Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Plány na zrušení železniční tratě jsou lehkomyslné
Děti Země, Občanské sdružení pro ekologickou dopravu Děčínska a OS Podmokly proti přivaděči odmítly ve svých vyjádřeních k dokumentaci EIA úvahy ŘSD ČR vybudovat přeložku silnice I/13 mezi Děčínem a D8 na místě železniční tratě č. 132 jako nezodpovědnou snahu ji zlikvidovat a navíc přivést automobily do Děčína se všemi jejími negativními vlivy. Shodně proto navrhly, aby byla tato studie přepracována a aby se navíc posoudila tzv. malšovická varianta, s níž se počítalo již dříve.
„Nejprve zbourat fungující železní trať a pak v její stopě s mnoha riziky postavit silnici, která do centra Děčína přivede další auta je opravdu ďábelský plán. Jednak se jím rozhádají místní občané a jednak si na celé věci vydělají různé stavební firmy. Ale aspoň to dokazuje, že vůbec nejde o lidi a o přírodu,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které hledání trasy přeložky sledují již více než deset let.
Podle těchto tří sdružení je nutné, aby Ministerstvo životního prostředí nechalo dokumentaci přepracovat a posoudit nějakou variantu s dlouhý tunelem. Třeba tu mezi Jílovém a Chrochvicemi, kterou před dvěma a půl lety navrhovala Správa CHKO České středohoří. Místo toho se ale podle nich zbytečně promarnil čas na optimalizaci varianty, která z oznámení na konci roku 2004 vyšla jako nejméně vhodná.
„Chceme, aby se ještě posoudila varianta, která by spojila Jílové, Starou Bohyni a Malšovice, kde je menší obytná zástavba, a která by se mohla částečně ukrýt i pod zem,“ představuje Patrik staronovou trasu přivaděče, o které se v minulosti rovněž uvažovalo.
Děti Země navíc doporučily, aby se v rámci přepracování dokumentace posoudila i tzv. zelená varianta, tj. modernizace stávající silnice I/13 s výstavbou miniobchvatů a protihlukových stěn, která by rychleji a levněji ulevila místním lidem od negativních vlivů dopravy, než desetileté čekání na případný obchvat.
Nyní je vše v rukách MŽP, které buď dokumentaci vrátí k dopracování nebo určí odborníka, který vypracuje posudek. Přeložka I/13 pro rychlost aut 70 km/h má mít šířku 11,5 metrů a délku kolem 16 km.
Vývoj posuzování vlivů variant přeložky silnice I/13 na životní prostředí:
22. 12. 2004 = zveřejnění oznámení EIA
28. 02. 2005 = vydání Závěru zjišťovacího řízení EIA
12. 09. 2007 = zveřejnění dokumentace EIA
12. 10. 2007 = poslední termín pro zaslání vyjádření k dokumentaci EIA
Internetové stránky o podkladech ekologického posouzení přeložky silnice I/13 Děčín – D8:
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDA3MiI7fQ%3D%3D
Důležité kontakty:
OS pro ekologickou dopravu na Děčínsku (SED) – Tomáš Freiberg, s-e-d@centrum.cz (Pavel Vrcha – 724300235)
OS Podmokly proti přivaděči (PPP) – Miroslav Švubová, s-e-d@centrum.cz
OS EKO Horní Oldřichov (SHO) – Zdeněk Masojídek, sho@decin.cz
„Nejprve zbourat fungující železní trať a pak v její stopě s mnoha riziky postavit silnici, která do centra Děčína přivede další auta je opravdu ďábelský plán. Jednak se jím rozhádají místní občané a jednak si na celé věci vydělají různé stavební firmy. Ale aspoň to dokazuje, že vůbec nejde o lidi a o přírodu,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které hledání trasy přeložky sledují již více než deset let.
Podle těchto tří sdružení je nutné, aby Ministerstvo životního prostředí nechalo dokumentaci přepracovat a posoudit nějakou variantu s dlouhý tunelem. Třeba tu mezi Jílovém a Chrochvicemi, kterou před dvěma a půl lety navrhovala Správa CHKO České středohoří. Místo toho se ale podle nich zbytečně promarnil čas na optimalizaci varianty, která z oznámení na konci roku 2004 vyšla jako nejméně vhodná.
„Chceme, aby se ještě posoudila varianta, která by spojila Jílové, Starou Bohyni a Malšovice, kde je menší obytná zástavba, a která by se mohla částečně ukrýt i pod zem,“ představuje Patrik staronovou trasu přivaděče, o které se v minulosti rovněž uvažovalo.
Děti Země navíc doporučily, aby se v rámci přepracování dokumentace posoudila i tzv. zelená varianta, tj. modernizace stávající silnice I/13 s výstavbou miniobchvatů a protihlukových stěn, která by rychleji a levněji ulevila místním lidem od negativních vlivů dopravy, než desetileté čekání na případný obchvat.
Nyní je vše v rukách MŽP, které buď dokumentaci vrátí k dopracování nebo určí odborníka, který vypracuje posudek. Přeložka I/13 pro rychlost aut 70 km/h má mít šířku 11,5 metrů a délku kolem 16 km.
Vývoj posuzování vlivů variant přeložky silnice I/13 na životní prostředí:
22. 12. 2004 = zveřejnění oznámení EIA
28. 02. 2005 = vydání Závěru zjišťovacího řízení EIA
12. 09. 2007 = zveřejnění dokumentace EIA
12. 10. 2007 = poslední termín pro zaslání vyjádření k dokumentaci EIA
Internetové stránky o podkladech ekologického posouzení přeložky silnice I/13 Děčín – D8:
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDA3MiI7fQ%3D%3D
Důležité kontakty:
OS pro ekologickou dopravu na Děčínsku (SED) – Tomáš Freiberg, s-e-d@centrum.cz (Pavel Vrcha – 724300235)
OS Podmokly proti přivaděči (PPP) – Miroslav Švubová, s-e-d@centrum.cz
OS EKO Horní Oldřichov (SHO) – Zdeněk Masojídek, sho@decin.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk