Helena Benešová "> Plnění ohlašovacích povinností v rámci ISPOP v roce 2025 - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/plneni-ohlasovacich-povinnosti-v-ramci-ispop-v-roce-2025
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká informační agentura životního prostředí: Plnění ohlašovacích povinností v rámci ISPOP v roce 2025

Česká informační agentura životního prostředí pro Ministerstvo životního prostředí spravuje a provozuje Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností (ISPOP), který zabezpečuje příjem, zpracování a následnou distribuci vybraných hlášení příslušným institucím veřejné správy (na základě legislativních ohlašovacích povinností) z oblasti životního prostředí. Ohlašovací období probíhá standardně v prvním čtvrtletí daného roku a ohlašovací povinnost se vztahuje na agendu odpadů, ovzduší, vody, obalů a IRZ (Integrovaný registr znečišťování).

Stanovené legislativní termíny pro podání hlášení za uplynulý rok jsou následující:

do 31. ledna – vybrané ohlašovací povinnosti v agendě ochrany vod,
do 15. února – vybrané ohlašovací povinnosti v agendě obalů, odpadů a poplatkové přiznání v agendě ochrany vod,
do 28. února – vybrané ohlašovací povinnosti v agendě odpadů,
do 31. března – vybrané ohlašovací povinnosti v agendě ochrany ovzduší, IRZ a ročních zpráv v agendě odpadů.
V roce 2025 bylo v rámci systému ISPOP přijato 162 138 hlášení napříč agendami a celkový počet ohlašovacích povinností vázaných k tomuto období byl 31. Z celkového počtu přijatých hlášení jich bylo až 99,5 % validních, tedy takových, které uživatelé odeslali bez problému.

Odpady
Nejvyšší počet přijatých hlášení je každoročně evidován v agendě odpadů, a to pro ohlašovací povinnost „hlášení o produkci a nakládání s odpady“. V letošním roce bylo na konci ohlašovacího období zaznamenáno 93 367 přijatých hlášení a oproti předešlému roku byl zaznamenán nárůst odeslaných hlášení do systému ISPOP o 2,04 %. Nejvyšší počet přijatých hlášení za konkrétní den byl evidován 26. února, kdy bylo celkově přijato 9 937 hlášení.
K 2. lednu 2025 byly pro účely ohlášení v systému ISPOP zveřejněny 3 kompletně přepracované formuláře pro agendu odpadů, tzv. roční zprávy o zpětném odběru elektrozařízení, baterií a akumulátorů a pneumatik. Změny byly realizovány na základě požadavků odborných garantů MŽP a byly jak legislativního charakteru, tak charakteru zlepšující uživatelský komfort či kvalitu dat.

Vody
Na začátku ohlašovacího období byl do ISPOP v agendě ochrany vod nasazen nový formulář, tzv. havarijní karta. Ta obsahuje důležité informace z havarijních plánů provozů, které nakládají se závadnými látkami a u nichž hrozí kontaminace vodních toků. Součástí havarijní karty je i digitalizovaná verze havarijního plánu.
Celkový počet přijatých hlášení v agendě ochrany vod činil více než 30 tisíc hlášení, včetně poplatkového přiznání podávané do 15. února (přiznání za vypouštění odpadních vod do vod povrchových a přiznání za odebrané množství podzemní vody).

Ovzduší a IRZ
Nejvíce hlášení v agendě ovzduší se týkalo souhrnných provozních evidencí, které musí provozovatelé vyjmenovaných stacionárních zdrojů každoročně odevzdávat za uplynulý kalendářní rok – a to nejpozději do 31. března. Celkový počet přijatých hlášení přesahoval 17 tisíc (17 397) a počet poplatkových přiznání byl více než 700.

Nezávisle na ohlašovacím termínu v průběhu celého roku ohlašují do ISPOP odborně způsobilé osoby formuláře pro kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje, tj. typicky kotlů určených k vyhřívání objektů. Pro tuto kontrolu musí mít odborně způsobilé osoby udělené oprávnění ze strany výrobce takového kotle. V porovnání s ohlašovacím obdobím v roce 2024 byl pozorován nárůst v počtu přijatých hlášení o 22 %, a to na celkový počet 6775.

V agendě IRZ bylo přijato celkově více než 2,5 tisíce hlášení a bylo zaevidováno 64 nových provozoven, tedy zařízení, které vykonávají dle zákona definovanou činnost, která může být riziková s ohledem na znečišťování životního prostředí. Evidence provozovny v systému je nezbytná a musí být provedena před samotným ohlášením za danou provozovnu.
Kompletní přehled ohlašovacích povinností v rámci systému ISPOP je dostupný na Přehled ohlašovacích povinností

Technická podpora
Uživatelskou podporu zajišťuje CENIA kombinací externího call centra a interních kapacit. Ve sledovaném období bylo vzneseno celkem 1376 písemných a 3561 telefonických dotazů. Počty pracovníků uživatelské podpory byly upravovány dle potřeby a při největším vytížení obsluhovalo telefonickou linku až 6 externích operátorů a 2 pracovníci z CENIA. Písemné dotazy byly zpravidla vyřešeny během 1 dne, a to až 83 % z nich.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist