https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pardubicky-kraj-planuje-pro-rok-2026-posilit-dopravni-obsluznost-a-modernizovat-klicove-trate
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Pardubický kraj: Pardubický kraj plánuje pro rok 2026 posílit dopravní obslužnost a modernizovat klíčové tratě

25. listopadu 2025 | Pardubický kraj
Radní Pardubického kraje schválili a předkládají zastupitelstvu návrh rozsahu dopravní obslužnosti pro rok 2026. Ten počítá s posílením autobusové, železniční i trolejbusové dopravy, se zkvalitněním spojů a s rozšířením nabídky zejména na vytížených a turisticky atraktivních trasách.

„Pardubický kraj staví na kvalitní veřejné dopravě. Navržené změny pro příští rok jednoznačně ukazují, že neváháme investovat do lepší dostupnosti i moderních technologií. Posílení výkonů je reakcí na potřeby cestujících a zároveň dalším krokem k udržitelnému a komfortnímu cestování všude v našem území,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.


Rozšíření autobusové dopravy

Radní navrhují, aby autobusová doprava v roce 2026 dosáhla rozsahu 16,8 milionu kilometrů, což je o 40 tisíc kilometrů více než v roce 2025. Nárůst je způsoben především plánovaným rozšířením víkendových spojení na lince mezi Dolní Moravou a Žamberkem a také posílením ranního spoje z Hrochova Týnce do Vysokého Mýta. Na úhradu prokazatelné ztráty zajištění základní dopravní obslužnosti je navrženo 523,8 milionu korun.


Posílení železniční dopravy a moderní jednotky

Železniční doprava je plánována v rozsahu 5,26 milionu vlakokilometrů. „Očekávané změny zahrnují navýšení počtu vlaků na trati Kolín – Česká Třebová, které je spojené s nasazením moderních jednotek RegioPanter. K navýšení počtu spojů dojde rovněž na tratích Přelouč – Heřmanův Městec a Choceň – Litomyšl, kde má být v pracovní dny přidán jeden pár vlaků. Poslední navýšení se týká spojení Pardubice – Havlíčkův Brod, kde již v pracovní dny zajíždějí všechny vlaky na zastávku Pardubice centrum, jejíž obliba u cestujících stále roste,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Celkové náklady na železniční dopravu činí 890,1 milionu korun, přičemž kraj počítá s dotací Ministerstva dopravy ČR ve výši 228,9 milionu korun.


Ekologičtější trolejbusová doprava

Trolejbusová doprava v krajském městě má dosáhnout 165 tisíc kilometrů, což představuje navýšení o 30 tisíc kilometrů oproti roku předchozímu. V roce 2026 by mělo dojít k nahrazení části výkonu autobusů hybridními trolejbusy, které bude zajišťovat Dopravní podnik města Pardubic, a. s. Kraj navrhuje na trolejbusový provoz vyčlenit 7,2 milionu korun, což spolu s podílem dotčených obcí ve výši 1,8 milionu korun umožní zajistit předpokládaný rozsah provozu.


Důraz na modernizaci a komfort cestujících

Navržený rozsah dopravní obslužnosti pro rok 2026 potvrzuje dlouhodobou snahu Pardubického kraje rozvíjet moderní, bezpečnou a ekologickou veřejnou dopravu, která odpovídá potřebám obyvatel regionu i aktuálním trendům v oblasti mobility.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist