Právě francouzský model hodlá v ČR aplikovat firma Bonett, a.s. Ta je podle svého generálního manažera Václava Holovčáka připravena zainvestovat dopravcům plnící stanici, a dopomoci jim tak k ekologické dopravě. „Pro dopravce to může znamenat velikou konkurenční výhodu. Vklad Bonettu do projektů je investice technologie a náklady na servis čerpací stanice. Dopravce se tak soustředí jen na svou činnost,“ uvádí Holovčák.
Bonett, a.s. chce v ČR a na Slovensku postavit v průběhu nejbližších let desítky čerpacích stanic na CNG, zejména pro městskou autobusovou dopravu. „Současně s tím jsme schopni přestavět dalším zájemcům (magistráty, místní taxi, technické služby, pekárny, rozvozové služby, nemocnice apod.) jejich vozidla na CNG. Přestavba benzínových aut je zcela bez problémů,“ konstatuje Holovčák.
Kontakty:
Ing. Václav Holovčák,
předseda představenstva Bonett, a.s.
tel: +420 604 287 056, email: cng@bonett.cz
internet: www.bonett.cz
Kontakt pro média:
Agentura Ariston PR, Jan Vávra, tel:+420 / 602 321 882, email: jan.vavra@aristonpr.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk