Tiskové zprávy
Strana zelených: Peníze na nošovickou zónu by lépe využili místní podnikatelé
Prosazení průmyslové zóny v Nošovicích na Frýdeckomístecku pro jihokorejskou automobilku Hyundai je dobrou zprávou pro investora a některé vlastníky pozemků, ale špatnou pro systém podpory zaměstnanosti v České republice i pro krajinu a životní prostředí.
Podle Strany zelených je výkup pozemku a smlouva s nošovickým družstvem, které vlastníky pozemků sdružuje, nesystémovým mrháním penězi, stejně jako rozhodnutí vlády věnovat 1,5 miliardy korun na přípravu průmyslové zóny v Nošovicích. Mnohem účelnější by bylo využít tuto sumu na sanaci některého z nevyužívaných průmyslových areálů pro automobilku. Zmizela by tak skvrna na tváři naší země a nemusela by se ničit volná krajina se zemědělskou půdou.
"Strana zelených se staví k vládní politice oživení ekonomiky formou přípravy průmyslových zón kriticky. Jde o politiku s krátkou dobou životnosti. Investoři se za několik let výroby přemístí do zemí s levnější pracovní silou, nižšími sociálními a ekologickými standardy a budou se hledat odpovědní politici, kteří nesou zodpovědnost za národohospodářské ztráty,“ řekl předseda Strany zelených Martin Bursík. „A v neposlední řadě, nikdo nehledí na dopady na životní prostředí. Zásobování a expedici automobilů z automobilky Hyundai v Nošovicích by mělo obsluhovat denně přibližně 750 kamionů. To je z pohledu ochrany životního prostředí nepřijatelné. Jedinou přijatelnou alternativou je železniční vlečka a vlak. Automobily nemají na kamionech co dělat,“ dodal Bursík.
„Peníze by se daly rozumněji využít na podporu malých a středních podnikatelů,“ míní předsedkyně krajské organizace Moravskoslezského kraje Strany zelených Eva Holubová. „Místo aby stát podpořil aktivity místních lidí, věnuje zvýšené daňové výnosy nadnárodním společnostem. Místo pečlivého léčení rány severní Moravy ji vláda přikrývá krásně lakovaným plechem.“
Tomáš Havlíček z odborné sekce Strany zelených pro krajinu upozorňuje, že daleko účelnější by bylo hledat vhodné místo pro automobilku v opuštěných vojenských a průmyslových areálech (takzvaných brownfields) nebo v již existujících průmyslových zónách na severní Moravě. „V okolí Frýdku-Místku není zaplněná velká zóna v Chlebovicích, ještě rozsáhlejší existují v Ostravě Mošnově nebo v Kopřivnici,“ řekl Havlíček. „Nová továrna nepatří do volné zemědělské krajiny. Půda má trvalejší hodnotu než továrna, musíme myslet na budoucnost.“
Strana zelených je znepokojena skutečností, že rozhodnutí některých zemědělců prodat pozemky pro průmyslovou zónu bylo učiněno po velkém nátlaku, pod hrozbou vyvlastnění půdy z úst premiéra Jiřího Paroubka a vládního zmocněnce pro Moravskoslezský kraj Vítězslava Zamarského a tři vlastníci půdy a nemovitostí dali souhlas s odprodejem až pod nátlakem vyděračského dopisu, který šetří Policie ČR. Strana zelených důrazně odsuzuje praktiky, za kterých byly získány souhlasy tří posledních vlastníků pozemků určených pro průmyslovou zónu v Nošovicích, neboť nebyly projevem svobodné vůle občanů.
Podle Strany zelených je výkup pozemku a smlouva s nošovickým družstvem, které vlastníky pozemků sdružuje, nesystémovým mrháním penězi, stejně jako rozhodnutí vlády věnovat 1,5 miliardy korun na přípravu průmyslové zóny v Nošovicích. Mnohem účelnější by bylo využít tuto sumu na sanaci některého z nevyužívaných průmyslových areálů pro automobilku. Zmizela by tak skvrna na tváři naší země a nemusela by se ničit volná krajina se zemědělskou půdou.
"Strana zelených se staví k vládní politice oživení ekonomiky formou přípravy průmyslových zón kriticky. Jde o politiku s krátkou dobou životnosti. Investoři se za několik let výroby přemístí do zemí s levnější pracovní silou, nižšími sociálními a ekologickými standardy a budou se hledat odpovědní politici, kteří nesou zodpovědnost za národohospodářské ztráty,“ řekl předseda Strany zelených Martin Bursík. „A v neposlední řadě, nikdo nehledí na dopady na životní prostředí. Zásobování a expedici automobilů z automobilky Hyundai v Nošovicích by mělo obsluhovat denně přibližně 750 kamionů. To je z pohledu ochrany životního prostředí nepřijatelné. Jedinou přijatelnou alternativou je železniční vlečka a vlak. Automobily nemají na kamionech co dělat,“ dodal Bursík.
„Peníze by se daly rozumněji využít na podporu malých a středních podnikatelů,“ míní předsedkyně krajské organizace Moravskoslezského kraje Strany zelených Eva Holubová. „Místo aby stát podpořil aktivity místních lidí, věnuje zvýšené daňové výnosy nadnárodním společnostem. Místo pečlivého léčení rány severní Moravy ji vláda přikrývá krásně lakovaným plechem.“
Tomáš Havlíček z odborné sekce Strany zelených pro krajinu upozorňuje, že daleko účelnější by bylo hledat vhodné místo pro automobilku v opuštěných vojenských a průmyslových areálech (takzvaných brownfields) nebo v již existujících průmyslových zónách na severní Moravě. „V okolí Frýdku-Místku není zaplněná velká zóna v Chlebovicích, ještě rozsáhlejší existují v Ostravě Mošnově nebo v Kopřivnici,“ řekl Havlíček. „Nová továrna nepatří do volné zemědělské krajiny. Půda má trvalejší hodnotu než továrna, musíme myslet na budoucnost.“
Strana zelených je znepokojena skutečností, že rozhodnutí některých zemědělců prodat pozemky pro průmyslovou zónu bylo učiněno po velkém nátlaku, pod hrozbou vyvlastnění půdy z úst premiéra Jiřího Paroubka a vládního zmocněnce pro Moravskoslezský kraj Vítězslava Zamarského a tři vlastníci půdy a nemovitostí dali souhlas s odprodejem až pod nátlakem vyděračského dopisu, který šetří Policie ČR. Strana zelených důrazně odsuzuje praktiky, za kterých byly získány souhlasy tří posledních vlastníků pozemků určených pro průmyslovou zónu v Nošovicích, neboť nebyly projevem svobodné vůle občanů.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk