https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/plzni-hrozi-spalovna-a-silnicni-prutah-nadeji-maji-chodci-a-cykliste-snad-i-nizkoemisni-zona-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země Plzeň: Plzni hrozí spalovna a silniční průtah. Naději mají chodci a cyklisté, snad i nízkoemisní zóna

4. října 2010 | Děti Země Plzeň
Všech 12 oslovených plzeňských lídrů kandidátek pro komunální volby odpovědělo na dotazy k problémům životního prostředí, které jim zaslaly Děti Země ve spolupráci s Centrem pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) v rámci mezinárodního projektu ke zlepšení ovzduší a ochraně klimatu.

Z vyhodnocení odpovědí vedoucích osobností plzeňských kandidátek vyplývá, že plzeňské ovzduší může být v nejbližších letech ohroženo tisíci tun škodlivin z komínu plánované velkokapacitní spalovny komunálních odpadů i z výfuků automobilů z dalších plánovaných silnic. Pozitivní zprávou je, že všichni dotazovaní politici vyjádřili svou podporu zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty v Plzni. Polovina lídrů vyjádřila také svou podporu zřízení tzv. nízkoemisní zóny v centru města, jaká funguje např. v několika desítkách německých, švédských, dánských, holandských nebo britských měst.

„Pokusili jsme se ohodnotit odpovědi politiků na každou z osmi otázek v rámci pětibodové známkovací škály. Voliči samozřejmě mohou mít jiné preference, nicméně věřím, že pro část z nich bude náš průzkum užitečným informačním zdrojem. Pro nás tato aktivita nekončí, neboť budeme po volbách sledovat, jak politici naplňují své sliby,“ uvedl Martin Hyťha z Dětí Země a dodal: „Jako nejlepší jsme vyhodnotili odpovědi Martina Potůčka z České pirátské strany a Miroslava Zábranského z Plzeňské aliance. Oba získali shodně známku 1,6 a shodou okolností jako jediní odmítli výstavbu velkokapacitní spalovny komunálních odpadů.“

Na opačném konci hodnocení se ocitli současný primátor Pavel Rödl (kandidující za stranu Občané.cz) spolu se svým náměstkem Vladimírem Duchkem (Pravá volba) a s Martinem Baxou (ODS). Mezi ně se vklínila Eva Herinková (ČSSD) a nevalnou známku si vysloužil i současný náměstek primátora pro životní prostředí Petr Náhlík (KDU-ČSL). Všichni tito politici vyslovili podporu výstavbě velkokapacitní spalovny odpadů, severojižního průtahu a dalších silnic ve městě. Naopak vlažně se staví k opatřením pro zlepšení ovzduší, jako jsou např. nízkoemisní zóny, zpoplatnění vjezdu automobilů do centra či vybavení vozidel s dieselovými motory provozovaných městem prachovými filtry.

„Jsem potěšen, že přinejmenším někteří politici vítají možnost zavedení v zahraničí již úspěšně odzkoušených opatření pro čistější ovzduší. Projekt dotazováním nekončí, ale naopak začíná. Po volbách nabídneme zvoleným zastupitelům podrobnější informace o konkrétních zkušenostech s nízkoemisními zónami, se zaváděním mýtného nebo s prachovými filtry. Nevidím důvod, proč by v Plzni nemělo fungovat to, co už se osvědčilo v mnoha jiných evropských městech,“ uvedl MUDr. Miroslav Šuta, odborný konzultant pro ekologická a zdravotní rizika z CpŽPZ.

Předvolební dotazování se uskutečnilo v rámci mezinárodního projektu ke zlepšení ovzduší a ochraně klimatu, který v rámci České republiky koordinuje Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ). Podobné akce jako v Plzni proběhly také v Praze, Brně a v Českých Budějovicích a jejich výsledky budou publikovány v nejbližších dnech.

Příloha č. 1: Otázky pro kandidáty na primátora Plzně:
1. Budete podporovat či prosazovat výstavbu severojižního průtahu Plzní?
2. Budete podporovat či prosazovat výstavbu dalších kapacitních silnic ve městě a jeho nejbližším okolí? Pokud ano, jakých a proč?
3. Podpoříte výstavbu spalovny komunálního odpadu ve městě Plzni nebo v její těsné blízkosti (Chotíkov)?
4. Budete usilovat o nějaké změny týkající se hlavních uzlů veřejné dopravy v Plzni, jako je vlakové a autobusové nádraží?
5. Budete v případě zvolení prosazovat nebo podporovat zlepšení kvality ovzduší ve městě:
• vytvořením nízkoemisní zóny v centru Plzně?
• dodatečným zavedením prachových filtrů pro vozidla s dieselovými motory zajištující chod města (vozidla MHD, údržby komunikací, svozu odpadů, stavební technika atd.)?
• zaváděním čistějších pohonů (stlačený nebo zkapalněný zemní plyn, propan-butan, vodík, hybridní pohon či elektromobily) ve vozidlech obsluhujících město (vozidla MHD, vozidla údržby komunikací, svozu odpadů, stavební technika atd.)?
• zavedením zóny se zpoplatněným vjezdem pro automobily, jaké fungují např. v Londýně nebo Stockholmu?
• snížením maximální povolené rychlosti na některých úsecích frekventovaných silnic na okraji města?
6. Podpoříte v případě zvolení rozvoj cyklistické dopravy ve městě? Pokud ano, jakými konkrétními opatřeními?
7. Budete prosazovat vyčlenění určité roční částky z rozpočtu města na rozvoj cyklistické infrastruktury (pokud ano, v jaké výši)?
8. Podpoříte v případě zvolení rozvoj pěší dopravy ve městě? Pokud ano, jakými konkrétními opatřeními?

Více na: http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=2260470

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist