https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pocet-obeti-dopravnich-nehod-v-praze-klesa-pomaleji-nez-ve-zbytku-republiky-zranenych-chodcu-pribyva
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Počet obětí dopravních nehod v Praze klesá pomaleji než ve zbytku republiky. Zraněných chodců přibývá.

21. ledna 2010 | Auto*Mat
V České republice dlouhodobě ubývá obětí dopravních nehod mezi chodci a cyklisty. Stejně je tomu i v Praze. Ta však za celorepublikovým trendem zaostává. Jak ukazují nejnovější policejní statistikypočet těžce zraněných chodců a cyklistů klesá pomaleji než v ostatních krajích. Lehce zraněných chodců je dokonce o deset procent více a dramaticky přibylo obětí mezi dětmi. Srovnání patnácti zemí EU ostudný stav potvrzuje – ČR je třetí nejhorší. Ve čtvrtek Prahou pojede pietní cyklojízda k připomenutí obětí dopravních nehod a také Jana Bouchala, propagátora městské cyklistiky, který před čtyřmi lety zahynul poté, kdy jej na kole srazilo auto.

„Statistiky ukazují, že Česká republika stále patří k zemím, kde se slabší účastníci silničního provozu musejí bát o svůj život a zdraví. Může za to zejména agresivní způsob řízení automobilů. To souvisí zřejmě s nedostatečnou osvětou a vzděláváním řidičů a možná i příliš mírnými postihy za porušování předpisů,“ domnívá se Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.

Česká republika zaznamenala loni po několika letech výrazný pokles počtu usmrcených (o 26 %) a těžce zraněných chodců (o 11 %). K hodnotám běžných v zemích západní Evropy mají ale tyto výsledky velmi daleko. Česká republika byla v roce 2008 třetí nejhorší zemí z vybraných patnácti, kde se provádí srovnávání. Horší bylo pouze Maďarsko a Polsko. V celoevropském srovnávání vede Nizozemí, kde připadá na milion obyvatel průměrně 3,4 usmrcených chodců za rok.

V Praze poklesl počet chodců usmrcených při dopravních nehodách (o 35%), těžce zraněných ale ubylo méně, než v ostatních krajích (o 7%), (6). Lehkých zranění chodců dokonce o deset procent přibylo. Počet dopravních nehod chodců se závažnými následky klesá v Praze o třetinu pomaleji, než v celé České republice. Počet těžce zraněných dětí v Praze se v minulém roce opět zvýšil. Dlouhodobě tento počet neklesá, od roku 2006 kolísá kolem patnácti.

„Omezením rychlosti a zaváděním světelných signalizací lze snižovat následky dopravních nehod, avšak bez výrazného vlivu na jejich počet. Ke snížení počtu nehod s lehčími následky je zapotřebí především zřizovat rezidenční oblasti, kde by auta jezdila pomaleji a prostředí více respektovalo chodce a cyklisty,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu. „Desetiprocentní nárůst počtu zraněných chodců ukazuje, že prostředí pražských ulic se stává pro lidi stále méně přívětivé,“ dodává.

Přístup vedení města dobře ilustruje křižovatka Nábřeží kapitána Jaroše s ulicí Dukelských hrdinů, kde došlo před čtyřmi lety ke smrtelné nehodě tehdejší tváře iniciativy Auto*Mat Jana Bouchala. Přestože křižovatka patří mezi nejnebezpečnější v Praze, dodnes není adekvátně upravena (7). Laxnost úřadů, policie a politiků pak potvrzují děsivá čísla.

Podle Terezy Vohryzkové z iniciativy Auto*Mat je problematický také způsob, jakým se v Česku sestavují samotné statistiky. „V řadě zemí Evropy se za směrodatný údaj považuje nikoliv počet usmrcených, ale vážně zraněných účastníků silničního provozu. Toto číslo je mnohem přesnější, protože řada lidí může na následky dopravní nehody zemřít až po několika dnech, a v policejní statistice se pak neobjeví,“ vysvětluje Vohryzková.

To je také případ Jana Bouchala, jehož před čtyřmi lety při cestě na kole z práce domů srazil automobil. Bouchal po týdnu v nemocnici na vážná zranění zemřel. V policejní statistice je však zanesen 'pouze' jako 'zraněný cyklista'. Pro chodce uvádí statistika v loňském roce 11 dopravních nehod typu „srážka s chodcem“ končících úmrtím a 120 končící těžkým zraněním. Kolik z těchto lidí svým zraněním podlehlo, nelze zjistit.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist