Tiskové zprávy
Petiční výbor petice proti likvidaci MHD v Liberci: Petice proti likvidaci MHD je úspěšná – podepsalo ji přes 10.000 lidí
28. dubna 2005 | Petiční výbor petice proti likvidaci MHD v Liberci, tel: 776 56 17 36
Petici proti likvidaci MHD v Liberci podepsalo k 26. dubnu 2005 více než 10.000 lidí. Stala se tak největší petiční akcí v Liberci v posledních letech. Petice do této chvíle přinesla již tři konkrétní výsledky a jeden nadějný signál občanům. Tím signálem je sdělení, že dobře organizovaný občanský protest může změnit i na první pohled nezměnitelné rozhodnutí politické reprezentace, která se tak učí být vůči občanům vstřícná nejen v krátkém období před volbami, ale i během svého vládnutí. Ukázalo se, že vždy neplatí „já vám to teda podepíšu, ale oni si stejně udělají, co chtějí“.
Konkrétní výsledky petice:
- odstoupil dnes již bývalý předseda představenstva DPML Pavel Krenk (ODS), kterého stálo jeho manažerské selhání toto křeslo. Přesto však i nadále zůstává předsedou představenstev dalších městských akciových společností.
- DPML ustoupil od druhé vlny rušení spojů, původně plánované na 1. dubna a od 1. května připravuje dokonce posílení některých linek.
- primátor města Jiří Kittner vyhlásil v reakci na petici vlastní anketu, ve které se snaží zjistit názory občanů na situaci v MHD – pokud to myslí upřímně, je to krok správným směrem, škoda jen, že nepředcházel rušení spojů.
Jan Korytář (Strana zelených) dodává: „Jsem rád, že naše práce měla smysl a uspěli jsme. Tím pro nás však celá záležitost nekončí. Budeme i nadále pečlivě sledovat, jak vedení města naloží s požadavky 10.000 občanů a zejména to, zda se MHD v Liberci začne opravdu měnit k lepšímu. Věřím, že blížící se termín konání komunálních voleb připomene radním, že jejich základní povinností při výkonu funkcí je služba voličům, že mají jednat v souladu s jejich názory a zájmy a nikoliv v příkrém rozporu s nimi, jak se v případě omezování MHD stalo. Dík patří všem dobrovolníkům, kteří nám s peticí pomáhali.“
Kontakt: Jan Korytář, 776 56 17 36
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Příloha: 14 bodů pro lepší MHD v Liberci
Přesto, že se jako členové petičního výboru domníváme, že hledat úspory a navrhovat řešení by měl ten, kdo je za to placen, přicházíme nyní s konkrétními náměty, které by měly umožnit zlepšení úrovně MHD v Liberci.
Navrhujeme proto tato konkrétní opatření:
Oblast úspor:
1. ukončit provoz autobusů ČSAD Liberec na linkách MHD – vlastní autobusy DPML s vlastními řidiči mají menší náklady na 1 km než autobusy jiného dopravce.
2. co nejvíce využívat všechny malokapacitní a nízkonákladové autobusy - zejména mimo špičku a v noci
3. zmenšit počet současných 5-ti ředitelů DPML, což nemá obdobu u podobně velkých měst jako Liberec
4. zadat odborné firmě studii přepravních potřeb, resp. pořídit digitální dopravní model MHD pro lepší plánování MHD a připravit ve spolupráci s veřejností skutečnou optimalizaci, ne redukci spojů.
Oblast koncepčního zlepšování:
5. jízdní řády měnit jen jednou ročně
6. zajistit lepší návaznost mezi jednotlivými linkami a také návaznost na vlaky a dálkové autobusy
7. zavést noční okružní linku navazující i na poslední vlaky a autobusy
8. zlepšit intervaly zejména ve špičkách, aby cestování MHD odpovídalo tomu, že žijeme ve 21.století
9. pomocí změn ve stavebním uspořádání ulic a v dopravním značení preferovat autobusy před individuální dopravou
10. působit na Liberecký kraj, aby podpořil vytvoření integrovaného dopravního systému, který umožní jízdu na jeden jízdní doklad u různých dopravců
11. obnovit průjezdné linky přes terminál MHD – přestupování zbytečně zdržuje cestující i autobusy
Oblast investic:
12. vypracovat žádost o dotace z evropských fondů na obnovu vozového parku – mnoho velkých měst už požádalo o částky desítek miliónů korun (například Olomouc cca 130 mil.) a byla zatím úspěšná, jen Liberec stále nic
13. obnovit práce na přípravě tramvajové trati do Rochlice a připravit podklady pro získání potřebných financí
14. pokračovat v přípravě rekonstrukce tratě do Vratislavic na dvoukolejnou s odbočkou na Broumovskou a sídliště Rochlice
Konkrétní výsledky petice:
- odstoupil dnes již bývalý předseda představenstva DPML Pavel Krenk (ODS), kterého stálo jeho manažerské selhání toto křeslo. Přesto však i nadále zůstává předsedou představenstev dalších městských akciových společností.
- DPML ustoupil od druhé vlny rušení spojů, původně plánované na 1. dubna a od 1. května připravuje dokonce posílení některých linek.
- primátor města Jiří Kittner vyhlásil v reakci na petici vlastní anketu, ve které se snaží zjistit názory občanů na situaci v MHD – pokud to myslí upřímně, je to krok správným směrem, škoda jen, že nepředcházel rušení spojů.
Jan Korytář (Strana zelených) dodává: „Jsem rád, že naše práce měla smysl a uspěli jsme. Tím pro nás však celá záležitost nekončí. Budeme i nadále pečlivě sledovat, jak vedení města naloží s požadavky 10.000 občanů a zejména to, zda se MHD v Liberci začne opravdu měnit k lepšímu. Věřím, že blížící se termín konání komunálních voleb připomene radním, že jejich základní povinností při výkonu funkcí je služba voličům, že mají jednat v souladu s jejich názory a zájmy a nikoliv v příkrém rozporu s nimi, jak se v případě omezování MHD stalo. Dík patří všem dobrovolníkům, kteří nám s peticí pomáhali.“
Kontakt: Jan Korytář, 776 56 17 36
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Příloha: 14 bodů pro lepší MHD v Liberci
Přesto, že se jako členové petičního výboru domníváme, že hledat úspory a navrhovat řešení by měl ten, kdo je za to placen, přicházíme nyní s konkrétními náměty, které by měly umožnit zlepšení úrovně MHD v Liberci.
Navrhujeme proto tato konkrétní opatření:
Oblast úspor:
1. ukončit provoz autobusů ČSAD Liberec na linkách MHD – vlastní autobusy DPML s vlastními řidiči mají menší náklady na 1 km než autobusy jiného dopravce.
2. co nejvíce využívat všechny malokapacitní a nízkonákladové autobusy - zejména mimo špičku a v noci
3. zmenšit počet současných 5-ti ředitelů DPML, což nemá obdobu u podobně velkých měst jako Liberec
4. zadat odborné firmě studii přepravních potřeb, resp. pořídit digitální dopravní model MHD pro lepší plánování MHD a připravit ve spolupráci s veřejností skutečnou optimalizaci, ne redukci spojů.
Oblast koncepčního zlepšování:
5. jízdní řády měnit jen jednou ročně
6. zajistit lepší návaznost mezi jednotlivými linkami a také návaznost na vlaky a dálkové autobusy
7. zavést noční okružní linku navazující i na poslední vlaky a autobusy
8. zlepšit intervaly zejména ve špičkách, aby cestování MHD odpovídalo tomu, že žijeme ve 21.století
9. pomocí změn ve stavebním uspořádání ulic a v dopravním značení preferovat autobusy před individuální dopravou
10. působit na Liberecký kraj, aby podpořil vytvoření integrovaného dopravního systému, který umožní jízdu na jeden jízdní doklad u různých dopravců
11. obnovit průjezdné linky přes terminál MHD – přestupování zbytečně zdržuje cestující i autobusy
Oblast investic:
12. vypracovat žádost o dotace z evropských fondů na obnovu vozového parku – mnoho velkých měst už požádalo o částky desítek miliónů korun (například Olomouc cca 130 mil.) a byla zatím úspěšná, jen Liberec stále nic
13. obnovit práce na přípravě tramvajové trati do Rochlice a připravit podklady pro získání potřebných financí
14. pokračovat v přípravě rekonstrukce tratě do Vratislavic na dvoukolejnou s odbočkou na Broumovskou a sídliště Rochlice
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk