Tiskové zprávy
Děti Země: Plán na rychlé zvýšení vodní hladiny na VD Nové Mlýny se bortí
29. října 2024 | Děti Země
Soud zrušil rozhodnutí MŽP o škodlivém zásahu do cenných biotopů
Krajský soud v Brně na základě žaloby Dětí Země z 2. ledna 2023 svým rozsudkem z 23. října 2024, spis. zn. 31 A 1/2023 zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí z října 2022 o povolení škodlivého zásahu do biotopů deseti cenných druhů živočichů zvýšením vodní hladiny o 35 cm s cílem získat asi 8,7 miliónu m3 vody na VD Nové Mlýny.
Soud uznal neprokázání veřejného zájmu záměru a jeho přínosů. Povodí Moravy, s. p., bez tohoto rozhodnutí nemůže od Ministerstva zemědělství získat změnu manipulace s vodou.
„Soud ze žaloby uznal tři body ze čtyř, neboť jsme neuspěli jen s námitkou systémové podjatosti pracovníků odboru životního prostředí na krajském úřadě v Brně, který podle nás podléhá vlivu rezortu zemědělství zvýšit vodní hladinu na Vodním díle Nové Mlýny o 35 cm, ačkoliv ta by měla být buď zachována na kótě 170 metrů nad mořem, nebo snížena o půl metru. Anebo by se mohla třetí nádrž vypustit a mít zde lužní lesy,“ pochvaluje si předseda Dětí Země Miroslav Patrik již čtvrtý rozsudek tohoto soudu v řadě o zrušení škodlivých zásahů.
Podle soudu Ministerstvo životního prostředí a ani krajský úřad v Brně konkrétně a přesvědčivě nedoložily veřejný zájem na nutnosti zvýšit objem vody v nádrži na závlahy pro zemědělce a na povodňování lužních lesů na soutoku Dyje a Moravy, tzn. proč stávající objem vody nedostačuje.
Dále nebyly doloženy konkrétní přínosy záměru, ačkoliv změna manipulace s vodou je v rozporu s plánem péče. Soudu také nebylo zřejmé, proč nebyl posouzen záměr s fází II a III, ale jen s fází II. Chyběl i způsob kontrol uložených podmínek krajským úřadem.
Cílem záměru je v dolní a ve střední nádrži VD Nové Mlýny změnou manipulačního řádu v rozsahu 85 cm měnit hladinu vody tak, že se bude moci zvýšit až o 35 cm nad dnešní úroveň 170,00 metrů nad mořem. Zvýšením hladiny se má získat asi 8,7 miliónů m3 vody.
Také se má zlepšit stav různých druhů ptáků, hlavně pěti chráněných v Ptačí oblasti Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny a v Přírodní rezervaci Věstonická nádrž.
„Povolený škodlivý zásah do biotopů cenných druhů živočichů byl podkladem pro rozhodnutí o změně manipulace s vodou v nádrži, které krajský úřad v Brně vydal již v červenci 2023. Avšak na základě odvolání spolku Voda z Tetčic a Dětí Země stále probíhá odvolací fáze, takže tímto rozsudkem bude muset Ministerstvo zemědělství toto rozhodnutí zrušit,“ vysvětluje Patrik, proč se plán Povodí Moravy zvýšit vodu v nádrži bortí.
Dětem Země se za poslední rok podařilo žalobami zrušit již čtyři rozhodnutí Ministerstva životního prostředí o povolení škodlivého zásahu do biotopů cenných druhů a rodů organismů v Jihomoravském kraji – v prosinci 2023 to bylo pro obchvat Žebětína u Brna, v červnu 2024 pro obchvat Břeclavi silnicí I/55, v srpnu 2024 pro obchvat Třebíče silnicí I/23 a v září 2024 je to pro zvýšení vodní hladiny na VD Nové Mlýny.
* * * * * * * * * * * *
I. Z rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 23. 10. 2024, č. j. 31 A 1/2023 – 126 o zrušení rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ze dne 27. 10. 2022 o povolení škodlivého zásahu do jedinců a biotopů 10 zvláště chráněných druhů živočichů záměrem na zvýšení vodní hladiny o 35 cm na VD Nové Mlýny a na změně jejího kolísání vyplývá mj. toto:
1. Absence způsobu kontroly krajským úřadem
„19. V projednávané věci rozhodnutí krajského úřadu způsob kontrol neobsahuje. Za stanovení způsobu kontrol nelze považovat ani podmínky uvedené v rozhodnutí. Některé z nich sice hovoří o monitoringu či analýze, nicméně tyto povinnosti ukládají Povodí Moravy. Právní úprava však požaduje, aby byly stanoveny podrobnosti kontrol prováděných orgánem ochrany přírody – krajským úřadem...“
2. Nedoložení veřejného zájmu záměru a jeho převahy podle ust. § 56 zákona č. 114/1992 Sb.
„26. I když dobrá bilance vodních poměrů řeky Dyje a závlahy zemědělské půdy a lužních lesů mohou reprezentovat veřejný zájem, v projednávané věci nebylo zjišťováno, zda takový veřejný zájem v dané oblasti vůbec existuje. Respektive nebylo doloženo, v čem je současný stav využití vody z vodního díla pro tyto potřeby nevyhovující... Povodí Moravy přitom své úvahy o dopadech klimatické změny v žádosti odůvodnilo jen obecnými odkazy...
28. Jelikož nebyla doložena existence veřejného zájmu na provedení záměru, nebylo možné ani porovnat, zda tento veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody...
29. Správní orgány nadto svá rozhodnutí opřely zjevně též o skutečnost, že záměr bude proveden ve všech třech svých fázích. Zcela přehlíží, že k posouzení jim byla Povodím Moravy předložena pouze fáze II záměru. Z ničeho – ani z podmínek v rozhodnutí krajského úřadu – nevyplývá, že fáze III skutečně bude provedena... Není totiž vůbec zřejmé, proč není nejprve realizována fáze III a až následně fáze II. Ostatně s takovým požadavkem v průběhu řízení vystoupila Česká společnost ornitologická, avšak krajský úřad na něj vůbec nereagoval..."
3. Neodstraněné rozpory záměru s plánem péče
„33. Plán péče je jako odborný koncepční dokument zcela klíčový pro rozhodování orgánů ochrany přírody – je zákonným podkladem takového rozhodnutí. To jistě neznamená, že by se od něj orgány ochrany přírody nemohly odchýlit. Mohou tak však učinit jen po důkladném zjištění možných dopadů zamýšleného záměru na předmět ochrany a tento svůj postup musí podrobně odůvodnit...
36. (...) Pokud by určitý záměr měl pozitivní dopady na předmět ochrany, mohlo by se jednat o důvod, pro nějž by se krajský úřad při svém rozhodování mohl odchýlit od plánu péče. V projednávané věci je ovšem tento tvrzený pozitivní dopad svázán s realizací fáze III, která nebyla předmětem posuzování před správními orgány a jejíž realizace je nejistá. Odklon od plánu péče tak nebyl krajským úřadem relevantně zdůvodněn... je rozhodnutí žalovaného nezákonné pro porušení § 38 odst. 1 ZOPK.
47. Lze shrnout, že rozhodnutí žalovaného nemůže ve výroku 3) obstát. Vyjma stanovení způsobu kontrol jde přitom výlučně o důsledek nedostatečných podkladů... je však třeba doložit, že je na něm skutečný konkrétní veřejný zájem... Je tudíž na Povodí Moravy, aby předložilo relevantní podklady...
Bude-li správním orgánům nadále předložena k posouzení pouze fáze II, nelze veřejný zájem na její realizaci bez dalšího odůvodnit provedením fáze III, jejíž obsah a termín realizace není konkrétně znám.“
II. Řízení o povolení výjimky ke škodlivému zásahu do biotopů 10 zvláště chráněných druhů živočichů (obojživelníci = kuňka obecná; ptáci = bukáček malý, cvrčilka slavíková, chřástal vodní, kopřivka obecná, moták pochop, racek černohlavý, rákosník velký, sýkořice vousatá a zrzohlávka rudozobá) pro záměr nové manipulace s vodní hladinou na střední a dolní nádrži VD Nové Mlýny jejím zvýšením o 35 cm – v první fázi asi 1,5 roku
15.06.2021 = Povodí Moravy, s. p., zasílá žádost
08.07.2021 = krajský úřad v Brně oznamuje zahájení řízení
13.08.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 1
30.08.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 2
06.09.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 3
22.10.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 4 s námitkou rizika tzv. systémové podjatosti vedoucího odboru ŽP
27.10.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 5
15.11.2021 = ředitel krajského úřadu námitku o riziku tzv. systémové podjatosti vedoucího odboru ŽP zamítá
02.12.2021 = Děti Země zasílají odvolání proti usnesení ředitele krajského úřadu
07.02.2022 = krajský úřad v Brně povoluje výjimku s 9 podmínkami
03.03.2022 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
01.04.2022 = Děti Země zasílají doplnění odvolání
28.04.2022 = Děti Země zasílají upřesnění odvolání
27.10.2022 = Ministerstvo životního prostředí odvolání Dětí Země zamítá
02.01.2023 = Děti Země zasílají ke Krajskému soudu v Brně správní žalobu (spis. zn. 31 A 1/2023)
17.02.2023 = Ministerstvo životního prostředí zasílá vyjádření k žalobě
08.03.2023 = Povodí Moravy, s. p., zasílá vyjádření k žalobě
23.10.2024 = Krajský soud v Brně rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ruší
III. Řízení o schválení změny povolení k nakládání s povrchovými vodami na střední a dolní nádrži Vodního díla Nové Mlýny zvýšením vodní hladiny o 35 cm – zatím asi 2 roky
03.01.2023 = Povodí Moravy, s. p., zasílá žádost o vydání navazujícího rozhodnutí
10.02.2023 = krajský úřad v Brně veřejnou vyhláškou oznamuje zahájení řízení
17.04.2023 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení s upozorněním na vady vyvěšení oznámení
17.04.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá přihlášku do řízení s upozorněním na vady vyvěšení oznámení
19.04.2023 = krajský úřad v Brně veřejnou vyhláškou oznamuje nové zahájení řízení
16.05.2023 = spolek Egeria a Spolek Obchvat zasílají přihlášku do řízení
23.05.2023 = Děti Země zasílají vyjádření
22.05.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá vyjádření s námitkou rizika tzv. systémové podjatosti zaměstnanců KÚ
22.06.2023 = Ministerstvo zemědělství veřejnou vyhláškou vydává usnesení o nepodjatosti ředitele KÚ v Brně
12.07.2023 = krajský úřad v Brně veřejnou vyhláškou povoluje změnu manipulace s vodou v nádrži
21.07.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá blanketní rozklad proti nepodjatosti ředitele KÚ v Brně
28.07.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá doplnění důvodů svého rozkladu proti nepodjatosti ředitele KÚ v Brně
10.08.2023 = Děti Země zasílají blanketní odvolání proti rozhodnutí
11.08.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá blanketní odvolání proti rozhodnutí
24.08.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá první doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
28.08.2023 = Děti Země zasílají první doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
05.09.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá druhé doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
11.09.2023 = Děti Země zasílají druhé doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
19.10.2023 = ministr zemědělství Marek Výborný zamítá odvolání Vody z Tetčic proti nepodjatosti ředitele KÚ
14.10.2024 = Ministerstvo zemědělství veřejnou vyhláškou sděluje, že odvolací spis byl doplněn o nové podklady, k nimž je možné se vyjádřit do 15 dní
IV. Proces EIA podle zákona č. 100/2001 Sb. pro záměr zvýšit hladinu vody na střední a dolní nádrži Vodního díla Nové Mlýny o 35 cm – asi 1,5 roku
11.12.2019 = krajský úřad v Brně zveřejňuje vypracování oznámení
10.01.2020 = Děti Země a Česká společnost ornitologická zasílají vyjádření s žádostí vypracovat dokumentaci
12.02.2020 = Ministerstvo životního prostředí v závěrech zjišťovacího řízení uvádí, že záměr může mít významný vliv na životní prostředí, takže se zpracuje dokumentace, která zohlední 10 požadavků
09.12.2020 = Děti Země a Česká společnost ornitologická zasílají vyjádření k dokumentaci
05.05.2021 = Ministerstvo životního prostředí vydává souhlasné závazné stanovisko EIA s 37 podmínkami
Výtah ze závazného stanoviska EIA ze dne 5. května 2021 s 37 podmínkami
Posuzování plánu na zvýšení hladiny vody na střední a dolní nádrži Vodního díla Nové Mlýny
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP490
Obsahem záměru je provádění kolísání hladiny vody ve střední nádrži Vodního díla Nové Mlýny v rozsahu až 85 cm mezi úrovní 169,50 až 170,35 metrů nad mořem a navýšení vody ve střední a dolní nádrži asi o 8,7 miliónů metrů krychlových zvýšením hladiny vody o 35 cm ze současné max. úrovně 170,00 metrů nad mořem.
Fáze I zahrnuje instalaci nových plovoucích ostrovů, odstranění části tzv. Ivaňské cesty, zajištění izolovanosti malé a velké laguny na ostrovech Písky, ochranu vybraných částí ostrovů (např. Kostelní ostrov...) před abrazí, realizaci plovoucích plošin u plovoucích ostrovů a vytvoření pastviště pro husy na Kostelním ostrově a v prostoru východně od soutoku Svratky a Jihlavy.
Fáze II představuje zavedení nově navržené manipulace v nádrži, která je možná po dokončení fáze I. Ve fázi II se budou realizovat další opatření, která jsou v souladu s plánem péče o ptačí oblast.
Fáze III zahrnuje realizaci souboru revitalizačních opatření včetně vlnolamů u ostrovů A a B (Severní a Jižní ostrov), Kostelního ostrova a Deponií I, III, IV, V a VI, ostrovů Písky, realizaci litorálních oblastí Střední nádrže – litorálního pásma v SZ části nádrže a litorálního pásma v Pouzdřanské zátoce.
33. V případě, že nebudou do 10 let od započetí fáze II realizovány všechny navržené práce fáze III, bude provedeno komplexní vyhodnocení účinku již realizovaných prací na PO.... Na základě výsledků uvedeného vyhodnocení a prokazatelného projednání s KÚ JMK OŽP a s ČSO provést revizi manipulačního řádu a návrh dalšího postupu prací.
V. Poznámky k záměru zvýšit vodní hladinu na VD Nové Mlýny o 35 cm
Povodí Moravy, s. p., při prosazování záměru zvýšit vodní hladinu na VD Nové Mlýny o 35 cm a změnit její manipulaci v řízení o povolení škodlivého zásahu do biotopů deseti cenných druhů živočichů před veřejností tají, kolik vody se nyní využívá na ekologické účely, tzn. na závlahy a na umělé povodňování lužních lesů.
Podle odhadů Dětí Země se pro zavlažování půdy nyní používá asi jen 1 % z asi 40 miliónů m3 vody v nádrži, přičemž do budoucna to nebude ani polovina tohoto objemu vody. Umělé povodňování lužních lesů se podle nich provádí jen občas a v malém množství vody, takže její dostatek bude pro tyto lesy i nadále.
Krajský soud v Brně na základě žaloby Dětí Země z 2. ledna 2023 svým rozsudkem z 23. října 2024, spis. zn. 31 A 1/2023 zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí z října 2022 o povolení škodlivého zásahu do biotopů deseti cenných druhů živočichů zvýšením vodní hladiny o 35 cm s cílem získat asi 8,7 miliónu m3 vody na VD Nové Mlýny.
Soud uznal neprokázání veřejného zájmu záměru a jeho přínosů. Povodí Moravy, s. p., bez tohoto rozhodnutí nemůže od Ministerstva zemědělství získat změnu manipulace s vodou.
„Soud ze žaloby uznal tři body ze čtyř, neboť jsme neuspěli jen s námitkou systémové podjatosti pracovníků odboru životního prostředí na krajském úřadě v Brně, který podle nás podléhá vlivu rezortu zemědělství zvýšit vodní hladinu na Vodním díle Nové Mlýny o 35 cm, ačkoliv ta by měla být buď zachována na kótě 170 metrů nad mořem, nebo snížena o půl metru. Anebo by se mohla třetí nádrž vypustit a mít zde lužní lesy,“ pochvaluje si předseda Dětí Země Miroslav Patrik již čtvrtý rozsudek tohoto soudu v řadě o zrušení škodlivých zásahů.
Podle soudu Ministerstvo životního prostředí a ani krajský úřad v Brně konkrétně a přesvědčivě nedoložily veřejný zájem na nutnosti zvýšit objem vody v nádrži na závlahy pro zemědělce a na povodňování lužních lesů na soutoku Dyje a Moravy, tzn. proč stávající objem vody nedostačuje.
Dále nebyly doloženy konkrétní přínosy záměru, ačkoliv změna manipulace s vodou je v rozporu s plánem péče. Soudu také nebylo zřejmé, proč nebyl posouzen záměr s fází II a III, ale jen s fází II. Chyběl i způsob kontrol uložených podmínek krajským úřadem.
Cílem záměru je v dolní a ve střední nádrži VD Nové Mlýny změnou manipulačního řádu v rozsahu 85 cm měnit hladinu vody tak, že se bude moci zvýšit až o 35 cm nad dnešní úroveň 170,00 metrů nad mořem. Zvýšením hladiny se má získat asi 8,7 miliónů m3 vody.
Také se má zlepšit stav různých druhů ptáků, hlavně pěti chráněných v Ptačí oblasti Střední nádrž vodního díla Nové Mlýny a v Přírodní rezervaci Věstonická nádrž.
„Povolený škodlivý zásah do biotopů cenných druhů živočichů byl podkladem pro rozhodnutí o změně manipulace s vodou v nádrži, které krajský úřad v Brně vydal již v červenci 2023. Avšak na základě odvolání spolku Voda z Tetčic a Dětí Země stále probíhá odvolací fáze, takže tímto rozsudkem bude muset Ministerstvo zemědělství toto rozhodnutí zrušit,“ vysvětluje Patrik, proč se plán Povodí Moravy zvýšit vodu v nádrži bortí.
Dětem Země se za poslední rok podařilo žalobami zrušit již čtyři rozhodnutí Ministerstva životního prostředí o povolení škodlivého zásahu do biotopů cenných druhů a rodů organismů v Jihomoravském kraji – v prosinci 2023 to bylo pro obchvat Žebětína u Brna, v červnu 2024 pro obchvat Břeclavi silnicí I/55, v srpnu 2024 pro obchvat Třebíče silnicí I/23 a v září 2024 je to pro zvýšení vodní hladiny na VD Nové Mlýny.
* * * * * * * * * * * *
I. Z rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 23. 10. 2024, č. j. 31 A 1/2023 – 126 o zrušení rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ze dne 27. 10. 2022 o povolení škodlivého zásahu do jedinců a biotopů 10 zvláště chráněných druhů živočichů záměrem na zvýšení vodní hladiny o 35 cm na VD Nové Mlýny a na změně jejího kolísání vyplývá mj. toto:
1. Absence způsobu kontroly krajským úřadem
„19. V projednávané věci rozhodnutí krajského úřadu způsob kontrol neobsahuje. Za stanovení způsobu kontrol nelze považovat ani podmínky uvedené v rozhodnutí. Některé z nich sice hovoří o monitoringu či analýze, nicméně tyto povinnosti ukládají Povodí Moravy. Právní úprava však požaduje, aby byly stanoveny podrobnosti kontrol prováděných orgánem ochrany přírody – krajským úřadem...“
2. Nedoložení veřejného zájmu záměru a jeho převahy podle ust. § 56 zákona č. 114/1992 Sb.
„26. I když dobrá bilance vodních poměrů řeky Dyje a závlahy zemědělské půdy a lužních lesů mohou reprezentovat veřejný zájem, v projednávané věci nebylo zjišťováno, zda takový veřejný zájem v dané oblasti vůbec existuje. Respektive nebylo doloženo, v čem je současný stav využití vody z vodního díla pro tyto potřeby nevyhovující... Povodí Moravy přitom své úvahy o dopadech klimatické změny v žádosti odůvodnilo jen obecnými odkazy...
28. Jelikož nebyla doložena existence veřejného zájmu na provedení záměru, nebylo možné ani porovnat, zda tento veřejný zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody...
29. Správní orgány nadto svá rozhodnutí opřely zjevně též o skutečnost, že záměr bude proveden ve všech třech svých fázích. Zcela přehlíží, že k posouzení jim byla Povodím Moravy předložena pouze fáze II záměru. Z ničeho – ani z podmínek v rozhodnutí krajského úřadu – nevyplývá, že fáze III skutečně bude provedena... Není totiž vůbec zřejmé, proč není nejprve realizována fáze III a až následně fáze II. Ostatně s takovým požadavkem v průběhu řízení vystoupila Česká společnost ornitologická, avšak krajský úřad na něj vůbec nereagoval..."
3. Neodstraněné rozpory záměru s plánem péče
„33. Plán péče je jako odborný koncepční dokument zcela klíčový pro rozhodování orgánů ochrany přírody – je zákonným podkladem takového rozhodnutí. To jistě neznamená, že by se od něj orgány ochrany přírody nemohly odchýlit. Mohou tak však učinit jen po důkladném zjištění možných dopadů zamýšleného záměru na předmět ochrany a tento svůj postup musí podrobně odůvodnit...
36. (...) Pokud by určitý záměr měl pozitivní dopady na předmět ochrany, mohlo by se jednat o důvod, pro nějž by se krajský úřad při svém rozhodování mohl odchýlit od plánu péče. V projednávané věci je ovšem tento tvrzený pozitivní dopad svázán s realizací fáze III, která nebyla předmětem posuzování před správními orgány a jejíž realizace je nejistá. Odklon od plánu péče tak nebyl krajským úřadem relevantně zdůvodněn... je rozhodnutí žalovaného nezákonné pro porušení § 38 odst. 1 ZOPK.
47. Lze shrnout, že rozhodnutí žalovaného nemůže ve výroku 3) obstát. Vyjma stanovení způsobu kontrol jde přitom výlučně o důsledek nedostatečných podkladů... je však třeba doložit, že je na něm skutečný konkrétní veřejný zájem... Je tudíž na Povodí Moravy, aby předložilo relevantní podklady...
Bude-li správním orgánům nadále předložena k posouzení pouze fáze II, nelze veřejný zájem na její realizaci bez dalšího odůvodnit provedením fáze III, jejíž obsah a termín realizace není konkrétně znám.“
II. Řízení o povolení výjimky ke škodlivému zásahu do biotopů 10 zvláště chráněných druhů živočichů (obojživelníci = kuňka obecná; ptáci = bukáček malý, cvrčilka slavíková, chřástal vodní, kopřivka obecná, moták pochop, racek černohlavý, rákosník velký, sýkořice vousatá a zrzohlávka rudozobá) pro záměr nové manipulace s vodní hladinou na střední a dolní nádrži VD Nové Mlýny jejím zvýšením o 35 cm – v první fázi asi 1,5 roku
15.06.2021 = Povodí Moravy, s. p., zasílá žádost
08.07.2021 = krajský úřad v Brně oznamuje zahájení řízení
13.08.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 1
30.08.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 2
06.09.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 3
22.10.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 4 s námitkou rizika tzv. systémové podjatosti vedoucího odboru ŽP
27.10.2021 = Děti Země zasílají vyjádření č. 5
15.11.2021 = ředitel krajského úřadu námitku o riziku tzv. systémové podjatosti vedoucího odboru ŽP zamítá
02.12.2021 = Děti Země zasílají odvolání proti usnesení ředitele krajského úřadu
07.02.2022 = krajský úřad v Brně povoluje výjimku s 9 podmínkami
03.03.2022 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
01.04.2022 = Děti Země zasílají doplnění odvolání
28.04.2022 = Děti Země zasílají upřesnění odvolání
27.10.2022 = Ministerstvo životního prostředí odvolání Dětí Země zamítá
02.01.2023 = Děti Země zasílají ke Krajskému soudu v Brně správní žalobu (spis. zn. 31 A 1/2023)
17.02.2023 = Ministerstvo životního prostředí zasílá vyjádření k žalobě
08.03.2023 = Povodí Moravy, s. p., zasílá vyjádření k žalobě
23.10.2024 = Krajský soud v Brně rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ruší
III. Řízení o schválení změny povolení k nakládání s povrchovými vodami na střední a dolní nádrži Vodního díla Nové Mlýny zvýšením vodní hladiny o 35 cm – zatím asi 2 roky
03.01.2023 = Povodí Moravy, s. p., zasílá žádost o vydání navazujícího rozhodnutí
10.02.2023 = krajský úřad v Brně veřejnou vyhláškou oznamuje zahájení řízení
17.04.2023 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení s upozorněním na vady vyvěšení oznámení
17.04.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá přihlášku do řízení s upozorněním na vady vyvěšení oznámení
19.04.2023 = krajský úřad v Brně veřejnou vyhláškou oznamuje nové zahájení řízení
16.05.2023 = spolek Egeria a Spolek Obchvat zasílají přihlášku do řízení
23.05.2023 = Děti Země zasílají vyjádření
22.05.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá vyjádření s námitkou rizika tzv. systémové podjatosti zaměstnanců KÚ
22.06.2023 = Ministerstvo zemědělství veřejnou vyhláškou vydává usnesení o nepodjatosti ředitele KÚ v Brně
12.07.2023 = krajský úřad v Brně veřejnou vyhláškou povoluje změnu manipulace s vodou v nádrži
21.07.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá blanketní rozklad proti nepodjatosti ředitele KÚ v Brně
28.07.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá doplnění důvodů svého rozkladu proti nepodjatosti ředitele KÚ v Brně
10.08.2023 = Děti Země zasílají blanketní odvolání proti rozhodnutí
11.08.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá blanketní odvolání proti rozhodnutí
24.08.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá první doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
28.08.2023 = Děti Země zasílají první doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
05.09.2023 = spolek Voda z Tetčic zasílá druhé doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
11.09.2023 = Děti Země zasílají druhé doplnění důvodů svého odvolání proti rozhodnutí
19.10.2023 = ministr zemědělství Marek Výborný zamítá odvolání Vody z Tetčic proti nepodjatosti ředitele KÚ
14.10.2024 = Ministerstvo zemědělství veřejnou vyhláškou sděluje, že odvolací spis byl doplněn o nové podklady, k nimž je možné se vyjádřit do 15 dní
IV. Proces EIA podle zákona č. 100/2001 Sb. pro záměr zvýšit hladinu vody na střední a dolní nádrži Vodního díla Nové Mlýny o 35 cm – asi 1,5 roku
11.12.2019 = krajský úřad v Brně zveřejňuje vypracování oznámení
10.01.2020 = Děti Země a Česká společnost ornitologická zasílají vyjádření s žádostí vypracovat dokumentaci
12.02.2020 = Ministerstvo životního prostředí v závěrech zjišťovacího řízení uvádí, že záměr může mít významný vliv na životní prostředí, takže se zpracuje dokumentace, která zohlední 10 požadavků
09.12.2020 = Děti Země a Česká společnost ornitologická zasílají vyjádření k dokumentaci
05.05.2021 = Ministerstvo životního prostředí vydává souhlasné závazné stanovisko EIA s 37 podmínkami
Výtah ze závazného stanoviska EIA ze dne 5. května 2021 s 37 podmínkami
Posuzování plánu na zvýšení hladiny vody na střední a dolní nádrži Vodního díla Nové Mlýny
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP490
Obsahem záměru je provádění kolísání hladiny vody ve střední nádrži Vodního díla Nové Mlýny v rozsahu až 85 cm mezi úrovní 169,50 až 170,35 metrů nad mořem a navýšení vody ve střední a dolní nádrži asi o 8,7 miliónů metrů krychlových zvýšením hladiny vody o 35 cm ze současné max. úrovně 170,00 metrů nad mořem.
Fáze I zahrnuje instalaci nových plovoucích ostrovů, odstranění části tzv. Ivaňské cesty, zajištění izolovanosti malé a velké laguny na ostrovech Písky, ochranu vybraných částí ostrovů (např. Kostelní ostrov...) před abrazí, realizaci plovoucích plošin u plovoucích ostrovů a vytvoření pastviště pro husy na Kostelním ostrově a v prostoru východně od soutoku Svratky a Jihlavy.
Fáze II představuje zavedení nově navržené manipulace v nádrži, která je možná po dokončení fáze I. Ve fázi II se budou realizovat další opatření, která jsou v souladu s plánem péče o ptačí oblast.
Fáze III zahrnuje realizaci souboru revitalizačních opatření včetně vlnolamů u ostrovů A a B (Severní a Jižní ostrov), Kostelního ostrova a Deponií I, III, IV, V a VI, ostrovů Písky, realizaci litorálních oblastí Střední nádrže – litorálního pásma v SZ části nádrže a litorálního pásma v Pouzdřanské zátoce.
33. V případě, že nebudou do 10 let od započetí fáze II realizovány všechny navržené práce fáze III, bude provedeno komplexní vyhodnocení účinku již realizovaných prací na PO.... Na základě výsledků uvedeného vyhodnocení a prokazatelného projednání s KÚ JMK OŽP a s ČSO provést revizi manipulačního řádu a návrh dalšího postupu prací.
V. Poznámky k záměru zvýšit vodní hladinu na VD Nové Mlýny o 35 cm
Povodí Moravy, s. p., při prosazování záměru zvýšit vodní hladinu na VD Nové Mlýny o 35 cm a změnit její manipulaci v řízení o povolení škodlivého zásahu do biotopů deseti cenných druhů živočichů před veřejností tají, kolik vody se nyní využívá na ekologické účely, tzn. na závlahy a na umělé povodňování lužních lesů.
Podle odhadů Dětí Země se pro zavlažování půdy nyní používá asi jen 1 % z asi 40 miliónů m3 vody v nádrži, přičemž do budoucna to nebude ani polovina tohoto objemu vody. Umělé povodňování lužních lesů se podle nich provádí jen občas a v malém množství vody, takže její dostatek bude pro tyto lesy i nadále.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk