https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/podporte-jizdu-na-kole-kazdy-den-vyzval-automat-primatora-svobodu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Podpořte jízdu na kole každý den, vyzval Auto*Mat primátora Svobodu

20. června 2011 | Auto*Mat
Stávka se minulý týden v českých a moravských městech neplánovaně proměnila v demonstraci možností cyklistické dopravy. V Praze vyrazilo do práce na kole desetkrát více lidí než obvykle, plná třetina. Hlavní město tak v používání bicyklu překonalo Vídeň a přiblížilo se cyklistické metropoli Kodani. Iniciativa Auto*Mat vyzvala primátora Bohuslava Svobodu, aby neprodleně uskutečnil opatření, která Pražanům umožní používat jízdní kolo každý den. Podle průzkumů totiž v centru Prahy brání lidem v jízdě na kole řada překážek. Auto*Mat navrhuje snížení rychlosti v centru Prahy na 30 km/h, vytvoření pěší zóny na Smetanově nábřeží a instalaci stojanů na kola před všemi veřejnými budovami.

„Stávka ukázala, že Pražané a Pražanky si jízdu na kole užívají stejně jako obyvatelé metropolí západní Evropy, kde se bicykl stal součástí moderního životního stylu,“ řekl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „V běžném každodenním provozu však na obyvatele naší metropole číhá řada nástrah. Sociologická šetření opakovaně potvrzují, že lidem vadí nebezpečné křižovatky, přerušené cyklotrasy v centru Prahy a obtížné parkování kol,“ uvedl Masare.

Auto*Mat proto vyzval primátora, aby využil ve čtvrtek prokázaného nadšení Pražanů pro jízdní kola a umožnil jim jezdit po městě každý den. Iniciativa požaduje omezit rychlost jízdy v centru na 30 km/h, vyloučit automobilový provoz ze Smetanova nábřeží a vytvořit zde pěší zónu s průjezdem tramvají a jízdních kol. Před veřejné budovy je třeba umístit vhodné stojany na kola.

„Tři opatření, která navrhujeme, jsou snadno proveditelná, levná a lze k nim přikročit prakticky ihned. Jejich kombinace by obyvatelům Prahy zásadně usnadnila pohyb po městě a zvýšila atraktivitu centra pro turisty. Vedla by ke zklidnění ulic, snížení hluku, vyšší bezpečnosti provozu a snížila znečištění ovzduší,“ vypočítává výhody navržených opatření Vít Masare z Auto*Matu.

Auto*Mat zpracoval před posledními volbami podrobný materiál pro politiky nazvaný „Kuchařka dobrých kroků k udržitelné dopravě“. V něm popisuje čtyři desítky opatření, která by Praha měla realizovat v tomto volebním období, aby splnila požadavky dané hygienickými limity a směrnicemi EU a dokázala zvýšit kvalitu života svých občanů. Magistrát dlouhodobě sází na investice do individuální automobilové dopravy, nejnověji nákupy elektromobilů, avšak pro pěší a cyklistickou dopravu mnoho nedělá.


Přílohy:

1) Text otevřeného dopisu iniciativy Auto*Mat primátoru Svobodovi

Tři opatření pro podporu jízdy po Praze na kole

Vážený pane primátore,

včerejší stávka dopravních odborů se v Praze do značné míry přeměnila ve festival cyklistické dopravy. Velká část Pražanů se rozhodla i přes zastavený provoz metra a výrazně omezený provoz ostatních prostředků MHD vyrazit do práce „vlastní silou“. V Praze včera sedlo na kolo více obyvatel než ve Vídni jak v poměru, tak v absolutních číslech – a podíl lidí na kolech v ulicích se blížil světově špičkové Kodani.

Už do osmé hodiny ranní projelo po pražských cyklostezkách stejné množství lidí, jako jindy za celý den. Automatické sčítače ukázaly v ranní špičce sedminásobný nárůst průjezdů. Zatímco v běžný všední den projede po Podolském nábřeží mezi sedmou a devátou hodinou asi 330 lidí na kolech, včera to bylo 2 328. Podobný nárůst zaznamenaly cyklostezky na Rohanském nábřeží a v Sulické ulici v Krči.

Lidé, kteří vyrazili do města poprvé, se přitom neomezili na jízdu po cyklostezkách. Vršovickou ulicí projelo ve špičce šestapůlkrát více lidí na kolech než v běžný den. Dokonce i na křižovatce Dukelských Hrdinů, jedné z nejnebezpečnějších v Praze, byl zaznamenán trojnásobný nárůst.

Do historického centra města včera na kolech zamířily desítky tisíc Pražanů. Odhadujeme, že zjištěný počet by za běžného dne znamenal v centru 15 - 20% podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu, zatímco v běžné letní dny tento podíl činí maximálně 3 %. S ohledem na omezení provozu MHD můžeme předpokládat, že na kolo včera nasedla až třetina Pražanů směřujících do centra.

V Amsterodamu nebo Kodani, kde lidé na kolech vykonají přes 30 % svých cest, má vysoký podíl cyklistické dopravy pozitivní vliv i na plynulost dopravy automobilové. Jak sám víte, cyklistická doprava výrazně šetří ovzduší, snižuje hluk a přispívá k vyšší bezpečnosti provozu na silnicích.

Den stávky jasně ukázal, že pro obyvatele Prahy nepředstavuje kopcovitý terén, který bývá mylně uváděn jako důvod, proč v Praze nemůže fungovat cyklistická doprava, výraznější problém. Především v centru města mají ale lidé mnoho překážek, jako jsou neprůjezdné jednosměrky nebo náročné průjezdy křižovatkami. Centrum Prahy potřebuje kvalitní a bezpečné trasy pro kola, především propojení cyklostezek končících na hranicích historického centra. Včerejší den potvrzuje výsledky loňského průzkumu sdružení Oživení, podle kterého by v centru Prahy mohlo jezdit až třikrát více lidí na kolech, kdyby byla odstraněna nejzásadnější problémová místa.

Protože z Vašich vyjádření vyplývá, že si význam cyklistické dopravy pro Prahu plně uvědomujete, rádi bychom Vás vyzvali, abyste podpořil cestování Pražanů do práce na kole pro každý den, ne jen v době stávek a mimořádných situací. Navrhujeme tři konkrétní snadno a rychle realizovatelná opatření, jejichž kombinace by obyvatelům Prahy zásadně pomohla:

1/ Zavedení „Tempa 30“ pro celou oblast historického jádra Prahy UNESCO a vytvoření oblastí s volným průjezdem cyklistů

V centru Prahy, kde jsou úzké ulice, není možné zřizovat samostatné cyklostezky ani vyhrazené pruhy pro cyklisty. Plošné snížení rychlosti na 30 km/h přispěje nejen k větší bezpečnosti lidí na kolech, ale také k větší plynulosti automobilového provozu, což omezí dopravní zácpy. Zásadním problémem pro lidi na kolech v centru jsou pak jednosměrné ulice, kvůli kterým cyklisté nemohou objet nebezpečné hlavní tahy. Zkušenosti z Bruselu ukazují, že je možné zajistit v centru pro kola plošnou prostupnost a jednosměrné ulice ponechat pouze ve zvláště oprávněných případech.

2/ Úplné uzavření Smetanova nábřeží pro motorovou dopravu

Smetanovo nábřeží patří k místům s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama, přitom jej každý den zaplňují proudy aut. Jedná se o nejkritičtější úsek pražské cyklistické infrastruktury kvůli přerušení páteřní cyklotrasy A2. Jízda na kole je zde nebezpečná a nepříjemná, od průjezdu na kole toto místo odrazuje až tři čtvrtiny lidí. Vyloučení automobilové dopravy mezi mostem Legií a Karlovými lázněmi podstatně zlepší podmínky pro pěší, cyklistickou i tramvajovou dopravu a výhledově umožní navrátit jednomu z nejkrásnějších míst Prahy charakter klidného korza.

3/ Umístění cyklistických stojanů před všechny veřejné budovy

Jedním z problémů, který trápí Pražany, je parkování kol. Uvazování bicyklu k dopravním značkám je zakázané, stejně jako nošení kol do většiny budov. Praha má program umisťování cyklistických stojanů, avšak ten je administrativně náročný a podfinancovaný, takže se stojany už zhruba rok neumisťují. Vhodný cyklistický stojan si zaslouží každá veřejná budova.

* * * * *

Vážený pane primátore, děkujeme, že našim návrhům budete věnovat pozornost a věříme, že zajistíte jejich rychlou realizaci. Nyní, kdy Pražané zjistili, že cestování po městě na kole je příjemné, rychlé a umožňuje jim nezávislost, je potřebné tohoto potenciálu využít. Nemusíte sahat k drahým a náročným opatřením. Stačí umožnit lidem, kteří chtějí jezdit na kole, aby tak mohli činit bezpečně a pohodlně.

Tento dopis prosím považujte za otevřený.
S pozdravem, za Auto*Mat, Vratislav Filler

2) Kuchařka dobrých kroků k udržitelné dopravě:
http://www.auto-mat.cz/2011/01/kucharka-dobrych-kroku-k-udrzitelne-doprave-v-praze/

Další doporučení Auto*Matu pro pražské politiky: http://www.auto-mat.cz/aktivity/volby-2010/
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist